INDYWIDUALNY_PROGRAM_NAUCZANIA[1].doc

(56 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM NAUCZANIA

INDYWIDUALNY PROGRAM NAUCZANIA

DLA MAGDALENY W.

KL. III INTEGRACYJNA

 

 

Rodzaje edukacji – treści kształcenia

Uwagi o realizacji –

osiągnięcia ucznia

Edukacja polonistyczna

1.      Mówienie i słuchanie

Uważne słuchanie wypowiedzi innych.

Słuchanie tekstów czytanych przez nauczycieli i rówieśników.

Swobodne i spontaniczne wypowiadanie się.

Prowadzenie rozmowy z kolegą.

Próby układania wypowiedzi wielozdaniowej.

Omawianie i nadawanie tytułów cyklom obrazków.

Próby wspólnego układania krótkich opowiadań.

Próby wspólnego układania opisu pojedynczych przedmiotów.

Zbiorowe i indywidualne wygłaszanie wierszyków.

2.      Czytanie i opracowywanie tekstów

Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazów pisanych i drukowanych.

Czytanie głośne wyrazów zdań i krótkich tekstów.

Próby cichego czytania ze zrozumieniem.

Czytanie z podziałem na role.

Omawianie opracowywanych tekstów literackich – bajka, opowiadanie.

Porządkowanie sylab i wyrazów w rozsypankach wyrazowo – zdaniowych.

   3. Pisanie

Przepisywanie wyrazów i zdań z zachowaniem prawidłowego łączenia liter.

Podpisywanie obrazków wyrazami i prostymi zdaniami.

Wspólne układanie i zapisywanie zdań.

Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami.

Przepisywanie krótkich tekstów.

Pisanie wyrazów i krótkich zdań z pamięci i ze słuchu.

Adresowanie listów i zaproszeń.

Wspólne redagowanie i pisanie życzeń, listów i zaproszeń.

4.      Słownictwo i składnia

Określanie stosunków czasowych i przestrzennych.

Wyjaśnianie poznanych wyrazów, wyrażeń, zwrotów, stosowanie ich w mowie potocznej.

Zestawianie wyrazów pokrewnych.

Zestawianie wyrazów o znaczeniu przeciwstawnym.

Wspólne układanie opowiadań, opisów z użyciem podanych wyrazów.

5.      Gramatyka i ortografia

Dzielenie sylab na głoski, wyrazów na sylaby, zdań na wyrazy z wyróżnieniem samogłosek i spółgłosek.

Próby przenoszenia wyrazów.

Rzeczowniki jako nazwy osób, zwierząt, roślin i rzeczy.

Liczba pojedyncza i mnoga rzeczownika.

Czasownik jako część mowy oznaczająca czynność.

Wyrazy z: ó, rz, ż, h w zakresie słownika ucznia.

Wielka litera w nazwach ulic, tytułach utworów dla dzieci.

Skrót ul.

Porządkowanie wyrazów według pierwszej litery alfabetu.

 

 

Edukacja społeczno – przyrodnicza

1.      Treści społeczne

Dziecko jako członek rodziny:

      - sposoby oświetlenia mieszkań dawniej i dziś,

      - urządzenia gazowe i elektryczne używane w pracach domowych.

      - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń elektrycznych i gazowych,

      - zbieranie i wykorzystanie odpadów w gospodarstwie domowym,

      - dzienny rozkład zajęć domowych ucznia i jego rodziny,

      - zwierzęta domowe, życie psa i kota, budowa ciała.

      - opieka nad zwierzętami domowymi,

      - święta i uroczystości rodzinne.

Dziecko jako osoba społeczna:

      - jesteśmy gospodarzami naszej klasy,

      - prawa i obowiązki ucznia,

      - regulamin szkoły,

      - odpowiedzialność indywidualna i grupowa,

      - konflikty rówieśnicze – sposoby zapobiegania i rozwiązywania,

       - prawidłowe zachowanie ucznia w szkole i poza nią,

      - uroczystości klasowe, ogólnoszkolne i państwowe.

      2. Treści przyrodnicze

Najbliższy krajobraz w różnych porach roku.

Obserwacja zmian zachodzących w różnych porach roku.

Kalendarz pogody.

Las w różnych porach roku:

      - warunki życia w lesie,

      - zwierzęta żyjące w lesie,

      - wyróżnianie i nazywanie podstawowych gatunków drzew liściastych i iglastych,

      - rozpoznawanie drzew po owocach i liściach,

      - znaczenie ekologiczne lasów,

      - ochrona lasów przed pożarami.

Pola uprawne w okresie letnim i jesiennym, maszyny rolnicze.

Sad i ogród jesienią, rozpoznawanie drzew po owocach, owoce warzywa bogactwem witamin.

Ogród zoologiczny, życie zwierząt w sztucznych warunkach.

Zima:

      - przygotowanie zwierząt i ludzi do zimy,

      - dokarmianie zwierząt, które są aktywne zimą,

      - zabezpieczenie zwierząt przed zimnem,

      - bezpieczne zabawy i sporty zimowe,

      - zajęcia ludzi w okresie zimowym.

Wiosna:

      - przedwiośnie – oznaki wiosny w najbliższym otoczeniu ucznia,

      - hodowla roślin doniczkowych w klasie,

      - przygotowanie ogródka do wiosennych wysiewów, kolejność wykonywania czynności, pielęgnacja roślin,

      - cykliczność zachowań ptaków w okresie wiosennym i letnim,

      - rośliny chronione,

      - kwitnienie drzew,

      - piękno środowisk przyrodniczych i ich ochrona.

Wakacyjne rady – odpoczynek i zabawa w różnych środowiskach przyrodniczych.

3.      Treści geograficzne

Nazwa miejscowości ucznia.

Adres domowy ucznia.

Określanie cech charakterystycznych krajobrazów Polski.

Ważniejsze urzędy i instytucje.

Nasza Ojczyzna – symbole narodowe, stolica Polski, kultura regionu.

4.      Treści komunikacyjne

Zasady poruszania się po drogach w mieście i poza miastem.

Rodzaje dróg.

Warunki drogowe w różnych porach roku.

Rodzaje znaków drogowych.

Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy przechodzeniu przez jezdnię.

Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole.

Zachowanie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na powietrzu. 

 

 

Edukacja matematyczna

1.      Wiadomości z geometrii:

      - kreślenie i odmierzanie odcinków,

      - kreślenie podstawowych figur geometrycznych za pomocą linijki z wykorzystaniem kratek w zeszycie

      - metr jako jednostka długości.

Orientacja w stosunkach czasowych: rano, przed południem, po południu, wieczorem, w nocy.

2.      Dodawanie i odejmowanie

Zasady dziesiątkowego układu pozycyjnego.

Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 20 na liczydle.

Dodawanie i odejmowanie pełnych dziesiątek w zakresie 100.

Dopełnianie liczb dwucyfrowych do pełnych dziesiątek na liczydle.

Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100 na kalkulatorze.

Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.

3.      Mnożenie liczb

Mnożenie jako dodawanie jednakowych składników.

Mnożenie w zakresie 25 z wykorzystaniem liczmanów i ilustracji.

Mnożenie w zakresie 100 na kalkulatorze.

Dzielenie jako działanie odwrotne do mnożenia.

4.      Zastosowanie praktyczne

Liczenie pieniędzy w zakresie 100, płacenie za towar.

Kalendarz: nazwy miesięcy i ich kolejność, nazwy dni tygodnia i ich kolejność.

Zegar: odczytywanie wskazań zegara, godziny i minuty.

Wprowadzenie cyfr rzymskich do XII.

 

 

 

Edukacja techniczna

1.      Treści kształcenia

Zasady przygotowania miejsca pracy i porządkowania go po jej zakończeniu,

Zasady bezpiecznej pracy.

Umiejętność korzystania z instruktażu nauczyciela.

Rodzaje i podstawowe właściwości materiałów przyrodniczych.

Podstawowe właściwości warzyw i owoców.

Usprawnianie posługiwania się linijką, nożyczkami, nożem, dziurkaczem i zszywaczem.

Podstawowe właściwości materiałów włókienniczych: nici, sznurka, wełny, tkanin.

Prace porządkowe w klasie.

2.      Działalność techniczna

Wycinanie ornamentów z papieru.

Łączenie elementów przez sklejanie, zszywanie, wiązanie, za pomocą plasteliny, drucików.

Zwijanie, zagniatanie, przeplatanie, oklejanie papieru i tektury.

Cięcie tkaniny.

Formowanie różnych kształtów z mas plastycznych.

Wykonywanie prac z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych i włókienniczych.

Dbanie o ład i estetykę klasy.

 

 

 

Edukacja plastyczna

1.      Obserwacje

Wyróżnianie i nazywanie cech przedmiotów: geometrycznych, wielkościowych.

Rozpoznawanie i nazywanie barw.

Linia: gruba, cienka, długa, krótka, przerywana, ciągła.

Określanie położenia przedmiotów względem siebie.

Określanie stosunków między przedmiotami.

Wyróżnianie części przedmiotów, zwierząt, postaci ludzkiej.

Właściwości materiałów i narzędzi używanych w pracach plastycznych.

2.      Działalność plastyczna

Kreślenie linii o różnej grubości.

Obrysowywanie szablonów.

Rysowanie prostych przedmiotów z otoczenia,

Ilustrowanie scen związanych z przeżyciami i doświadczeniami.

Ilustrowanie opowiadań, bajek, wierszy.

Ilustrowanie zmian zachodzących w przyrodzie.

Malowanie farbami różną grubością pędzla na dużym i małym formacie .

Wydzieranie, wycinanie kształtów kolorowych papierów, naklejanie ich na papier.

Wycinanie kształtów tkanin.

Lepienie z plasteliny, masy papierowej i solnej.

Tworzenie prostych układów rytmicznych.

Kompozycje z różnych materiałów.

 

 

Edukacja muzyczna

1.      Śpiew.

Samodzielne i zespołowe śpiewanie piosenek z akompaniamentem i bez.

Naśladowanie głosem różnych dźwięków z otoczenia.

Próby śpiewania gamy z nazwami solmizacyjnymi.

2.      Ekspresja ruchowa.

Rytmizowanie fragmentów tekstu piosenki.

Rytmiczne marsze ze zmianą kierunku.

Naśladowanie ruchów nauczyciela wykonywanych w określonym rytmie.

Proste układy ruchowe do opracowanych piosenek.

Wykonywanie poleceń ruchowych na sygnał dźwiękowy.

Udział w tanecznych zabawach klasowych.

3.      Percepcja muzyki.

Rozróżnianie charakterystycznych dźwięków z otoczenia.

Słuchanie muzyki wokalno instrumentalnej.

Rozpoznawanie tempa utworów muzycznych.

Rozpoznawanie podstawowych instrumentów muzycznych po ich brzmieniu.

Słuchanie utworów muzyki poważnej.

 

 

Edukacja zdrowotno ruchowa

1.      Czynności ruchowe.

Biegi: w gromadce do wyznaczonego miejsca, w rzędzie za prowadzącym, z omijaniem lub obieganiem przedmiotów.

Zabawy bieżne z użyciem różnych przyborów.

Rzuty: na odległość prawą i lewą ręką, oburącz w przód znad głowy i oburącz dołem.

Skoki: obunóż i jednonóż, przeskoki ponad toczącymi się przedmiotami.

Podrzucanie przedmiotów w górę i chwyt oburącz.

Naśladowanie ruchów z życia codziennego i ruchów lokomocyjnych np. pojazdów.

Szybka zmiana pozycji ciała na sygnał.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin