PROGRAM TERAPII PEDAGOGICZNEJ
1.Dane personalne dziecka
Jaś Kowalski
uczeń klasy V Szkoły Podstawowej
zamieszkały Wilga
2. Krótka charakterystyka dziecka
Chłopiec pochodzi z rodziny pełnej, ma młodszego brata. Obydwoje rodzice pracują zawodowo, mama pracuje na dwie zmiany. Rodzice interesują się osiągnięciami dziecka w szkole, wspierają działania szkoły w przezwyciężaniu zaistniałych trudności. Jaś jest uczniem pilnym, obowiązkowym, posiada dużą wiedzę ogólną, nie ma trudności z opanowaniem wiedzy, natomiast jego prace pisemne są nieczytelne.
3. Dane z opinii specjalistycznej
a) Funkcje prawidłowe ( mocne strony )
- Uczeń posiada umiejętność biegłego czytania ze zrozumieniem
- Czyta techniką całościową, poprawnie w dobrym tempie
- W bardzo dobrym stopniu rozumie tekst czytany głośno oraz cicho
- Brak błędów ortograficznych w pracach pisemnych
b) Funkcje zaburzone
- Duże napięcie mięśniowe
- Szybkie męczenie się ręki
- Grafizm pisma zaburzony, litery krzywe, niekształtne o nierównej wielkości, nachyleniu i zagęszczeniu
- pismo mało czytelne
- koordynacja ruchowa zaburzona
4. Zalecenia zawarte w opinii :
- Uczestniczenie w zajęciach terapii pedagogicznej dla dysgrafików
5. Cele programu
- Usprawnienie zaburzonych funkcji
- Wykształcenie umiejętności korzystania z innych form sporządzania wypowiedzi pisemnych
6. Forma realizacji programu
- Zajęcia raz w tygodniu, 45 minut, indywidualne
- Praca codzienna w domu według ustaleń terapeuty
7. Sposoby realizacji celów ( zadania )
- Wykonywanie ćwiczeń metodą Kinezjologii Edukacyjnej
- Nauka pisania pismem drukowanym
- Nauka pisania na komputerze
- Wykonywanie ćwiczeń usprawniających pracę rąk i ogólną sprawność ruchową
8. Oczekiwane efekty
Dziecko:
- Pisze pismem drukowanym
- Pisze zadane prace pismem na komputerze
- Poprawa sprawności ruchowej w odniesieniu do początku terapii
9. Sposoby ewaluacji działań
- Obserwacja ucznia
- Rozmowa z nauczycielem
- Rozmowa z rodzicami
10. Treści do poszczególnych zadań
Wrzesień
1) Zajęcia pierwsze
Nawiązanie właściwych relacji z uczniem
Wstępna diagnoza zaburzonych funkcji
Przepisywanie krótkiego fragmentu tekstu z podręcznika
Obejrzenie zeszytów
Ćwiczenia koordynacji ruchowej - zabawa „ Epoli „
Układanie puzzli na komputerze
2) Zajęcia drugie
Ćwiczenia usprawniające drobne ruchy rąk
Ćwiczenia metodą Kinezjologii Edukacyjnej
Nauka pisania na komputerze - program „Maszynistka”
Gra w bierki
3) Zajęcia trzecie
Ćwiczenia koordynacji ruchowej - zabawy przy muzyce
Nauka pisania na komputerze - „Maszynistka”
Wykonanie „ Gniotki” oraz zabawa „Minki”
4) „Moje marzenia” - napisanie krótkiej wypowiedzi na komputerze
Ćwiczenia usprawniające drobne ruchy rąk z użyciem materiału sypkiego
11. Wykorzystane środki dydaktyczne
- Program komputerowy „Sam piszę”, „Maszynistka”
- Nagrania muzyczne do zabaw ruchowych
- Różnorodne gry usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową
- Pojemniki z różnorodnym materiałem sypkim (nasiona)
- Książka „Kinezjologia Edukacyjna” P. Dennisona
- Korale i sznureczki do nawlekania
- Bogaty zestaw przyborów plastycznych
Opracowała: Renata Jedynak
Program terapii pedagogicznej
1.Dane personalne
Paweł K.
Dziecko uczęszcza do zerówki w Przedszkolu
Zamieszkały Trzcianka
Chłopiec pochodzi z rodziny pełnej ma dorosłą siostrę.
Tata pracuje, mama zajmuje się domem.
Paweł jest dzieckiem sprawnym ruchowo i manualnie.
Chętnie bawi się w grupie, lubi prace indywidualne.
a) Funkcje prawidłowe
- Adekwatnie do wieku rozwinięta orientacja przestrzenna oraz myślenie logiczne na materiale wzrokowym.
- Bardzo dobrze rozwinięte myślenie słowno-pojęciowe (zdolność do tworzenia uogólnień, porównań, wyciągania wniosków).
b) Funkcje zaburzone.
- Zaburzona koncentracja uwagi.
- Zaburzona analiza i synteza słuchowa i wzrokowa.
- Słaba znajomość liter.
- Wada wymowy.
4. Zalecenia zawarte w opinii
- Uczestniczenie w zajęciach terapii pedagogicznej.
- Praca pod kierunkiem logopedy.
- Zachęcanie do pracy poprzez wzmocnienie pozytywne.
- Usprawnianie zaburzonych funkcji.
- Nauka czytania.
- Zajęcia raz w tygodniu, 45 minut, indywidualne.
- Praca codzienna z rodzicami w domu według wskazań terapeuty.
7. Sposoby realizacji celów (zadania)
- Wykonywanie ćwiczeń metodą Kinezjologii Edukacyjnej.
- Nauka czytania z wykorzystaniem elementów „Metody dobrego startu „ M. Bogdanowicz, „Odmiennej nauki czytania” I. Majchrzak.
- Usprawnianie koncentracji uwagi.
- czyta krótkie teksty.
- dokonuje analizy i syntezy prostych wyrazów .
- lepiej koncentruje uwagę w odniesieniu do początku terapii.
9. Sposób ewaluacji działań
- obserwacja dziecka.
- rozmowa z nauczycielem.
- test czytania.
1)Nawiązanie właściwej relacji z dzieckiem.
Wstępna diagnoza zaburzonych funkcji.
Prezentacja graficznego zapisu imienia dziecka (literami pisanymi).
Odtwarzanie zapisu imienia palcem na tacy wypełnionej piaskiem.
Rytmiczne wyklaskiwanie imienia z podziałem na sylaby.
2)Wyszukiwanie wśród różnych imion, imienia dziecka.
Wyodrębnianie pierwszej i ostatniej litery w imieniu .
Wyszukiwanie wśród obrazków przedmiotów rozpoczynających się głoską „p” i „k”.
Rysowanie na tacy z piaskiem innych przedmiotów których nazwa rozpoczyna się głoską „p” i „k”.
Układanie z puzzli literki K i P.
3. Analiza i synteza wzrokowa i słuchowa wyrazu Pawełek.
Wyszukiwanie i podkreślanie w tekście liter z wyrazu Pawełek.
Nauka na pamięć krótkiej rymowanki zawierającej wszystkie wyrazy rozpoczynające się głoską „p”.
Ozdabianie konturów literki ulubionymi motywami.
4) Rozpoznawanie kształtu liter z imienia Pawełek w tekście.
Układanie z rozsypanki literowej imienia Pawełek.
Wyszukiwanie w imieniu mamy i taty liter występujących w imieniu dziecka.
Tworzenie z liter występujących ( poprzez dorysowywanie ) w imieniu Pawełek niezwykłych ufoludków.
Karty pracy, historyjki obrazkowe, ilustracje tematyczne, teksty literackie, rozsypanki literowe, sylabowe, wyrazowe, teksty z lukami, alfabet ruchomy, gry dydaktyczne, puzzle, wycinanki, środki plastyczne, plastelina, nożyczki, nagrania muzyczne.
Opracowała: Izabela Budyta
Mamla