cytaty.docx

(12 KB) Pobierz

MAKBET:

 

 

"Ciągle ten zapach krwi! Wszystkie wonie Arabii nie odejmują tego zapachu z tej małej ręki".

 

 

 

Żyweż wy jesteście?

Zdolne na ludzka mowę odpowiedzieć? ”

 

 

 

 

„Istnieje kilka interpretacji roli wiedźm w Makbecie, między innymi ta, że uosabiają one myśli i pokusy głównego bohatera, a więc jego świat wewnętrzny. Przeważa jednak opinia, że wiedźmy symbolizują zło istniejące w świecie, nie tylko w człowieku, ale także poza człowiekiem.Znaczenie wiedźm ogólnie polega na zaakcentowaniu potęgi zła, rozciągającego swoją władzę nad Makbetem.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DZIADY cz.II

 

 

„Bo słuchajcie i zważcie u siebie,

Że według Bożego rozkazu:

Kto nie doznał goryczy ni razu,

Ten nie dozna słodyczy w niebie.”

 

„(…) muszę dręczyć się wiek wiekiem,

Sprawiedliwe zrządzenia Boże!

Bo kto nie był ni razu człowiekiem,

Temu człowiek nic nie pomoże!”

 

„Kto nie dotknął ziemi ni razu,

Ten nie może być w niebie”

 

DZIADY cz.III

 

„Rakus octem, Borus żółcią poi (…)

Żołdak Moskal z kopiją przyskoczył

I krew niewinną mego narodu wytoczył.”

 

 

„Ofiara polska ma (…) również sens uniwersalny, jest jakby ponowieniem powszechnego odkupicielskiego charakteru ofiary Chrystusa. Jest złożona dla wolności i ma zbawić współczesny świat historyczny. Tym samym przywraca ład chrześcijańskiej teodycei: zło w świecie nie jest skandalem moralnym lub dowodem okrucieństwa Boga (…) lecz przejawem odwiecznych zmysłów Boga, który kolejnymi aktami odkupień zbliża świat do porządku boskiego.”

 

 

 

WESELE

 

„ (…) obrazem martwoty, zaniku żywotności, bezwładnej i bezmyślnej gnuśności […] złośliwy chochlik, krępujący wszelką żywotność i na wszelki objaw życia zdradziecko czatujący.”

 

 

 

„Chochoł jest w dramacie symbolem chyba nie śmierci, nie ironii-ale właśnie życia, samej jego istoty: pierwiastkowej, niezniszczalnej, w zapachu ziemi przechowywanej, głuchej siły trwania bytu narodowego.”

 

 

 

„ (…) to daimonion Dziennikarza, głos wewnętrzny, który, (…) powstrzymuje przed złym molarnym uczynkiem, ale sam przez się nie prowadzi do niczego, niczego pozytywnie nie nakazuje.”

 

 

„A pon musi wielgi być:

ubiory na nim czerwony,

siwa broda a lira u siodła,

jak te dziady z Kalwaryje,

co nosą lire u pasa(…)

Jak żyje,

jeszczem takiego Polaka

nie ujzoł

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin