dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Zbliża się Dzień Babci i Dziadka.
Temat dziennego ośrodka pracy: Kochani Dziadkowie.
Czas zajęć: 3 x 45 minut
Cele ogólne:
· Kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat miłości do babci i dziadka z wykorzystaniem zgromadzonego słownictwa i wg planu podanego przez nauczyciela w formie pytań.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Wdrażanie do rozumienia słuchanego tekstu.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne
Dziecko:
· rozwiąże plątaninkę sylabową
· dostrzega potrzebę podtrzymywania więzi rodzinnej
· wypowie się na temat babć i dziadków
· słucha czytanego przez nauczyciela tekstu
· rozpoznaje wydarzenia prawdopodobne i nieprawdopodobne
· słucha z zainteresowaniem piosenki
· umie dobierać przymiotniki jako określenie rzeczownika.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, plątanina sylabowa, wiersze „Babcia”, „Dziadziuś”, opowiadanie pt. „Zaczarowana babcia”, papier kolorowy, kredki, klej nożyczki.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Rozwiązanie plątaninki sylabowej. HASŁO: KOCHANI DZIADKOWIE
3. Wypowiedzi na temat babci i dziadka:
· Jacy są twoi babcia i dziadek?
· Jakie prace najczęściej wykonują w domu?
· Co najbardziej lubią? Co im smakuje?
· Jakie są ich marzenia?
· Co ich złości, denerwuje?
· Co sprawiłoby im największą przyjemność?
4. Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu „Zaczarowana babcia”.
5. Ustalenie wydarzeń prawdziwych i nieprawdopodobnych. Uczniowie przedstawiają dzień codzienny babci prawdziwej i zajęcia babci zaczarowanej (wyszukują odpowiednie wyrażenia w tekście).
6. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii.
7. Czytanie wyrazów – przymiotników. Dobieranie odpowiedniego słownictwa (cech charakteru) do portretu.
8. Słuchanie czytanych przez nauczyciela wierszy „Babcia”, „Dziadziuś”. Wypowiedzi na temat ich treści. Wyszukiwanie w wierszu „Babcia” zwrotów związanych z babcią.
9. Układanie zdań dotyczących marzeń dziadków na podstawie ilustracji.
III Ekspresja
Wykonanie medali dla dziadków. Ozdobienie ich według własnych pomysłów. Rysowanie portretów .
IV Zajęcia końcowe
4. Pożegnanie z dziećmi.
grudzien33