dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Nowy Rok.
Temat dziennego ośrodka pracy: Życzenia noworoczne.
Czas zajęć: 4 x 45 minut
Cele ogólne:
· Konstruowanie „drzewka Marzeń noworocznych”.
· Rysowanie figur geometrycznych.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Rozbudzanie wyobraźni i potrzeby dążenia do realizacji własnych marzeń.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
· Doskonalenie sprawności manualnych.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Nazywa i wskazuje podstawowe owoce.
· Formułuje odpowiedzi na pytania.
· Przepisuje tekst według wzoru.
· Wypowiada się na temat swoich marzeń.
· Rysuje podstawowe figury geometryczne.
· Wykonuje pracę plastyczną - „Drzewko Marzeń Noworocznych”
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, rozsypanka wyrazowa zdania, karta pracy , tekst opowiadania, kolorowe kartki, nożyczki, pisaki.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Rozmowa z dziećmi na temat przeżyć związanych z pożegnaniem „starego” powitaniem Nowego Roku (zwrócenie uwagi na tradycje: składanie sobie życzeń, wiwaty różnorodnych fajerwerki).
3. Ułożenie z rozsypanki wyrazowej zdania:
Życzenia Noworoczne.
4. Praca z tekstem.
Odczytanie przez nauczyciela tekstu pt. ”Dary Nowego Roku”
Omówienie treści opowiadania przez nauczyciela.
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat opowiadania.
5. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii edukacyjnej.
6. Ćwiczenia matematyczne:
· Klaskanie nad głową, przed sobą, tupanie (określoną ilość razy)
· Przeliczanie liczmanów w zakresie dostępnym dziecku
· Ćwiczenia w rachunku pamięciowym (nauczyciel głośno mówi działanie, uczniowie liczą na konkretach, podają wynik i odnajdują go wśród liczb)
· Przypomnienie i utrwalenie nazw podstawowych figur geometrycznych.
III Ekspresja
o Wykonanie racy plastycznej - „Drzewko Marzeń Noworocznych”
IV Zajęcia końcowe
Drzewko Marzeń Noworocznych
grudzien33