Odpowiedzi_CKE_2006zima_Oryginalny_arkusz_maturalny_2-ZR_Geografia.pdf

(148 KB) Pobierz
Microsoft Word - GEOGRAFIA MO A2 01 06a.doc
Egzamin maturalny z geografii
styczeń 2006
1
MODEL ODPOWIEDZI SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA II
Nr
zad.
Przewidywana odpowiedź
Pkt
Kryteria zaliczeni odpowiedzi
35.
a)
kolejno od lewej:
Rys.1. 22.VI, Rys.2. 22. XII
b)
Rys.1. Rys.2.
a)
za wpisanie dat pod dwoma
rysunkami ……………..…... 1 pkt
b)
za poprawne zaznaczenie obszaru
występowania nocy …..….... 1 pkt
0 - 3
za poprawne zaznaczenie obszaru
występowania nocy polarnej
…………………………..…. 1 pkt
36. φ= 90 0 - h + 23 0 27’
lub
φ= 90 0 -h + 23 0 30’
φ=90 0 -77 0 27’ + 23 0 27’
lub
φ=90 0 -77 0 27’ + 23 0 30’
φ=36 0 N
lub
φ=36 0 03’N
lub
inny poprawny sposób obliczenia
za poprawny sposób obliczenia
……………………………... 1 pkt
0 -2
za poprawny sposób obliczenia
i poprawny wynik …...…... 2 pkt
odpowiedzi nie zalicza:
- podanie samej wartości
liczbowej szerokości
geograficznej,
- podanie samego wyniku bez
zapisu obliczeń.
37.
a)
warstwy nieprzepuszczalne:
B, D
warstwa wód artezyjskich C
b)
Warszawa, Łódź
a)
za podanie oznaczenia:
2 warstw nieprzepuszczalnych
…………………………..…. 1 pkt
1 warstwy wodonośnej …… 1 pkt
b)
za podanie nazw:
1 miejscowości ………......... 1 pkt
2 miejscowości ………......... 2 pkt
0 - 4
38.
A. akumulacja, wody polodowcowe
(fluwioglacjalne),
B. erozja (wgłębna), rzeki (wody
płynące),
C. erozja (wsteczna, wgłębna), rzeki
(wody płynące),
D. akumulacja, morze (prądy
przybrzeżne, prądy morskie, fale
morskie).
za każdy poprawnie wypełniony
wiersz …………………... po1 pkt
0 – 4
39.
a) 5 – 1 – 4 – 3 - 2
a)
za podanie
wydarzenia najstarszego
i najmłodszego …………..... 1 pkt
0 - 3
Egzamin maturalny z geografii
styczeń 2006
2
b) skały osadowe
za uporządkowanie wszystkich
wydarzeń ………………….. 2 pkt
b) za podanie nazwy grupy skał
…………………………...… 1 pkt
40.
np.
- pozyskiwanie cennych gatunków
drzew (heban, mahoń, balsa),
- zajmowanie obszaru lasów pod
uprawę,
- zakładanie pastwisk,
- eksploatacja surowców
mineralnych,
- rozwój osadnictwa,
- budowa infrastruktury
transportowej.
za podanie:
2 przyczyn ………..……...... 1 pkt
3 przyczyn ……………........ 2 pkt
4 przyczyn ……………........ 3 pkt
0 – 3
41.
a)
ryft (B)
b)
np.:
długie, wąskie, głębokie, leżące
w rowie tektonicznym
c)
np.:
- wschodnia Afryka, przez którą
przebiega ryft może oderwać się
od kontynentu,
- powstanie nowa wyspa .
- trzęsienia ziemi,
- wulkanizm,
- rowy, uskoki tektoniczne.
a)
za poprawną odpowiedź ....... 1 pkt
b)
za podanie:
2 cech ………..…..………... 1 pkt
3 cech ………………..……. 2 pkt
c)
za podanie:
2 konsekwencji ………..….. 1 pkt
3 konsekwencji ………..….. 2 pkt
0 - 5
42.
np.:
- w miarę wzrostu odległości
od morza rosną roczne amplitudy
temperatury powietrza,
- wschodnie i zachodnie krańce
kontynentu wyróżniają się
łagodnymi zimami i niezbyt
gorącymi latami,
- im dalej od morza, tym lato jest
cieplejsze,
- im dalej od wybrzeża, tym zima
jest bardziej mroźna,
- wraz ze wzrostem odległości
od morza maleje roczna suma
opadów,
- wraz ze wzrostem odległości
od morza rośnie udział opadów
letnich w rocznej sumie opadów.
za każdą poprawnie sformułowaną
prawidłowość ………….. po 1 pkt
0 - 4
Egzamin maturalny z geografii
styczeń 2006
3
43.
1-C długi okres wegetacji,
2-D położenie na platformie
wschodnioeuropejskiej,
3-F położenie w dorzeczu Odry,
4-A położenie na obszarze
fałdowania alpejskiego.
za poprawne przyporządkowanie:
1 cechy …………….……… 1 pkt
2 cech . ……………….....… 2 pkt
3 cech ……………….....….. 3 pkt
4 cech ……...……….....…... 4 pkt
0 – 4
44.
za ułożenie w ciągu przyczynowo-
skutkowym:
2 kolejnych zdarzeń .............. 1 pkt
3 kolejnych zdarzeń .............. 2 pkt
4 kolejnych zdarzeń .............. 3 pkt
Kolejność zdarzeń w schemacie:
E A F B
0 – 3
45.
1. warmińsko-mazurskie, np.:
- tereny te zostały zasiedlone po
II wojnie światowej przez ludność
głównie młodą, współczynnik
przyrostu naturalnego był tam
wysoki i nadal pozostaje wyższy
niż w kraju
lub
- jest to „echo” najwyższego
przyrostu naturalnego notowanego
na tym obszarze po II wojnie
światowej.
2. podkarpackie, np.:
- tradycje rodziny wielodzietnej
(wielopokoleniowej, utrwalona
tradycja stabilności rodziny)
lub
przewaga ludności wiejskiej na
tym obszarze.
za podanie wyjaśnienia dla:
1 województwa ………..….. 1 pkt
2 województw …………...... 2 pkt
0 - 2
46.
Problemy, np.:
- wysokie wydatki państwa
na emerytury i renty,
- rosnące wydatki państwa na opiekę
społeczną, zdrowotną,
- wzrost liczby osób starszych,
niepełnosprawnych,
- zmniejszanie się liczby ludności
kraju,
- niedobór siły roboczej na rynku
pracy,
- konieczność pozyskiwanie siły
roboczej za granicą.
za podanie:
1 problemu …………..……. 1 pkt
2 problemów …………...…. 2 pkt
0 – 2
47.
a)
kraj wysoko rozwinięty – 3
b)
kraj słabo rozwinięty – 1
za poprawne podpisanie:
1 kraju …………..……........ 1 pkt
2 krajów ……………..….… 2 pkt
0 - 2
48.
a)
0 – 4 a)
Egzamin maturalny z geografii
styczeń 2006
4
śląskie, opolskie
za podanie nazw:
2 województw ..…………... 1 pkt
b)
A, C, D
b) za podanie:
1 cechy …………..………... 1 pkt
2 cech ………..……….….... 2 pkt
3 cech ………………...…… 3 pkt
49.
1) Egipt,
2) Indie,
3) Niemcy,
4) Rosja.
za każdy poprawny dobór kraju
………………………...… po 1pkt
0 - 4
50.
Rzym – Włochy –
chrześcijaństwo/katolicyzm
Fatima –Portugalia –
chrześcijaństwo/katolicyzm
Mekka – Arabia Saudyjska - islam
Varanasi – Indie – hinduizm.
za poprawne wypełnienie:
2-3 komórek .............……... 1 pkt
4-5 komórek ........................ 2 pkt
6-7 komórek ........................ 3 pkt
8 komórek ......................... 4 pkt
0 - 4
51.
a)
B, D
b)
B
c)
Kanada, Australia, Brazylia
a)
za podanie wyłącznie dwóch
krajów ………………........... 1 pkt
b)
za poprawną odpowiedź ....... 1 pkt
c)
za podanie nazw:
2 krajów ………………...…. 1 pkt
3 krajów ………………...…. 2 pkt
0 - 4
52.
A, E, F
za podanie:
1 czynnika …..…...……...… 1 pkt
2 czynników ……...…..…… 2 pkt
3 czynników ……………..... 3 pkt
0 – 3
53.
a)
spadek lub spadek i stabilizacja
a)
za podanie poprawnej
odpowiedzi ………………... 1 pkt
b)
np.:
- wzrost kosztów wydobycia,
- spadek zapotrzebowania na węgiel
w przemyśle,
- upadek wielu zakładów
przemysłu energochłonnego,
- zmniejszenie zużycia energii
przez przemysł i ludność,
- spadek eksportu węgla.
0 - 4
b)
za podanie:
1 przyczyny …………..…… 1 pkt
2 przyczyn ……..…..…....… 2 pkt
3 przyczyn ……..………..… 3 pkt
Egzamin maturalny z geografii
styczeń 2006
5
54.
Konsekwencje dla stanu środowiska,
np.:
- mniejsze zapylenie atmosfery,
- poprawa jakości wód,
- zmniejszenie ilości hałd,
- poprawa stanu roślinności,
- zmniejszenie ilości (natężenia)
tąpnięć.
za podanie:
1 konsekwencji …….....…… 1 pkt
2 konsekwencji ………...….. 2 pkt
0 - 2
55.
np.:
- elektrownie cieplne opalane
węglem brunatnym
zlokalizowane są w miejscu
występowania złóż tego surowca,
- największe skupisko elektrowni
opalanych węglem kamiennym
znajduje się w miejscu
występowania największych złóż
węgla kamiennego (Zagłębie
Górnośląskie),
- duże elektrownie cieplne
zlokalizowane są nad rzekami,
- elektrownie wodne przepływowe
głównie zlokalizowane są na
górskich rzekach
- elektrownie cieplne zlokalizowane
są w dużych miastach.
za każdą prawidłowość ....po 1 pkt
0 - 3
56.
np.:
- przymusowa lokalizacja w miejscu
występowania złóż węgla
brunatnego,
- duża emisja pyłów i gazów
(ze względu na niskie parametry
energetyczne węgla brunatnego),
- degradacja środowiska w wyniku
dużego opadu pyłów i emisji
gazów.
za podanie:
1 wady ……………..……… 1 pkt
2 wad ………………..…….. 2 pkt
0 - 2
57.
Huta w Szczecinie
Zalety lokalizacji huty w Szczecinie,
np.:
- lokalny rynek zbytu (stocznia
w Szczecinie),
- zasoby wody,
- dostęp do portu morskiego
(możliwość importu rudy, eksportu
stali),
- tanie połączenie transportowe Odrą
z GOP (dostawa węgla
kamiennego).
Huta w Krakowie
za wybór huty …………..…. 1 pkt
(tylko w przypadku podania
przynajmniej jednej zalety
lokalizacji)
0 – 4
za wybór huty bez uzasadnienia
.............................................. 0 pkt
za podanie:
1 zalety lokalizacji ….…...... 1 pkt
2 zalet lokalizacji ..….…….. 2 pkt
3 zalet lokalizacji ..….…..… 3 pkt
Zgłoś jeśli naruszono regulamin