kwerendy56.doc

(75 KB) Pobierz
ACCESS – ĆW

ACCESS – ĆW. 5-6: KWERENDY (WYBIERAJĄCE, PARAMETRYCZNE, FUNKCJONALNE)

 

Zakres zajęć:

1.     Tworzenie prostej kwerendy od podstaw

2.     Kryteria w kwerendzie: proste i złożone

3.     Kwerendy oparte na wielu tabelach

4.     Operacje na datach.

5.     Pola kwerend z wyrażeniami stworzonymi przez użytkownika

6.     Formaty dat i operacje na datach

7.     Kwerendy parametryczne:

·        zwracające dane z zakresu

·        z możliwością zmiany kryteriów

8.     Kwerendy tworzące nowe tabele

9.     Kwerendy:

·        dołączające,

·        usuwające,

·        znajdujące największe wartości,

·        aktualizujące ,

·        krzyżowe.

10. Kwerendy składające (TYLKO DLA EKONOMETRII)

11. Defragmentacja bazy danych.

 

CZĘŚĆ I. PROSTE KWERENDY WYBIERAJĄCE

 

1.     Przypomnienie, czym są kwerendy: książka str. 133 (STUDENCI MAJĄ TO POWIEDZIEĆ BO BYŁO)

 

2.     Dwa podstawowe sposoby stworzenia prostej kwerendy:

a)     samodzielne jej zaprojektowanie

b)    użycie kreatora prostych kwerend

 

3.     Zadanie: zaprojektować kwerendę, która wyświetli wszystkie dane z tabeli PUBLIKACJE

a)     Kwerendy -> Nowy -> Widok projekt

b)    W oknie „Pokaż tabele” wybrać tabele, z których będzie korzystała kwerenda (tu: PUBLIKACJE). Kliknąć „zamknij”

c)     Teraz dodać pola do siatki projektu: przeciągnąć pola z listy pól tabeli do wiersza „pole” w projekcie kwerendy. Dodamy pola: tytuł, Idwydawnictwa, RokWydania

d)    Uruchom (!)

 

4.     Zmienić dowolny tytuł  publikacji na wyniku kwerendy. Zamknąć kwerendę i uruchomić tabelę PUBLIKACJE, sprawdzić co się stało. Wniosek:

UWAGA! Zmiany wykonane na wartościach pól pokazywanych przez kwerendę pojawią się w tabelach i innych kwerendach związanych z tymi tabelami.

 

5.     Zadanie: posortować dane w kwerendzie rosnąco wg tytułów książek

a)     widok projekt

b)    ustawić się w wierszu „sortuj” projektu, w kolumnie „tytuł”, wybrać „rosnąco”. Uruchomić. Zamknąć, otworzyć PUBLIKACJE, i sprawdzić czy są zmiany porządku.

UWAGA, zmiana porządku rekordów kwerendy nie ma wpływu na porządek danych w związanej z nią tabeli.

 

6.     Kryteria w kwerendzie: służą do wydobywania konkretnych podzbiorów danych.

 

7.     Zadanie: Umieścić w ostatniej kwerendzie kryterium, które spowoduje, że kwerenda pokaże tylko te rekordy z PUBLIKACJE, które zostały wydane w 1996 roku.

a)     widok projekt

b)    wiersz „kryteria”, wpisać 1996 w kolumnie „rok wydania”, TAB

c)     uruchom. I co?

 

8.     Zadanie. Zmienić powyższe kryterium na:

a)     >=1996 AND <=1998. Jak zadziała kwerenda? Uruchom.

b)    <=1996 AND >=1998. Uruchom. Co się stało i dlaczego?

 

9.     PRZYKŁADY KRYTERIÓW: KSIĄŻKA S. 140

Pytanie: Co przypominają im te kryteria? Odp. Reguły poprawności.

 

10. Kryteria z operatorami

Operatory w kryteriach: AND, OR, NOT (Objaśnić!!!!). Służą do budowania kryteriów złożonych.

 

11. Zadanie: Stworzyć nową kwerendę, która pokaże tylko te wydawnictwa, które mieszczą się w Łodzi, oraz ich nazwa zaczyna się na G.

a)     kwerendy-> nowy-> widok projekt

b)    tabela WYDAWNICTWA

c)     kliknąć w tabeli na pole * -> dodamy do projektu wszystkie pola tabeli

d)    dodaj ponownie pola „miasto” i „NazwaWydawnictwa” – bo na nie będziemy nakładać kryteria, a nie widać ich wyszczególnionych; nie można budować kryteriów dla pól *.

e)     odznacz przy nich opcję „pokaż”, żeby nie pokazywały się podwójnie w wyniku działania.

f)      w wierszu kryteria wpisać (w odpow. kolumnach): Łódź, G* (JAK KRYTERIA SĄ W TYM SAMYM WIERSZU (OBOK SIEBIE) TO ZNACZY ŻE SPÓJNIK i)

 

12. Zadanie: Tym razem te wydawnictwa, które są w Łodzi LUB ich nazwa zaczyna się na H.

a)     widok projekt poprzedniej kwerendy

b)    usunąć kryterium z pola „NazwaWydawnictwa”

c)     wstawić H* wiersz niżej (ZAUWAŻYĆ ŻE TEN WIERSZ MA NAZWĘ „LUB” czyli zmienił się spójnik)

d)    uruchom. Jaka różnica?

 

Pytanie: Mamy w tabeli trzech autorów: Kowalskiego, Malinowskiego i Nowaka. Chcemy uzyskać jedynie rekordy Kowalskiego i Malinowskiego. Które kryterium będzie lepsze?:

-         Kowalski OR Malinowski

-         NOT Nowak

Odp. a, bo jeśli NOT Nowak, to kiedyś w przyszłości kwerenda mogłaby zwrócić też np. Kwiatkowskiego, a w A) zawsze tylko Kowalski i Malinowski.

 

13. Zadanie. Kwerenda zwracająca wszystkie wydawnictwa, które nie nazywają się na G. (odp. : NOT G*)

 

14. Zadanie: Kwerenda zwracająca wszystkie książki, których tytuł zaczyna się na K lub T (odp. K* OR T*)

 

15. Kwerendy oparte na wielu tabelach: wtedy, gdy informacje, jakie ma zwracać, rozrzucone są po kilku tabelach. Przykładowo, chcemy zobaczyć nie tylko, jakie książki mamy, ale też który autor je napisał i skąd on jest.

 

16. Zadanie: Stworzyć kwerendę, która zwróci publikacje napisane przez autorów, których mamy w bazie (autor i jego publikacje)

a)     widok projekt

b)    dodać tabele (KTÓRE?) -> AUTORZY, PUBLIKACJE

c)     z AUTORZY przeciągnąć IDAutora, imię, nazwisko, narodowość; z PUBLIKACJE: tytuł

d)    uruchom. Jak oceniają kwerendę? (odp. niepotrzebne ID autora na wyniku)

e)     wróć do projektu, odznacz pole „pokaż” dla Idautora. Uruchom. Porównaj, co się zmieniło.

 

17. UWAGA! Jedyna sytuacja, gdy umieszczamy w projekcie kwerendy pola, które nie są potem wyświetlane, wtedy, gdy dla tego pola umieszczamy kryterium (por. poprzednie przykłady z wydawnictwami) lub gdy chcemy według tego pola np. sortować. Teraz tak nie jest, więc możemy usunąć IDAutora. UWAGA 2: nawet jeśli to pole byłoby polem odpowiedzialnym za relację, to i tak ACCESS będzie o tej relacji pamiętał.

 

18. Zadanie. Usunąć IDAutora z projektu kwerendy:

a)     zaznaczyć nagłówek IDAutora

b)    DEL.

 

19. Dodanie kolejnej tabeli do kwerendy.

Chcemy zobaczyć nie tylko jaką książkę napisał autor X, lecz także, które wydawnictwo ją wydało i w jakim mieście ono jest. Trzeba więc dodać tabelę? -> WYDAWNICTWA

 

20. Zadanie. Zmień projekt kwerendy poprzedniej, tak aby zwracała j.w.

a)     widok projekt, kliknąć „dodaj tabelę”, wybrać WYDAWNICTWA

b)    czy jest relacja między PUBLIKACJE a WYDAWNICTWA? Jeśli tak, to punkt D), jeśli nie to C)

c)     Zamknąć okno kwerendy zachowując zmiany, i założyć relację (wiedzą jak). Wrócić do projektu kwerendy.

d)    Przeciągnąć z WYDAWNICTWA które pola? -> Nazwa, miasto

e)     Uruchom. Dopasuj szerokość kolumn. Jak oceniają wynik (w kontekście tego, co miała zwracać kwerenda?) -> odp. posortować wg nazwisk.

 

21. Zadanie. Posortować rosnąc wg (do wyboru: nazwisko lub tytuł)

a)     projekt

b)    kliknąć w polu „sortuj” odpowiedniej kolumny, wybrać „rosnąco”

c)     uruchom.

 

22. Tworzenie kwerendy przy pomocy kreatora.

Zadanie. Stworzyć kwerendę, która zwróci taki sam wynik, jak ostatnia.

a)     kwerendy -> nowy -> kreator prostych kwerend

b)    wybrać z listy rozwijanej tabelę, potem jej pola (dla wszystkich tabel powtórzyć)

c)     wybrać czy kwerenda szczegółowa (lista wszystkich rekordów) czy podsumowująca (pogrupowane i podsumowane dane z rekordów) -> szczegółowa

d)    ustalić tytuł kwerendy. Otwórz aby zobaczyć informacje. Utwórz.

e)     czy dokładnie taki sam wynik jak poprzednio? -> NIE, nieposortowana. Dlaczego? -> bo kreator nigdzie o to nie pytał. ZMIENIĆ (umieją).

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ II. KWERENDY Z DATAMI I PARAMETRYCZNE.

 

1.     Przypomnienie formatów dat: otworzyć tabelę AUTORZY w widoku projekt, pole DataUrodzenia: zobaczyć, jakie formaty może mieć data. Wybrać format Data długa.

 

2.     Wprowadzić maskę wprowadzania tak, aby trzeba było wprowadzić: dwie cyfry-dwie cyfry-cztery cyfry (00-00-0000). Analogicznie dla pola DataŚmierci. UWAGA! Pamiętać, że najpierw podaje się miesiąc, a potem dzień! Sprawdzić, czy działa.

 

3.     Dodać rekord: Hermann Melville, narodowość USA, Miejsce urodzenia: Nowy Jork. Data urodzenia: 1 sierpnia 1819.

 

4.     Wejść do innego rekordu i wprowadzić datę śmierci: 02-30-1950. Co się stanie?

 

5.     Zmienić format daty urodzenia z Data długa na data średnia. Wyświetlić dane. Co się stało? UWAGA: zmiana formatu wyświetlania nie ma wpływu na wartość daty, czyli i tak pamięta pełny rok.

 

INFO: Access pamięta wszystkie daty jako liczby o podwójnej precyzji. Część całkowita zawiera dane o dacie, część dziesiętna – o czasie. Zaczyna liczyć daty od 31 grudnia 1899 (pamiętana jako nr 1), kończy na roku 9999. Daty sprzed 1 są pamiętane jako liczby ujemne. Dlatego można wykonywać operacje arytmetyczne na datach.

 

6.     Kwerenda z datami. Zadanie: stwórz kwerendę, która zwróci wszystkie publikacje, podając o nich następujące informa...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin