027 Kaizen w administracji - Samorząd i Adm - D.Tesler.pdf

(103 KB) Pobierz
gs11k31-33.qxd
ZARZĄDZANIE, ORGANIZACJA, NADZÓR
ZARZĄDZANIE
Ciągłe doskonalenie
w administracji publicznej
Istnieją projekty doskonalenia odnoszące się jednocześnie do funkcjonowania całego pań-
stwa. Zaczynając od fizycznego usprawniania miejsc pracy, kończąc na poprawianiu me-
chanizmów, których celem jest efektywna i szybsza obsługa obywateli. Tym sposobem jest
system KAIZEN.
Z systemem KAIZEN możemy zapoznać się na
nie ich. Nie jest to możliwe bez udania się na gemba ,
czyli tam, gdzie te procesy się realizują. Należy zaob-
serwować, jak rzeczy dzieją się w rzeczywistości (a nie
jak wydaje się, że się dzieją) i na podstawie tej obser-
wacji wspólnie z ludźmi realizującymi te procesy wpro-
wadzać zmiany, mające na celu wyeliminowanie mar-
notrawstwa.
Czym jest KAIZEN
KAIZEN to połączenie 2 japońskich słów KAI
– zmiana i ZEN – dobre, co w wolnym tłumaczeniu ro-
zumie się jako zmiana na lepsze lub ciągłe doskonale-
nie. Jednak sama nazwa „ciągłe doskonalenie” nie od-
daje w pełni sensu tego określenia. Jest to doskonalenie
krok po kroku, każdego dnia, dokonywane przez każ-
dego pracownika.
W budowaniu kultury KAIZEN główną rolę odgry-
wają takie określenia, jak:
straty – inaczej zwane marnotrawstwem (jap.
muda ) oraz
rzeczywiste miejsce tworzenia wartości (jap.
gemba ).
Konieczne jest dostrzeżenie w procesach elementów,
które nie dodają rzeczywistej wartości, i wyeliminowa-
Projekt na Mauritius
Działanie w sektorze publicznym na Mauritius roz-
poczęły się w 2001 r. od bardzo wysokiego szczebla za-
rządzania, czyli od samego prezydenta. Realizację pro-
jektu oparto na modelu 3P (z ang.):
1. Physical workplace improvement – Doskonalenie fi-
zycznego miejsca pracy.
2. Process improvement – Doskonalenie procesów.
3. People involvement – Zaangażowanie ludzi.
Doskonalenie fizycznego miejsca pracy to narzę-
dzie zwane w kulturze KAIZEN 5S. Jest to narzędzie
mające na celu uzyskanie i utrzymanie dobrze zorga-
Wprowadzenie w pracy zasad KAIZEN
pozwala zredukować biurokrację.
gazeta samorządu i administracji nr 11 1.06.2009
31
przykładzie projektu zrealizowanego na wyspie
Mauritius dla administracji publicznej.
530268495.001.png
ZARZĄDZANIE, ORGANIZACJA, NADZÓR
1/2 strony
nizowanego, czystego i wydajnego miejsca pracy. Jest
to 5 kroków:
selekcja,
systematyka,
sprzątanie,
standaryzacja i
samodoskonalenie.
Selekcja to wybranie niezbędnych na stanowisku
narzędzi do pracy (pozbycie się wszystkich tzw. przy-
da-się). Systematyka to odpowiednie ich uporządko-
wanie, np. według częstości używania (najbardziej po-
trzebne i najczęściej używane przedmioty „pod
ręką”). Sprzątanie to także sprawdzanie (wykrywa-
nie usterek, np. sprzętu). Standaryzacja, czyli przy-
jęcie i stosowanie pierwszych dwóch kroków w innych
obszarach. Samodoskonalenie – zwane także samo-
dyscypliną – czyli bycie konsekwentnym w utrzyma-
niu uzyskanych efektów (najlepiej poprzez system au-
dytów 5S).
Doskonalenie procesów to przyjrzenie się im pod
kątem likwidacji lub skrócenia czasu takich marno-
trawstw, jak: czekanie obywateli na obsługę przez urzęd-
nika, uproszczenie zbyt zawiłych procedur czy proce-
sów oraz zaoszczędzenie zasobów.
Zaangażowanie ludzi to pozyskanie urzędników
państwowych do realizacji pierwszych dwóch P.
Wynikiem tak prowadzonych działań w postaci zbu-
dowania świadomości różnicy pomiędzy wartością doda-
ną a marnotrawstwem wśród uczestników projektu, a na-
stępnie już fizyczne zmienianie tych elementów są np.:
Wydział Paszportów i Emigracji – skrócenie ocze-
kiwania do 5 min. z 30.
Jednostka Zarządzania Ruchem i Bezpieczeństwa
Dróg – zmniejszenie magazynu o 35%, poprzez
stworzenie rodzin produktów i sposobu przechowy-
wania przedmiotów.
Poczta – zredukowanie czasu załadunku toreb do
samochodów o 75% (z 45 min do 10).
Policja – Wydział Ruchu Drogowego – marnotraw-
stwo oczekiwania zostało skrócone o ponad 50%,
natomiast kolejki z 35–40%, do 5–6%.
Wymienione przykłady pokazują, jak efekty projek-
tu pozytywnie wpływają nie tylko na wewnętrzne dzia-
łanie poszczególnych jednostek, ale także obsługę oby-
wateli.
Okazuje się, że mimo „produkcyjnego” pochodze-
nia narzędzi KAIZEN, można je z sukcesem stosować
nie tylko w firmach typowo usługowych, ale także w ad-
ministracji publicznej.
Warto zacząć od swojego stanowiska pracy i rozpo-
cząć działania doskonalące krok po kroku, a być mo-
że uda się w polskiej administracji publicznej wyelimi-
nować zbędną rozrzutność.
Dominika Tesler
Menedżer Projektów, KAIZEN® Institute Polska
32
www.gsia.infor.pl
530268495.002.png 530268495.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin