Schopler, podrecznik testu.pdf

(232 KB) Pobierz
Podręcznik Testu
Podręcznik Testu
1. Odkręcanie pojemnika
Materiały: Pojemnik z płynem do robienia baniek mydlanych
Procedura: Postaw pojemnik na stole i powiedz: ,.To są bańki". Przesuń pojemnik w stronę dziecka i pokaż mu, aby
odkręciło pokrywkę Jeśli dziecko me może odkręcić pokrywki, pokaż mu raz jak to zrobić, a następnie wskaż, aby
spróbowało ponownie.
Sfera Rozwoju: Motoryka mała
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko odkręca pokrywkę samodzielnie.
obiecujące - Dziecku nie udaje się odkręcić pokrywki, ale wie, jakie ruchy należy wykonać.
nie zaliczone — Dziecko stara się odkręcić pokrywkę, ale nie zna mchów, jakie należy wykonać lub w ogóle nie próbuje
wykonać zadania, nawet po zademonstrowaniu go przez badającego.
2. Robienie baniek mydlanych
Materiały: Pojemnik z płynem do robienia baniek mydlanych i słomka do dmuchania
Procedura: Pokaż, jak należy robić bańki, następnie podaj dziecku słomkę i wskaż, aby zrobiło bańki.
Sfera Rozwoju: Motoryka mała
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko robi kilka baniek.
obiecujące - Dziecku nie udaje się zrobić baniek, mimo że wie, jakie czynności należy wykonać (podnosi słomkę do ust,
krzywi usta, dmucha).
nie zaliczone -Dziecku nie udaje się zrobić baniek i nie wie, jakie czynności należy wykonać, lub dziecko w ogóle nie
próbuje wykonać ćwiczenia.
3. Podążanie wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami O
Materiały: Pojemnik do robienia baniek mydlanych i słomka do dmuchania Procedura: W czasie przeprowadzania
zadania 2. z bańkami mydlanymi, obserwuj dziecko gdy demonstrujesz zadanie oraz gdy dziecko próbuje je wykonać.
Zaobserwuj czy dziecko podąża wzrokiem za poruszającymi się bańkami.
Sfera Rozwoju: Percepcja (wzrokowa)
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko śledzi wzrokiem ruch baniek.
obiecujące - Dziecko przez chwilę interesuje się bańkami.
nie zaliczone — Dziecko nie może lub nawet nie próbuje podążać wzrokiem za poruszającymi się bańkami.
4. Przecinanie wzrokiem osi ciała
Materiały: Słomka i bańki lub jakikolwiek przedmiot przyciągający uwagę dziecka
Procedura: Zatrzymaj jedną z baniek na słomce i poruszaj nią (lub jakimkolwiek przedmiotem wzbudzającym
zainteresowanie dziecka) z prawej strony do lewej, przecinając oś ciała.
Sfera Rozwoju: Percepcja (wzrokowa)
Ocena - wykonanie :
zaliczone - Dziecko precz cały czas obserwuje ruch.
obiecujące - Dziecko obserwuje ruch tylko do linii równoległej do osi ciała lub nieznacznie ją przekracza.
5. Badanie klocków dotykiem
Materiały: Trzy klocki (pokryty futerkiem; szorstki; rowkowaty)
Procedura: Połóż trzy klocki na stole przed dzieckiem.
Sfera Zachowania: Reakcje na bodźce (dotykowe)
Ocena - zachowanie:
1
odpowiednie - Dziecko właściwie reaguje na przedmioty (układa je, dotyka, przygląda się im, pyta lub rozmawia o nich).
umiarkowanie nieodpowiednie - Dziecko wykazuje szczególne lub nadmierne zainteresowanie przedmiotami, bądź w
ogóle się nimi nie interesuje.
w znacznym stopniu nieodpowiednie - Dziecko reaguje nieodpowiednio, wykazując nietypowe lub nadmierne
zainteresowanie przedmiotami (smakuje, wącha, drapie, obsesyjnie dotyka).
6. Zabawa kalejdoskopem
Materiały: Kalejdoskop
Procedura: Pokaż dziecku, do czego służy kalejdoskop i pokręć kalejdoskopem lub
ruchomy m pierścieniem. Podaj dziecku kalejdoskop i wskaż, aby go użyto (aby do niego zajrzało i pokręcało nim lub
pierścieniem na obudowie).
Stera Rozwoju: Naśladowanie (mchowe)
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko patrzy w kalejdoskop i pokręca pierścieniem.
obiecujące - Dziecko potrafi patrzeć w kalejdoskop albo przekręcać pierścień, ale nie potrafi wykonać obu czynności
jednocześnie.
nie zaliczone - Dziecko nie chce lub nie potrafi ani patrzeć w kalejdoskop, ani przekręcać pierścienia lub samego
kalejdoskopu.
7. Dominacja oka
Materiały: Kalejdoskop
Procedura: W czasie przeprowadzania zadania 6. - zabawa kalejdoskopem -zaobserwuj, czy dziecko wykazuje
zdecydowaną dominację jednego oka. Jeśli dziecko przykłada kalejdoskop raz do jednego oka, raz do drugiego,
zademonstruj zadanie ponownie. Podaj dziecku kalejdoskop jeszcze raz i wskaż gestem, aby popatrzyło ponownie Zwróć
uwagę na to, czy dziecko częściej używa jednego oka.
Sfera Rozwoju: Percepcja (wzrokowa)
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko wykazuje zdecydowaną dominację jednego oka (przez cały czas używa tego samego oka).
obiecujące - Dziecko wykazuje początki dominacji jednego oka (zazwyczaj używa tego samego oka).
nie zaliczone - Dziecko nie wykazuje dominacji żadnego oka.
8. Dwukrotne naciśnięcie dzwonka
Materiały: Dzwonek
Procedura: Postaw dzwonek na stole przed dzieckiem. Zwróć jego uwagę na to, co robisz („A teraz zobacz, co robię".).
Naciśnij raz po raz dzwonek i powiedz dziecku, aby zrobiło to samo („Teraz ty"., „Zrób dokładnie tak samo jak ja".). Jeśli
dziecko naciśnie dzwonek tylko raz lub kilka razy, zademonstruj ćwiczenie jeszcze raz i wskaż, aby dziecko powtórzyło
czynność. Sfera Rozwoju: Naśladowanie (ruchowe)
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko naśladuje i naciska dzwonek dwukrotnie.
obiecujące -Dziecko nieskutecznie próbuje naśladować (naciska dzwonek raz lub kilkakrotnie).
nie zaliczone - Dziecko nie potrafi lub nawet nie próbuje nacisnąć dzwonka, mimo dodatkowej demonstracji.
9. Robienie palcem zagłębienia w plastelinie
Materiały: Glina lub plastelina
Procedura: Pokaz, Jak zrobić palcem zagłębienie w plastelinowej kulce.
Sfera Rozwoju: Motoryka mała
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko świadomie wykonuje zagłębienie w plastelinie (glinie).
2
obiecujące — Dziecko lekko wbija paluszek w plastelinę (glinę), ale nie udaje mu się zrobić zagłębienia.
nie zaliczone - Dziecko w ogóle nie próbuje wykonać zadania.
10. Chwytanie patyczków
Zadanie można pominąć i uznać za zaliczone, jeśli zadanie 12. - robienie miseczki z gliny - zostało już przeprowadzone i
zaliczeń
Materiały: Kulka z plasteliny i sześć patyczków
Procedura: Ugnieć kulkę z plasteliny tak, aby utworzyła „placek". Wyjaśnij: „To jest tort urodzinowy, ustawmy na nim
świeczki". Wbij jedną „świeczkę", czyli patyczek, w placek („tort"). Podaj dziecku patyczek, aby go również wbiło. Jeśli
dziecko odmawia współpracy, wbij wszystkie patyczki i wskaż dziecku, aby je wyjęło.
Sfera Rozwoju: Motoryka mała
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko chwyta choć jeden patyczek dwoma palcami.
obiecujące - Dziecko chwyta patyczek zaciskając całą dłoń.
nie zaliczone - Dziecko nie może lub nie chce chwycić patyczka, aby go wbić lub wyjąć.
11. Formowanie wałka z plasteliny
Materiały: Plastelina lub glina
Procedura: Daj dziecku część plasteliny. Pokaż, jak należy toczyć plastelinę, aby
utworzyć długi wałeczek, a następnie wskaż, aby spróbowało zrobić to samo.
Sfera Rozwoju: Naśladowanie (ruchowe)
Ocena - wykonanie;
zaliczone - Dziecko toczy z plasteliny długi wałek.
obiecujące - Dziecko próbuje toczyć plastelinę lub bawi się nią, wykonując ruchy podobne do toczenia, ale nie jest w
stanie uformować walka.
nie zaliczone - Dziecko nie próbuje nawet naśladować lub nie jest w stanie bawić się plasteliną w sposób przypominający
toczenie.
12. Robienie miseczki z gliny
Materiały: Glina lub plasteliną
Procedura: Pokaż dziecku, jak się robi miseczkę z gliny lub plasteliny. Zrób kulkę z
gliny lub plasteliny i podaj ją dziecku, aby samo spróbowało zrobić miseczkę.
Sfera Rozwoju: Motoryka mała
Ocena — wykonanie:
zaliczone - Dziecko formuje przedmiot przypominający miseczkę.
obiecujące - Dziecku nie udaje się uformować miseczki, ale wie, jakie należy wykonać ruchy (ugniatanie, formowanie).
nie zaliczone - Dziecko nie próbuje wykonać zadania lub próbuje wykonać zadanie, ale nie wie, jakie należy wykonać
czynności.
13. Zabawa z pacynką
Materiały: Pacynką (pies lub kot)
Procedura: Pokaż dziecku pacynkę i powiedz: To jest ........ (pies/kot). Włóż pacynkę
na rękę i powiedz: „Jestem kotem (kotkiem)/psem (pieskiem). Miau, miau/hau, hau. Zaraz cię pocałuję". Udaj, że
pacynka całuje dziecko, ale nie dotykaj dziecka naprawdę. Jeśli dziecko nie zareaguje, udawaj, że pacynką plącze, śmieje
się, zaczepia dziecko i zachęć dziecko do zabawy. Następnie podaj pacynkę dziecku i powiedz: „Teraz ty będziesz
kotkiem/pieskiem". Wskaż dziecku, aby włożyło pacynkę na rękę i posłużyło się palcami do poruszania głową i łapami
zwierzaka.
Stera Rozwoju: Naśladowanie (ruchowe)
3
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko wkłada pacynkę na rękę i naśladuje poruszanie głową i łapami pacynki.
obiecujące - Dziecko nieskutecznie próbuje naśladować ruchy pacynki (niezupełnie
wkłada pacynkę na rękę lub nie potrafi użyć palców do poruszania łapami zwierzaka).
nie zaliczone -Dziecko nie może lub nie chce włożyć pacynki na rękę.
14. Naśladowanie głosów zwierząt
Materiały: Pacynką (pies lub kot)
Procedura: Podczas przeprowadzania zadania 14. - zabawa z pacynką - zachęć
dziecko do naśladowania głosów. Kiedy dziecko bawi się pacynką, powiedz; „miau,
miau/hau, hau". Zachęć dziecko, aby uczyniło podobnie.
Sfera Rozwoju: Naśladowanie (głosu)
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko mówi „miau, miau" lub naśladuje glosy zwierząt prezentowane przez badającego.
obiecujące - - Dziecko próbuje naśladować dźwięki, wydając jakiekolwiek glosy. nie zaliczone - Dziecko nie potrafi lub nie
chce wykonać zadania.
15. Naśladowanie czynności z użyciem przedmiotów O
Materiały: Pacynka (kot lub pies) i cztery przedmioty (łyżeczka, szczoteczka do zębów,
chusteczka, kubek)
Procedura: Włóż pacynkę na rękę. Zademonstruj użycie przedmiotu na pacynce. Podaj dziecku ten sam przedmiot
trzymając w dalszym ciągu pacynkę na swojej ręce i powiedz: „Teraz zrób to ty". Powtórz tę czynność z każdym
przedmiotem (karmienie, podawanie napoju, czyszczenie zębów, wycieranie nosa).
Sfera Rozwoju: Naśladowanie (ruchowe)
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko naśladuje co najmniej trzy czynności.
obiecujące - Dziecko naśladuje co najmniej jedną czynność.
nie zaliczone - Dziecko nie rozumie lub nie potrafi wykonać żadnej czynności.
16. Wskazywanie części ciała pacynki
Materiały: Pacynka (pies lub kot)
Procedura: Włóż pacynkę na rękę i trzymaj ją blisko dziecka. Poproś dziecko, aby dotknęło lub pokazało oko i buzię
pacynki.
Sfera Rozwoju: Czynności poznawcze
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko dotyka lub wskazuje co najmniej trzy części ciała pacynki.
obiecujące - Dziecko:
- dotyka lub pokazuje poprawnie co najmniej jedną część ciała pacynki
- wskazuje ogólnie, wykonując ruch ręką w kierunku jednej części ciała pacynki (wskazuje twarz zamiast oczu)
- pokazuje za każdym razem tę samą część (zawsze oczy) pod warunkiem, że choć
raz prawidłowo wskaże wymienioną część ciała.
nie zaliczone - Dziecko me potrafi lub nie może wykonać zadania.
17. Wskazywanie własnych części ciała
Materiały: Niepotrzebne
Procedura: Nie używając gestów, poproś dziecko, aby pokazało swoje oko, nos, ucho, buzię.
Sfera Rozwoju: Czynności poznawcze
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko dotyka lub pokazuje co najmniej trzy części ciała
4
obiecujące - Dziecko:
- dotyka lub pokazuje co najmniej jedną część ciała
- pokazuje tylko ogólnie, wykonując ruch w kierunku jednej części ciała (twarz zamiast oczu)
- wskazuje zawsze tę samą część ciała (za każdym razem oczy), jednak pod warunkiem, że choć raz prawidłowo wskaże
wy mieni ona część. nie zaliczone - Dziecko nie potrafi lub nie próbuje wskazać żadnej części ciała.
18. Współdziałanie w czasie zabawy z pacynkami
Zadanie należy pominąć i uznać za nic zaliczone, jeśli dziecko nie zaliczyło zadania 13. -zabawy pacynką.
Materiały: Pacynką (pies lub kot)
Procedura: Podaj dziecku jedną pacynkę, a drugą włóż na rękę. Zapytaj: „W co się pobawimy'?". Używając pacynki jako
postaci, zachęć dziecko, aby odegrało 7. tobą jakąś scenkę. Jeśli dziecko niczego me zasugeruje, ani mc zacznie żadnej
zabawy, zaproponuj, aby pacynki urządziły sobie drzemkę albo zatańczyły lub poszły do sklepu po lody.
Sfera Rozwoju: Czynności poznawcze
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko odgrywa scenkę z pacynkami.
obiecujące - Dziecko:
- odgrywa scenkę używając tylko swojej pacynki i nie współpracuje z pacynką badającego
- odgrywa scenkę, bawiąc się tylko z pacynką badającego i nie używa własnej pacynki.
nie zaliczone - Dziecko nie potrafi lub nie chce odegrać scenki z żadną pacynką.
19. i 20. Uzupełnianie płyty figurami geometrycznymi
Uwaga: W zadaniu oceniane są dwa elementy sfery rozwojowej: 19. -percepcja, 20. -koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Materiały: Płyta z wyciętymi kształtami trzech figur (koło, kwadrat, trójkąt) Procedura: Polo"/, płytę przed dzieckiem
tak, aby podstawa trójkąta znajdowała się najbliżej dziecka. Połóż koło, kwadrat i trójkąt między dzieckiem a płytą,
uchwytem do góry. Sprawdź, czy żadna figura nic znajduje się przy odpowiadającym jej wycięciu Wskaż dziecku płytę,
aby uzupełniło ją figurami. Nic pokazuj jednakże żadnego konkretnego otworu. Jeśli po upływie pewnego czasu dziecko
ma problemy ze zrozumieniem lub wykonaniem zadania, pokaż, jak należy je wykonać na przykładzie koła. Następnie
połóż koło z powrotem na stole i wskaż dziecku, aby uzupełniło płytę.
Odnajdywanie odpowiednich otworów (19.)
Sfera Rozwoju: Percepcja (wzrokowa)
Ocena — wykonanie:
zaliczone - Dziecko, bez demonstracji, poprawnie umieszcza wszystkie trzy figury w otworach lub w ich pobliżu.
obiecujące -Dziecko umieszcza poprawnie co najmniej jedną figurę w otworze lub w pobliżu otworu albo potrzebuje
demonstracji, aby rozpocząć lub zakończyć zadanie.
nie zaliczone - Dziecko nie potrafi lub nic chce wskazać odpowiednich otworów, nawet po demonstracji.
Dopasowywanie figur do odpowiednich otworów (20.)
Sfera Rozwoju: Koordynacja wzrokowo-ruchowa
Ocena - wykonanie:
zaliczone - Dziecko prawidłowo dopasowuje trzy figury do otworów.
obiecujące - Dziecko prawidłowo dopasowuje co najmniej jedną figurę lub potrzebuje demonstracji, aby rozpocząć lub
skończyć zadanie.
nie zaliczone - Dziecko nic potrafi lub nic chce, nawet po demonstracji, dopasować żadnej figury do odpowiednich
otworów.
21. Nazywanie figur geometrycznych
Materiały: Płytka z wyciętymi kształtami figur (koło, kwadrat, trójkąt)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin