kodeks przedszkolaka - znalezione w necie.doc

(101 KB) Pobierz
KODEKS PRZEDSZKOLAKA

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

(w oparciu o Konwencję Praw Dziecka)

 

w Przedszkolu Publicznym
Nr 6 w Lasku

 

 

W dzieciństwie niewiele zależy

od nas, wiele zaś od tych,

którzy są z nami

 

 

 

 

Opracowała:

Joanna Janowska

 


CZYM DZIECKO ŻYJE,
TEGO SIĘ NAUCZY.

 

 

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze krytyki,

Uczy się potępiać.

Jeżeli dziecko doświadcza wrogości,

Uczy się walczyć.

Jeżeli dziecko jest zawstydzane,

Uczy się poczucia winy.

Jeżeli dziecko musi znosić kpiny,

Uczy się nieśmiałości.

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze tolerancji,

Uczy się być cierpliwym.

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze zachęty

Uczy się ufności.

Jeżeli dziecko jest akceptowane i chwalone,

Uczy się doceniać innych.

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze uczciwości,

Uczy się sprawiedliwości.

Jeżeli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa,

Uczy się ufności.

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze aprobaty,

Uczy się lubić siebie.

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni,

Uczy się jak znaleźć miłość w świecie.

12

 


 

„Dzieci dzisiaj – będą dorosłymi jutro. One będą określać naszą przyszłość.

Cechy jakie zaszczepimy im dzisiaj i warunki życia jakie im stwarzamy, będą decydować o tym, jaki będzie świat w następnym stuleciu”.

 

„Dziecko powinno mieć prawo być tym, kim jest, bycia dzieckiem
z prawem do dnia dzisiejszego – nie można go traktować jedynie z punktu widzenia przyszłości, w którą wejdzie” twierdził przyjaciel dzieci – Janusz Korczak. Ma ono prawo do swego dziecięcego świata, z którego musi stopniowo wyrastać, podejmując coraz trudniejsze zadania.

Każdy człowiek jako istota społeczna potrzebuje do rozwoju innych ludzi. Aby proces socjalizacji przebiegał we właściwy sposób, potrzebna jest do jego rozwoju grupa rówieśnicza, w której są wspólnie ustalone normy, zwyczaje, i zasady. Bardzo ważną rolę w uświadamianiu praw, przywilejów i obowiązków w przedszkolu odgrywa nauczyciel, a w środowisku rodzinnym rodzice oraz osoby sprawujące bezpośrednią opiekę nad dzieckiem.

Postawa, zaangażowanie nauczycieli i opiekunów dziecka ma ogromny wpływ na kształtowanie współżycia i współdziałania w grupie.

Przecież dzieci potrzebują odnaleźć w dorosłych nie równoprawnych kolegów, ale dojrzałych i doświadczonych ludzi. Nowoczesne podejście psychologów
i pedagogów zakłada, że dziecko jest niepowtarzalną indywidualnością z własnymi zainteresowaniami, możliwościami i umiejętnościami. Należy więc dać dziecku możliwość takich zachowań, które rozwiną jego postawę twórczą tj.: stawianie pytań, dziwienie się, proponowanie, samodzielne rozwiązywanie problemów. Wtedy to dziecko doświadcza poczucia wpływu na tworzone przez siebie sytuacje, ocenia je
i widzi konsekwencje swego działania.

Te doświadczenia powodują, że dziecko zaczyna budować pozytywny obraz swojej osoby oraz rośnie w nim odpowiedzialność za swoje czyny. Ważne jest, aby
w procesie oddziaływań wychowawczych zarówno rodzice jak i nauczyciele uświadomili dzieciom, że akceptują je takimi, jakimi są, że rozumieją ich uczucia (co nie oznacza, że zgadzają się na takie a nie inne zachowania), aby w ten sposób zaspokoić u dziecka potrzeby: akceptacji, miłości i przynależności. Zaspokojenie tych potrzeb jest niezbędnym warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka. Często to co słyszymy o nas w dzieciństwie wraca do nas w różnych momentach życia i niechcący może zmienić je w koszmar lub dodawać skrzydeł w trudnych chwilach.

Aby dzieci przyjęły główne wartości moralne tj.: dobro, prawdę, uczciwość, sprawiedliwość, odpowiedzialność, współczucie jako własne to powinny być ich współautorami w swojej grupie przedszkolnej oraz w domu. Utworzony wspólnie
z nauczycielem tzw.: Kodeks grupy przedszkolnej - kontrakt motywuje dziecko do łatwiejszego przestrzegania tych norm, których to ono było współtwórcą. Trudniej jest przestrzegać te normy, które zostały narzucone z góry. Nie wystarczą jednak tylko ustalone normy i zasady postępowania. Dzieci muszą tak...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin