Scenariusz zabawy dydaktycznej „Co szkodzi przyrodzie?”
Prowadząca: Wiesława Kubiak
Grupa: 5- 6 latki
Cele operacyjne:
- dziecko wie, co zanieczyszcza środowisko
- dziecko rozumie szkodliwość złego postępowania ludzi
Przebieg:
1. Inscenizacja piosenki pt. „Żyj z przyrodą w zgodzie”.
2. Krótka rozmowa na temat „Co szkodzi przyrodzie?”
3. Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Wesołe i smutne dźwięki – wesołe i smutne obrazki”.
4. Zabawa dydaktyczna: „Co szkodzi przyrodzie?”
5. Omówienie wykonanych prac.
Dzieci bawią się przy piosence, wykorzystując do tego zebrane w sali pompony z krepy, kolorowe sylwety kwiatów, zwierząt...
Nauczycielka zachęca dzieci do wypowiedzenia się na w/w temat - podzielenia się własnymi przeżyciami i spostrzeżeniami.
Przed zabawą dzieci umawiają się z nauczycielką, które dźwięki są smutne, a które wesołe.
-dźwięki smutne – dzieci wybierają rozłożone w sali rysunki smutne(np. dymiące kominy, rozrzucone śmieci) i wkładają je do obręczy czarnej – z minką smutną
-dźwięki wesołe – dzieci wybierają rysunki wesołe (np. ludzie jadący rowerem, kwiaty, ptaki, słońce) i wkładają do obręczy czerwonej - z minką wesołą
Nauczycielka proponuje zabawę. Na dwóch bardzo dużych arkuszach papieru należy nakleić obrazki (na pierwszym wesołe, na drugim smutne) i wzbogacić je odpowiednio wesołymi i smutnymi rysunkami. Dzieci mogą wyciąć jeszcze inne ilustracje ze starych czasopism.
Prace można nazwać: „Wesołe miasto” i „Smutne miasto”.
Dzieci mogą rozdzielić prace wg uznania, ale można też wykorzystać np. „Czarodziejski kapelusz z dwukolorowymi losami”.
Dzieci wypowiadają się – porównują prace.
Nauczycielka zadaje pytanie; „Gdzie chciałybyście żyć?” Dzieci odpowiadają ustawiając się wokół jednej z dwóch wykonanych prac.
rajla