zabawy-czytelnicze-110-d76a.pdf
(
469 KB
)
Pobierz
668844462 UNPDF
Przygotowanie do nauki czytania
Beata Wańtowska
Zabawy czytelnicze
szkolnym nie nauczy się przez zabawę w sposób spon-
taniczny i bez większego wysiłku, w wieku szkolnym
będzie dla niego o wiele trudniejsze do opanowania i będzie
się wiązać z ogromnym stresem. Szerzej na ten temat pisa-
liśmy w numerze 10.109 BLIŻEJ PRZEDSZKOLA. Aby tego
uniknąć, proces przygotowania do nauki czytania można
zacząć o wiele wcześniej. Poniżej przedstawiam propozycje
zabaw czytelniczych dla poszczególnych grup wiekowych.
„Łowienie wyrazów”
–
w pudełku umieszczone są wyra-
zy zawieszone na wstążce. Wybrane dziecko losuje i odczy-
tuje wyraz, a potem wyszukuje odpowiedni obrazek.
zaBaWy dLa pięCioLatkóW
Zabawa „Portret Smoka”
–
na arkuszu narysowany jest
smok. Dzieci mają za zadanie nakleić części ciała na sylwe-
tę smoka – ogon, oko, zęby, nos itp.
„Literkowa kostka”
–
na kostce umieszczone są litery.
Nauczycielka rzuca kostką, a wybrane dziecko odczytuje,
jaka litera została wyrzucona i szuka wyrazu z tą literą.
Kostka zamiast liter może mieć namalowane obrazki – wte-
dy dzieci szukają napisu, który odpowiada obrazkowi.
„Polowanie na literkę – s”
–
nauczycielka rozkłada wy-
razy na dywanie. Zadaniem dzieci jest znaleźć wyraz,
w którym jest literka „s”. Dzieci czytają wyraz i opowiadają,
gdzie jest „s” – na początku, w środku, na końcu wyrazu.
Nauczycielka pokazuje wybrane literki, a dzieci szukają ich
w swoich wyrazach i, gdy znajdą literkę w wyrazie, podno-
szą karty migawkowe do góry.
„Do pary”
– dzieci wybierają dowolny wyraz. Przy mu-
zyce dzieci maszerują, a gdy muzyka przestaje grać, mają
się dobrać w pary według takich samych wyrazów.
zaBaWy dLa tRzyLatkóW
Zaproszenie króla/królowej liter
– nauczycielka nakła-
da koronę wybranemu dziecku. Dziecko wskazuje jedną
literę i zaprasza wszystkie dzieci, które mają taką literę
w swoim imieniu – np.
Zapraszam dzieci z literką „k”
. Dzieci,
które mają podaną literę, podnoszą swoje wizytówki do
góry. Nauczycielka odczytuje imiona, w których znajduje
się podana litera.
„Moje stopy”
– na szablonach stóp znajdują się imiona
dzieci. Szablony zostają rozrzucone po całej sali – zadaniem
dziecka jest odszukanie swoich stóp, ułożenie ich napisami
w taki sposób, aby lewa stopa znajdowała się z lewej strony,
a prawa z prawej. Wygrywa ten, kto szybciej stanie na swo-
ich „stopach”.
Składanie imienia
– nauczycielka rozdaje dzieciom ko-
perty, w których znajdują się napisane na oddzielnych kart-
kach litery składające się na ich imiona. Zadaniem dziecka
jest złożenie swojego imienia najpierw według wzoru, po-
tem z pamięci. Następnie dzieci układają swoje imiona na-
wzajem, wyszukując wspólnych liter.
zaBaWy dLa SześCioLatkóW
„Sylabowe kosze”
– nauczycielka stawia kosze z cyfra-
mi 2, 3 i 4 symbolizujące liczbę sylab wyrazu. Dzieci siedzą
w kole. Każde dziecko ma przed sobą wyraz. Zadaniem
dzieci jest podzielenie wyrazu na sylaby i włożenie go do
odpowiedniego kosza.
„Dobierz w pary”
– zadaniem dzieci jest dobranie w pary
takich samych wyrazów napisanych innym drukiem.
„Literowy wąż”
–
dzieci odliczają do czterech i tworzą gru-
py, które mają za zadanie ułożyć literowego węża w ten spo-
sób, aby ostatnia litera w wyrazie była pierwszą literą w na-
stępnym. Wygrywa drużyna, która ułoży najdłuższego węża,
wyznacznikiem czasu jest przerwa w muzyce. Wybrane dzie-
ci po skończonym zadaniu odczytują ułożone wyrazy.
„Tropienie sylab”
–
nauczycielka rozkłada na dywanie
kartoniki z sylabami. Każde dziecko wybiera sobie kartonik
z jakąś sylabą. Dzieci spacerują w rytm muzyki. W czasie
przerwy w muzyce mają jak najszybciej dobrać się w pary
(lub w trójki) tak, aby utworzyć cały wyraz.
zaBaWy dLa CzteRoLatkóW
„krążą nasze imiona”
–
dzieci siedzą w kole. Każde trzy-
ma w ręku swoją wizytówkę. Kiedy gra muzyka, dzieci po-
dają swoją wizytówkę sąsiadowi (wizytówki krążą). W czasie
przerwy w muzyce dzieci przestają podawać swoje wizytów-
ki, a następnie odczytują imiona z wizytówki, którą trzymają
w rękach.
„Literkowe pary”
–
nauczycielka rozkłada wielkie i małe
litery. Zadaniem dzieci jest znaleźć wielką i małą literę.
„Bingo wyrazowe”
–
każde dziecko otrzymuje jeden ze
znanych mu wyrazów. Nauczycielka głośno czyta wybra-
ne słowo, a dziecko porównuje, czy posiada wyraz, który
przeczytała nauczycielka.
8
82
bliżej przedszkola
11.110 listopad 2010
N
ależy pamiętać, że to, czego dziecko w wieku przed-
bliżej przedszkola
11.110 listopad 2010
blizejprzedszkola.pl
ZaBaWY cZYTElNIcZE – ScENarIuSZ ZaJęĆ Z WcZESNEGo cZYTaNIa Dla GruPY TrZYlaTkóW
„LITErkOWE CZarY”
Cele ogólne:
o
rozwjanie i doskonalenie umiejętności czytania pro-
stych struktur wyrazowych;
o
rozwjanie umiejętności dokonywania analizy i synte-
zy słuchowej i wzrokowej;
o
doskonalenie umiejętności rozpoznawania wyrazów
metodą globalną;
o
hartowanie dzieci – umiejętność radzenia sobie z trud-
nościami, odkrywania własnych możliwości oraz prze-
żywania radości z odnoszonych sukcesów.
Część główna – zabawy czytelnicze.
Nauczyciel czyta list
od czarodzieja i wyjmuje zawartość z pierwszej koperty, po
czym mówi:
Twoje imię jest wyjątkowe, Twoje imię do Ciebie nale-
ży. Jeśli się w nie wsłuchasz, znajdziesz wszystkie odpowiedzi
:
o
„Znam twoje imię”
– dziecko bierze jedną z wizytó-
wek rozłożonych na podłodze i wręcza ją właścicielo-
wi. Jeżeli żadnej nie rozpoznaje, to odszukuje swoją.
o
„Znajdź swoje imię”
– dziecko szuka wizytówki
ze swoim imieniem wśród innych rozłożonych na
dywanie. Dzieci mówią, czyja wizytówka została.
Pozostałe wizytówki wrzucają do pudełka.
o
„Uporządkuj imiona”
– kilkoro chętnych dzieci stoi
w szeregu. Przed nimi leżą wizytówki przypadkowo
poukładane. Wybrane dziecko przyporządkowuje
odpowiednią wizytówkę do danego kolegi.
o
„Zaproszenie króla/królowej liter”
– nauczycielka na-
kłada koronę wybranemu dziecku. Wybrane dziecko
wybiera jedną literę i zaprasza wszystkie dzieci, które
mają taką literę w swoim imieniu – np.
Zapraszam dzie-
ci z literką „k”
. Dzieci, które mają podaną literę, podno-
szą swoje wizytówki do góry. Nauczycielka odczytuje
imiona, w których znajduje się podana litera.
o
„Pływające litery”
– nauczycielka rozkłada na pod-
łodze krążki-jeziorka. W każdym pływa inna litera
alfabetu. Następnie nauczycielka włącza kasetę z na-
graniem, a dzieci z wizytówkami maszerują w rytm
muzyki. Na wskazany sygnał gromadzą się blisko
jeziorka, po którym pływa pierwsza litera imienia.
Nauczyciel sprawdza, jakie imiona zgromadziły
się przy literce. Zabawa jest powtarzana trzy razy.
Krążki zbieramy.
o
„Samolot”
– wszystkie dzieci jako samoloty stoją na
lotnisku. Nauczycielka pokazuje jedną z liter i te dzieci,
które mają ją w swoim imieniu, startują do lotu.
o
„Postać”
–
nauczycielka pokazuje narysowaną po-
stać czarodzieja. Dzieci mają nakleić wymienione
części ciała: nos, oko, włosy, głowa, noga, stopa itp.
o
„Moje stopy”
– na szablonach stóp znajdują się imio-
na dzieci. Szablony zostają rozrzucone po całej sali
– zadaniem dziecka jest odszukanie swoich stóp, uło-
żenie ich napisami w taki sposób, aby lewa stopa znaj-
dowała się z lewej strony, a prawa z prawej. Wygrywa
ten, kto szybciej stanie na swoich „stopach”.
o
„Składanie imienia”
– nauczycielka daje dzieciom ko-
perty, w których znajdują się napisane na oddzielnych
kartkach litery składające się na ich imiona. Zadaniem
dziecka jest złożenie swojego imienia najpierw według
wzoru, potem z pamięci. Następnie dzieci układają
swoje imiona nawzajem, wyszukując wspólnych liter.
Cele operacyjne
– dziecko:
o
rozpoznaje swoje imię wśród innych wizytówek; roz-
różnia wizytówki imion kolegów; odszukuje wska-
zane przez nauczycielkę litery drukowane wielkie
i małe w swoim imieniu; wyszukuje duplikat swojego
imienia; układa z liter swoje imię;
o
dostrzega różnice w kształcie różnych liter; zauważa
związek pomiędzy literą a dźwiękiem;
o
czyta globalnie; nabywa poczucia własnej tożsamo-
ści; cieszy się z zabawy.
Środki dydaktyczne:
pacynka, litery wielkie i małe, wizy-
tówki z imionami dzieci, krążki z pierwszymi literami imion
dzieci – np. A, P, M, J, O, N, K, W, F, G – koperty z literami
imion dzieci, tekturowe stopy z imionami, narysowana po-
stać czarodzieja, wyrazy do czytania globalnego.
Metoda pracy:
Odimienna Metoda Nauki Czytania Ireny
Majchrzak.
Forma organizacji pracy:
grupowa.
Przebieg zajęć:
Zabawa integracyjna
– dzieci stoją w kole i pokazują
ruchem treść piosenki:
Wszyscy są, witam was, na zabawę już czas.
Jestem ja, jesteś ty – raz, dwa, trzy.
Wprowadzenie.
Dzieci słuchają wiersza Ewy Szelburg-
Zarembiny „Czarodziej”, ilustrowanego pacynką:
Szedł czarodziej przez rzeczkę,
zgubił złotą laseczkę,
a z nią wszystkie swe czary,
co ich miał tam do pary!
Stanął smutny nad rzeczką,
a łzy mu po brodzie ciekną.
Następuje rozmowa pacynki z dziećmi:
Czy wiecie kim jestem?
Szedłem do przedszkola pobawić się z Wami, ale po drodze coś zgubi-
łem i nie pamiętam co.
Dzieci mówią: –
Laseczkę.
Pacynka:
Jakże ja
się będę bawił z Wami bez mojej czarodziejskiej laski? Jest mi smut-
no. Pomóżcie mi ją znaleźć.
Wybrane dziecko szuka laski. Kiedy
laska jest odnaleziona, pacynka mówi:
Teraz możemy czarować.
Pacynka wyczarowuje razem z dziećmi wielkie pudełko,
w którym znajdują się zadania (zabawy). Czarodziej-pacynka
zachęca dzieci do zabawy w „Literkowe czary”. Nauczycielka
po kolei wyjmuje z pudełka zadania (zabawy), które znajdują
się w dużych kopertach, każde z nich wyjaśnia osobno.
Zakończenie.
Po skończonych zabawach pacynka chwali
dzieci, że tak pięknie się bawiły i rozdaje dzieciom „Literkowe
medale”. Porządkowanie sali przez dzieci – pomoc w zbiera-
niu wizytówek, układanie pomocy na wydzielonej półce.
bliżej przedszkola
11.110 listopad 2010
8
8
bliżej przedszkola
11.110 listopad 2010
Przygotowanie do nauki czytania
ZaBaWY cZYTElNIcZE – ScENarIuSZ ZaJęĆ Z WcZESNEGo cZYTaNIa Dla GruPY cZTErolaTkóW
„SPOTkaNIE Z UFOLUDkIEM”
Część główna.
Nauczycielka rozdaje dzieciom wizytów-
ki z ich imionami.
o
„Zaproszenie króla/królowej liter”
– nauczycielka
nakłada koronę wybranemu dziecku. Dziecko wska-
zuje jedną literę i zaprasza wszystkie dzieci, które
mają taką literę w swoim imieniu – np.
Zapraszam dzie-
ci z literką „k”
. Dzieci, które mają podaną literę, podno-
szą swoje wizytówki do góry. Nauczycielka odczytuje
imiona, w których znajduje się podana litera.
o
„krążą nasze imiona”
–
dzieci siedzą w kole. Każde
trzyma w ręku swoją wizytówkę. Kiedy gra muzyka,
dzieci podają swoją wizytówkę sąsiadowi (wizytów-
ki krążą). W czasie przerwy w muzyce dzieci prze-
stają podawać swoje wizytówki, a następnie odczy-
tują imiona z wizytówki, którą trzymają w rękach.
o
„Literkowe pary”
–
nauczycielka rozkłada wielkie
i małe litery, dzieci mają odnaleźć wielką i małą literę.
o
„Bingo wyrazowe”
–
każde dziecko otrzymuje jeden
ze znanych mu wyrazów. Nauczycielka głośno czyta
wybrane słowo, a dziecko sprawdza, czy posiada wy-
raz, który przeczytała nauczycielka.
o
„Zapraszamy do rakiety”
– nauczycielka recytuje
wiersz:
Zapraszamy do rakiety, polecimy wysoko, pokło-
nimy się białym obłokom. A gdy cały kosmos oblecimy, do
przedszkola powrócimy
. Dzieci na sygnał tamburyna
startują i udają rakietę. W czasie przerwy w muzy-
ce lądują na planecie. Nauczycielka pokazuje wyraz,
a chętne dziecko odczytuje napis. Dzieci naśladują
mieszkańców planet, np. kota, smoka, sowę.
o
„Sylaby”
– nauczycielka pokazuje ufoludka, który
mówi:
Chciałbym was teraz nauczyć, jak rozmawia się na
mojej planecie
. Nauczycielka pokazuje na tablicy sy-
laby i czyta (mogą to robić również dzieci), a dzieci
powtarzają sylaby „la”, „sa”, „lu”, „li”, „re” – cicho,
głośno, śmiesznie, szybko itp.
o
„Łowienie wyrazów”
–
w pudełku umieszczone są
wyrazy zawieszone na wstążce. Wybrane dziecko
losuje i odczytuje wyraz, a potem wyszukuje odpo-
wiedni obrazek.
Cele ogólne:
o
rozwjanie i doskonalenie umiejętności czytania pro-
stych struktur wyrazowych;
o
rozwjanie umiejętności dokonywania analizy i synte-
zy słuchowej i wzrokowej;
o
doskonalenie umiejętności rozpoznawania wyrazów
metodą globalną;
o
hartowanie dzieci – umiejętność radzenia sobie z trud-
nościami, odkrywania własnych możliwości oraz prze-
żywania radości z odnoszonych sukcesów.
Cele operacyjne:
o
nabywanie przez dziecko poczucia własnej tożsamości;
dostrzeganie różnic w kształcie różnych liter;
o
zauważanie związku pomiędzy literą a dźwiękiem,
znakiem graicznym a głoską;
o
rozpoznawanie litery w wyrazie; rozpoznawanie wy-
razów metodą globalną; łączenie wyrazu z obrazkiem.
Przebieg zajęć:
Powitanie:
Wszyscy są, witam was, na zabawę już czas.
Jestem ja, jesteś ty, raz dwa trzy!
Wprowadzenie.
Nauczycielka włącza muzykę Piotra Kaji
„Dziwny gość”. Dzieci zamykają oczy, a na dźwięki piosen-
ki otwierają je. Nauczycielka „leci” rakietą (trzyma pudełko,
a w nim schowanego ufoludka).
Pacynka (trzymana przez nauczycielkę) mówi do dzieci:
Ojej! Ktoś nam tu wylądował w sali. Ciekawe kto to?
Nauczycielka otwiera pudełko i wyjmuje ufoludka, potem
recytuje wiersz:
Ufoludki, ufoludki,
to zielone krasnoludki.
Mają sympatyczne brzuszki
i podobne są do gruszki.
Ich telepatyczne różdżki
są ni z gruszki, ni z pietruszki.
Chodzą po zielonych dróżkach,
na swych bardzo krótkich nóżkach
.
Pacynka-ufoludek mówi:
Jestem ufoludek, wylądowałem u was
w przedszkolu, bo chcę poznać wasze zwyczaje, nauczyć się waszej
mowy i poznać wasze literki. Kiedy wrócę na moją planetę „Uga-
buga”, to będę do was pisać listy. Ale najpierw chciałbym was po-
znać.
Zakończenie.
Po skończonych zabawach następuje po-
żegnanie z ufoludkiem-pacynką, który mówi:
Wiele się od
was nauczyłem. Teraz znam już wasze literki. Będę do was pisał,
ale teraz muszę się z wami pożegnać
. Przy dźwiękach piosenki
nauczycielka „odlatuje” rakietą. Dzieci rysują swojego ufo-
ludka – kolorowanka.
Prawidłowy układ alfabetu proponowany przez dr Irenę Majchrzak w Odimiennej Metodzie Nauki Czytania
8
84
bliżej przedszkola
11.110 listopad 2010
bliżej przedszkola
11.110 listopad 2010
blizejprzedszkola.pl
ZaBaWY cZYTElNIcZE – ScENarIuSZ ZaJęĆ Z WcZESNEGo cZYTaNIa Dla GruPY PIęcIolaTkóW
„PODróŻ Z LITErką «S» DO SMOkOLaNDII”
Cele operacyjne
– dziecko:
o
umiejętnie rozpoznaje literę „s” wśród innych liter;
układa wyraz „smok”; zna litery alfabetu;
o
rozpoznaje litery drukowane i pisane wielkie i małe;
dokonuje analizy i syntezy wyrazu;
o
aktywnie bierze udział w zabawach przygotowujących
do wejścia w świat liter i znaków;
o
przyporządkowuje odpowiedni obrazek do odczyty-
wanego wyrazu i na odwrót;
o
globalnie rozpoznaje nazwy wyrazów,
o
czyta proste wyrazy;
o
stosuje umowy zawarte w grupie, przestrzega komu-
nikatów niewerbalnych.
Część główna:
o
„Polowanie na literkę „s”
–
nauczycielka rozkłada wy-
razy na dywanie. Zadaniem dzieci jest znaleźć wyraz
zawierający literkę „s”. Dzieci czytają wyraz i opowia-
dają, gdzie jest „s” – na początku, w środku, na końcu
wyrazu. Nauczycielka pokazuje wybrane literki, a dzie-
ci szukają ich w swoich wyrazach i, gdy znajdą literkę
w wyrazie, podnoszą karty migawkowe do góry.
o
„Portret Smoka” –
na arkuszu narysowany jest smok.
Dzieci mają za zadanie nakleić części ciała na sylwe-
tę smoka – ogon, oko, zęby, nos itp.
o
„Zwierzęta”
– nauczycielka wyjaśnia, że smok Obibok
ma wielu przyjaciół i zaprasza dzieci na spotkanie
z nimi. Dzieci maszerują przy muzyce. Gdy muzyka
przestaje grać, nauczycielka pokazuje wyrazy z na-
zwami zwierząt, a dzieci naśladują głosy lub ruchy
zwierząt. Wybrane dziecko odczytuje nazwę zwierzę-
cia.
o
„Wielki Smok”
– nauczycielka zaprasza dzieci do
koła, recytując:
Smoku, smoku nasz malutki,
rośnj duży, okrąglutki.
Smok nasz rośnie ponad miarę.
To jest smok na wielką skalę!
o
„Literkowa kostka”
–
na kostce umieszczone są litery.
Nauczycielka rzuca kostką, a wybrane dziecko odczy-
tuje, jaka litera została wyrzucona i szuka wyrazu z
tą literą. Kostka zamiast liter może mieć namalowane
obrazki – wtedy dzieci szukają napisu, który odpo-
wiada obrazkowi.
o
„Zagadki Smoka Obiboka”
– nauczycielka zadaje
zagadkę, a dzieci, jako jej rozwiązanie i podpis, szu-
kają obrazka leżącego na dywanie.
o
„Dwa wyrazy”
– dzieci wybierają dowolny wyraz.
Maszerują przy muzyce, a gdy muzyka przestaje
grać, mają się dobrać w pary według takich samych
wyrazów.
o
Praca przy stoliku
– nauczycielka zaprasza dzieci
do stolików, na których wcześniej przygotowane
są zadania plastyczne: wyklejanie litery „s” plaste-
liną, makaronem, papierem itp; naklejanie wyrazu
„smok” na kartkę i rysowanie smoka według włas-
nego pomysłu.
Formy pracy:
zbiorowa, zespołowa i indywidualna.
Przebieg zajęć:
Powitanie:
o
Dzieci siedzą w kręgu. Nauczycielka zadaje zagadkę
o smoku:
Kto mieszkał w jamie tuż nad Wisłą i zionął og-
niem jak ognisko?
o
Powitanie Smoka Obiboka (kukiełka) przez dzieci: na-
uczycielka pyta:
Na jaką głoskę zaczyna się wyraz „smok”?,
a następnie pokazuje literkę „s” zrobioną z materiału,
znowu pytając:
Co ona nam przypomina? Kto wyszuka
jej na ścianie liter?
(pokazuje małą i wielką drukowaną
literę „s”). Nauczycielka proponuje rysowanie w po-
wietrzu, na dywanie i na plecach litery „s”.
o
Zaproszenie przez Smoka Obiboka do Smokolandii:
nauczycielka wypowiada zaklęcie-wiersz, trzymając
kukiełkę w ręku:
Kto chce smoczy kraj odwiedzić,
musi wszystkie słowa śledzić
i uwierzyć w dobre smoki,
robiąc czarodziejskie kroki.
Prawą nogą zaczynamy
i dwa kroki w przód stawiamy.
Jeden obrót wokół osi,
każdy ręce w górę wznosi.
Gdy trzy razy przyklaśniecie,
w smoczym świecie się znajdziecie.
o
Nauczycielka informuje dzieci, że dzięki zaklęciu
przeniosły się do smoczej krainy, w której panuje li-
terka „s”.
w formacie pozwalającym na samodzielny wydruk możesz pobrać ze strony internetowej
www.blizejprzeszkola.pl
bliżej przedszkola
11.110 listopad 2010
8
85
bliżej przedszkola
11.110 listopad 2010
Przygotowanie do nauki czytania
ZaBaWY cZYTElNIcZE – ScENarIuSZ ZaJęĆ Z WcZESNEGo cZYTaNIa Dla GruPY SZEścIolaTkóW
„PODróŻ Z PrOFESOrEM CIEkaWSkIM
PO kraINIE aBECaDŁa”
Cele:
o
doskonalenie umiejętności niezbędnych do nauki czy-
tania i pisania, takich jak: porównywanie i rozpozna-
wanie, identyikowani liter, umiejętność analizy i syn-
tezy słuchowej i wzrokowej wyrazu;
o
zachęcanie dzieci do czytania poprzez zabawę;
o
analiza budowy wyrazów: liczba liter, rozpoznawanie
i umiejscawianie w wyrazie;
o
tworzenie i odczytywanie wyrazów; rozwjanie umie-
jętności współpracy w zespole, komunikowania się,
przyjmowania ról.
o
„Dobierz w pary”
– zadaniem dzieci jest dobranie
w pary takich samych wyrazów napisanych innym
drukiem, np. listek –
listek
, domek –
domek
, korale –
ko-
rale
, basen –
basen
.
o
„Literowy wąż”
–
dzieci odliczają do czterech i tworzą
grupy. Każda grupa ma za zadanie ułożyć literowego
węża w ten sposób, aby ostatnia litera w wyrazie była
pierwszą literą w następnym. Wygrywa ta drużyna,
która ułoży najdłuższego węża. Wyznacznikiem cza-
su jest przerwa w muzyce. Wybrane dzieci po skoń-
czonym zadaniu odczytują ułożone wyrazy.
o
„Tropienie sylab”
–
nauczycielka rozkłada na dywa-
nie kartoniki z sylabami. Każde dziecko wybiera sobie
kartonik z jakąś sylabą. Dzieci spacerują w rytm mu-
zyki. W czasie przerwy w muzyce mają jak najszyb-
ciej dobrać się w pary (lub w trójki) tak, aby utworzyć
cały wyraz. Po skończonej zabawie dzieci odkładają
kartoniki z sylabami do pudełka.
o
„Pory roku“
–
dzieci siadają w kręgu. Nauczycielka
rozdaje szarfy w czterech kolorach. Dzieci wyszukują
planszę z odpowiednim kolorem przy stoliku (napi-
sane są na nich pory roku). Każda grupa otrzymuje
kartoniki z wyrazami. Zadaniem dzieci jest wybrać
wyrazy związane z daną porą roku. Dziecko odczy-
tuje wybrane wyrazy, np.
wiosna – kwiaty, krokus, bazie,
żaba, bocian; lato – wakacje, słońce, plaża, morze, motyl,
piłka, plecak, rower; jesień – owoce, liście, parasol, deszcz,
grzyby; zima – sanki, śnieg, bałwanek, Mikołaj, mróz
itp.
Metoda:
zadaniowa, czynna.
Forma pracy:
z całą grupą, zespołowa.
Przebieg zajęć:
Powitanie
–
piosenka integrująca grupę:
Wszyscy są, witam was,
na zabawę już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
raz dwa trzy!
Wprowadzenie.
Nauczycielka pokazuje obrazek z wize-
runkiem profesora Ciekawskiego, który zaprasza dzieci do
krainy ABECADŁA, po czym mówi:
Odwiedziłam niedawno
pana profesora Ciekawskiego, który zaprosił nas do zwiedzenia pew-
nej niezwykłej krainy, w której mieszkają niezwykłe literki. Prosił
mnie, abym przekazała wam list od niego.
Na środku stoi szkatułka, a w niej list od profesora Ciekaw-
kiego. Wybrane dziecko odczytuje list:
Kochane dzieciaki! Za-
praszam was do niezwykłej krainy ABECADŁA. W krainie tej mie-
szkają literki, które bardzo lubią zabawy z dziećmi.
Przygotowałem dla was zabawy i jestem ciekawy, czy poradzicie so-
bie z nimi
.
Zakończenie.
Nauczycielka pyta:
Czy podobała wam się po-
dróż po krainie ABECADŁA? Myślę, że pan profesor Ciekawski
jest z was bardzo zadowolony. Spisaliście się na medal
. Następnie
wręcza dzieciom medale.
Część główna.
o
„Pakowanie walizki”
– nauczycielka mówi:
Skoro wy-
bieramy się w podróż do krainy ABECADŁA, to musimy
się spakować. Pomyślcie przez chwilę, jakie przedmioty spa-
kujemy do walizki
. Nauczycielka kładzie na środku wy-
razy: „notes”, „lornetka”, „lina”, „kompas” itp. Dzieci
odczytują wyrazy i wkładają wybrane do walizki.
o
„Literkowa kostka”
– nauczyciel wyjmuje z dużej ko-
perty wyrazy, a każde dziecko wybiera sobie kartonik
z wyrazem. Nauczycielka rzuca kostką z cyfrą, a dzie-
ci mają policzyć litery. Zgłaszają się te dzieci, które
mają tyle liter, ile pokazuje liczba na kostce, a następ-
nie odczytują swój wyraz.
o
„Sylabowe kosze”
– nauczycielka stawia kosze z cy-
frami 2, 3 i 4 symbolizujące liczbę sylab wyrazu. Dzieci
siedzą w kole. Każde dziecko ma przed sobą wyraz.
Nauczycielka wybiera chętnie dzieci, których zada-
niem jest podzielenie wyrazu na sylaby i włożenie go
do odpowiedniego kosza.
Pozostałe dzieci po zabawie
wrzucają kartoniki do pudełka.
Bibliograia:
Arciszewska E.,
Sojusz metod,
„Edukacja i Dialog” nr 95, 1998.
Doman G.,
Jak nauczyć małe dziecko czytać
, Bydgoszcz 1992.
Majchrzak I.,
Wprowadzenie dziecka w świat pisma
, Warszawa 1995.
Schiller P.,
Wczesne czytanie
, Warszawa 2005.
Smelka I.,
Podróż z literkami
, Kraków 2000.
Beata wańtowska
– nauczyciel dyplomowany z 16-let-
nim stażem pracy z Przedszkola Publicznego nr 18 w Szcze-
cinie.
W pracy zawodowej szczególną uwagę zwraca na rozwi-
janie aktywności twórczej dzieci oraz wzbogacenie sfery
emocjonalnej dzieci i kontaktów interpersonalnych w gru-
pie. Od czterech lat z dużymi sukcesami realizuje własny
program ,,Zabawa w czytanie”.
8
86
bliżej przedszkola
11.110 listopad 2010
bliżej przedszkola
11.110 listopad 2010
Plik z chomika:
Wiciu9116
Inne pliki z tego folderu:
Motyle_i_kwiaty_-_zajęcia_z__elementami_odimiennej_metody_nauki_czytania_.pdf
(198 KB)
1 czesc kursu.doc
(96 KB)
2 czesc Kursu.doc
(60 KB)
3 czesc Kursu.doc
(105 KB)
4 czesc Kursu.doc
(39 KB)
Inne foldery tego chomika:
- W przedszkolu nie wolno mieć zabawek do bawienia się w strzelanie
Bajeczki na cyferki
Bajki dla dzieci
bal karnawałowy
Ćwiczenia z Mel B
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin