dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Dom rodzinny ucznia.
Temat dziennego ośrodka pracy: Czy jesień jest smutną porą roku?
Czas zajęć: 2 x 45 minut
Cele ogólne:
· Znajomość aktualnej pory roku.
· Wzbogacanie słownictwa o tematyce jesiennej.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Wdrażanie do rozumienia słuchanego tekstu.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Wymieni charakterystyczne barwy jesieni.
· Potrafi określić cechy jesiennej pogody.
· Formułuje odpowiedzi na pytania.
· Wypowiada się na temat przeczytanego tekstu.
· Przepisuje tekst według wzoru.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, bukiet jesiennych różnobarwnych liści, kasztany, owoce jarzębiny oraz ilustracje przedstawiające jesień, obrazek do kolorowania według opisu o tematyce jesiennej.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
1. Przywitanie z dziećmi.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Ustalenie nazwy dnia, daty( przeliczenie dni tygodnia, nazw miesięcy), zapisanie jej w zeszycie.
4. Omówienie pogody (praca z kalendarzem pogody).
5. Ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.
6. Sprawdzenie pracy domowej.
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Doskonalenie umiejętności zapisywania własnego imienia i nazwiska.
3. Omówienie bogactwa kolorów polskiej jesieni i jej wesołego charakteru.a) Obejrzenie przez uczniów wystawy, w której znajduje się bukiet jesiennych różnobarwnych liści, kasztany, owoce jarzębiny oraz ilustracje przedstawiające jesień.b) Swobodne wypowiedzi uczniów wspierane pytaniami nauczycielki:- Jakie barwy ma nasza jesień?- Czy możemy powiedzieć, że jest bogata?- Jaki nastrój wzbudza w nas oglądanie tej wystawy?- Dlaczego mówimy o tej porze roku „złota polska jesień”?
4. Wspólne ustalenie odpowiedzi na pytanie :- Czy jesień jest smutną porą roku ? na podstawie wiersza M. Głowackiego pt. „Pora wesoła” przeczytanego głośno przez nauczycielkę.
„PORA WESOŁA”
Kto powiedział, że jesień jest smutna,że ma kolor szczerego płótna,że jej prawie nie widać we mgle ? Kto to wszystko powiedział ?Ja nie !Dla mnie jesień to pora wesoła,Roześmiana i gwarna jak szkoła!Lśniąca skórka kasztana na trawie,W odlot ptaków wpatrzona ciekawie.Jesień – roztargniona malarka-Gubi farby po lasach i parkach,A ja biegam wciąż za nią z ochotąI znajduję brąz, czerwień i złoto.
5. Omówienie treści wiersza przez nauczyciela.
6. Próby samodzielnego czytania fragmentu wiersza.
7. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Spadające listki”a) Nauczycielka poleca dzieciom naśladować listki kołyszące się na drzewie
( uczniowie stoją i kołyszą się poruszając tułowiem lub obracają się wkoło własnej osi).Na hasło „listki lecą z drzew” ( uczniowie schylają się ).
8. Zadanie pracy domowej - kolorowanie według wskazówek z elementami przeliczania1-9 na konkretach.
IV Zajęcia końcowe
grudzien33