INDYWIDUALNY PROGRAM NAUCZANIA
DLA MAGDALENY W.
KL. III INTEGRACYJNA
Rodzaje edukacji – treści kształcenia
Uwagi o realizacji –
osiągnięcia ucznia
Edukacja polonistyczna
1. Mówienie i słuchanie
Uważne słuchanie wypowiedzi innych.
Słuchanie tekstów czytanych przez nauczycieli i rówieśników.
Swobodne i spontaniczne wypowiadanie się.
Prowadzenie rozmowy z kolegą.
Próby układania wypowiedzi wielozdaniowej.
Omawianie i nadawanie tytułów cyklom obrazków.
Próby wspólnego układania krótkich opowiadań.
Próby wspólnego układania opisu pojedynczych przedmiotów.
Zbiorowe i indywidualne wygłaszanie wierszyków.
2. Czytanie i opracowywanie tekstów
Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazów pisanych i drukowanych.
Czytanie głośne wyrazów zdań i krótkich tekstów.
Próby cichego czytania ze zrozumieniem.
Czytanie z podziałem na role.
Omawianie opracowywanych tekstów literackich – bajka, opowiadanie.
Porządkowanie sylab i wyrazów w rozsypankach wyrazowo – zdaniowych.
3. Pisanie
Przepisywanie wyrazów i zdań z zachowaniem prawidłowego łączenia liter.
Podpisywanie obrazków wyrazami i prostymi zdaniami.
Wspólne układanie i zapisywanie zdań.
Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami.
Przepisywanie krótkich tekstów.
Pisanie wyrazów i krótkich zdań z pamięci i ze słuchu.
Adresowanie listów i zaproszeń.
Wspólne redagowanie i pisanie życzeń, listów i zaproszeń.
4. Słownictwo i składnia
Określanie stosunków czasowych i przestrzennych.
Wyjaśnianie poznanych wyrazów, wyrażeń, zwrotów, stosowanie ich w mowie potocznej.
Zestawianie wyrazów pokrewnych.
Zestawianie wyrazów o znaczeniu przeciwstawnym.
Wspólne układanie opowiadań, opisów z użyciem podanych wyrazów.
5. Gramatyka i ortografia
Dzielenie sylab na głoski, wyrazów na sylaby, zdań na wyrazy z wyróżnieniem samogłosek i spółgłosek.
Próby przenoszenia wyrazów.
Rzeczowniki jako nazwy osób, zwierząt, roślin i rzeczy.
Liczba pojedyncza i mnoga rzeczownika.
Czasownik jako część mowy oznaczająca czynność.
Wyrazy z: ó, rz, ż, h w zakresie słownika ucznia.
Wielka litera w nazwach ulic, tytułach utworów dla dzieci.
Skrót ul.
Porządkowanie wyrazów według pierwszej litery alfabetu.
Edukacja społeczno – przyrodnicza
1. Treści społeczne
Dziecko jako członek rodziny:
- sposoby oświetlenia mieszkań dawniej i dziś,
- urządzenia gazowe i elektryczne używane w pracach domowych.
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń elektrycznych i gazowych,
- zbieranie i wykorzystanie odpadów w gospodarstwie domowym,
- dzienny rozkład zajęć domowych ucznia i jego rodziny,
- zwierzęta domowe, życie psa i kota, budowa ciała.
- opieka nad zwierzętami domowymi,
- święta i uroczystości rodzinne.
Dziecko jako osoba społeczna:
- jesteśmy gospodarzami naszej klasy,
- prawa i obowiązki ucznia,
- regulamin szkoły,
- odpowiedzialność indywidualna i grupowa,
- konflikty rówieśnicze – sposoby zapobiegania i rozwiązywania,
- prawidłowe zachowanie ucznia w szkole i poza nią,
- uroczystości klasowe, ogólnoszkolne i państwowe.
2. Treści przyrodnicze
Najbliższy krajobraz w różnych porach roku.
Obserwacja zmian zachodzących w różnych porach roku.
Kalendarz pogody.
Las w różnych porach roku:
- warunki życia w lesie,
- zwierzęta żyjące w lesie,
- wyróżnianie i nazywanie podstawowych gatunków drzew liściastych i iglastych,
- rozpoznawanie drzew po owocach i liściach,
- znaczenie ekologiczne lasów,
- ochrona lasów przed pożarami.
Pola uprawne w okresie letnim i jesiennym, maszyny rolnicze.
Sad i ogród jesienią, rozpoznawanie drzew po owocach, owoce warzywa bogactwem witamin.
Ogród zoologiczny, życie zwierząt w sztucznych warunkach.
Zima:
- przygotowanie zwierząt i ludzi do zimy,
- dokarmianie zwierząt, które są aktywne zimą,
- zabezpieczenie zwierząt przed zimnem,
- bezpieczne zabawy i sporty zimowe,
- zajęcia ludzi w okresie zimowym.
Wiosna:
- przedwiośnie – oznaki wiosny w najbliższym otoczeniu ucznia,
- hodowla roślin doniczkowych w klasie,
- przygotowanie ogródka do wiosennych wysiewów, kolejność wykonywania czynności, pielęgnacja roślin,
- cykliczność zachowań ptaków w okresie wiosennym i letnim,
- rośliny chronione,
- kwitnienie drzew,
- piękno środowisk przyrodniczych i ich ochrona.
Wakacyjne rady – odpoczynek i zabawa w różnych środowiskach przyrodniczych.
3. Treści geograficzne
Nazwa miejscowości ucznia.
Adres domowy ucznia.
Określanie cech charakterystycznych krajobrazów Polski.
Ważniejsze urzędy i instytucje.
Nasza Ojczyzna – symbole narodowe, stolica Polski, kultura regionu.
4. Treści komunikacyjne
Zasady poruszania się po drogach w mieście i poza miastem.
Rodzaje dróg.
Warunki drogowe w różnych porach roku.
Rodzaje znaków drogowych.
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy przechodzeniu przez jezdnię.
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole.
Zachowanie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na powietrzu.
Edukacja matematyczna
1. Wiadomości z geometrii:
- kreślenie i odmierzanie odcinków,
- kreślenie podstawowych figur geometrycznych za pomocą linijki z wykorzystaniem kratek w zeszycie
- metr jako jednostka długości.
Orientacja w stosunkach czasowych: rano, przed południem, po południu, wieczorem, w nocy.
2. Dodawanie i odejmowanie
Zasady dziesiątkowego układu pozycyjnego.
Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 20 na liczydle.
Dodawanie i odejmowanie pełnych dziesiątek w zakresie 100.
Dopełnianie liczb dwucyfrowych do pełnych dziesiątek na liczydle.
Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100 na kalkulatorze.
Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.
3. Mnożenie liczb
Mnożenie jako dodawanie jednakowych składników.
Mnożenie w zakresie 25 z wykorzystaniem liczmanów i ilustracji.
Mnożenie w zakresie 100 na kalkulatorze.
Dzielenie jako działanie odwrotne do mnożenia.
4. Zastosowanie praktyczne
Liczenie pieniędzy w zakresie 100, płacenie za towar.
Kalendarz: nazwy miesięcy i ich kolejność, nazwy dni tygodnia i ich kolejność.
Zegar: odczytywanie wskazań zegara, godziny i minuty.
Wprowadzenie cyfr rzymskich do XII.
Edukacja techniczna
1. Treści kształcenia
Zasady przygotowania miejsca pracy i porządkowania go po jej zakończeniu,
Zasady bezpiecznej pracy.
Umiejętność korzystania z instruktażu nauczyciela.
Rodzaje i podstawowe właściwości materiałów przyrodniczych.
Podstawowe właściwości warzyw i owoców.
Usprawnianie posługiwania się linijką, nożyczkami, nożem, dziurkaczem i zszywaczem.
Podstawowe właściwości materiałów włókienniczych: nici, sznurka, wełny, tkanin.
Prace porządkowe w klasie.
2. Działalność techniczna
Wycinanie ornamentów z papieru.
Łączenie elementów przez sklejanie, zszywanie, wiązanie, za pomocą plasteliny, drucików.
Zwijanie, zagniatanie, przeplatanie, oklejanie papieru i tektury.
Cięcie tkaniny.
Formowanie różnych kształtów z mas plastycznych.
Wykonywanie prac z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych i włókienniczych.
Dbanie o ład i estetykę klasy.
Edukacja plastyczna
1. Obserwacje
Wyróżnianie i nazywanie cech przedmiotów: geometrycznych, wielkościowych.
Rozpoznawanie i nazywanie barw.
Linia: gruba, cienka, długa, krótka, przerywana, ciągła.
Określanie położenia przedmiotów względem siebie.
Określanie stosunków między przedmiotami.
Wyróżnianie części przedmiotów, zwierząt, postaci ludzkiej.
Właściwości materiałów i narzędzi używanych w pracach plastycznych.
2. Działalność plastyczna
Kreślenie linii o różnej grubości.
Obrysowywanie szablonów.
Rysowanie prostych przedmiotów z otoczenia,
Ilustrowanie scen związanych z przeżyciami i doświadczeniami.
Ilustrowanie opowiadań, bajek, wierszy.
Ilustrowanie zmian zachodzących w przyrodzie.
Malowanie farbami różną grubością pędzla na dużym i małym formacie .
Wydzieranie, wycinanie kształtów kolorowych papierów, naklejanie ich na papier.
Wycinanie kształtów tkanin.
Lepienie z plasteliny, masy papierowej i solnej.
Tworzenie prostych układów rytmicznych.
Kompozycje z różnych materiałów.
Edukacja muzyczna
1. Śpiew.
Samodzielne i zespołowe śpiewanie piosenek z akompaniamentem i bez.
Naśladowanie głosem różnych dźwięków z otoczenia.
Próby śpiewania gamy z nazwami solmizacyjnymi.
2. Ekspresja ruchowa.
Rytmizowanie fragmentów tekstu piosenki.
Rytmiczne marsze ze zmianą kierunku.
Naśladowanie ruchów nauczyciela wykonywanych w określonym rytmie.
Proste układy ruchowe do opracowanych piosenek.
Wykonywanie poleceń ruchowych na sygnał dźwiękowy.
Udział w tanecznych zabawach klasowych.
3. Percepcja muzyki.
Rozróżnianie charakterystycznych dźwięków z otoczenia.
Słuchanie muzyki wokalno instrumentalnej.
Rozpoznawanie tempa utworów muzycznych.
Rozpoznawanie podstawowych instrumentów muzycznych po ich brzmieniu.
Słuchanie utworów muzyki poważnej.
Edukacja zdrowotno ruchowa
1. Czynności ruchowe.
Biegi: w gromadce do wyznaczonego miejsca, w rzędzie za prowadzącym, z omijaniem lub obieganiem przedmiotów.
Zabawy bieżne z użyciem różnych przyborów.
Rzuty: na odległość prawą i lewą ręką, oburącz w przód znad głowy i oburącz dołem.
Skoki: obunóż i jednonóż, przeskoki ponad toczącymi się przedmiotami.
Podrzucanie przedmiotów w górę i chwyt oburącz.
Naśladowanie ruchów z życia codziennego i ruchów lokomocyjnych np. pojazdów.
Szybka zmiana pozycji ciała na sygnał.
Mamla