Gerstmann S. - Rozwoj uczuc.doc

(1489 KB) Pobierz
Rozwoj uczuc

KRAINA LOGOS www.logos.astral-life.pl

BIBLIOTEKA

PSYCHOLOGICZNA

 

Pod redakcją naukową

 

Marii ^łącznikowej

 

6 ^   •"'""K* mcHoi.^ (3Q

 

Stanisław Gerstmann

 

Rozwój uczuć

 

^dkaikartatytuWa

^^-Andr^ki

 

Redaktor Wydawnictwa

^a^-^^::^

 

 

 

 

Faktor techniczny

"^""l St^,en

 

Korektor

Danuta Boniecka

 

<:!opyright

 

^Wy.fa^.^,

 

1 Pedagogiczne

Warszawa 1976

Printed ;n py^

 

 

 

 

Warazawa 1976

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

 

Wydanie pierwsze. Nakład 15000+257 egzemplarzy

 

ArŁuazy drukarskich 15,25; wydawniczych 11,76

Oddano do składania 13.J.1975 f.                    , •' i] ; •~\ /

Podpisano do druku I. IV. 1976 r.           AKC.     ' A ; ^'l^

Druk ukończono w sierpniu 1976 r.                          ' l

 

Papier druk. sat. kl. III, 80g, 61 x86 cm z fabryki w Kostrzyniu

Zamówienie nr 2141/332. Cena zi 20. —    A-IO/4I

 

WSiP Zaktady Graficzne w Bydgoszczy

 

Slowo wstępne

 

Uczucia stanowią ważny element w kształtowaniu się oso-

bowości i na równi z innymi jej funkcjami muszą być celowo

i systematycznie rozwijane przez poszczególne środowiska wy-

chowujące.

 

Psychologowie, zajmujący się tą problematyką, sygnalizują

poważne niebezpieczeństwa grożące, gdy w ontogenezie do-

chodzi do zaburzeń rozwojowych w reakcjach emocjonalnych

dzieci i młodzieży. Na przykład E. B. Hurlock zwraca uwa-

gę na to, że uczucia zabarwiają znaczną większość doświadczeń

człowieka, a — być może — w ogóle nie ma w naszym ży-

ciu sytuacji, w których rozwiązywaniu nie brałyby one udzia-

łu.1 Uczucia są również motywami różnorodnych działań ak-

tywizujących proces rozwoju człowieka.

 

Niektóre uczucia przeżywane bardzo intensywnie często

powstrzymują rozwój osobowości. Przykładem są przypadki

pozbawienia dzieci uczuć miłości rodzicielskiej i sympatii

innych ludzi spotykanych przez dziecko, uczucia niższości

i brak wiary we własne możliwości działania. To wszystko izo-

luje dziecko od społecznego otoczenia, powstrzymuje jego

aktywność zmniejszając rozwojowe szansę. Dominacja uczuć

negatywnych, lękowych i agresywnych utrudnia lub uniemo-

 

1 E. B. Hurlock: ROZWÓJ dziecka. Przekład z jeż. ang. B. Homowski,

St. Kowalski i B. Rosemann. Wyd. 2. Warszawa 1961, PWN, s. 299.

 

SS^A----——

 

rea1^ s-T0^3 się UC2U^ Cort26 ldeaJny m0^

Iud^4• rZ^.T'0- ^^^Y te0^ ^"^ośdn.e

Nowych ^S' ^"^"-tjedS S3^ w nas^

praictyce wychn1   c1 w pr2eb1^ o^oo2e ^"^ć mo-

 

^etny^":^ unlk^ ^ieJu yS^ P02waia -

 

S%==ss-=^3:

 

-"^.SiS-^E.^rs;'""—

 

rosłego Ten   n   dności życia „1 ^^"^ch dziecku

 

s^1 p^s:^-^0"^^^^^   u dou

 

Psychicznych TlnT    k2e ^"y^, poza „c   •J ^^en^e

^"czućS^-0^10^ P^^any zTcL   aami' fu^

 

'^"^s:^ -A^r^

^^^SSSi?^^

 

                            ^^•^tę pełnią upzu-

 

• SźS?^^ ^r^ont^--

s:^?^^?^?^^

 

St,ri1^^^^^

 

^^a^^^

 

°d '""cionSo"'"'20'"""' "trellon^r"1.130'"^

"•brew temu u? "'•^•"'''"wania się dn   ^ ""•^'•źnie

 

^'epnTc^a "". '''•""'-              '"   C2y naw

^X- ^^IS1^———— ^^-

 

"y^^'^". ""ym, {^cj^y0-^^

 

runkowme pS, ^g•a',Ł^m'"^i. Na pocS alym' "i-^-

 

^".ar^^^^    .^^a icierowanrceTo^ C2wle-

 

^y^cyjnrroT^T"1 proces6^ e^^T^1 świad0-

woś^ opano^?  ^^"ośd J-edno^T "^•-''^i ^h

' ^-"yc0^1,"^ PoJtr^^ ^ -o.h-

 

^ ,p.         -e, .^^ .chSo^f^ -°-

w związku 7                                   ODJa-

 

s.-.^iy^s^^^

 

^ŁST" -^e^:00 P°^:

 

teck0---"^^^^^^^^

 

4 lcń Alzacji, nie

 

orientuje się w warunkach działania, które mogą sprawiać, że

cel nie da się osiągnąć. W tych sytuacjach przeszkoda w dą-

żeniu do urzeczywistnienia zamiaru powoduje siine reakcje

emocjonalne (frustracje). Z upływem czasu, w późniejszych

tatach ontogenezy, podejmowanie decyzji opiera się na ana-

lizie sytuacji, czyli subiektywnych i obiektywnych warunków

powodzenia. Coraz łatwiej ustalić również stopień ryzyka

i wiążące się z tym prawdopodobieństwo sukcesu.

 

Podobne przemiany zachodzą w stosunku człowieka do sa-

mego siebie. W tym zakresie istnieje zawsze silna skłon-

ność do indywidualnego, emocjonalnego oceniania swoich

właściwości, tworzenia obrazu samego siebie. Niemniej schy-

łek wieku dorastania stwarza już szansę bardziej krytycznego

spojrzenia na własne postępowanie, wykorzystania, opinii śro-

dowiska i zobiektywizowania dotychczasowych sądów. Mo-

żliwie bezstronny stosunek jednostki do siebie stanowi bowiem

jeden z podstawowych czynników wyznaczających ustosun-

kowanie się do społecznego otoczenia.

 

Scharakteryzowany powyżej ogólny przebieg rozwoju

uczuć jest uwarunkowany czynnikami, których znaczenie uję-

to w dialektycznej teorii rozwoju osobowości. Zawiera ona

najogólniejsze, powszechne prawa, a wynikają z niej postu-

laty, które musi uwzględniać praktyka kształtowania uczuć,

leżeli ich rozwój ma być jak najbliższy optymalnego.

 

Właściwości poszczególnych funkcji emocjonalnych są

uwarunkowane niektórymi cechami organizmu jednostki.

 

Dlatego omówimy zależność stopnia pobudliwości emo-

cjonalnej od reaktywności tkanki nerwowej w ośrodkowym

układzie nerwowym i od oddziaływania na jej stan funkcjo-

nalny innych narządów organizmu, a głównie układów wy-

dzielania wewnętrznego (dokrewnego), krążenia i oddecho-

wego. Ogólny stan zdrowia lub wyczerpania, zmęczenia, rów-

nież wpływa na warunki przeżywania emocji.

 

Druga grupa czynników warunkujących przebieg rozwoju

 

uczuć wiąże się z oddziaływaniem zewnętrznego, przede

wszystkim społecznego środowiska. Na czoło wysuwa-

ją się tu wszystkie celowe zachowania Judzi dorosłych (wy-

chowawców w rodzinie, szkole i in.), które kierują i modelują

w optymalny sposób przebieg procesów rozwojowych. Brak

kierowniczej ingerencji powoduje powstawanie wypaczeń,

zaburzeń życia emocjonalnego, oddalanie się wyników wy-

chowania od akceptowanego modelu uczuciowości człowieka

i drogi jej formowania się.

 

Oprócz zorganizowanych celowo środowisk wychowują-

cych na rozwój dziecka wpływają sytuacje, zdarzenia nie-

kontrolowane, przypadkowo pojawiające się w jego oto-

czeniu. Ich znaczenie bywa rozmaite, znajduje się tu bowiem

źródło zarówno korzystnych, jak i niekorzystnych doznań

i doświadczeń. Te ostatnie mogą być przedmiotem oddziały-

wań reedukujących, a więc w jakimś zakresie korekcyjnych.

 

Pamiętając o roli otoczenia i samokontroli w rozwoju oso-

bowości, a w tym uczuć, wskażemy następny czynnik, równie

jak scharakteryzowane poprzednio doniosły: aktywność

człowieka. Podstawowym warunkiem rozwoju wszystkich

funkcji organizmu wraz z psychicznymi jest działanie, po-

sługiwanie się nimi w zwyczajnych, codziennych okolicznoś-

ciach życia. Ich sprawność i doskonalenie wymaga ćwiczenia

i doświadczeń. Ilościowy i jakościowy rozwój uczuć dokonuje

się wówczas, gdy dziecko ma różnorodne — w miarę moż-

ności celowo dobrane — sposobności ich przeżywania, gdy

styka się ze źródłami wzbudzającymi pojawianie się procesów

emocjonalnych.

 

Więzi uczuciowe, np. koleżeństwo i przyjaźń, mogą poja-

wić się tylko w odpowiednio przebiegających interakcjach,

w określonych, jeśli chodzi o specyficzne właściwości, sto-

sunkach międzyludzkich.

 

Jeżeli myślimy o zamierzonym wpływie wychowawczym,

którego celem głównym ma być odpowiednie modelowanie

 

przebiegu rozwoju uczuć, to chodzi przede wszystkim o orga-

nizowanie aktywności dziecka i dorastającego oraz warunków

bezpośrednio wpływających na jej rodzaj.

 

Wskazane powyżej problemy są omówione w kolejnych

rozdziałach tego tomu „Biblioteki Psychologicznej". Przedsta-

wiono w nich najważniejsze przejawy zróżnicowanego życia

uczuciowego u noworodka i niemowlęcia, w wieku poniemo-

wlęcym i przedszkolnym, w młodszym wieku szkolnym oraz

w okresie dorastania. Taki sposób charakteryzowania przemian

zachodzących w kształtowaniu się emocjonalności powinien

ułatwić zrozumienie dzieci i młodzieży, których rozwojem

kierujemy w poszczególnych okresach ontogenezy.

 

Rola uczuć w życiu człowieka

 

Co to są uczucia?

 

Człowiek orientuje się w rzeczywistości, która jest terenem

jego różnorakiej aktywności, za pośrednictwem treści proce-

sów psychicznych, odzwierciedlających otaczający go świat.

Spostrzegamy przedmioty, ludzi i ich zachowanie się, zdaje-

my sobie sprawę z ich wyglądu, rozmieszczenia, właściwości

fizycznych. Wyobrażamy sobie to, co w danej chwili jest

niedostępne spostrzeganiu poprzez zmysły, a z czym kiedyś

zetknęliśmy się bezpośrednio. Myślimy o minionych zdarze-

niach, o teraźniejszości i przyszłości. Są to procesy poznaw-

cze ściśle powiązane funkcjami, dzięki czemu możemy od-

zwierciedlać świat w pełny sposób, przeżywając równocześnie

obraz „rzeczy i niedostrzegalne ich cechy za pomocą myśli.

 

, Wśród procesów psychicznych, prócz poznawczych, wy-

różniamy uczucia. Są to takie przeżycia, jak miłość, zazdrość,

tęsknota i wiele innych. Współwystępują one i w pewnym

sensie współdziałają z procesami poznawczymi wpływając na

ich przebieg i treść oraz wzajemnie ulegając kierowniczej

funkcji procesów poznawczych. Te obopólne związki pozna-

my w przebiegu ich rozwoju i kształtowania się.

 

Uczucia także odzwierciedlają świat, umożliwiają oriento-

wanie się w rzeczywistości. Wyraża się w nich stosunek jed-

nostki do poszczególnych fragmentów otoczenia, _,'

 

Wśród uczuć wyróżnia się e mocje. (Zalicza się je do pier-

wotnych funkcji psychicznych człowieka, wspólnych ludziom

 

li

 

i zwierzętom znajdującym się na wyższych poziomach rozwoju

ewolucyjnego. Są to na przykład strach i gniew.

 

I. P. Pawłów zwrócił uwagę na znamienny związek uczuć

z procesami poznawczymi już na poziomie odruchów bezwa-

runkowych. Gdy organizm znajdzie się w nowych warunkach,

uruchamia się dziedziczny odruch, ustawiający organizm i je-

go narządy odbiorcze tak, aby można było zorientować się

w otoczeniu. Jest to więc odruch badawczy, który Pawłów na-

zwał odruchem ,,Cóź to takiego?"1. W tej sytuacji występuje

równocześnie proces emocjonalny o charakterze przestrachu,

tremy, uczuć niepewności, ponieważ nieznana sytuacja może

zawierać czynniki groźne, niebezpieczne dla organizmu. No-

we bodźce, których znaczenia nie daje się od razu zrozumieć,

wywołują podobny odruch i przerażenie u dzieci, choć prze-

życia takie występują także u dorosłych.

 

/ Uczucia odzwierciedlają więc zarówno wartość życiowej

sytuacji dla człowieka, jak i wynikający stąd jego do niej sto-

sunek. Człowiek zdając sobie fprawę z grożącego niebezpie-

czeństwa przeżywa strach, boi się szkodliwych skutków dzia-

łania określonych bodźców. Tak też potocznie mówimy, że są

one ,,przerażające". Zawiera się w takim uczuciu również

odzwierciedlenie negatywnego stosunku do niebezpiecznych

sytuacji. Człowiek ich unika, ucieka przed nimi. Przeciwnie

zachowuje się wobec sytuacji rozpoznanych jako korzystne.

Przeżywa wtedy uczucia zabarwione przyjemnością, wyraża-

jące pozytywny stosunek jednostki do nich. Szukamy takich

przypadków, dążymy do tego, aby brać udział w tego ro-

dzaju zdarzeniach.

 

,' Stefan Szuman sądzi, że można mówić o poznawaniu

^uczuciowym2, ponieważ w treści uczuć odbija się znaczenie

 

' I. P. Pawłów: Wybór pism. Pod red. Ch. S. Kosztojanca. Przekład

z jeż. roś. L. Skarżyóski. Warszawa 1851, PZWL, s. 169.

 

2 M. Przetacznikowa: Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży. Warszawa

1967, PZWS („Biblioteka Nauczyciela"), s. 169.

 

12

 

dla człowieka tego, co powoduje ich powstanie. Uczucia przy-

jemne odzwierciedlają to, że budzące je przedmioty mają dla;

 

nas korzystne znaczenie, uczucie przykre zaś, że określone

przedmioty mogą być szkodliwe.

 

Okazuje się, że uczucia mają swoje źródła w konkretnych

sytuacjach, przedmiotach, zdarzeniach i osobach, z jakimi czło-

wiek styka się w codziennym życiu. Jeżeli występują przedmio-

ty i zdarzenia, które zna, z którymi wiążą się już jakieś jego

doświadczenia, rozpoznaje je jako ważne i budzące przyjem-

ne bądź przykre uczucia. Boimy się sytuacji groźnych powta-

rzających się w życiu, ponieważ są nam znane jako niebez-

pieczne, a przeżywamy radość w innych, gdy co pewien czas

ponawiamy w nich swój udział. Są to bezpośrednio dzia-

łające źródła uczuć, które wywołują przeżycia...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin