a510-2.pdf

(378 KB) Pobierz
B
Instrukcja obsługi testera AMX-510: FSO Polonez (Bosch MA1.7)
2
1. Diagnostyka: FSO Polonez - system BOSCH Mono-Motronic
MA1.7
1.1 Odczyt parametrów pracy silnika
W przypadku systemu wtryskowo-zapłonowego BOSCH Mono-Motronic MA1.7 parametry pracy silnika
są przedstawiane w postaci trzech „okien”, których wygląd jest pokazany na Rys.1-1 oraz Rys.1-2. Po
naciśnięciu przycisku POMOC możliwe jest sprawdzenie, w jakich jednostkach wyświetlane są dane
wartości.
Zestawienie i opis wszystkich parametrów zawiera Tab.1-1 oraz Tab.1-2.
Dodatkowo w prawym dolnym rogu wyświetlane są następujące informacje:
Z - wskaźnik pracy silnika (zapłon)
E - wskaźnik występowania usterek
* albo - wskaźnik zapisu ciągłego do pamięci ( * ) albo wskaźnik odczytu danych z pamięci ( )
xxx - numer aktualnego cyklu pomiarowego
N = 1050| CTS= 54
N0 = 850| MAT= 29
SPK = 33.5|----------
INJ= 4.5| ZE * xxx
[1]
N [rpm]| CTS [ ° C]
N0 [rpm]| MAT [ ° C]
SPK[ ° TDC]|----------
INJ [ms]| ZE * xxx
[?]
O2 = 730| WA = 0.30
INT=-16.5| BAT= 12.4
TPS= 4.7|----------
TPC= 0.0| ZE * xxx
[2]
O2 [mV]| WA [ms]
INT [%]| BAT[Volt]
TPS [ ° ]|----------
TPC [ ° ]| ZE * xxx
[?]
Rys. 1-1 Okna parametrów pracy silnika dla systemu Mono-Motronic (część 1)
Oznaczenie
Wymiar Parametr
Opis
N
[rpm]
Obroty silnika
Aktualna wartość prędkości obrotowej silnika
określana przez sterownik na podstawie pomiaru
sygnału z czujnika położenia wału korbowego.
Zakres: 0 -6375 [rpm].
N0
[rpm]
Obroty zadane
Jest to określana przez algorytm sterowania
silnikiem prędkość obrotowa biegu jałowego,
dopasowywana do obciążenia instalacji elektrycznej
samochodu włączonymi układami. Wartość
nominalna wynosi 850[obr/min] i może być
zwiększana w miarę włączania kolejnych układów
(np. klimatyzator). Długotrwałe odchyłki aktualnej
wartości prędkości obrotowej silnika od wartości
zadanej mogą oznaczać uszkodzenie silnika.
Zakres: 0 -6375 [rpm].
SPK
[ ° TDC]
Kąt wyprzedzenia
zapłonu
Ostateczna wartość kąta wyprzedzenia zapłonu
ustalona przez algorytm sterowania. Można
sprawdzić poprawność pracy układu zapłonowego
poprzez porównanie tej wartości z wynikami
uzyskanymi przy użyciu lampy stroboskopowej.
Zakres: -30 - 60 [ ° TDC].
INJ
[ms] Czas wtrysku
Jest to wartość czasu otwarcia wtryskiwaczy,
wyznaczona przez algorytm sterowania silnikiem, po
uwzględnieniu wszystkich czynników korekcyjnych.
211276144.006.png
Instrukcja obsługi testera AMX-510: FSO Polonez (Bosch MA1.7)
3
Zakres: 0.0 - 8.2 [ms].
CTS
[ ° C]
Temperatura
silnika
Wartość ta jest określana poprzez pomiar sygnału z
czujnika temperatury płynu chłodzącego. Wartość
168[ ° C] oznacza brak pomiaru z powodu zbyt dużej
prędkości obrotowej silnika (powyżej 2600[obr/min]).
Zakres: -40 - 168 [ ° C].
MAT
[ ° C]
Temperatura
powietrza
Wartość ta jest określana poprzez pomiar sygnału z
czujnika temperatury powietrza przepływającego
przez korpus przepustnicy w pobliżu wtryskiwacza.
Wartość 168[ ° C] oznacza brak pomiaru z powodu
zbyt dużej prędkości obrotowej silnika. Stałe
wskazanie 96[ ° C] może oznaczać awarię
sterownika.
Zakres: -40 - 168 [ ° C].
O2
[mV]
Sonda Lambda
Sygnał napięciowy z czujnika tlenu w spalinach.
Sonda Lambda nagrzewa się przez 2-3 minuty od
chwili uruchomienia zimnego silnika. Mieszanka
bliska stechiometrycznej powoduje wskazania sondy
około 450[mV]. Niższe wartości oznaczają
mieszankę ubogą, a wyższe - mieszankę bogatą.
Zakres: 0 - 1072 [mV].
INT
[%]
Integrator Lambda Jest to parametr algorytmu sterowania silnikiem z
pętlą sprzężenia zwrotnego od sygnału sondy
Lambda, z regulacją opartą na regulatorze typu PI.
Prawidłowe wartości integratora powinny zawierać
się od -35[%] do 25[%]. Utrzymywanie się wskazań
poza tym zakresem może oznaczać nieprawidłowy
przebieg procesu tworzenia mieszanki.
Zakres: -90 - 60 [%].
TPS
[ ° ]
Kąt otwarcia
przepustnicy
Aktualna wartość kąta otwarcia przepustnicy.
Wartość ta nie jest odczytywana ze sterownika po
przekroczeniu przez silnik prędkości obrotowej
2600[rpm].
Zakres: 0 - 90 [%].
TPC
[ ° ]
Korekcja TPS
Współczynnik korekcyjny kąta otwarcia przepustnicy.
Zakres: 0 - 28 [%].
WA
[ms]
Współczynnik
adaptacyjny
Jest to parametr wynikający z konieczności
dynamicznego dopasowywania się algorytmu
sterowania do zmieniających się warunków pracy
silnika jak i jego samego. Adaptacja składu
mieszanki polega na korygowaniu dawki paliwa
(czasu wtrysku) w stosunku do wartości
wynikających z danych zapisanych w pamięci
sterownika. Dopuszczalne wartości współczynnika
adaptacyjnego powinny wynosić od -0.342[ms] do
0.342[ms]. Utrzymywanie się wskazań poza tym
zakresem może oznaczać nieprawidłowy przebieg
procesu tworzenia mieszanki.
Zakres: -6.00 - 1.00[ms].
BAT
[Volt]
Napięcie zasilania Jest to wynik pomiaru napięcia instalacji elektrycznej
samochodu, które powinno zawierać się pomiędzy
10[V] a 16[V]. Wskazania wartości spoza tego
zakresu mogą być spowodowane np. rozładowaniem
akumulatora lub uszkodzeniem regulatora napięcia
alternatora.
Zakres: 0.0 - 20.0 [V].
Tab. 1-1 Zestawienie parametrów pracy silnika dla systemu Mono-Motronic (część 1)
211276144.007.png 211276144.008.png 211276144.001.png
Instrukcja obsługi testera AMX-510: FSO Polonez (Bosch MA1.7)
4
Styk WO:1| Nagrz.L:0
Wzb/Zub:0| Aktyw.L:0
Odp.zb.:0|----------
Klimat.:1| xxx
Rys. 1-2 Okna parametrów pracy silnika dla systemu Mono-Motronic (część 2)
Wskaźnik
Parametr
Opis
Styk WO
Styk wolnych obrotów
Informacja o opadnięciu przepustnicy na zderzak wskutek
ustąpienia nacisku nogi kierowcy.
Wartość 0 - styk wyłączony (przepustnica otwarta).
Wartość 1 - styk włączony (przepustnica zamknięta).
Wartość 0 przy zamkniętej przepustnicy, jak również
wartość 1 przy otwartej przepustnicy, mogą oznaczać
uszkodzenie styku.
Wzb/Zub
Wzbogacanie/Zubożanie
mieszanki
Jest to reakcja algorytmu sterowania na skokową zmianę
warunków pracy silnika (np. przy gwałtownym ruchu
przepustnicy). W procesie tworzenia mieszanki paliwowo-
powietrznej na powierzchni kolektora dolotowego
powstaje tzw. film paliwowy. Jest to wynik osiadania
części wtryskiwanego paliwa na ściankach kolektora,
skąd poprzez parowanie paliwo ponownie bierze udział w
tworzeniu mieszanki Zjawisko to jest dużym utrudnieniem
w czasie powstawania i przepływu mieszanki, zwłaszcza
dla zimnego silnika. Dlatego algorytm sterowania
wtryskiem po wykryciu stanu nieustalonego dodatkowo
wzbogaca lub zubaża mieszankę.
Odp.zb.
Odpowietrzanie
zbiornika paliwa
Informacja o stanie zaworu odpowietrzającego zbiornik
paliwa. Po włączeniu stacyjki zawór jest zamknięty
(nieaktywny - wartość 0 ). Po przekroczeniu przez silnik
temperatury 40[ ° C] następuje proces regeneracji
pochłaniacza par paliwa, a po następnych 2 minutach cykl
powtarza się. Aktywność zaworu jest uwarunkowana
uprzednim nagrzaniem sondy Lambda. W chwili
zatrzymania silnika zawór jest wyłączany, zaś po 1-2
sekundach znowu włączany (aktywny - wartość 1 ) w celu
zabezpieczenia przed samozapłonem.
Nagrz.L
Nagrzewanie
sondy Lambda
Informacja o stanie cieplnym sondy Lambda. Podczas
nagrzewania sondy do jej właściwej temperatury pracy
wskazywana jest wartość 1 , a po nagrzaniu - wartość 0 .
Aktyw.L
Aktywność
sondy Lambda
Po nagrzaniu sondy Lambda jej aktywność w
wyznaczaniu składu mieszanki może być zmieniana przez
algorytm sterowania silnikiem. Aktywność sondy Lambda
(wartość 1 ) zachodzi zwłaszcza w stanach ustalonych.
Klimat.
Klimatyzator
Informacja o stanie działania układu klimatyzacji (o ile jest
zainstalowany).
Wartość 0 - układ a/c wyłączony.
Wartość 1 - układ a/c włączony.
Włączenie układu klimatyzacji powoduje wzrost prędkości
obrotowej silnika w celu zwiększenia ilości energii
elektrycznej uzyskiwanej z alternatora.
Tab. 1-2 Zestawienie parametrów pracy silnika dla systemu Mono-Motronic (część 2)
211276144.002.png 211276144.003.png
Instrukcja obsługi testera AMX-510: FSO Polonez (Bosch MA1.7)
5
1.2 Kontrola otwarcia przepustnicy
Producent systemu sterowania Mono-Motronic MA1.7 zastosował do pomiaru położenia przepustnicy
dwa potencjometry: jeden do dokładnego pomiaru małych kątów otwarcia (od 0[ ° ] do około 26[ ° ]) i drugi
do mniej dokładnego pomiaru większych kątów (od 18[ ° ] do 90[ ° ]). Na podstawie tych wskazań jest
wyznaczany unormowany kąt otwarcia przepustnicy (od 0[ ° ] do 90[ ° ]).
Okno kontroli otwarcia przepustnicy pozwala na zweryfikowanie poprawności pracy obydwu
potencjometrów. Prawidłowe ustawienia w skrajnych położeniach przepustnicy powinny być zbliżone
do wartości przedstawionych na Rys.1-4.
PRZEPUSTNICA:
potenc.1: 4.0 [ ° ]
potenc.2: 0.6 [ ° ]
kąt otw.: 2.8 [ ° ]
PRZEPUSTNICA:
potenc.1: 26.8 [ ° ]
potenc.2: 72.7 [ ° ]
kąt otw.: 90.0 [ ° ]
(A) przepustnica całkowicie
zamknięta
(B) przepustnica całkowicie
otwarta
Rys. 1-3 Przykładowe okna kontroli otwarcia przepustnicy
1.3 Odczyt wersji sterownika
Przykładowy wygląd okna zawierającego informacje o wersji oraz numerze seryjnym sterownika Mono-
Motronic jest przedstawiony na Rys.1-6.
Ident.sterownika:
0261.204.242
ANFSA2500051
49100065557.
Rys. 1-4 Przykładowe okno identyfikacji dla sterownika Mono-Motronic MA1.7
1.4 Odczyt kodów usterek
W przypadku sterownika BOSCH Mono-Motronic MA1.7 rozróżniane są dwa rodzaje błędów: błędy
sporadyczne (tymczasowe) oraz błędy statyczne (stałe). W chwili pierwszego rozpoznania danego
błędu jest on kwalifikowany jako błąd sporadyczny i uruchamiany jest licznik odmierzający czas
utrzymywania się błędu. Dopiero po przekroczeniu pewnego zdefiniowanego czasu usterka jest
zapamiętywana jako statyczna, a więc trwale istniejąca.
Informacja o typie błędu jest wyświetlana jest przy jego opisie, w prawym górnym rogu wyświetlacza:
ST - oznacza błąd statyczny (trwały)
SP - oznacza błąd sporadyczny (tymczasowy)
Błędy:
kod 0204,020B
Rys. 1-5 Przykładowe okno kodów usterek dla sterownika Mono-Motronic MA1.7
ST 020B: czujnik
temp.powietrza (MAT)
-przerwa lub
-zwarcie do plusa
Rys. 1-6 Przykładowe okno opisu usterki dla sterownika Mono-Motronic MA1.7
211276144.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin