WIEK_CZYNNOSC___m.doc

(31 KB) Pobierz
WIEK CZYNNOŚĆ 1 m-c

WIEK CZYNNOŚĆ 1 m-c

·  unosi główkę w pozycji na brzuchu

·  zaciska rękę na przedmiocie (np. podanym palcu)

·  reaguje na dźwięk

·  wykonuje ruchy ssania (smoczek)

·  przestaje płakać na widok matki lub jej głos 2 m-c

·  wysoko unosi głowę w pozycji na brzuchu i utrzymuje ją

·  śledzi poruszające się obrazy

·  odwraca głowę w kierunku dźwięku

·  zaczyna wydawać pojedyncze dźwięki

·  uśmiecha się 3 m-c

·  w pozycji na brzuch opiera się na przedramionach unosząc głowę

·  utrzymuje grzechotkę w ręku, potrząsa nią

·  śledzi przedmiot

·  "gruchanie", wydaje dźwięki artykułowane

·  ożywia się na widok ludzi, reaguje mimiką, odpowiada uśmiechem na uśmiech 4 m-c

·  umie siedzieć podparte poduszkami

·  przewraca się z boku na plecy i z pleców na bok

·  sięga ręką do przedmiotu. Bawi się zabawką w ręku, prowadzi ją do ust

·  odróżnia ojca i matkę

·  odpowiada dźwiękiem gdy się do niego przemawia

·  śmieje się głośno 5 m-c

·  umie podciągane za ręce usiąść

·  oburącz sięga po przedmiot

·  poznaje siebie w lustrze

·  śmieje się głośno, "zna się" na żartach

·  bawi się zabawkami 6 m-c

·  siedzi trzymając się

·  sięga po przedmioty jedną ręką

·  gaworzy (pierwsze sylaby)

·  otwiera usta na widok jedzenia

·  bawi się nogami (stopy przyciąga do ust) 7 m-c

·  siedzi samo nie podparte (krótko)

·  pełza na brzuchu (do tylu)

·  przekłada zabawkę z ręki do ręki

·  szuka schowanej zabawki

·  powtarza wielokrotnie sylaby

·  je łyżeczką

·  pragnie aktywnego kontaktu z inną osobą 8 m-c

·  siedzi samo bez podparcia

·  umie usiąść samo

·  stać trzymając się

·  pełza w przód

·  wyrzuca zabawki z łóżka

·  chwyta trzyma palcami

·  samo je herbatnik

·  reaguje lękiem na obce osoby

·  bawi się w chowanego ("a kuku") 9 m-c

·  pewnie siedzi i stoi trzymając się

·  raczkuje

·  stawia pierwsze kroki trzymając się

·  naśladuje ruchy ('pa-pa', 'kosi-kosi')

·  siada na nocniku

·  reaguje na swoje imię 10 m-c

·  staje samo trzymając się

·  wyjmuje klocki z pudełka, wkłada palce w otwory

·  rozumie proste zlecenia (daj, weź, rozumie zakazy)

·  pije z garnuszka 11 - 12 m-c

·  staje bez podparcia

·  podnosi zabawki kucając

·  chodzi trzymane za rękę lub kilka kroków samo

·  wkłada mniejsze przedmioty do większych, otwiera pudełka

·  wskazuje nazwany przedmiot

·  mówi 'mama', 'tata'

·  serdeczność wobec innych

·  wysadzone w porę korzysta z nocnika

 

W drugim roku dziecko uczy się mówić i wydaje się sporo rozumieć z tego, co się do niego mówi. Jednak nadal poznaje świat głównie poprzez doświadczenie i rozumie wyłącznie to, czego osobiście doświadczyło.

13 – 18 miesięcy

Dziecko samodzielnie stoi i chodzi podtrzymywane za rączki. Potrafi samodzielnie utrzymać np. ołówek i narysować nim swoje pierwsze dzieło. Doskonale rozumie pewne polecenia i zakazy. Używa prostych słów i gestów do wyrażania swoich potrzeb lub nazywania otaczającego go świata.

18 – 24 miesiące

Dziecko już bardzo sprawnie się porusza, ale nadal doskonali swoje umiejętności ruchowe. Samodzielnie wspina się na krzesła i dostępne dla niego meble. Potrafi kopać piłkę i zbudować wieżę z klocków. Rozpoznaje i nazywa znajome mu przedmioty.

W trzecim roku życia dziecko staje się coraz bardziej samodzielne. Komunikuje się z otoczeniem pełnymi zdaniami. Dzieli się swoimi spostrzeżeniami i natychmiast pyta, jeżeli chce się czegoś dowiedzieć. Potrafi powiedzieć ile ma lat, jak się nazywa oraz określić czy jest chłopcem czy dziewczynką. Organizuje sobie samodzielnie zabawę i potrafi dość długo się nią zająć. Naśladuje w zabawie inne dzieci, a nawet aktywnie włącza się do grupy. Wrażliwie reaguje na emocje otoczenia i odwzajemnia uczucia. Dziecko w tym okresie rozwoju potrafi samodzielnie się ubrać, a nawet założyć buty (bez sznurowania).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin