Sierpień 2011.pdf

(24295 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z BIOLOGII
POZIOM ROZSZERZONY
SIERPIEŃ 2011
Instrukcja dla zdającego
Czas pracy:
150 minut
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 17 stron
(zadania
1 – 36).
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy
każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Podczas egzaminu możesz korzystać z linijki.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
8. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Liczba punktów
do uzyskania: 60
MBI-R1_1P-114
809269363.177.png 809269363.188.png 809269363.199.png 809269363.210.png 809269363.001.png 809269363.012.png 809269363.023.png 809269363.034.png 809269363.045.png 809269363.056.png 809269363.067.png 809269363.078.png 809269363.089.png 809269363.100.png 809269363.110.png 809269363.121.png 809269363.131.png 809269363.140.png 809269363.141.png 809269363.142.png 809269363.143.png 809269363.144.png 809269363.145.png 809269363.146.png 809269363.147.png 809269363.148.png 809269363.149.png 809269363.150.png 809269363.151.png 809269363.152.png 809269363.153.png 809269363.154.png 809269363.155.png 809269363.156.png 809269363.157.png 809269363.158.png 809269363.159.png 809269363.160.png 809269363.161.png 809269363.162.png 809269363.163.png 809269363.164.png 809269363.165.png 809269363.166.png 809269363.167.png 809269363.168.png 809269363.169.png 809269363.170.png 809269363.171.png 809269363.172.png 809269363.173.png 809269363.174.png 809269363.175.png 809269363.176.png 809269363.178.png 809269363.179.png 809269363.180.png 809269363.181.png 809269363.182.png 809269363.183.png 809269363.184.png 809269363.185.png 809269363.186.png 809269363.187.png 809269363.189.png 809269363.190.png 809269363.191.png 809269363.192.png 809269363.193.png 809269363.194.png 809269363.195.png 809269363.196.png 809269363.197.png 809269363.198.png 809269363.200.png 809269363.201.png 809269363.202.png 809269363.203.png 809269363.204.png 809269363.205.png 809269363.206.png 809269363.207.png 809269363.208.png 809269363.209.png 809269363.211.png 809269363.212.png 809269363.213.png 809269363.214.png 809269363.215.png 809269363.216.png 809269363.217.png 809269363.218.png 809269363.219.png 809269363.220.png 809269363.002.png 809269363.003.png 809269363.004.png 809269363.005.png 809269363.006.png 809269363.007.png 809269363.008.png 809269363.009.png 809269363.010.png 809269363.011.png 809269363.013.png 809269363.014.png 809269363.015.png 809269363.016.png 809269363.017.png 809269363.018.png 809269363.019.png 809269363.020.png 809269363.021.png 809269363.022.png 809269363.024.png 809269363.025.png 809269363.026.png 809269363.027.png 809269363.028.png 809269363.029.png 809269363.030.png 809269363.031.png 809269363.032.png 809269363.033.png 809269363.035.png 809269363.036.png 809269363.037.png 809269363.038.png 809269363.039.png 809269363.040.png 809269363.041.png 809269363.042.png 809269363.043.png 809269363.044.png 809269363.046.png 809269363.047.png 809269363.048.png 809269363.049.png 809269363.050.png 809269363.051.png 809269363.052.png 809269363.053.png 809269363.054.png 809269363.055.png 809269363.057.png 809269363.058.png 809269363.059.png 809269363.060.png 809269363.061.png 809269363.062.png 809269363.063.png 809269363.064.png 809269363.065.png 809269363.066.png 809269363.068.png 809269363.069.png 809269363.070.png 809269363.071.png 809269363.072.png 809269363.073.png 809269363.074.png 809269363.075.png 809269363.076.png 809269363.077.png 809269363.079.png 809269363.080.png 809269363.081.png 809269363.082.png 809269363.083.png 809269363.084.png 809269363.085.png 809269363.086.png 809269363.087.png 809269363.088.png 809269363.090.png 809269363.091.png 809269363.092.png 809269363.093.png 809269363.094.png 809269363.095.png 809269363.096.png 809269363.097.png 809269363.098.png 809269363.099.png 809269363.101.png 809269363.102.png 809269363.103.png 809269363.104.png 809269363.105.png 809269363.106.png
 
2
Egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 1. (2pkt)
Na schemacie przedstawiono etapy trawienia białek w przewodzie pokarmowym człowieka.
enzym 1
enzym 2
białka
peptydy
aminokwasy
reakcja A
pH 2
reakcja B
pH 7–8
a) Podaj nazwę enzymu oznaczonego na schemacie numerem 1.
.......................................................................................................................................................
b) Określ, w którym odcinku przewodu pokarmowego zachodzi rozkład białek podczas
reakcji oznaczonej literą B.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2. (1 pkt)
Komórki tworzące organizm człowieka różnią się zdolnością do podziałów oraz tempem
zachodzenia podziałów.
Zaznacz w tabeli zestaw (A–D), który prawidłowo określa zdolności podziałowe
wymienionych komórek.
Komórki intensywnie dzielące się
Komórki słabo dzielące się
A.
neurony
komórki mięśni gładkich
B.
komórki mięśni gładkich
komórki nabłonka jamy ustnej
C.
komórki wątroby
komórki naskórka
D.
komórki naskórka
neurony
Zadanie 3. (3 pkt)
Poniżej przedstawiono model budowy błony komórkowej w komórce eukariotycznej.
Na podstawie: B. D. Hames, N. M. Hooper, Krótkie wykłady. Biochemia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005
a) Zapisz wszystkie litery, którymi na schemacie oznaczono:
białka .................................................. lipidy .................................................. .
b) W jakiej komórce – roślinnej czy zwierzęcej – występuje przedstawiona na schemacie
błona komórkowa? Odpowiedź uzasadnij.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
c) Podaj, jaką funkcję w błonie komórkowej pełni cholesterol.
.......................................................................................................................................................
809269363.107.png 809269363.108.png 809269363.109.png 809269363.111.png 809269363.112.png 809269363.113.png 809269363.114.png 809269363.115.png 809269363.116.png 809269363.117.png 809269363.118.png 809269363.119.png 809269363.120.png 809269363.122.png 809269363.123.png 809269363.124.png 809269363.125.png 809269363.126.png
 
Egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 4. (1 pkt)
Fagocytoza jest rodzajem endocytozy polegającej na pochłanianiu z otoczenia komórki
dużych cząstek pokarmowych. Na schemacie przedstawiono kolejne fazy fagocytozy.
Na podstawie: T. Umiński, H. Wiśniewski, Biologia wyd. X, Warszawa 1997
Określ, czy fagocytozę można zaobserwować w komórkach roślinnych? Odpowiedź
uzasadnij jednym argumentem.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5. (2 pkt)
Mitochondrium to organellum, w którym zachodzą niektóre etapy tlenowego oddychania
komórkowego.
Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiednie miejsca substraty i produkty reakcji
zachodzących w mitochondrium. Wybierz je z poniższych:
tlen, dwutlenek węgla, ADP, ATP, woda, mleczan, pirogronian, glukoza.
Substraty reakcji zachodzących
w mitochondrium
Produkty reakcji zachodzących
w mitochondrium
Zadanie 6. (2pkt)
Pozostawione na powietrzu ziemniaki, pokrojone do przygotowania frytek ciemnieją.
Uczniowie postanowili zbadać, w jaki sposób przechowywać ziemniaki przygotowane
na frytki. W tym celu przygotowali trzy zestawy doświadczalne – zlewki, w których umieścili
po 10 pasków ziemniaków:
zestaw I – zlewka z ziemniakami pozostawiona na powietrzu
zestaw II – zlewka z ziemniakami zalanymi wodą wodociągową
zestaw III – zlewka z ziemniakami zalanymi rozcieńczonym roztworem kwasu cytrynowego.
Przygotowane zestawy pozostawili na godzinę w pomieszczeniu o temperaturze pokojowej.
a) Podaj, który zestaw doświadczalny był próbą kontrolną.
.......................................................................................................................................................
b) Podaj, w jaki sposób uczniowie mogą ustalić wynik doświadczenia.
.......................................................................................................................................................
809269363.127.png 809269363.128.png 809269363.129.png 809269363.130.png 809269363.132.png 809269363.133.png 809269363.134.png
 
4
Egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 7. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono przebieg reakcji enzymatycznej przed dodaniem (A)
i po dodaniu (B) substancji X.
Zaznacz poprawne dokończenie poniższego zdania:
Substancja oznaczona na schemacie symbolem X to
A. substrat. B. aktywator. C. inhibitor kompetycyjny. D. inhibitor niekompetycyjny.
a) Na podstawie schematu opisz wpływ substancji X na działanie enzymu.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 8. (3 pkt)
Na schemacie przedstawiono zmiany energii substratów i produktów reakcji zachodzącej bez
udziału enzymu.
energia
S – substraty
P – produkty
E 1 energia aktywacji
bez udziału enzymu
E 1
S
P
czas
Na podstawie: B. D. Hames, N. M. Hooper, Krótkie wykłady. Biochemia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005
a) Ustal, czy schemat przedstawia reakcję kataboliczną, czy anaboliczną. Odpowiedź uzasadnij.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
809269363.135.png 809269363.136.png
Egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
5
b) Dorysuj na schemacie krzywą, która będzie obrazowała zmiany energii podczas
reakcji zachodzącej z udziałem enzymu.
c) Określ, jaką rolę w przebiegu reakcji pełni enzym.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9. (1 pkt)
Na rysunku przedstawiono budowę ściany naczynia krwionośnego włosowatego.
śródbłonek
Źródło: E. Pyłka-Gutowska, E. Jastrzębska, Podstawy życia cz I, Kielce 2002
Podaj jedną, widoczną na rysunku, cechę budowy naczynia włosowatego i określ jej
znaczenie w procesie wymiany składników między krwią a tkankami ciała.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 10. (2 pkt)
Powinowactwo barwników oddechowych do tlenu wyrażane jest procentowym nasyceniem
cząsteczki barwnika tlenem przy odpowiednim ciśnieniu gazu.
Na wykresie przedstawiono powinowactwo do tlenu dwóch barwników oddechowych:
hemoglobiny występującej we krwi i mioglobiny występującej w mięśniach.
Na podstawie: Biologia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego. Kształcenie w zakresie podstawowym ,
pod red. A. Jerzmanowskiego, Warszawa 2002
Na podstawie analizy powyższych informacji wyjaśnij, na czym polega współdziałanie
hemoglobiny i mioglobiny w dostarczaniu tlenu do pracy intensywnie pracujących
mięśni szkieletowych.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
809269363.137.png 809269363.138.png 809269363.139.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin