ADORACJA – WIELKI PIĄTEK
Pieśń: Pan blisko jest
Każdego dnia środki masowego przekazu donoszą o tragicznych wydarzeniach, w których giną ludzie. Zdążyliśmy się już oswoić z tymi wiadomościami. Wydaje się, że nie robią już na nas wrażenia. Ale gdy śmierć zdaje się nam zagrażać, albo też wyrywa ze świata żyjących kogoś z naszego otoczenia, nasze serce napełnia lęk i nieutulony ból. Stajemy bezradni wobec nowej tragicznej rzeczywistości i staramy się wniknąć w tajemnicę śmierci, pytając,,dlaczego”?
Ale nie tylko śmierć potrafi być wydarzeniem bolesnym. Są ludzie, dla których czymś strasznym jest fakt, że żyją. Wielu określa swoją egzystencję jako nieudaną, nie mogą dać sobie rady z samym sobą, ze swoimi słabościami. Posłuchaj Panie kilku wierszy autorstwa młodych ludzi, które stanowią modlitwę a zarazem są tragicznym wołaniem o pomoc:
Wiersz: Stoję sama (Katarzyna Latusek)
Wszyscy mnie opuścili
Moim przyjacielem został smutek
Nie cieszą mnie promienie słońca
Dobija mnie szara rzeczywistość
Moje serce skamieniało
Nie znam uczuć
Zamarły dla mnie
Moje życie nie ma sensu
Nie wiem co z sobą zrobić
Pustka zabija mnie od wewnątrz
Czy nie zasługuję
na Odrobinę szczęścia?
Chyba nie
Skoro moje życie usłane
Jest cierpieniem.
Wiersz: Wspomnienie (Katarzyna Latusek)
Nie umiem kochać
To uczucie legło
W gruzach.
Boję się samotności
Coraz częściej mi doskwiera.
Wiersz: Dlaczego (Katarzyna Joachimiak)
Czasami zamykam się w sobie,
Stojąc nad przepaścią.
Próbuję zrozumieć tych,
którzy bali się jutra.
Bali się kochać
i kochanymi być.
Nie potrafili prosić
o pomoc.
Ich myśli, spadające
jak meteory,
przygniatały ich tak jak współczesność.
Ból uderzeń
spychał w stronę skał.
Brak pomocy i nieumiejętne
posługiwanie się uczuciami
jakby wołały od urwiska.
Wielka walka,
Być czy nie.
Widzimy więc z jednej strony tragizm śmierci, która nagle wkracza zbiera swoje plony, a z drugiej strony dostrzegamy tragizm nieudanego życia. W sercu każdego człowieka rodzi się pytanie o receptę na życie udane, stanowiące wielką wartość i nadające jednocześnie sens naszej śmierci. Jako chrześcijanie jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że Ktoś dał już na te pytania wyczerpującą odpowiedź, a naszym zadaniem pozostaje jedynie odkryć jej mądrość i piękno, a potem zastosować w swoim życiu. W światłach Męki i Śmierci Jezusa Chrystusa ukaże się przed nami droga prowadząca nas do pełni życia.
Pieśń: Rozpięty na ramionach
Szukając klucza do rozwiązania naszych problemów, do zrozumienia sensu naszego życia i śmierci udamy się na wzgórze Golgoty. Wydarzenia, które tam się dokonały nie są zamkniętą kartą historii. Swoją aktualnością sięgają czasów współczesnych i przez to każdy z nas ma w nich swój udział. Zanim na nowo rozważymy wielką tajemnicę zbawczej śmierci Chrystusa, zatrzymajmy się nad wymową Biblii. Ta święta Księga nazywana jest Księgą życia. Zawiera w sobie słowo Boga żywego. Lektura świętych tekstów ukazuje nam, że Bóg powołał człowieka do pełni życia. Dał nam w dziedzictwie i wyposażeniu Ojcowskim życie z Siebie samego.,,Tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą". Pierwsi rodzice nie docenili jednak tego wspaniałego daru i przez swoje nieposłuszeństwo wybrali śmierć. Odtąd nieustannie tęsknili za Dawcą Życia. Księgi Starego Testamentu są świadectwem tej nieustannej tęsknoty za utraconym szczęściem. Ale człowiek sam nie mógł naprawić popełnionego błędu. Bóg bogaty w miłosierdzie posyła na ziemię swojego Syna. Jezus Chrystus wcielony Syn, Boży przychodzi, by na nowo przywrócić człowieka do przyjaźni z Bogiem.
Pieśń: Dziękujmy Jezusowi
Owocem tej przyjaźni jest pełnia życia, niedościgłe marzenie upadłego człowieka. Mesjasz jawi się jako ten, który troszczy się, by ludzie ,,życie mieli i mieli je w obfitości”. Chodzi przede wszystkim o życie wieczne człowieka, chociaż Ewangelie ukazują, że Jezus ceni także życie doczesne. Wskrzeszenia umarłych, rozmnożenia chleba, liczne uzdrowienia, to najlepsze świadectwa troski o życie ludzkie. Życie ducha zawsze jest jednak tym najważniejszym, szczególnie w obliczu śmierci ciała. ,,Nie bójcie się tych, którzy zabijają ciał, a duszy zabić nie mogą”.
Pieśń: Nie bój się....
Jezus Chrystus wiernie wypełnił wolę Ojca, aż po krzyż, by przez swoją śmierć przywrócić człowiekowi pełnię życia. Bóg w swoim Synu staje się po raz drugi w nowy sposób Dawcą Życia. Łączność między grzechem pierwszych rodziców w raju, a zbawczym dziełem Chrystusa, w jakimś stopniu wyraża chrześcijańska legenda. Według niej nazwa Golgota tzn. czaszka wzięła się stąd, że właśnie w tym miejscu miał być pochowany Adam. Sama myśl jest piękna — Chrystus, drugi Adam umiera na grobie pierwszego Adama. Na jego czaszce swoją krwią obmywa winę praojca.
Pieśń: Getsemani
Ukrzyżowanie — zarówno Rzymianie jak i Żydzi — uważali za karę hańbiącą. ,,Bo wiszący jest przeklęty przez Boga". Św. Paweł stosuje te słowa do Chrystusa, który przyjął na nas przekleństwo grzechu. Żadne opisy i doświadczenia nie pozwolą zrozumieć ile bólu kryje się w śmierci krzyżowej. Rozważmy teraz ostatnie chwile męki Jezusa.
Tekst: J 19, 17-30.
Trzygodzinne konanie Najświętszego i Najniewinniejszego Skazańca dobiegło końca. Oto umiera Dawca Życia, ten który ratował życie; wskrzeszał umarłych, uzdrawiał chorych, karmił głodnych. Ci, którym Jezus pomagał, teraz krzyczą „Precz z Nim”. Umierający Jezus zdobywa się Jeszcze na słowo przebaczenia: ,,Ojcze odpuść im, bo nie wiedzą, co czynią”. Nawet na krzyżu Chrystus nie myśli o sobie. Troszczy się także o nędznego złoczyńcę, gdy ten zwrócił się do Niego z modlitwą i wiarą. Dał On więcej, niż łotr prosił, obiecał skruszonemu i pokutującemu udział w swej chwale. Okazał się Dawcą życia wiecznego.
Pieśń
Śmierć Chrystusa wydała plony, tak Jak obumarłe ziarna rzucone w uprawną glebę. Była ona me tylko konsekwencją grzechów ludzkości, ale także ofiarą przebłagalną. Realizując mimowolne proroctwo Kajfasza, Chrystus rzeczywiście umarł za naród i nie tylko za Swój naród, ale za wszystkich ludzi, dając im w ten sposób dowód najwyższej miłości. Za nas, to znaczy dla naszego dobra, abyśmy mogli posiąść życie wieczne. Umierając bowiem za nasze grzechy pojednał nas z Bogiem przez śmierć swoją, tak że możemy już teraz otrzymać obiecane dziedzictwo. Chrystus odniósł ostateczne zwycięstwo nad śmiercią akurat wtedy, kiedy wydawało się, że to właśnie ona zwyciężyła. W Nim sprawdziło się zmartwychwstanie umarłych zapowiadane przez Pismo, stał się On ,,Pierworodnym spośród umarłych”. Był to decydujący akt zwycięstwa Chrystusa. ,,Śmierć i życie starły się ze sobą w niezwykłym pojedynku. Pan Życia umarł, a jednak żyjąc nadal króluje”.
W tym zwycięstwie Chrystusa nad śmiercią swój udział ma Matka Zbawiciela. Maryja pod krzyżem to z jednej strony najtragiczniejszy, a z drugiej najpiękniejszy obraz. Najtragiczniejszy — bo — oto ,,życie śmiercią kona”, i choć wiemy, że z tej śmierci ,,płynie życie”, to jednak ból Matki jest przeogromny.
Pieśń: Matka, która pod krzyżem stała
Maryja trwa do końca tej strasznej męki przy swoim Synu. Przez swoją wierność jest nazywana nową Ewą, matką żyjących. Zgadzając się na Słowo Boże poświęca się całkowicie Synowi i służy tajemnicy odkupienia. Maryja jest złączona z Chrystusem w Jego dziele zbawienia, jak Ewa jest złączona z Adamem w jego dziele śmierci. Św. Ireneusz ukazuje, że jak Ewa stała się powszechną przyczyną śmierci przez swoje nieposłuszeństwo, tak Maryja jest powszechną przyczyną życia przez swoje posłuszeństwo. W ten sposób niszczy Ona występek pierwszej niewiasty i przynosi Ewie skuteczną pomoc, będąc jej obrończynią. Jezus umierający na krzyżu oddał nam swoją Matkę. Maryja otrzymuje jako swoje dzieci — ludzi słabych i grzesznych. Co za przedziwna zmiana! Ale i teraz wyraża Ona swoje „tak" i z całą gotowością przyjmuje testament Jezusa. Swoją matczyną miłością ogarnia wszystkich ludzi, odkupionych Męką i Śmiercią Jej Pierworodnego.
Pieśń: Mario proszę spraw
Śmierć Chrystusa nadaje sens naszemu życiu i naszej śmierci, która inaczej byłaby straszna. Odtąd śmierć siejąca popłoch i grozę może być dla chrześcijan spokojnym i ufnym oddaniem się w ręce Ojca Niebieskiego. Śmierć w sensie doczesnym jest klęską, ale ta klęska przez śmierć Jezusa nosi w sobie perspektywę zwycięstwa — prawdziwego życia. Uczą nas o tym święci: św. Katarzyna, św. Andrzej Bobola, św. Maksymilian. Ojciec św. Jan Paweł II podczas uroczystości kanonizacyjnych Maksymiliana Kolbe w Rzymie w 1982 roku zawołał: „Maksymilian nie umarł, On żyje”.
Wiersz - ŚWIĘTY Ojcze Maksymilianie (Sergiusz Riabibin)
ŚWIĘTY Ojcze Maksymilianie
Który na wichrze Świętego Ducha,
na skrzydłach z płaszcza Maryi,
przez chmury cierpienia,
mękę i śmierć Golgoty
pędziłeś jak sokół do domu Ojca,
nie dopuść, byśmy byli jak wróble na parapetach, podwórkach, śmietnikach
— konsumentami okruchów
świata z okruchów...
Każdy z nas przeszedł przez pierwsze stadium istnienia w łonie matki. Pasjonująca jest naukowa obserwacja życia dziecka w tym okresie. Zostaje ono wyposażone we wszystko, co będzie mu potrzebne w innym życiu, które go czeka. Otrzymuje oczy, by widzieć — gdy tymczasem żyje w ciemności: płuca, by oddychać — gdy tymczasem nie ma powietrza: ręce, by chwytać — gdy nic nie ma do brania: język, by mówić — gdy tymczasem jest samo. Zadziwiająca przygoda! Dziecko nie ma wyobrażenia, że czeka go inne życie. My natomiast przez wiarę przekraczamy nasze ziemskie życie, wiemy, że jest ono przygotowaniem do innej przygody. Z całych sił powinniśmy wierzyć, że nasze życie doczesne jest nadawaniem kształtu nowym zmysłom, które pozwolą nam zachwycać się rzeczywistością obecnie niepojętą, daleką od najbardziej zdumiewających radości ziemskich.
Pieśń: Dotknij Panie moich oczu
Ludzkiego życia do końca nie zrozumiemy bez Chrystusa. Co przynosi nam Jego śmierć? Szukając odpowiedzi trzeba nam nawiązać do tajemnicy Eucharystii, która jest pamiątką Śmierci i Zmartwychwstania Pana Jezusa. Św. Paweł pisze: „Ile razy to czynić będziecie, śmierć Pańską głosić będziecie”. A Pan Jezus zapewnia: „Kto spożywa Ciało moje i pije moją Krew, ten ma życie w sobie, a Ja go wskrzeszę”. Czy rozumiemy, że Chrystus umierający na krzyżu, składając ofiarę ze swego Ciała i Krwi — uobecnioną w Eucharystii — kieruje do wszystkich wierzących wezwanie, aby tą tajemnicą żyli, aby stanowiła ona centrum życia każdego człowieka: kieruje wezwanie, abyśmy spożywając Ciało Chrystusowe gotowali sobie perspektywy wieczności.
Pieśń: To mój Pan
Eucharystia jest zadatkiem życia wiecznego. W każdej Mszy św. słyszymy zaproszenia Chrystusa: „Bierzcie i jedzcie: To jest Ciało Moje — na życie wieczne”. Tak często jednak słowa Tego, który dał dowód, że nas nieskończenie kocha przez wielu są puszczane mimo uszu. Nie łudźmy się! Jeśli Eucharystia — ta wielka tajemnica wiary — nie dosięgnie nas w życiu, jeśli zostanie zmarnowana, człowiek może ponieść ostateczną, nieodwołalną klęskę. Tylko człowiek świadom tajemnicy śmierci Chrystusa zamkniętej w Eucharystii, może pięknie przeżyć swoje życie.
Pieśń: Wielbić Pana chcę
Ponad znakami i symbolami śmierci, zdobiącymi grób Chrystusa w naszych kościołach w Wielki Piątek, góruje Najświętszy Sakrament — pełnia życia i mocy, żywa pamiątka śmierci Chrystusa. Oddając cześć Bogu ukrytemu pod postacią Chleba, wyraźmy swoją wdzięczność za to, że w tajemnicy swojej śmierci przekazuje nam Chrystus tajemnicę Zmartwychwstania i życia wiecznego. Pamiętajmy, że ból przemijania i rozłąki, rozjaśniony jest wiarą, iż opuszczone tutaj wartości odnajdziemy ustokrotnione w samym Ideale dobra i piękna. „Stworzyłeś nas Panie dla siebie i niespokojne jest serce nasze dopóki nie spocznie w Tobie" (św. Augustyn). Pewnego dnia ujrzymy oblicze Chrystusa, którego miłość nie cofnęła się nawet przed ofiarą krzyża. Ta miłość nadaje sens naszemu życiu i naszej śmierci. Nie możemy nigdy o tym zapomnieć!
Pieśń na zakończenie
6
karolinkar