Biznes-plan-cwiczenia.doc

(108 KB) Pobierz
Biznes plan – ćwiczenia

Biznes plan – ćwiczenia

 

Literatura

1.      C. Barrow (1995) Warszawa, „Biznes plan, czyli jak zrobić dobry interes”.

2.      E. Filow, J. Skrzypek (1996) Warszawa, Poltext, „Biznes plan”

3.      M. Mulak (1995), Kraków, „Jak opracować biznes plan – porady dla średnich i małych firm”

4.      B. Piasecki (1998) „Przedsiębiorczość i zarządzanie małymi firmami”, PWN, W-wa

5.      W. Sasin (1995) „Biznes plan – poradnik praktyczny”, Łódź

6.      H. West (1994) „Zaplanuj swój biznes”, W-wa.

 

Wybory strategiczne dot.:

-        produktu i rynku

-        lokalizacji

-        formy organizacyjno – prawnej

-        źródeł i sposobu finansowania

-        sprzedaży i kanałów zbytu

-        zakupów i kanałów zaopatrzenia

-        techniki i technologii

-        struktury organizacyjnej

-        zatrudnienia.

 

1.      Definicja biznes planu

-        zestaw dokumentów (analiz i programów), w których na podstawie oceny sytuacji strategicznej firmy oraz danych historycznych zawarta jest projekcja celów firmy i sposobów ich osiągania, przy uwzględnieniu wszystkich istniejących uwarunkowań natury finansowej, rynkowej, marketingowej, organizacyjnej, kadrowej i technologicznej. Obejmuje on działalność bazową oraz 3 do 5 kolejnych lat.

-        jest planem menedżerów określającym ich zdolność do podejmowania skutecznych działań zmierzających do trwałego usytuowania się na rynku, czyli finansowo efektywnego połączenia okazji rynkowych z możliwościami firmy.

-        podstawowy dokument wspomagający zarządzanie wszystkim przedsięwzięciami firmy.

 

2. Kiedy biznes plan jest niezbędny?

-        przed założeniem nowego przedsiębiorstwa

-        podczas łączenia przedsiębiorstw

-        przy próbie pozyskania zewnętrznych środków na finansowanie własnej działalności lub rynkowych przedsięwzięć.

-        w momencie przełomowym dla rozwoju przedsiębiorstwa (zmiana form własności, zmiana profilu działalności, próba wejścia na nowe rynki, duże inwestycje, modernizacje).

 

3. Zasady konstrukcji biznes planu.

-        celowość

-        konkretność

-        użyteczność

-        realność

-        elastyczność

-        zwięzłość

-        przejrzystość

-        kompleksowość

 

4. Funkcje biznes planu

-        decyzyjna – służy podjęciu decyzji co do alokacji środków, kierunków i sposobów produkcji,

-        informacyjna – polega na dostarczeniu wiarygodnych informacji o możliwościach realizacji danego projektu,

-        rachunku ekon. – pozwala na oszacowanie, analizę i wycenę niezbędnych nakładów, przyszłych korzyści finansowych,

-        kierowania – wiąże się z realizacją projektu poprzez kierowanie działaniami wykonawczymi,

-        twórcza

-        organizacyjna – pozwala zorganizować i usystematyzować pracę

-        narzędziowa – polega na zestawieniu i uruchomieniu określonych środków, metod, aby osiągnąć przedstawiony cel w biznes planie,

-        regulacyjna – sprowadza się do regulacji przepływów finansowych.

 

5. Kluczowe kwestie przy sporządzaniu biznes planu.

-        kto powinien go opracować? (samo przedsiębiorstwo)

-        jak powinien być obszerny? (ok. 30 stron +/- 5 stron bez załączników)

-        na ile powinien być dokładny?

-        jak przedstawić ryzyko związane z realizacją przedsięwzięcia?

-        czy zamieszczać w nim informacje poufne?

-        kto ma być jego adresatem?

 

6. Podstawowe błędy przy sporządzaniu biznes planu.

-        brak przejrzystości w prezentacji – struktura biznes planu może być dla zewnętrznego czytelnika niezrozumiała

-        zbytnia obszerność tego dokumentu

-        zbytnia fragmentaryczność

-        wewnętrzne sprzeczności

-        brak lub przedstawienie niedopracowanej koncepcji marketingowej

-        brak zróżnicowania między „pobożnymi życzeniami” a rzeczywistością

-        brak sprecyzowania celu

 

7. Struktura biznes planu

-        streszczenie

-        opis produktu

-        zasoby ludzkie

-        rynek i konkurencja

-        marketing i sprzedaż

-        system biznesowy i organizacja

-        możliwości i zagrożenia

-        plany finansowe i finansowanie

 

STRESZCZENIE

-        Jaki jest twój pomysł na biznes?

-        Na jakim rynku geograficznym firma będzie działać?

-        Kim są twoi docelowi klienci?

-        Jaką wartość dla klientów tworzy twój produkt?

-        Jak duży jest rynek na twój produkt? Ilu klientów pozyskasz?

-        Kto jest twoją konkurencją?

-        Jakimi kanałami dystrybucji będziesz docierał na rynek z produktem?

-        Z kim będziesz współpracować w poszczególnych obszarach?

-        Czy produkt będzie ulegał modernizacji?

-        Jaki będzie zespół zarządzający i jak będą rozłożone obowiązki?

-        Jakie są główne zagrożenia powodzenia przedsięwzięcia?

-        Jakie wielkości inwestycji potrzebuje firma?

-        Jakie są długoterminowe plany działalności w kontekście udziału w rynku, liczby klientów, wielkości i wartości sprzedaży, przychodów oraz zysku?

 

OPIS PRODUKTU

-        Do jakich docelowych klientów kierujemy ofertę? Jakie są ich potrzeby?

-        Jaką wartość oferuje klientowi produkt?

-        Na czym polega innowacyjność oferty?

-        Jakie są najważniejsze czynniki zachęcające klientów do zakupu?

-        Jakie produkty konkurencyjne i o jakich cechach aktualnie istnieją lub są opracowywane?

-        Jakie są planowane przychody w podziale na poszczególne produkty? Jaki udział w rynku?

-        Jakie są potrzebne zasoby do wytwarzania produktu?

 

ZASOBY LUDZKIE

-        Kim są członkowie zespołu zarządzającego i co ich wyróżnia?

-        Jakie doświadczenia i umiejętności przydatne przy realizacji planu i zakładaniu firmy posiada zespół zarządzający?

-        Jakich doświadczeń i umiejętności mu brakuje?

-        Ile osób, na jakie stanowiska i kiedy planujemy zatrudnić?

-        Koszty personalne i polityka płac.

 

RYNEK I KONKURENCJA

-        Jak rozwija się branża? Jakie są prognozy jej rozwoju?

-        Jakie czynniki mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia sukcesu w tej branży?

-        Jaką rolę odgrywają innowacje i postęp technologiczny w danej branży?

-        Jakie są motywy zakupu na rynku?

-        Kiedy dokonuje się zakupów (sezonowość sprzedaży)?

-        Jaka jest wielkość jednostkowego zakupu i jaka częstotliwość zakupu?

-        Na jakie segmenty można podzielić rynek? Według jakich kryteriów?

-        Jaka jest wielkość (wartościowo i ilościowo) poszczególnych segmentów? Co wpływa na to?

-        Jaka jest rentowność na poszczególnych segmentach rynku?

-        Jacy są kluczowi gracze na rynku? Jaki jest ich udział w rynku? Jak rozdrobniona jest dana branża?

-        W jakim stopniu jesteśmy uzależnieni od dużych klientów?

-        Kim są główni konkurenci oferujący podobne produkty? Jaki jest ich udział w rynku? Jakie są ich plany, strategie? Jak dochodowe są konkurencyjne firmy? Jakie strategie marketingowe wykorzystują?

-        Jaka jest przewaga naszej firmy nad konkurencją?

-        Jakie są bariery wejścia na rynek? W jaki sposób można je pokonać?

-        Czy i jak uda nam się utrzymać przewagę nad konkurencją? Dlaczego?

-        Jakiej reakcji na wejście naszej firmy na rynek można oczekiwać ze strony konkurentów?

 

MARKETING I SPRZEDAŻ

-        Jakie są planowane przychody ze sprzedaży (w podziale na poszczególne produkty, segmenty i kanały dystrybucji)?

-        Na jakim rynku geograficznym firma będzie działać?

-        Które segmenty rynku zostaną pozyskane w pierwszej kolejności? Które później, w jakich ramach czasowych i w jaki sposób?

-        Jaki jest planowany proces sprzedaży produktu? Do których segmentów trafimy, przy wykorzystaniu jakich kanałów?

-        Jakie kroki trzeba będzie podjąć przygotowując wprowadzenie produktu na rynek? Harmonogram najważniejszych działań.

-        Czy chcemy szybko spenetrować rynek oferując produkty po niskich cenach, czy raczej od samego początku uzyskiwać jak najwyższy zysk (motyw decyzji)?

-        Jaka jest cena produktu i jak będzie się zmieniać? Jak sytuują się w porównaniu do cen konkurencji? Jak została obliczona cena? Jaka jest marża?

-        Jakimi kanałami komunikacji dotrzemy do klientów docelowych?

-        Jakie są planowane koszty marketingu i sprzedaży w momencie wejścia z produktem na rynek? Jakie są łączne koszty w okresie objętym planowaniem?

 

SYSTEM BIZNESOWY I ORGAZNIZACJA

-        Lokalizacja firmy:

·         uwarunkowania prawne

·         uwarunkowania ekonomiczne

·         bliskość rynków zbytu, dostawców, kontrahentów

·         dostęp do wykwalifikowanego personelu

-        Które zadania planujemy realizować samodzielnie, a które zlecać innym firmom?

-        Jakie jest planowane zapotrzebowanie na materiały produkcyjne? Jak duża jest siła przetargowa dostawców?

-        Jakie są zdolności produkcyjne i jak będą się zmieniać? Jaki jest stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych?

-        Jak będzie zorganizowane przechowywanie zapasów?

 

MOŻLIWOŚCI I ZAGROŻENIA

-        Jakich potencjalnych zagrożeń związanych z rynkiem, konkurencją, technologią można się spodziewać podczas realizacji planu? Jakie jest prawdopodobieństwo zaistnienia danego ryzyka?

-        Jakie kroki zaradcze zostaną podjęte?

-        Jaki jest wpływ każdego z zagrożeń na planowane wyniki?

-        Jakie korzystne zdarzenia mogą pojawić się w otoczeniu firmy? W jaki sposób mogą one wpłynąć na planowane wyniki?

 

PLANY FINANSOWE I FINANSOWANIE

-        Jakie są prognozowane przychody, koszty i zyski?

-        Jakie są prognozowane przepływy pieniężne w poszczególnych latach? Kiedy spodziewane jest przekroczenie progu rentowności?

-        Na jakich założeniach oparte są prognozowane wyniki?

-        Jakie będą źródła finansowania projektu?

-        Jakiego zwrotu z inwestycji można oczekiwać?

 

ANALIZA OTOCZENIA (szanse i zagrożenia)

Otoczenie przedsiębiorstwa

1.      Dalsze

-        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin