Święty Michał Archanioł.txt

(6 KB) Pobierz
�wi�ty Micha� Archanio�



Micha� Archanio� swoim imieniem g�osi chwa�� i moc Boga. Imi� Micha� znaczy Kt� jak B�g! Zar�wno w tradycji �ydowskiej jak i tradycji chrze�cija�skiej jest pierwszym i najwa�niejszym spo�r�d anio��w. W Pi�mie �wi�tym Starego Testamentu nazywany jest �ksi�ciem anielskim� (Dn 10, 13.21) i �wielkim ksi�ciem� (Dn 12, 1). W Tradycji �ydowskiej Archanio� Micha� jest po�rednikiem pomi�dzy Panem Bogiem i lud�mi. W Pi�mie �wi�tym Starego Testamentu wraz z Archanio�em Gabrielem mia� odwiedzi� Abrahama, zapowiedzie� mu przysz�e narodziny a p�niej nie pozwoli� z�o�y� ofiary z syna Izaaka. Archanio� Micha� przekazuje wiadomo�� o schwytaniu do niewoli Lota. Pomaga tak�e podczas stara� o �on� dla Izaaka. Micha� mia� te� si� ukaza� Moj�eszowi na g�rze Horeb i razem z Archanio�em Gabrielem towarzyszy� mu na g�r� Synaj. Swoj� moc� broni w Babilonie �yd�w przed prze�ladowaniami Hamana.

Kult �w. Micha�a Archanio�a istnia� ju� w staro�ytno�ci chrze�cija�skiej; �wiadczy o tym wiele dowod�w liturgicznych. Znacznie p�niej pojawi� si� kult oddawany na G�rze Gargano ko�o Siponte w po�udniowej Italii, gdzie mia� si� zjawi� �w. Micha� Archanio�. Cze�� ta mia�a pocz�tkowo charakter lokalny, p�niej jednak zosta�a rozszerzona na ca�y ko�ci�. Z czasem Jego imi� wesz�o do liturgii mszalnej, przy po�wi�ceniu kadzid�a i w liturgii pogrzebowej. �w. Micha� Archanio� ukaza� si� tak�e za czas�w �w. Grzegorza Wielkiego, papie�a, w Rzymie podczas procesji przeb�agalnej odprawianej na zamku zwanym odt�d Zamkiem �wi�tego Anio�a, i w�o�y� miecz do pochwy na znak, �e B�g odwr�ci sro��cy si� gniew od ludu rzymskiego. Odt�d d�uma usta�a. W diecezji Avranches, we Francji, od X wieku obchodzono rocznic� pojawienia si� �w. Micha�a na Mont-Saint-Michel. Dzia�o si� to oko�o 708 roku.

Ko�ci� Rzymski czci� �w. Micha�a zawsze w dniu 29 wrze�nia. W czasie ostatniej reformy Kalendarza Rzymskiego, w tym dniu do��czy� Ko�ci� tak�e do czci liturgicznej �wi�tych archanio��w Rafa�a i Gabriela. �w. Micha� Archanio� czczony jest jako Patron Ko�cio�a �wi�tego; opiekun chroni�cy przed wszelkimi z�ymi duchami; zwyci�ski obro�ca w walce z szatanem, z jego pokusami i mocami piekielnymi. Ko�ci� Wschodni czci go tak�e jako patrona ludzi chorych.

Wczytuj�c si� w karty Ksi�gi Daniela dowiadujemy si� o walce Micha�a z innymi ksi���tami w obronie prze�ladowanego Daniela: Wtedy przyby� mi z pomoc� Micha�, jeden z pierwszych ksi���t (Dn 10, 13). Autor natchniony rozwija my�l zapocz�tkowan� przez proroka Zachariasza, �e jednostki, spo�eczno�ci, narody maj� swoich duchowych opiekun�w. Pierwszym po�r�d nich jest Micha�. Oznajmi� tobie, co jest napisane w Ksi�dze Prawdy. Nikt za� nie mo�e mi skutecznie pom�c przeciw nim, z wyj�tkiem waszego ksi�cia, Micha�a (Dn 10, 21). Tak m�wi Prorok o wstawiennictwie i pot�dze Micha�a Archanio�a. Tylko on mo�e przeciwstawi� si�, symbolizuj�cej z�o, pot�dze perskiej: W owych czasach wyst�pi Micha�, wielki ksi���, kt�ry jest opiekunem dzieci twojego narodu. Wtedy nast�pi okres ucisku, jakiego nie by�o, odk�d narody powsta�y, a� do chwili obecnej. W tym czasie nar�d tw�j dost�pi zbawienia: ci wszyscy, kt�rzy zapisani s� w ksi�dze (Dn 12, 1). Micha�, dzi�ki nadprzyrodzonej zwyci�skiej mocy dla obrony Ludu Bo�ego, kt�r� posiada od Boga, wyst�puje jako opiekun ludu �wi�tego, sprawiedliwych i �wi�tych, tj. zapisanych w ksi�dze �ycia.

W Apokalipsie �w. Jana Aposto�a, Micha� ukazany jest jako �pogromca Smoka - Szatana� (Ap 12, 7): I nast�pi�a walka na niebie. Micha� i jego anio�owie mieli walczy� ze Smokiem. I wyst�pi� do walki Smok [...] ale nie przem�g� (Ap 12, 7-8). Walk� t� wszczyna Smok, kt�ry ma do dyspozycji dwie bestie, z morza i z l�du: ba�wochwalcze mocarstwo (przemoc) i fa�szywego proroka (symbol walki ideologicznej i k�amliwej propagandy). Obie bestie s� narz�dziami Smoka w walce z Niewiast� - Ko�cio�em. Walka obejmuje wszystkie napa�ci i pora�ki od pocz�tku do ko�ca �wiata, a przewodniczy jej Archanio� Micha�.

W Ksi�dze Jozuego przedstawiany jest z wydobytym mieczem jako w�dz wojsk Pana (Joz 5, 13.13). W li�cie �w. Judy Aposto�a pojawia si� jako walcz�cy z szatanem o cia�o Moj�esza (Judy 9). W Starym Testamencie Archanio� Micha� jest obro�c� ludu wybranego, a w Nowym Testamencie - obro�c� Ko�cio�a.
Sporo miejsca po�wi�caj� �wi�temu Micha�owi Archanio�owi starotestamentalne ksi�gi apokryficzne (ksi�ga Henocha, Apokalipsa Barucha, Apokalipsa Moj�esza). Jest tam przedstawiany jako Archanio� - jednym z czterech najpot�niejszych duch�w, ksi��� anio��w, obdarzony szczeg�lnym zaufaniem Boga i kluczami do nieba. On sk�ada ofiar� na niebieskim o�tarzu �wi�tego �wi�tych; jest anio�em sprawiedliwo�ci i s�du, anio�em �aski i zmi�owania, anio�em mi�osierdzia Bo�ego. On wstawia si� za Izraelitami - jest ich anio�em.

We wczesnochrze�cija�skim pi�miennictwie (Tertulian, Orygenes, Hermas, Didymus) uchodzi za Ksi�cia Anio��w - Archanio�a, kt�remu B�g powierza zadania wymagaj�ce szczeg�lnej si�y. On wstawia si� za lud�mi przed Bogiem; jest anio�em Ludu chrze�cija�skiego. W pierwotnym chrze�cija�stwie wierzono tak�e, �e on stoi u wezg�owia umieraj�cych, kiedy toczy si� ostatni b�j o ich zbawienie. On towarzyszy duszom zmar�ym na s�d Bo�y. Ze szczeg�ln� moc� walczy o dusz� w chwili �mierci cz�owieka. Potem przyprowadza j� do nieba i jako godn� wiekuistej �wiat�o�ci przedstawia Najwy�szemu. Czuwa nawet nad grobami cia� ludzkich na ziemi, polecaj�c anio�om strze�enie ich. W przekonaniu Orygenesa (ok.185-ok.254) Archanio� Micha� zanosi do Pana Boga modlitwy wiernych i jako �praepositus paradisi� ma wa�y� dusze na S�dzie Ostatecznym. �w. Grzegorz z Tours (538-594) biskup uwa�a Archanio�a Micha�a za przewodnika dusz. W homiliach Hrabanusa Maurusa OSB i �wi�tego Bernarda z Clairvaux (1090-1153) �wi�ty Micha� Archanio� jest okre�lany jako �chor��y Chrystusa w zast�pach anielskich�, �patron Ko�cio�a�, �patron chrze�cija�skiej armii� a tak�e �patron poszczeg�lnych narod�w�. Wed�ug Z�otej Legendy (Legenda Aurea) o. Jacopo de Voragine OP (ok.1228-1298) Archanio� Micha� z polecenia Pana Boga: karze plagami Egipt, rozdziela wody Morza Czerwonego, prowadzi nar�d wybrany przez piaski pustyni do Ziemi Obiecanej. W dniu ostatecznym powinien na G�rze Oliwnej zabi� Antychrysta i d�wi�kiem swej tr�by wskrzesza� zmar�ych. 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin