1. C. Barrow (1995) Warszawa, „Biznes plan, czyli jak zrobić dobry interes”.
2. E. Filow, J. Skrzypek (1996) Warszawa, Poltext, „Biznes plan”
3. M. Mulak (1995), Kraków, „Jak opracować biznes plan – porady dla średnich i małych firm”
4. B. Piasecki (1998) „Przedsiębiorczość i zarządzanie małymi firmami”, PWN, W-wa
5. W. Sasin (1995) „Biznes plan – poradnik praktyczny”, Łódź
6. H. West (1994) „Zaplanuj swój biznes”, W-wa.
Wybory strategiczne dot.:
- produktu i rynku
- lokalizacji
- formy organizacyjno – prawnej
- źródeł i sposobu finansowania
- sprzedaży i kanałów zbytu
- zakupów i kanałów zaopatrzenia
- techniki i technologii
- struktury organizacyjnej
- zatrudnienia.
1. Definicja biznes planu
- zestaw dokumentów (analiz i programów), w których na podstawie oceny sytuacji strategicznej firmy oraz danych historycznych zawarta jest projekcja celów firmy i sposobów ich osiągania, przy uwzględnieniu wszystkich istniejących uwarunkowań natury finansowej, rynkowej, marketingowej, organizacyjnej, kadrowej i technologicznej. Obejmuje on działalność bazową oraz 3 do 5 kolejnych lat.
- jest planem menedżerów określającym ich zdolność do podejmowania skutecznych działań zmierzających do trwałego usytuowania się na rynku, czyli finansowo efektywnego połączenia okazji rynkowych z możliwościami firmy.
- podstawowy dokument wspomagający zarządzanie wszystkim przedsięwzięciami firmy.
2. Kiedy biznes plan jest niezbędny?
- przed założeniem nowego przedsiębiorstwa
- podczas łączenia przedsiębiorstw
- przy próbie pozyskania zewnętrznych środków na finansowanie własnej działalności lub rynkowych przedsięwzięć.
- w momencie przełomowym dla rozwoju przedsiębiorstwa (zmiana form własności, zmiana profilu działalności, próba wejścia na nowe rynki, duże inwestycje, modernizacje).
3. Zasady konstrukcji biznes planu.
- celowość
- konkretność
- użyteczność
- realność
- elastyczność
- zwięzłość
- przejrzystość
- kompleksowość
4. Funkcje biznes planu
- decyzyjna – służy podjęciu decyzji co do alokacji środków, kierunków i sposobów produkcji,
- informacyjna – polega na dostarczeniu wiarygodnych informacji o możliwościach realizacji danego projektu,
- rachunku ekon. – pozwala na oszacowanie, analizę i wycenę niezbędnych nakładów, przyszłych korzyści finansowych,
- kierowania – wiąże się z realizacją projektu poprzez kierowanie działaniami wykonawczymi,
- twórcza
- organizacyjna – pozwala zorganizować i usystematyzować pracę
- narzędziowa – polega na zestawieniu i uruchomieniu określonych środków, metod, aby osiągnąć przedstawiony cel w biznes planie,
- regulacyjna – sprowadza się do regulacji przepływów finansowych.
5. Kluczowe kwestie przy sporządzaniu biznes planu.
- kto powinien go opracować? (samo przedsiębiorstwo)
- jak powinien być obszerny? (ok. 30 stron +/- 5 stron bez załączników)
- na ile powinien być dokładny?
- jak przedstawić ryzyko związane z realizacją przedsięwzięcia?
- czy zamieszczać w nim informacje poufne?
- kto ma być jego adresatem?
6. Podstawowe błędy przy sporządzaniu biznes planu.
- brak przejrzystości w prezentacji – struktura biznes planu może być dla zewnętrznego czytelnika niezrozumiała
- zbytnia obszerność tego dokumentu
- zbytnia fragmentaryczność
- wewnętrzne sprzeczności
- brak lub przedstawienie niedopracowanej koncepcji marketingowej
- brak zróżnicowania między „pobożnymi życzeniami” a rzeczywistością
- brak sprecyzowania celu
7. Struktura biznes planu
- streszczenie
- opis produktu
- zasoby ludzkie
- rynek i konkurencja
- marketing i sprzedaż
- system biznesowy i organizacja
- możliwości i zagrożenia
- plany finansowe i finansowanie
- Jaki jest twój pomysł na biznes?
- Na jakim rynku geograficznym firma będzie działać?
- Kim są twoi docelowi klienci?
- Jaką wartość dla klientów tworzy twój produkt?
- Jak duży jest rynek na twój produkt? Ilu klientów pozyskasz?
- Kto jest twoją konkurencją?
- Jakimi kanałami dystrybucji będziesz docierał na rynek z produktem?
- Z kim będziesz współpracować w poszczególnych obszarach?
- Czy produkt będzie ulegał modernizacji?
- Jaki będzie zespół zarządzający i jak będą rozłożone obowiązki?
- Jakie są główne zagrożenia powodzenia przedsięwzięcia?
- Jakie wielkości inwestycji potrzebuje firma?
- Jakie są długoterminowe plany działalności w kontekście udziału w rynku, liczby klientów, wielkości i wartości sprzedaży, przychodów oraz zysku?
- Do jakich docelowych klientów kierujemy ofertę? Jakie są ich potrzeby?
- Jaką wartość oferuje klientowi produkt?
- Na czym polega innowacyjność oferty?
- Jakie są najważniejsze czynniki zachęcające klientów do zakupu?
- Jakie produkty konkurencyjne i o jakich cechach aktualnie istnieją lub są opracowywane?
- Jakie są planowane przychody w podziale na poszczególne produkty? Jaki udział w rynku?
- Jakie są potrzebne zasoby do wytwarzania produktu?
- Kim są członkowie zespołu zarządzającego i co ich wyróżnia?
- Jakie doświadczenia i umiejętności przydatne przy realizacji planu i zakładaniu firmy posiada zespół zarządzający?
- Jakich doświadczeń i umiejętności mu brakuje?
- Ile osób, na jakie stanowiska i kiedy planujemy zatrudnić?
- Koszty personalne i polityka płac.
- Jak rozwija się branża? Jakie są prognozy jej rozwoju?
- Jakie czynniki mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia sukcesu w tej branży?
- Jaką rolę odgrywają innowacje i postęp technologiczny w danej branży?
- Jakie są motywy zakupu na rynku?
- Kiedy dokonuje się zakupów (sezonowość sprzedaży)?
- Jaka jest wielkość jednostkowego zakupu i jaka częstotliwość zakupu?
- Na jakie segmenty można podzielić rynek? Według jakich kryteriów?
- Jaka jest wielkość (wartościowo i ilościowo) poszczególnych segmentów? Co wpływa na to?
- Jaka jest rentowność na poszczególnych segmentach rynku?
- Jacy są kluczowi gracze na rynku? Jaki jest ich udział w rynku? Jak rozdrobniona jest dana branża?
- W jakim stopniu jesteśmy uzależnieni od dużych klientów?
- Kim są główni konkurenci oferujący podobne produkty? Jaki jest ich udział w rynku? Jakie są ich plany, strategie? Jak dochodowe są konkurencyjne firmy? Jakie strategie marketingowe wykorzystują?
- Jaka jest przewaga naszej firmy nad konkurencją?
- Jakie są bariery wejścia na rynek? W jaki sposób można je pokonać?
- Czy i jak uda nam się utrzymać przewagę nad konkurencją? Dlaczego?
- Jakiej reakcji na wejście naszej firmy na rynek można oczekiwać ze strony konkurentów?
- Jakie są planowane przychody ze sprzedaży (w podziale na poszczególne produkty, segmenty i kanały dystrybucji)?
- Które segmenty rynku zostaną pozyskane w pierwszej kolejności? Które później, w jakich ramach czasowych i w jaki sposób?
- Jaki jest planowany proces sprzedaży produktu? Do których segmentów trafimy, przy wykorzystaniu jakich kanałów?
- Jakie kroki trzeba będzie podjąć przygotowując wprowadzenie produktu na rynek? Harmonogram najważniejszych działań.
- Czy chcemy szybko spenetrować rynek oferując produkty po niskich cenach, czy raczej od samego początku uzyskiwać jak najwyższy zysk (motyw decyzji)?
- Jaka jest cena produktu i jak będzie się zmieniać? Jak sytuują się w porównaniu do cen konkurencji? Jak została obliczona cena? Jaka jest marża?
- Jakimi kanałami komunikacji dotrzemy do klientów docelowych?
- Jakie są planowane koszty marketingu i sprzedaży w momencie wejścia z produktem na rynek? Jakie są łączne koszty w okresie objętym planowaniem?
- Lokalizacja firmy:
· uwarunkowania prawne
· uwarunkowania ekonomiczne
· bliskość rynków zbytu, dostawców, kontrahentów
· dostęp do wykwalifikowanego personelu
- Które zadania planujemy realizować samodzielnie, a które zlecać innym firmom?
- Jakie jest planowane zapotrzebowanie na materiały produkcyjne? Jak duża jest siła przetargowa dostawców?
- Jakie są zdolności produkcyjne i jak będą się zmieniać? Jaki jest stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych?
- Jak będzie zorganizowane przechowywanie zapasów?
- Jakich potencjalnych zagrożeń związanych z rynkiem, konkurencją, technologią można się spodziewać podczas realizacji planu? Jakie jest prawdopodobieństwo zaistnienia danego ryzyka?
- Jakie kroki zaradcze zostaną podjęte?
- Jaki jest wpływ każdego z zagrożeń na planowane wyniki?
- Jakie korzystne zdarzenia mogą pojawić się w otoczeniu firmy? W jaki sposób mogą one wpłynąć na planowane wyniki?
- Jakie są prognozowane przychody, koszty i zyski?
- Jakie są prognozowane przepływy pieniężne w poszczególnych latach? Kiedy spodziewane jest przekroczenie progu rentowności?
- Na jakich założeniach oparte są prognozowane wyniki?
- Jakie będą źródła finansowania projektu?
- Jakiego zwrotu z inwestycji można oczekiwać?
1. Dalsze
- ...
juzek112