atm_07_08_2007.pdf

(38688 KB) Pobierz
290351974 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 7-8 (593) lipiec/sierpieñ 2007
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
SIlNIkI z zap£oNem
teNdeNcje
rozwI¥zaNIa
palIwa
lukSuSowo
I SkromNIe
LExUS
I NISSAN
Formu£a 1
ZMIANA bIEgÓW
bEZ pRZERW
5
NApêD 4x4
technika prezentacje
ISKROWyM
1
290351974.006.png 290351974.007.png 290351974.008.png
290351974.009.png
« kierunkach
T en numer ATm poświęciliśmy dwóm głównym Te-
mATom: rozwojowi silników, a może nawet ogólniej, napędów
samochodów z naciskiem na jednostki z zapłonem iskrowym,
oraz z drugiej strony technikom napędu 4x4 w ujęciu praktycznym.
Już sam dobór tematów może dowodzić dualizmu myślenia. Wszak
jednego nie da się ukryć – napędy 4x4 zwiększają zużycie paliwa,
gdyż podnoszą masę samochodów i generują większe opory w czasie
jazdy. Co prawda część producentów stara się pogodzić oba światy
i tworzy napędy „inteligentne”, które uruchamiają funkcje 4x4 tyl-
ko wtedy, gdy samoczynnie uznają, że powinny, ale fakt jest faktem
– czy to SUV, czy prawdziwa terenówka, czy też luksusowy sedan
4x4, za komfort posiadania dodatkowych funkcji w zakresie kon-
taktu z drogą trzeba płacić nie tylko przy zakupie auta, ale i przy
tankowaniu.
Zresztą tworzy się już w Europie ruch przeciwników SUV-ów, który
całkiem poważnie i na wysokim szczeblu zamierza sprzeciwiać się
ich dystrybucji jako niepotrzebnie zużywających paliwo i generują-
cych dodatkowe tony CO 2 . I co prawda, to prawda – kto z Państwa,
jeżdżąc w mieście swoją pseudoterenówką (bo nawet Hummer H3
to też pseudoterenówka), ostatnio NAPRAWDĘ skorzystał z napędu
4x4? Podobno wśród zamożnych odbiorców aut klasy SUV tworzy
się już świadomość, że niepotrzebnie czynią źle.
W Polsce takiej świadomości nie zaobserwowaliśmy, prócz może
jednego polityka, który (zupełnie nie na pokaz, prawda?) jeździ hy-
brydowym Priusem. No, chyba że za pionierów akcji ekologicznej
uznać innych polityków, którzy demonstracyjnie chwalą się, że nie
mają praw jazdy. Tyle że ci właśnie poruszają się najczęściej na tyl-
nych siedzeniach wielotonowych aut opancerzonych albo helikopte-
rami, więc chyba o ekologię im nie chodzi.
Drugi główny temat tego numeru, silniki z zapłonem iskrowym,
siłą rzeczy stał się tematem ekologicznym. Widać tu, że konstrukto-
rzy zmagają się przede wszystkim ze zużyciem paliwa i emisją CO 2 .
I mają wyniki, a potem... inni konstruktorzy montują te silniki do po-
tężnych samochodów, które niepotrzebnie skrobią ziemię czterema
kołami. A więc kierunki rozwoju motoryzacji pokazują dobitnie, że
nic na tym świecie nie jest oczywiste. Prócz tego może, że trzeba zara-
biać i że jednym ze sposobów jest sztuczne generowanie popytu. Cóż
z tego, że taki lub inny samochód (na przykład FlexiFuel, do którego nie
ma paliwa) nie jest Ci potrzebny? Po prostu musisz go mieć, i koniec!
Swoją drogą, bardzo mnie ciekawi, czy bojówkarze Greenpeace
podczas swych akcji jeżdżą terenówkami, kosztownymi autami hy-
brydowymi, czy też może brzydzą
się motoryzacją i przemieszczają się
wyłącznie na piechotę?
Jerzy Dyszy
W przeciwnych »
290351974.001.png 290351974.002.png
w lipcowo–sierpniowym numerze
Nowości
3 Trzy bryły dla C4
4 Rasowy typ – Honda Civic Type R
5 Lepsze Nissany
6 Limuzyna z Gandawy,
czyli Ford Mondeo nowej generacji
7 Olej i gaz w jednym
8 Technika
silniki
benzynowe
Technika
> Pod lup¹ ATM <
8 Silniki benzynowe
36
Prezentacje
18 C-MAX lubi wypić
– nowe paliwo dla Forda
20 Peugeot – Ekspert w wielu dziedzinach
26 Lekcja stylu, czyli Lexus LS 460
36 Wielka draka w dzielnicy Nissana
Prezentacja
Nissany
Qashqai i Tiida
Sport
42 Płynne przejście – skrzynie biegów w F1
Eksploatacja
42 Z gazem profesjonalnie,
czyli Caddy zasilane CNG
> Pod lup¹ ATM <
Publicystyka
24 Kupić czy wynająć?
Teoria i praktyka
mechnizmów
różnicowych cz. 2
Historia motoryzacji
46 Gaźniki i układy wtryskowe
48 Prenumerata
49 W następnym numerze
52
Dziwny patent
50 Ale czad, czyli pomysł na paliwo
26
Napêd 4x4
Technika
Prezentacje
52 Teoria i praktyka mechanizów
różnicowych cz. 2
59 Honda Legend
60 Bez kompleksów – Chevrolet Captiva
62 Elektrowóz – Leksus RX 400h
64 Smoczątko – SSangYong Actyon
XDI 200 XVT
66 Jazda w terenie – podjazdy i piasek
26
Formuła
X Sport
Prezentacja
Lexus LS 460
Technika
warsztatowa
Nowości
70 Renault walczy o jakość także
w warsztacie
72 ECAR – w imieniu konsumentów
i producentów
Polecamy
Rynek i publicystyka
76 Estetyka także w hamulcach
77 Sejm zadecydował – niewinni!
Twoja irma
78 Otwieramy lakiernię
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
> Pod lup¹ ATM <
290351974.003.png 290351974.004.png
Nowoœci
7-8/2007
dla C4
Wymiary auta to: długość – 4,77 m (a więc sięga ono już pod tym
względem do klasy limuzyn z segmentu D), szerokość – 1,77 m,
wysokość – 1,51 m.
Wyposażenie C4 sedan będzie takie samo jak w dotychczasowych
wersjach. Znajdziemy tu także kierownicę z centralnym nieru-
chomym zestawem przełączników sterujących oraz kompleksową
ofertę urządzeń zapewniających bezpieczeństwo i przyczyniają-
cych się skutecznie do dobrego samopoczucia w samochodzie.
Jako jednostki napędowe posłużą: benzynowy silnik 1.6i 16V
110 KM oraz wysokoprężny HDi 110 KM FAP.
Zawieszenie C4 sedan jest tej samej konstrukcji co w pozostałych
wersjach – z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu wahacze wle-
czone połączone belką skrętną. W zależności od poziomu wypo-
sażenia C4 sedan posiada koła 15-calowe z ogumieniem 195/65
R15 lub koła 16-calowe z ogumieniem 215/55 R16. Producent za-
powiada, że zawieszenie auta zestrojone będzie pod kątem kom-
fortu i bezpieczeństwa jazdy. Oczywiście w wyposażeniu znajdą
się wszystkie stosowane powszechnie systemy bezpieczeństwa
aktywnego i biernego.
W ostatnim kwartale 2007 roku, uzupełniając ofertę modelu
C4 obejmującą wersję 5-drzwiową oraz coupé, Citroën
wprowadzi do sprzedaży w Europie, w tym zapewne także
w Polsce, wersję C4 sedan. Samochód ten jest produkowany i sprze-
dawany w Argentynie (zakłady Palomar) od kwietnia 2007 roku.
C4 sedan ma większy od hatchbacka rozstaw osi (2,71 m), a więc
znaczną przestrzeń dla pasażerów z tyłu i duży bagażnik o pojem-
ności 513 litrów. Długość powierzchni ładunkowej może osiągnąć
1,21 m, wysokość pod półką 50 cm. Ponadto model jest wyposażo-
ny seryjnie w składaną kanapę tylną w proporcji 2/3–1/3.
u Seata
Pozycjonowana jako „sportowa”
hiszpańska marka koncernu VW/Audi,
dotychczas pozbawiona była auta
z napędem 4x4.
P ostanowiono jednak skorzystać i z tego segmentu rynku, ad-
aptując do nadwozi Seata technologię „półstałego” napędu tyl-
nych kół (przy stałym napędzie przednich) z wykorzystaniem
automatycznego sprzęgła Haldex. Altea Freetrack to bazujący na
Altei XL SUV (crossover) o dość agresywnej stylizacji – przy-
pominający plastikowymi poszerzanymi nadkolami
dawniejszego Renault Scenica 4x4. Oferowane będą
mocne silniki – 2.0 TSI 200 KM i 2.0 TDI 170 KM,
osiągi więc muszą być poważne, o ile wytrzyma
je rodzina mieszcząca się w obszernej kabinie.
Zdolności terenowe Freetracka, nawet z 17-
calowymi kołami i prześwitem zwiększonym
o 40 mm, będą zapewne przeciętne, ale nie
o to chodzi. Samochód będzie dostępny
w salonach jeszcze w tym roku.
lipiec/sierpien 2007
3
Trzy bryły
Pierwszy raz
290351974.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin