Stary Testament zawiera.doc

(48 KB) Pobierz

Stary Testament zawiera wiele odniesień do seksu, często drastycznych, ale jest to na ogół przemilczane, ale nie w książce
"Seks i Żydzi".

 

W końcowej fazie drugiej wojny światowej Evelyn Waugh (znany pisarz angielski – przyp. Onet) znalazł się z konieczności gdzieś w Europie w towarzystwie Randolpha Churchilla, nieokrzesanego syna ówczesnego premiera. "W nadziei, że dzięki temu będziemy mieli z nim spokój – pisał do Nancy Mitford (pisarka angielska – przyp. Onet) – Freddie i ja obiecaliśmy mu 20 funtów, jeśli przeczyta całą Biblię w dwa tygodnie. Niestety rezultat jest inny, niż oczekiwaliśmy. On wcześniej w ogóle jej nie znał i teraz jest obrzydliwie podniecony. Ciągle czyta na głos fragmenty… albo tylko wali się po bokach i rechocze: »O Boże, ale tu są jajca!«".

Młodszy Churchill odkrywał właśnie, dość późno jak na swój wiek, że Stary Testament zawiera bardzo drastyczne opowieści
o pożądaniu i okrucieństwie, pozbawione jakiegokolwiek oczywistego morału. Kazirodztwo, bigamia, gwałt, okaleczanie, oszustwa, lojalność i miłość – wszystko to można znaleźć w tych świętych księgach.


Nathan Abrams z walijskiego Bangor University podjął ryzykowny krok polegający na przygotowaniu książki "Seks i Żydzi" 
("Sex and the Jews"), zbioru esejów o aspektach kultury i życia Żydów, które zasługują na większą uwagę, niż się im poświęca (na przykład lesbijska poezja w jidysz).


Jednym z tekstów jest esej Geoffreya Denisa, rabina z północnego Teksasu, dotyczący żydowskiej teologii erotycznej. Analizuje on niektóre z bardziej sprośnych ustępów Starego Testamentu. Inny amerykański uczony, Jay Michaelson, zdeklarowany homoseksualista, napisał tekst wyjaśniający, dlaczego można być jednocześnie ortodoksyjnym żydem i gejem, pomimo znanego wersetu mówiącego, że mężczyźni śpiący ze sobą powinni być karani śmiercią.


Stary Testament, napisany przez różnych autorów, przypuszczalnie w różnych okresach, może być wewnętrznie sprzeczny. Opowieść z Księgi Samuela o przyjaźni Dawida – przystojnego młodego wojownika, który zabił Goliata – i Jonatana, syna króla Saula, często interpretowana jest jako opowieść o homoseksualnej miłości. Czytamy tam: "dusza Jonatana przylgnęła całkowicie do duszy Dawida. Pokochał go Jonatan tak jak samego siebie" (1 Sm 18, 1, wszystkie cytaty za Biblią Tysiąclecia – przyp. Onet). Jeśli byli kochankami, to Bóg Starotestamentowy tego nie potępiał, co jest reakcją pasującą do współczesnej oświeconej kultury.


W innych fragmentach postawa Boga wobec seksu wydaje się szokująco represyjna, kiedy na przykład zabija Onana, zaspokajającego się w taki sposób, że jego żona nie mogła zajść w ciążę. Ortodoksyjnym teologom może podobać się idea, wedle której wszelki seks niemający na celu prokreacji to grzech, ale dla bardziej liberalnych sprawa jest subtelniejsza. Zakaz ten powstaje na gruncie kultury, w której pozycja kobiety w społeczności i jej poczucie własnej wartości zależą od jej zdolności do rodzenia dzieci.


Pochodzący z rodziny żydowskiej dr Abrams zwrócił także uwagę na dziwną moralność Starego Testamentu uosabianą przez Lota, prawego człowieka, który zaoferował gościnę podróżnym przejeżdżającym przez Sodomę. Kiedy tłum otoczył jego dom, żądając ich wydania, Lot zaoferował w zamian swoje córki dziewice. Cnota dziewcząt należała zatem do ich ojca. Okazał się on tak dobrym człowiekiem, że gotów był poświęcić ją w obronie swych gości. Później Lot zostaje uwiedziony przez te same córki – jeszcze inna opowieść o rozpaczliwym pragnieniu macierzyństwa.


– Myślę, że w owej opowieści chodzi o to, by pokazać, co może się zdarzyć, gdy ludzie obsesyjnie kroczą jakąś drogą, nawet
jeśli jest to droga prawości – mówi dr Abrams. Spodziewa się on skrajnych reakcji na swoją książkę ze strony ortodoksyjnych żydów, a także ludzi znajdujących w niej pożywkę dla antysemickich uprzedzeń.


– Nie jestem teologiem i nie zabieram głosu w imieniu żadnej organizacji czy społeczności. Chcę po prostu rozpocząć
dyskusję nad kwestiami, które wcześniej nie były szczegółowo omawiane. W zbiorze są poważne teksty pisane przez ludzi badających te tematy od dawna… Ich celem nie jest szokowanie, pogoń za sensacją czy epatowanie lubieżnością – podkreśla Abrams.


– Niektórym odłamom społeczności żydowskiej nie spodoba się, że pierzemy nasze brudy publicznie. Są też antysemici,
którym będzie odpowiadało to, co robimy. Powiedzą, że uzasadnia to ich pogląd, iż Żydzi są zwichrowani seksualnie. Ale nie sądzę, by jedni lub drudzy mieli powstrzymać nas przed rzetelną debatą – dodaje.


Nierządnica (Księga Rodzaju, 38)


Juda był czwartym synem – i wybranym dziedzicem – Jakuba i Lei. Ale poślubił Kanaanitkę, dlatego jego trzej synowie nie byli czystej krwi Hebrajczykami, a on nie miał wnuków. Kiedy jego pierwszy syn zmarł bezdzietnie, wdowa po nim, Tamar, poślubiła drugiego syna Judy, Onana. Ten także zmarł. Obyczaj nakazywał, by pojęła wówczas za męża trzeciego syna, ale Juda postanowił wydalić ją z rodziny. Niezrażona Tamar przebrała się za nierządnicę i skusiła Judę wracającego z pola. Po kilku miesiącach mężczyzna dowiedział się, że jego niechciana synowa jest w ciąży i kazał ukarać ją śmiercią. Ku swemu zaskoczeniu stwierdził, że nosi ona w łonie jego potomka. "Jest sprawiedliwsza ode mnie" – brzmiał jego werdykt.


Onan (Księga Rodzaju, 38)


Inna część opowieści o Judzie i Tamar. Starszy brat Onana popełnił grzech, więc Bóg go zabił. Ojciec Onana powiedział:
"Idź do żony twego brata i dopełnij z nią obowiązku szwagra, a tak sprawisz, że twój brat będzie miał potomstwo". Inaczej mówiąc, ich dzieci byłyby prawnie dziećmi zmarłego brata. Onan nie zgodził się i "ilekroć zbliżał się do żony swego brata, unikał zapłodnienia… Złe było w oczach Pana to, co czynił, i dlatego także zesłał na niego śmierć". Opowieść ta wykorzystywana jest, by przestrzegać dzieci przed masturbacją, choć z tekstu wynika raczej, że Onan odbywał stosunki przerywane.

 

Zgwałcenie Tamar (Druga Księga Samuela, 3)


Król Dawid był wspaniałym władcą, ale z jego rodziną były kłopoty. Syn Amnon chciał uwieść Tamar, córkę Dawida i swoją przyrodnią siostrę. Kiedy ta mu odmówiła, zgwałcił ją i " poczuł do niej bardzo wielką nienawiść". Zrazu wydawało się, że czyn ten ujdzie mu płazem, ale dwa lata później Absalom, brat Tamar, zaprosił Amnona na przyjęcie, upił go, a następnie zabił.
Krótko mówiąc, bardzo przygnębiająca opowieść starotestamentowa o seksie i przemocy.


Rut i Booz (Księga Rut)


Wreszcie krzepiąca historia miłosna, choć niewiele brakowało, by skończyło się inaczej. Wdowa Rut kocha Booza, krewnego
jej męża, ale jest jego bliższy krewny, któremu zwyczaj nakazuje poślubić Rut i przedłużyć ród zmarłego męża. Na szczęście
nie chciał on brać na siebie tego kłopotu i Rut z Boozem mogli odtąd żyć szczęśliwie razem.


Samson i Dalila (Księga Sędziów, 16)


Samson nigdy nie powinien był zaufać tej kobiecie. Powinien był zorientować się, że szpieguje ona Filistyńczykom,
kiedy dopytywała go uporczywie o sekret jego siły. Trzykrotnie udało mu się zwieść ją fałszywymi wyjaśnieniami, ale w końcu uległ jej urokowi i wyjawił, że straci swą moc, gdy obetnie mu się włosy. To był błąd. Biblia nie mówi, co stało się ze zdradziecką Dalilą, ale sprawa ta stała się archetypem podstępnej zdrady.


Lot i jego córki (Księga Rodzaju, 19)


Rodzina Lota żyła w grzesznym mieście Sodoma do czasu, gdy Bóg spuścił na nie ogień i siarkę, a żonę Lota zamienił w słup
soli za to, że obejrzała się za siebie w trakcie ucieczki. Ojciec wraz z córkami skryli się w jaskini. Dziewczęta zaczęły się bać,
że nigdy nie będą mieć dzieci, postanowiły więc spić swego prawego ojca. W rezultacie Lot miał dwóch synów, Moaba
i Ben-Ammiego.


Nałożnice króla Salomona (Księga Królewska, 11)


Solomon był podobno bardzo mądry, ale seksualnie nienasycony. "Pokochał też wiele kobiet obcej narodowości, a mianowicie: córkę faraona, Moabitki, Ammonitki, Edomitki, Sydonitki i Chetytki… tak że miał siedemset żon-księżniczek i trzysta
żon drugorzędnych" oraz królową Sabę. Niektóre z tych kobiet nakłaniały go do czczenia obcych bogów i Pan zesłał na Izrael karę w postaci wrogich armii.


Dawid i Batszeba (Druga księga Samuela, 11)


Kiedy ludzie Dawida rozprawiali się z Ammonitami, król przebywał w Jerozolimie i mocno się nudził. Pewnego razu dostrzegł
z tarasu swego pałacu piękną kobietę w kąpieli i nakazał, by przysłano mu ją do sypialni. Była to Batszeba, żona Uriasza.
Kiedy zaszła w ciążę, David usiłował ukryć swój grzech i odwołać Uriasza z frontu, ale dzielny wojownik odparł, że nie chce sypiać z żoną, podczas gdy jego towarzysze będą narażać życie. Wtedy Dawid postarał się, by Uriasz zginął w walce,
a sam poślubił Batszebę. Później miał wyrzuty sumienia i bardzo żałował swego czynu.


Zgwałcenie Diny (Księga Rodzaju, 34)


Kiedy Żydzi przebywali w Kanaanie, Dina, córka Jakuba i Lei, złożyła wizytę ludowi Chiwwitów. Została wówczas zgwałcona przez pewnego młodego człowieka o imieniu Sychem – choć słowo "gwałt" nie pojawia się w angielskich przekładach i uczeni spierają się w tej kwestii. Sychem chciał później poślubić Dinę i wraz ze swym ojcem Chamorem złożył wizytę w namiocie Jakuba, by omówić ten zamiar. Wtrącili się jednak synowie Jakuba, twierdząc, że ich siostra nie może pojąć za męża kogoś
z ludu, w którym mężczyźni nie są obrzezani. Sychem powrócił do swoich i przekonał wszystkich mężczyzn, by poddali się
tej operacji. Do małżeństwa jednak nie doszło. Kiedy świeżo obrzezani jeszcze cierpieli z bólu, bracia Diny, Symeon i Lewi
zabili wszystkich, a ją zabrali do domu.


Nałożnica Lewity (Księga Sędziów, 19)


Dlaczego pewien Lewita, jego nałożnica i sługa podróżowali z Betlejem w swe rodzinne strony na wzgórzach Efraim, nie jest jasne. Nas interesuje to, że po drodze zatrzymali się w Gibei u pewnego starca, Efraimity. W nocy pod domem zebrał się tłum
i zażądał wydania Lewity, chcąc dokonać na nim homoseksualnego gwałtu. Gospodarz zaoferował im w zamian swą córkę, dziewicę i nałożnicę. W końcu tłum porwał nałożnicę. O świcie Lewita znalazł ją na progu martwą czy też w stanie śpiączki. Zawiózł ją na ośle do domu i pociął na dwanaście kawałków. Wyjątkowo drastyczna opowieść.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin