CZERWIEC 5l..doc

(98 KB) Pobierz
CZERWIEC -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych

CZERWIEC -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                              Cykl tematyczny: „Od Tatr do Bałtyku – z biegiem Wisły

1.„Polska moja ojczyzna”

-poznawanie naszego kraju i jego krajobrazów, najważniejszych regionów i miast Polski – wyszukiwanie ich na mapie Polski;

-utrwalenie pojęć: flaga, godło, kraj, ojczyzna, hymn państwowy;

-poznawanie literatury dla dzieci związanej z tematem;

-rozwijanie wrażliwości muzycznej – słuchanie hymnu państwowego we właściwej postawie, poznawanie piosenki o naszej ojczyźnie „Polska”;

I. Gry dydaktyczne przy stolikach, układanie puzzli i układanek;

II. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Piękna jest nasza ziemia”, --utrwalenie pojęcia flaga, godło, kraj, ojczyzna, wyjaśnienie czym jest flaga i godło dla Polski, jesteśmy Polakami, mówimy językiem polskim,

-osłuchanie z piosenką pt. „Polska” – próba śpiewu refrenu piosenki;

-prezentacja wiersza Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska” –oglądanie mapy Polski – wyszukiwanie najważniejszych regionów i miast, a także naszego miasta:

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Flaga i godło Polski” K. „ABC” s.25;

- wysłuchanie hymnu narodowego we właściwej postawie, nauka pierwszej zwrotki hymnu;

 

społeczna

 

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

muzyczna

-zna mapę Polski;

-rozpoznaje symbole narodowe;

-rozumie pojęcia: kraj, ojczyzna;

-potrafi wskazać na mapie najważniejsze regiony Polski, największe rzeki i miasta, wskazuje miejsce, w którym znajduje się nasza miejscowość;

-rozpoznaje hymn państwowy, wysłuchuje go we właściwej postawie;

-wypowiada się na temat piękna naszej Ojczyzny na podstawie treści wierszy;

-wypowiada się na temat tekstu piosenki., próbuje śpiewać refren;

2.„Góry, nasze góry”

-poznawanie mapy Polski;

-wyszukiwanie na mapie polskich gór i najwyższych szczytów;

-doskonalenie umiejętności czytania;

-rozwijanie wrażliwości i intuicji muzycznej – rozpoznawanie góralskich melodii ,

-nauka tańca góralskiego ;

-poznanie wybranych legend góralskich;

-rozwijanie sprawności fizycznej;

I. Układanka „mini  PUS” – utrwalenie kierunków w przestrzeni;

II. Oglądanie filmu edukacyjnego „Z biegiem Wisły” ze szczególnym uwzględnieniem polskich gór;

-rozmowa przy ilustracjach na temat naszych gór;

-wyszukiwanie gór na mapie Polski, odczytywanie nazw pasm górskich i nazw wybranych szczytów;

-poznawanie zwyczajów ludowych górali – gwara góralska, legendy, -zapoznanie dzieci z wybraną legendą góralską wg J. Kasprowicza;

-nauka piosenki pt. „Polska” – zabawy przy piosence;

-słuchanie ludowych melodii i piosenek góralskich;

-próba tańca „W murowanej piwnicy”;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie – zabawy tropiące;

 

językowa

 

 

społeczna

 

 

muzyczna

 

 

ruchowa

-potrafi wskazać góry na mapie Polski;

-umie wymienić nazwy głównych pasm górskich Polski i najwyższych szczytów;

-potrafi odczytać nazwy gór i szczytów na mapie;

-rozpoznaje gwarę góralską;

-wypowiada się na temat wybranych legend góralskich;

-rozpoznaje melodie góralskie;

-próbuje zatańczyć góralski taniec;

-rozpoznaje strój góralski wśród innych;

-śpiewa fragmentami piosenkę o Polsce;

3.„Na hali, na hali

-poznawanie muzyki ludowej – góralskiej;

-rozpoznawanie gwary góralskiej;

-poznawanie charakterystycznych elementów stroju góralskiego;

-opisywanie charakterystycznych cech polskich gór, na podstawie zebranych widokówek, zdjęć itp.;

-rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci – malowanie farbami akwarelowymi na dużym arkuszu papieru;

I. Zagadki – wprowadzenie w tematykę dnia;

II. Koncert muzyki ludowej – słuchanie muzyki z kaset magnetofonowych kapeli góralskich np. Trebunie – Tutki;

-zapoznanie dzieci z gwarą góralską podczas słuchania pieśni i przyśpiewek, tańców: krzesanego, zbójnickiego, oglądanie ilustracji przedstawiającej strój góralski – omówienie charakterystycznych elementów stroju; zachęcenie dzieci do gromadzenia różnorodnych pamiątek podczas pobytu w górach (widokówki, przedmioty);

 -zainspirowanie dzieci do malowania krajobrazu górskiego po obejrzeniu mini wystawy „Polskie góry” (widokówki, ilustracje, broszury) oraz wysłuchaniu wiersza J. Kiersta „Obrazki na szkle malowane”; udostępnienie dzieciom farb akwarelowych, pędzli; samodzielne przygotowanie stanowiska pracy.; zaplanowanie pracy na dużym arkuszu papieru (format A3)

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

 

 

plastyczna

-z uwagą i zrozumieniem słucha utworów literackich oraz muzyki ludowej;

-rozpoznaje gwarę ludową góralską oraz strój góralski;

-wypowiada się na temat górskiego krajobrazu;

-opowiada o swoich spostrzeżeniach i wrażeniach;

-wyraża w wypowiedziach postawę poszanowania przyrody;

-poprawnie liczy wskazane elementy;

-wykonuje estetycznie pracę plastyczną na zadany temat;

4.„Z biegiem Wisły - Kraków

-poznawanie Krakowa – dawnej stolicy Polski i stolicy naszego województwa oraz jego wybranych zabytków;

-poznawanie legend związanych z Krakowem – o hejnale z wieży Mariackiej i o smoku wawelskim;

-rozwijanie wrażliwości i umiejętności plastycznych – wprowadzenie nowej techniki plastycznej – malowanie kredką woskową topioną;

-ćwiczenia słuchu fonematycznego – wyodrębnianie pierwszej sylaby w wyrazie;

I. Zabawy ruchowe przy piosenkach z regionu krakowskiego;

II. Prezentacja wiersza M. Konopnickiej „ Kraków”- rozmowa przy ilustracjach, poznawanie zabytków dawnej stolicy Polski – Krakowa (np. Wawel, Barbakan, Sukiennice, kościół Mariacki itp.) – globalne czytanie nazw zabytków, budowanie z nimi zdań;

-słuchanie legendy o krakowskim hejnale „O trębaczu z wieży Mariackiej” – słuchanie hejnału, przypomnienie i utrwalenie tańca „Krakowiak”;

-słuchanie legendy o smoku wawelskim „Baśń o smoku i Krakusie”- ocena postępowania bohatera, wzbudzanie uczuć patriotycznych;

-„Smok wawelski” – malowanie kredką woskową topioną – zapoznanie dzieci z nową techniką, zachowanie szczególnego bezpieczeństwa w czasie pracy z ogniem;

-praca w książce „ABC” s. 32 – „Gdzie słyszysz kra?”- wyodrębnianie pierwszej sylaby w wyrazie;

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

społeczna

 

 

matematyczna

 

 

plastyczna

-wie, że Kraków był dawniej stolicą Polski;

-potrafi wskazać położenie Krakowa na mapie;

-potrafi wymienić zabytki Krakowa;

-rozpoznaje na ilustracjach wybrane zabytki Krakowa, odczytuje globalnie ich nazwy;

-rozpoznaje hejnał z wieży Mariackiej;

-tańczy krakowiaka w prostym układzie;

-zna legendy zawiązane z Krakowem;

-wykonuje pracę plastyczną kredką woskową topioną zachowując szczególne bezpieczeństwo w czasie pracy;

-potrafi wyodrębnić pierwszą sylabę w wyrazie;

5.„Warszawa -stolica Polski”

-poznawanie stolicy Polski – Warszawy – jej zabytków i legend z nią związanych;

-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;

-poznawanie herbu Warszawy  - Syrenki;

-oglądanie filmu oraz albumów przedstawiających Warszawę  - zwracanie uwagi na najważniejsze pomniki i zabytki stolicy;

-rozwijanie sprawności fizycznej dzieci przez ćwiczenia gimnastyczne;

I. Słuchanie piosenek o Warszawie śpiewanych przez kapele warszawskie;

II. Rozmowa przy ilustracjach na temat naszej stolicy – wyjaśnienie pojęcia „stolica”;

-oglądanie filmu edukacyjnego „Warszawa naszą stolicą” – poznawanie zabytków Warszawy;

-zapoznanie dzieci z legendami związanymi z Warszawą – „Wars i Sawa”, „Złota kaczka”, „Bazyliszek”;

-Poznawanie herbu Warszawy – Syrenki – wykonanie ćwiczenia „Herby” K. „ABC” s. 22;

-oglądanie albumów przedstawiających Warszawę – poznawanie walorów estetycznych znanych pomników, zabytków itp.

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami wyścigów – umiejętność rywalizacji w grupie;

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

muzyczna

 

 

plastyczna

 

 

ruchowa

-rozumie pojęcie „stolica”;

-potrafi wyszukać Warszawę na mapie Polski;

-wypowiada się na temat naszej stolicy;

-uważnie ogląda film i albumy dotyczące Warszawy;

-wskazuje charakterystyczne budowle, zabytki i pomniki Warszawy;

-zna popularne legendy o Warszawie – potrafi opowiedzieć je własnymi słowami;

-rozpoznaje herb Warszawy wśród innych – samodzielnie go koloruje;

-rywalizuje w grupie podczas zabaw ruchowych;

6.„Wisła wpada do Bałtyku

-planowanie letnich wycieczek w różne miejsca;

-poznawanie mapy Polski i świata, wyszukiwanie mórz i oceanów;

-poznawanie polskiego morza – Bałtyku i krajobrazu nadmorskiego;

-kształcenie umiejętności konstruowania opowiadań na podstawie ilustracji –rozwój wyobraźni;

-rozwijanie sprawności psychoruchowej;

-rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych;

I. Zabawy integracyjne metodą pedagogiki zabawy;

II. „Morze, nasze morze”- wyszukiwanie Bałtyku na mapie Polski i Europy, globalne odczytywanie nazwy (analiza słuchowa nazwy), wyszukiwanie innych mórz i oceanów,

-wyszukiwanie większych miast na wybrzeżu;

-rozmowa na temat morza – fauna i flora morska na podstawie ilustracji, widokówek i wspomnień dzieci;

-zabawa ruchowa „Na plaży” z elementami dramy;

-„Piaskowy obrazek” – wprowadzenie nowej techniki plastycznej, malowanie klejem, posypywanie obrazka piaskiem, zsypanie pozostałego piasku, wyłonienie właściwego obrazka;

-osłuchanie z piosenką marynarska – szantą pt. „Budowa statku”- wyjaśnienie trudnych pojęć;

-zestaw ćwiczeń w terenie – tor przeszkód;

językowa

 

 

społeczna

 

 

przyrodnicza

 

 

plastyczna

 

 

ruchowa

-wyszukuje Bałtyk na mapie Polski i Europy;

-wskazuje na mapie inne morza i oceany;

-wypowiada się na temat morza i krajobrazu nadmorskiego na podstawie ilustracji i własnych obserwacji i umiejętności;

-konstruuje krótkie opowiadanie na podstawie ilustracji;

-przedstawia zabawy nad morzem metodą dramy;

-posługuje się sprawnie nowo poznaną techniką plastyczną;

-opowiada treść piosenki;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin