Ośrodki zainteresowań wprowadza się w szkołach życia. Sprawdzają się one szczególnie w przypadku dzieci upośledzonych umiarkowanie (Kwiatkowska Dzieci głęboko niezrozumiane).
Grzegorzewska w programie ośrodków zainteresowań zostawiła z ośrodków pracy Decrole’go;
· układ koncentryczny;
· ramy dnia (wstępne i końcowe);
· globalną naukę czytania, która jest wstępem do nauki czytania i pisania;
Tematy;
I. Miejsce metodyki wychowania i nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w pedagogice specjalnej.
II. Historia i aktualny stan nauczania zintegrowanego (globalnego).
III. Funkcja i zadania kształcenia zintegrowanego w kl I – III.
Co to jest metodyka?
Metodyka jest działem pedagogiki, aby pełniej zrozumieć jej znaczenie dla pedagogiki musimy sobie odpowiedzieć na pytanie;
· z kim pracujemy ? – kogo chcemy nauczać i co jest przedmiotem naszego nauczania?
· dlaczego?- po co chcemy uczyć?
· czego chcemy nauczyć? – podstawa programowa jest dokumentem, bazą nauczania;
· jak chcemy nauczać?- w jaki sposób będziemy nauczać?
· z jakim efektem?
I. Miejsce metodyki wychowania i nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w pedagogice specjalnej?
Miejsce to jest trudne do określenia ze względu na stosowaną w pedagogice terminologię, co powoduje wiele nieporozumień związanych z podstawowymi pojęciami rozpatrywanymi na gruncie tej nauki.
Lipkowski uważa, że pedagogika specjalna to teoria i praktyka wychowania jednostek upośledzonych, a więc ( za Kirejczykiem) osób wykazujących;
ü odchylenia ( różnice) w rozwoju, istotne i ujemne, powodujące ograniczenia rozwojowe, utrudniające dzieciom naukę i życie w społeczeństwie.
Lipkowski uważał za konieczne poszerzenie zasięgu pedagogiki specjalnej o dzieci z mikrodeficetami, które co prawda nie zawsze są trwałe i nie zawsze powodują zakwalifikowanie do kategorii jednostek upośledzonych umysłowo, ale w znaczący sposób utrudniają rozwój, a w szczególności trudności szkolne.
Kirejczyk (1981) uznał za konieczne wyodrębnienie dwóch kierunków pedagogiki specjalnej;
· pedagogiki specjalnej,
· pedagogiki uzdolnionych i utalentowanych (tu mogą występować odchylenia o dodatnim charakterze, stwarzające możliwość wyższego rozwoju)
TERMIN PEDAGOGIKA (wg. Okonia 1981 Słownik pedagogiczny)
Problem stwarza terminologia pod względem tego czy pedagogika specjalna wyodrębniła się z pedagogiki jako nauki czy też może z pedagogiki ogólnej.
Pedagogika jako nauka o wychowaniu rozwinęła się w wiele odrębnych nauk pedagogicznych. W jej skład wchodzą; pedagogika ogólna i pedagogika specjalna.
Pedagogika ogólna zajmuje się;
ü rozważaniami natury ogólnej (odnoszącymi się do wszelkiego typu zjawisk pedagogicznych);
ü wszystkimi populacjami;
ü metodologią badań pedagogicznych;
ü pedagogiką jako nauką;
ü przedmiotem jej badań i zadaniami;
ü podstawowymi pojęciami pedagogicznymi;
ü celami;
ü czynnikami wychowania itd.
(Szczodra 1988)
Pedagogika specjalna wyodrębniona z pedagogiki ogólnej (Kirejczyk 1981, s.144) i jest jej działem (Lipkowski 1984, s.15).
W zakres jej zainteresowań wchodzą;
ü działania zawężone odnoszące się do jednostek odbiegających od normy,
ü uwzględnia indywidualne utrudnienia i potrzeby jednostki,
ü oddziaływanie na jednostkę niepełnosprawną „normalnym” oddziaływaniem pedagogicznym.
PEDAGOGIKA OGÓLNA I JEJ PROCESY ODDZIAŁYWANIA PEDAGOGICZNEGO
I. wychowanie ukierunkowujące;
II. nauczanie ;
I’. To oddziaływanie na dyspozycje kierunkowe (psychiczne), a więc czynniki emocjonalno-wolicjonalne osobowości, które decydują o;
- postawie człowieka do otaczającego świata i samego siebie;
- o jego działaniach;
- przekonaniach i światopoglądzie;
- zainteresowaniach;
- upodobaniach,
- cenionych wartościach i kierunkach działania ( postawie wobec życia).
II’. Związane jest z oddziaływaniem na dyspozycje instrumentalne ( procesy percepcyjne, intelektualne i wykonawcze, a więc stronę intelektualną i sprawnościową osobowości ludzkiej, decydującej o sprawności i skuteczności działania – Kirejczyk, 1981).
W PEDAGOGICE SPECJALNEJ JEST JESZCZE TRZECI PROCES ODDZIAŁYWANIA
III. Ujemny – obejmuje upośledzenia oraz funkcje rozwinięte ponad ogólny poziom rozwoju.
TRZY DYSCYPLINY NAUKOWE PEDAGOGIKI SPECJALNEJ A PROCESY ODDZIAŁYWANIA PEDAGOGICZNEGO;
1. Teoria specjalnego wychowania ukierunkowującego,
2. Teoria specjalnego nauczania (dydaktyka specjalna),
3. Teoria specjalnego oddziaływania na odchylenia.
1’. Teoria specjalnego wychowania zajmuje się badaniem;
· zamierzonego,
· świadomego,
· celowego,
· skutecznego,
· trwałego,
oddziaływania na ograniczone upośledzeniem umysłowym dyspozycje kierunkowe, a więc dyspozycje psychiczne i czynniki emocjonalne-wolicjonalne osobowości.
Zadaniem tej teorii jest ustalenie;
· określenie celów wychowania osób upośledzonych umysłowo.
Cele te są zależne od;
· stopnia niesprawności intelektualnej,
· ewentualnych towarzyszących upośledzeniem uzdolnień (np.manualnych);
· zaburzeń sprzężonych ( np. ślepoty i głuchoty);
· warunków środowiskowych w jakich te osoby żyją;
· warunków środowiskowych w jakich będą żyły w przyszłości.
REALIZACJA CELÓW JEST MOŻLIWA;
· w warunkach dokładnej znajomości poszczególnych dzieci,
· przyczyn ich upośledzenia,
· środowiska społecznego, w którym przebywają.
Aby realizacja ta była możliwa należy;
· opracować drogi i prawa rządzące rozwojem dyspozycji kierunkowych,
· organizować metody i środki oddziaływania na te osoby,
· zdobytą wiedzę opracować i ułożyć w logicznie powiązany system,
· zapoznać nauczycieli, wychowawców, rodziców ze zdobytą wiedzą.
2’.Dydaktyka specjalna jest jednym z działów dydaktyki ogólnej (Borzyszkowska 1983) i zajmuje się:
· nauczaniem innych,
· uczeniem się ( niezależnie od tego czy odbywa się ono w szkole, poza nią, czy w oddzielnych sytuacjach życiowych – Okoń, 1955,s.55)
Dydaktyka jest nauką o kształceniu;
· i jego celach,
· treściach,
· metodach,
· środkach,
· organizacji. (Okoń, 1955, s.55).
Dydaktyka specjalna zajmuje się;
· badaniem procesów nauczania i uczenia się (procesu kształcenia) osób z odchyleniami od normy rozwojowej (niezależnie od rodzaju i stopnia tego odchylenia).
W zgodnej opinii dydaktyków nauczanie i uczenie się to dwa związane ze sobą procesy kształcenia. Dlatego za Okoniem możemy powiedzieć, że dydaktyka jest nauką o kształceniu i jego celach, treściach metodach, środkach, organizacji.
W tym kontekście możemy sformułować definicję dydaktyki specjalnej ( za Okoniem);
Dydaktyka specjalna zajmuje się badaniem procesów nauczania i uczenia się (procesu kształcenia) osób z odchyleniami od normy rozwojowej, niezależnie od rodzaju i stopnia tego odchylenia.
Synonim dydaktyki – ORTODYDAKTYKA
Synonim ten był stosowany przez Lipkowskiego i Okonia.
ORTODYDAKTYKA to wyraz pochodzenia greckiego oznacza;
Orthos – prosty
Didaktikos- pouczający
co oznacza dydaktykę wyprostowującą, wyrównującą.
ORTODYDAKTYKA przedmiotem swoich dociekań czyni proces kształcenia osób z odchyleniami ujemnymi.
Irena Stawowy - Wojnarowska zgadzając się na synonim dydaktyki specjalnej - ortodydaktyka zakłada, że dyscyplina ta dotyczy procesu dydaktycznego, który uwzględnia;
ü kompensację
ü korygowanie i usprawnianie (tzn. rewalidację).
Borzyszkowska (1983) uważa natomiast, że w takiej formie ortodydaktyka jest już „interwencyjnym oddziaływaniem pedagogicznym na odchylenia,”(za Kirejczykiem), że nosząc cechy kompensacji, korygowania i usprawniania obejmuje już znacznie szerszy krąg oddziaływań pedagogicznych i dlatego powinna raczej w jej miejsce być stosowana nazwa „dydaktyka szkoły specjalnej” wywodząca się z dydaktyki ogólnej.
DYDAKTYKA SZKOŁY SPECJALNEJ to specjalny wariant dydaktyki, który bierze pod uwagę specjalne potrzeby edukacyjne osób odchylonych od normy rozwojowej.
DYDAKTYKA DYDAKTYKA SZKOŁY <<< SPECYFIKA ZABURZEŃ
OGÓLNA >>> SPECJALNEJ >>>>> ROZWOJOWYCH DZIECKA
METODYKI (dydaktyki szczegółowe)
DYDAKTYKA OGÓLNA
^
DYDAKTYKA SPECJALNA
METODYKI SZCZEGÓŁOWE
Metodyki nauczania (dydaktyki szczegółowe) zajmują się analizą nauczania i uczenia się określonego przedmiotu lub nauczania i uczenia się w szkole danego typu czy stopnia ( Okoń, 1981).
Istnieje kilka dydaktyk szczegółowych w zależności od rodzaju szkoły specjalnej;
· dydaktyka specjalna ( bada problemy podstawowe i wspólne dla wszelkiego nauczania i uczenia się osób odchylonych od normy rozwojowej);
· dydaktyki szczegółowe obejmują analizę celów, treści, metod, środków, form organizacyjnych kształcenia osób;
- z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności;
- skierowanych do określonej formy kształcenia specjalne...
pedagog107