dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Dom rodzinny ucznia.
Temat dziennego ośrodka pracy: Urządzenia techniczne używane w domu.
Czas zajęć: 3 x 45 minut
Cele ogólne:
· Znajomość nazw i funkcji podstawowych urządzeń technicznych zasilanych prądem.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Wdrażanie do rozumienia słuchanego tekstu.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Rozpoznaje i nazywa najczęściej spotykane urządzenia techniczne używane w domu.
· Określa funkcje wybranych urządzeń.
· Rozwiązuje zadanie matematyczne.
· Udziela poprawnych odpowiedzi na pytania.
· Wykonuje pracę plastyczną.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
· Metoda Dennisona
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, wiersz M. Szyszko pt. ,, Odkurzacz’’, obrazki przedstawiające różne urządzenia techniczne używane w domu z ich nazwami, rozsypanka wyrazowa zdania, obrazek konturowy do kolorowania.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
1. Przywitanie z dziećmi.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Ustalenie nazwy dnia, daty( przeliczenie dni tygodnia, nazw miesięcy), zapisanie jej w zeszycie.
4. Omówienie pogody (praca z kalendarzem pogody).
5. Ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.
6. Sprawdzenie pracy domowej.
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia rozluźniające i koncentrujące.
· Posłuchaj dźwięków dochodzących z zewnątrz budynku.
· Posłuchaj dźwięków dochodzących z korytarza.
· Posłuchaj dźwięków wewnątrz sali.
· Wsłuchaj się w swoje oddychanie.
3. Wprowadzenie w tematykę zajęć.
Odtworzenie z kasety dźwięku pracującego odkurzacza – uczniowie odgadują jakie to urządzenie.
4. Czytanie wiersza M. Szyszko pt. ,, Odkurzacz’’.
· Wysłuchanie przez dzieci treści wiersza.
· Omówienie treści przez nauczyciela.
· Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wiersza.
6. Formułowanie i zapisanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści wiersza:
- Do czego porównano w wierszu odkurzacz?
- Co robi odkurzacz?
- Jakie odgłosy wydaje odkurzacz podczas odkurzania?
- Do której zwrotki wiersza pasuje ilustracja? Po czym to poznałeś? –
7. Ułożenie z rozsypanki wyrazowej zdania:
Urządzenia techniczne używane w domu.
8. Uczniowie nazywają urządzenia techniczne przedstawione na obrazkach i łączą je z odpowiednią nazwą z ramki.
9. Etiudka pantomimiczna.Uczniowie ruchem, gestem i mimiką przedstawiają treść czytanego przez nauczyciela wiersza ,, Odkurzacz’’.
10. Ćwiczenia matematyczne:
· Rozwiązanie zadania tekstowego.
11. Zabawa ruchowa – naśladowanie czynności wykonywanych przy użyciu urządzeń technicznych w domu ( prasowanie, odkurzanie, froterowanie, miksowanie).
III Ekspresja
· Pokolorowanie obrazka konturowego.
IV Zajęcia końcowe
4. Pożegnanie z dziećmi.
,, Odkurzacz’’
Trochę mam ze słonia,
Trochę z węża boa,
Biegam po podłodze,
Aż turkoczą koła.
Buczę, kicham, dyszę,
Syczę, prycham, sapię,
Czasem guzik znajdę,
Czasem papier złapię.
Ach, jak mnie się boją
Kurz i pajęczyna,
Kiedy wszystko łykam
Z najgroźniejszą miną.
grudzien33