scenariusz_21_2005_jesienne_podroze_ptakow.doc

(32 KB) Pobierz
Jesienne podróże ptaków

Przydadzą się:

„Świerszczyk” nr 21/2005 atlasy ptaków, albumy, zdjęcia przedstawiające różne ptaki

magnetofon, kaseta (płyta CD) z nagraniami głosów ptaków)

duże arkusze papieru

mazaki, flamastry, kredki

pokarm dla ptaków

Jesienne podróże ptaków

 

 

 

 

 

 

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

 

Wyróżnia elementy budowy zewnętrznej ptaków i wybrane gatunki ptaków przelotnych i osiadłych.

Wyszukuje informacje o ptakach w książkach, interpretuje je i własnymi słowami przekazuje innym.

Opisuje wygląd wybranych ptaków, rozpoznaje ich głosy, naśladuje je.

Twórczo współpracuje w grupie, bawi się z innymi.

Wie, dlaczego i jak może pomagać ptakom przetrwać jesienne słoty i zimowe dni.

Planuje sposoby stałego dokarmiania ptaków i wybiera odpowiednie miejsca.

Wyjaśnia, w jaki sposób rozumie powiedzenie: wybiera się jak sójka za morze.

 

Przebieg zajęć:

◙ Twórcza zabawa ruchowa do wiersza „Ja się bawię doskonale!” Małgorzaty Strzałkowskiej, czytanego przez nauczyciela („Świerszczyk” 21/2005) – inscenizowanie ruchem treści wiersza, ćwiczenia ortofoniczne: naśladowanie kapania deszczu, chlupotu wody, szumu wiatru.

◙ Ułożenie zdania z rozsypanki i zapisanie go na tablicy jako wprowadzenie do tematu zajęć.

 

niektóre

inne

Jesienią

przylatują,

a

ptaki

odlatują.

 

(Jesienią niektóre ptaki przylatują, a inne odlatują.)

 

◙ Oglądanie atlasów ptaków, zdjęć i ilustracji, czytanie informacji o wybranych ptakach, wskazywanie ptaków osiadłych w Polsce i ptaków przelotnych. Ustne opisywanie ich wyglądu. Wyjaśnienie, dlaczego niektóre z nich odlatują, a inne przylatują do Polski, objaśnienie pojęć: ptaki osiadłe, ptaki przelotne.

◙ „Zgadnij, jaki to ptak” – słuchanie wybranych głosów ptaków i odgadywanie, do kogo należą. Zabawa w naśladowanie głosów różnych ptaków i odgadywanie ich nazw przez słuchaczy.

◙ Wykonanie plakatów przedstawiających wybrane ptaki osiadłe i przelotne (praca w grupach). Podpisanie rysunków ptaków ich nazwami i wpisanie obok nich następujących liter: o (ptaki osiadłe), p (ptaki przelotne). Obok liter oznaczających ptaki przelotne wpisanie liter: p/j – przylatują do Polski jesienią, o/j – odlatują z Polski jesienią (można zastosować inne oznaczenia wybrane razem z dziećmi.)

◙ Prezentacja plakatów przez grupy. Porównanie ptaków, które zostały na nich umieszczone, sprawdzenie, czy oznaczenia literowe zostały wpisane poprawnie. Wskazanie ptaków, które są często spotykane w miejscu zamieszkania uczniów (w danym regionie Polski).

◙ Słuchanie tekstu Agnieszki i Włodka Bilińskich „Czy sójka wybiera się za morze?” czytanego przez nauczyciela („Świerszczyk”  nr 21/2005).

◙ Wypowiedzi uczniów na temat jesiennych odlotów sójek na podstawie tekstu. Odniesienie się do słów: Sprawiają wrażenie, jakby zaraz miały odlecieć, ale ciągle coś je zatrzymuje. Wyjaśnienie przysłowia: Wybiera się jak sójka za morze.

◙ Naśladowanie lotu ptaków, ruchów ich skrzydeł w rytm dowolnej muzyki – zabawa ruchowa.

◙ Ustalenie, jakie są sposoby opiekowania się ptakami jesienią i zimą.

◙ Wyjście na spacer w celu prowadzenia obserwacji ptaków w najbliższej okolicy, wyznaczenie stałych miejsc dokarmiania, wysypanie pokarmu (przyzwyczajanie ptaków do stałych miejsc dokarmiania).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin