POZ(1).doc

(44 KB) Pobierz
1

1.     Cele i zadania POZ

Ogólnym celem POZ jest zachowanie i poprawa stanu zdrowia jednostki i rodziny.

Celami cząstkowymi są: - rozpoznanie potrzeb zdrowotnych, -wykrywanie czynników zagrażające zdrowiu, -zapobieganie chorobom, -w3czesne wykrywanie odchylen w stanie zdrowia, -rozpoznanie, leczenie, rehabilitacja i pielęgnowanie, -edukacja zdrowotne i promocja zdrowia.

Zadaniem jest udzielanie podopiecznemu indywidualnych świadczeń leczniczych, pielęgnacyjnych, profilaktycznych , rehabilitacyjnych w zakładzie opieki zdrowotnej, w jednostkach organizacyjnych POZ, w domu pacjenta, edukowanie zdrowotne i aktywizowanie do działań na rzecz zdrowia własnego i rodziny oraz współdziałanie ze społecznością lokalną w zakresie promocji zdrowia i higieny środowiska

2.     Skale oceniające wydolność psychiczną ludzi starych .

- s. Depresji yesavage’a – zadajemy pytania na temat życia, aktywności, poczucia własnej wartości, spostrzegania samego siebie, nastawienie do otoczenia

- s. Depresji Hamoltona – pytania powinny dotyczyc stany z przedkilku dni lub poprzednie go dnia

- s. Katza – skala oceny podstwowych czynności życiowych

- s. Lavtona – skala oceny złożonych czynności życia codziennego

- s. Tinettiego – skala oceny chodu i ruchu

- s. Borga – skala oceny ryzyka powstania odleżyn

s. Folsteina – skala oceny sprawności umysłowych

3.     Rola rodziny jako czynnik ochrony zdrowia (więzi i funkcje).

- przekazuje, kształtuje wzory, motywacje do przestrzegania właściwych zachowań zdrowotnych, - stwarza warunki ich realizacji, - zabezpiecza w trudnych sytuacjach zdrowotnych, - pozwala na odreagowanie napięcia, - realizuje pełną opiekę i pomoc  w samoobsłudze i innych czynnościach

- funkcje rodziny: - materialno – ekonomiczne, - prokreacyjna, - seksualna, - legalizacyjno – kontrolna, - socjalizacyjna, - kulturowa, - rekreacyjno – kulturowe, emocjonalno – ekspresyjne,

- rodzina jest instytucją realizującą zadania promocji zdrowia, profilaktyki, leczenia i rehabilitacji wobec swoich członków.

4.     Organizacja systemu opieki zdrowotnej

5.     Cele określające specyfikę usług zdrowotnych POZ (ciągłość, jakość, równość, solidarność)

- ciągłość, kompleksowość, dostępność i jakość udzielanych świadczeń

- kwalifikacje personelu

- wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną

- certyfikat jakości i akredytacji

- równość

6.     Zakres kompetencji pielęgniarki środowiskowo – rodzinnej

Zakres obejmuje : - zdrowych i chorych niezależnie od płci i wieku, - niepełnosprawnych, - osoby w stanie terminalnym. Pielęgniarki środ./rodzin. współpracuje z: -lekarzem POZ, -pielęgniarka w środowisku i nauczania, - położną środo/rodzin., - pielęgniarki opieki długoterminalnej, - innymi świadczeniodawcami zależnie od potrzeb pacjenta. – przedstawicielami organiz. i instytucji działających na rzecz rodziny

- świadczenie w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki – rozpoznawanie , ocena i zapobieganie zagrożeniom zdrowotnym, - rozpoznawanie potrzeb pielęgnacyjnych i problemów zdrowotnych, - prowadzenie edukacji zdrowotnej w tym dokonywanie oceny poziomu wiedzy, umiejętności i motywacji podopiecznemu do zachowań prozdrowotynych, - prowadzenie poradnictwa w zakresie zachowań stylu życia, - realizacja programu promocji zdrowia i profilaktyki chorób, - organizacja grup wsparcia, - realizacja szczepień ochronnych, - prowadzenie działań profilaktycznych u podobnych z gr. ryzyka zachorowań

- świad. diagnostyczne  - wywiad środowiskowy, - badania fizykalne, - pomiary i ich ocena, - testy, - bilansy wodne, - ocena ogólnego stanu chorego, - ocena i monitorowanie bólu

- świad. pielęgnacyjne – realizacja opieki pielęgnacyjnej u pacjenta w różnych fazach życia i choroby zgodnie z aktualną wiedzą, -wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych, - przygotowanie do samoopieki i samopielęgnacji w chorobie i pełnosprawności

- świad. lecznicze – ustalenie diety, - dobór technik karmienia w zależności od stanu chorego, - zabiegi z zastosowaniem ciepła i zimna, - cewnikowanie przęcherza u kobiet, - wlewy doodbytnicze, - podawanie lekóe różnymi drogamni i technikami, - wykonywanie zleceń lekarskich, - zakładanie opatrunków, -wykonywanie inhalacji, doraźne podawanie tlenu, - zdejmowanie szwów, - udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia i w nagłych zachorowaniach

-Świad. usprawniające – koordynacja i współpraca w rehabilitacji przyłóżkowej w celu zapobiegania powikłań wynikających z procesu chorobowego, - usprawnienie ruchowe, - drenaż ułożeniowy, prowadzenie gimnastyki oddechowej, - ćwiczenia ogólnousprwniające

7.     Działalność w obszarze różnych funkcji.

8.     Problemy zdrowotne ludzi starszych.

Czynniki przyśpieszające procesy starzenia się :

      - izolacja społeczna – zwiększa ryzyko zachorowalności i śmiertelności

- starość -  prawidłowe cechy psychiki starczej : - skostnienie poglądów, -brak ruchliwości umysłowej i bystrości, - oziębłość uczuciowa, - wrażliwość i płaczliwość, - „mądrość starcza” poczucie nieomylności własnego sądu, -osłabienie czynności pamięciowych, uczenie się, - spowolnienie umysłowe, - obniżenie sprawności intelektualnej,

Czynniki rzutujące na zachowanie człowieka w wieku starszym: - postawa do życia i ludzi, - styl i role społeczne, - wiedza i doświadczenie życiowe, - stan zdrowia fizycznego i psychicznego, - aktywność życiowa, - poziom umysłowy , - pojemność pamięciowa, - szybkość uczenie się , - poczucie własnej wartości.

9.     Komórki organizacyjne POZ (zoz, praktyki indyw., grupowe, lekarskie, rodzinnego)

10. Rodzaje świadczeń zdrowotnych na podstawie oferty z narodowego funduszy.

- badania i porada lekarska, - diagnostyka i leczenie, - kierowanie na leczenie specjalistyczne, szpitalne, uzdrowiskowe i do opieki długoterminalnej, - opieka nad zdrowym dzieckiem, - profilaktyczna opieka zdrowotna lekarska nad dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym, - profilaktyczna opieka zdrowotna pielęgniarki środowiskowej w środowisku nauczania i wychowania, - orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia, - zapobieganie urazom i chorobom poprzez profilaktykę np. szczepienia ochronne, - promocja zdrowia i profilaktyka chorób,

11. Działanie pielęgniarki  środowiskowej nad pacjentem (po zawale, unieruchomieniu, strumektomi)

12. pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania (pielęgniarka szkolna) wyszczególnienie problemów jakimi zajmuje się pielęgniatka (zdrowie, społ, psych)

Planuje ona i realizuje opiekę pielęgnacyjną nad uczniami na terenie szkoły lub w placówce oświatowo – wychowawczej w zakresie : promocji zdrowia, profilaktyki chorób, świadczeń diagnostycznych, świadczeń pielęgnacyjnych, świadczeń pielęgnacyjno – lecznicze.

- świadczenie w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej: - edukacja zdrowotna uczniów, - edukacja zdrowotna i promowanie zdrowia nauczycieli, wychowawców i uczniów, - udział w projektowaniu i programowaniu zajęć z edukacji zdrowotnej w placówce nauczanie i wychowania, - opracowywanie konspektów zajęć z uczniami, rodzicami w zakresie promocji zdrowia, - uczestnictwo w planowaniu, realizacji szkolnego programu edukacji prozdrowotnej i programów profilaktycznych oraz promocji zdrowia, - udział nauczycieli/ wychowawców w konsultacjach w zakresie biomed. Aspektów edukacji prozdrowotnej,

- świadczenia w zakresie profilaktyki- organizowanie i realizowanie szczepień ochronnych, - realizowanie programów profilaktycznych, - ocenianie stanu sanitarno – higienicznego w placówce nauczania i wychowania oraz warunków nauczania w szkole            

- świad. diagnostyczne – przeprowadzenie wywiadu środowiskowego      

13. Edukacja zdrowotna w poszczególnych wizytach patronażowych.

14. Typy reakcji adaptacyjnych do starości.

- postępowanie konstruktywne – pozytywne nastawienie do życia

      - postawa zależna – słabi, ulegli, bierni, liczący na pomoc, zrozumienie

-          postawa obronna – na zewnątrz sztywni, skrępowani, zamknięci

-          postawa wrogości – podejrzliwi, agresywni, niezadowoleni, nieufni, kurczowo trzymający się pracy , poczucie wstrętu do własnej starości

-          postawa bierna – autowrogość, niechęć do własnego życia, bez inicjatywy, zainteresowań, depresji, samotni, niepotrzebni,

15. Koncepcje (teorie) przykład schorzeń

16. kryteria skali bartel

17. testy typu przesiewowego młodzieży:

- testy przesiewowy jest to wstępna identyfikacja nierozpoznanych dotychczas chorób, wad poprzez zastosowanie testu.

-     test Hirscberga – dotyczy odbicia światła na rogówkach. Umieszczamy źródło światła 30 cm przed oczami dziecka.

-          test naprzemiennego zasłaniania oczu tzw. Cower- dziecko patrzy wprost przed siebie nie zamyka oczu w czasie zasłaniania 1 oko przez badającego. Badający zasłania na przemiennie raz jedno oko raz drugie.

-    Test przesiewowy ostrości wzroku – na tablicy oświetlonej naturalnym światłem  znajdują się litery

-          badania w kierunku zeza – test cever, t. Hirsanberga

-          test dotyczy zaburzeń narządow ruchu, dotyczy trzech grup:

- I gr- dotyczy skrzywień kręgosłupa- skolioza

- II gr- przodopochylenie i zaokrąglenie pleców – kifoza piersiowa

- III gr – zniekr\ształcenie stateczne kończyn dolnych, koślawość kolan i stóp płaskokośnych

-          rozwój psychomotoryczny

-          badania antrapometryczne

-          badania ciała i postawy

-          badanie narządu słuchu

-          badanie uzębienia

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin