Budyta, Jedynak.doc

(51 KB) Pobierz
PROGRAM TERAPII PEDAGOGICZNEJ

PROGRAM TERAPII PEDAGOGICZNEJ

 

1.Dane personalne dziecka

   Jaś Kowalski

   uczeń klasy V Szkoły Podstawowej

   zamieszkały Wilga

 

2. Krótka charakterystyka dziecka

 

   Chłopiec pochodzi z rodziny pełnej, ma młodszego brata. Obydwoje rodzice pracują zawodowo, mama pracuje na dwie zmiany. Rodzice interesują się osiągnięciami dziecka w szkole, wspierają działania szkoły w przezwyciężaniu zaistniałych trudności. Jaś jest uczniem pilnym, obowiązkowym, posiada dużą wiedzę ogólną, nie ma trudności z opanowaniem wiedzy, natomiast jego prace pisemne są nieczytelne.

 

3. Dane z opinii specjalistycznej

a) Funkcje prawidłowe ( mocne strony )

   - Uczeń posiada umiejętność biegłego czytania ze zrozumieniem

   - Czyta techniką całościową, poprawnie w dobrym tempie

   - W bardzo dobrym stopniu rozumie tekst czytany głośno oraz cicho

   -  Brak błędów ortograficznych w pracach pisemnych

b) Funkcje zaburzone

   - Duże napięcie mięśniowe

   - Szybkie męczenie się ręki

   - Grafizm pisma zaburzony, litery krzywe, niekształtne o nierównej wielkości, nachyleniu i zagęszczeniu

  - pismo mało czytelne

   - koordynacja ruchowa zaburzona

 

4. Zalecenia zawarte w opinii :

   - Uczestniczenie w zajęciach terapii pedagogicznej dla dysgrafików

 

5. Cele programu

   - Usprawnienie zaburzonych funkcji

   - Wykształcenie umiejętności korzystania z innych form sporządzania wypowiedzi pisemnych

 

6. Forma realizacji programu

   - Zajęcia raz w tygodniu, 45 minut, indywidualne

   - Praca codzienna w domu według ustaleń terapeuty

 

7. Sposoby realizacji celów ( zadania )

   - Wykonywanie ćwiczeń metodą Kinezjologii Edukacyjnej

   - Nauka pisania pismem drukowanym

   - Nauka pisania na komputerze

   - Wykonywanie ćwiczeń usprawniających pracę rąk i ogólną sprawność ruchową

 

8. Oczekiwane efekty

Dziecko:

   - Pisze pismem drukowanym

   - Pisze zadane prace pismem na komputerze

   - Poprawa sprawności ruchowej w odniesieniu do początku terapii

 

9. Sposoby ewaluacji działań

   - Obserwacja ucznia

   - Rozmowa z nauczycielem

   - Rozmowa z rodzicami

 

10. Treści do poszczególnych zadań

 

Wrzesień

 

1) Zajęcia pierwsze

Nawiązanie właściwych relacji z uczniem

Wstępna diagnoza zaburzonych funkcji

Przepisywanie krótkiego fragmentu tekstu z podręcznika

Obejrzenie zeszytów

Ćwiczenia koordynacji ruchowej - zabawa „ Epoli „

Układanie puzzli na komputerze

 

2) Zajęcia drugie

Ćwiczenia usprawniające drobne ruchy rąk

Ćwiczenia metodą Kinezjologii Edukacyjnej

Nauka pisania na komputerze - program „Maszynistka”

Gra w bierki

 

3) Zajęcia trzecie

Ćwiczenia metodą Kinezjologii Edukacyjnej

Ćwiczenia koordynacji ruchowej - zabawy przy muzyce

Nauka pisania na komputerze - „Maszynistka”

Wykonanie „ Gniotki” oraz zabawa „Minki”

 

4) „Moje marzenia” - napisanie krótkiej wypowiedzi na komputerze

Ćwiczenia metodą Kinezjologii Edukacyjnej

Ćwiczenia usprawniające drobne ruchy rąk z użyciem materiału sypkiego

 

11. Wykorzystane środki dydaktyczne

   - Program komputerowy „Sam piszę”, „Maszynistka”

   - Nagrania muzyczne do zabaw ruchowych

   - Różnorodne gry usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową

   - Pojemniki z różnorodnym materiałem sypkim (nasiona)

   - Książka „Kinezjologia Edukacyjna” P. Dennisona

   - Korale i sznureczki do nawlekania

   - Bogaty zestaw przyborów plastycznych

 

 

                                                Opracowała:  Renata Jedynak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program terapii pedagogicznej

 

1.Dane personalne

   Paweł K.

   Dziecko uczęszcza do zerówki w Przedszkolu

   Zamieszkały Trzcianka

 

2. Krótka charakterystyka dziecka

Chłopiec pochodzi z rodziny pełnej ma dorosłą siostrę.

Tata pracuje, mama zajmuje się domem.

Paweł jest dzieckiem sprawnym ruchowo i manualnie.

Chętnie bawi się w grupie, lubi prace indywidualne.

 

3. Dane z opinii specjalistycznej

a) Funkcje prawidłowe

- Adekwatnie do wieku rozwinięta orientacja przestrzenna oraz myślenie logiczne na materiale wzrokowym.

- Bardzo dobrze rozwinięte myślenie słowno-pojęciowe (zdolność do tworzenia uogólnień, porównań, wyciągania wniosków).

b) Funkcje zaburzone.

- Zaburzona koncentracja uwagi.

- Zaburzona analiza i synteza słuchowa i wzrokowa.

- Słaba znajomość liter.

- Wada wymowy.

 

4. Zalecenia zawarte w opinii

- Uczestniczenie w zajęciach terapii pedagogicznej.

- Praca pod kierunkiem logopedy.

- Zachęcanie do pracy poprzez wzmocnienie pozytywne.

 

5. Cele programu

- Usprawnianie zaburzonych funkcji.

- Nauka czytania.

 

6. Forma realizacji programu

- Zajęcia raz w tygodniu, 45 minut, indywidualne.

- Praca codzienna z rodzicami w domu według wskazań terapeuty.

 

7. Sposoby realizacji celów (zadania)

- Wykonywanie ćwiczeń metodą Kinezjologii Edukacyjnej.

- Nauka czytania z wykorzystaniem elementów „Metody dobrego startu „        M. Bogdanowicz, „Odmiennej nauki czytania”  I. Majchrzak.

- Usprawnianie koncentracji uwagi.

 

8. Oczekiwane efekty

Dziecko:

- czyta krótkie teksty.

- dokonuje analizy i syntezy prostych wyrazów .

- lepiej koncentruje uwagę w odniesieniu do początku terapii.

 

9. Sposób ewaluacji działań

- obserwacja dziecka.

- rozmowa z nauczycielem.

- test czytania.

 

10. Treści do poszczególnych zadań

 

Wrzesień

 

1)Nawiązanie właściwej relacji z dzieckiem.

Wstępna diagnoza zaburzonych funkcji.

Prezentacja graficznego zapisu imienia dziecka (literami pisanymi).

Odtwarzanie zapisu imienia palcem na tacy wypełnionej piaskiem.

Rytmiczne wyklaskiwanie imienia z podziałem na sylaby.

 

2)Wyszukiwanie wśród różnych imion, imienia dziecka.

Wyodrębnianie pierwszej i ostatniej litery w imieniu .

Wyszukiwanie wśród obrazków przedmiotów rozpoczynających się głoską „p” i „k”.

Rysowanie na tacy z piaskiem innych przedmiotów których nazwa rozpoczyna  się głoską  „p” i „k”.

Układanie z  puzzli  literki K i P.

 

3. Analiza i synteza wzrokowa i słuchowa wyrazu Pawełek.

Wyszukiwanie i podkreślanie w tekście liter z wyrazu Pawełek.

Nauka na pamięć krótkiej rymowanki zawierającej wszystkie wyrazy rozpoczynające się głoską „p”.

Ozdabianie konturów literki ulubionymi motywami.

 

4) Rozpoznawanie kształtu liter z imienia Pawełek w tekście.

Układanie z rozsypanki literowej imienia Pawełek.

Wyszukiwanie w imieniu mamy i taty liter występujących w imieniu dziecka.

Tworzenie z liter występujących ( poprzez dorysowywanie ) w imieniu Pawełek niezwykłych ufoludków.

 

11. Wykorzystane środki dydaktyczne

Karty pracy, historyjki obrazkowe, ilustracje tematyczne, teksty literackie, rozsypanki literowe, sylabowe, wyrazowe, teksty z lukami, alfabet ruchomy, gry dydaktyczne, puzzle, wycinanki, środki plastyczne, plastelina, nożyczki, nagrania muzyczne.

 

 

                                       Opracowała: Izabela Budyta

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin