BIEG ZE ŚWIĘTYM PAWŁEM.doc

(116 KB) Pobierz
BIEG ZE ŚWIĘTYM PAWŁEM

BIEG ZE ŚWIĘTYM PAWŁEM

(dla dzieci)

 

Podczas gry dzieci ze szkoły podstawowej mogą poprzez zabawę zapoznać się z postacią świętego Pawła.

 

INSTRUKCJA DLA PROWADZCYCH:

 

1.      Dzieci biorące udział w grze dzielimy na grupy. Każda grupa wykonuje zadania pod opieka animatora (nauczyciela), który czuwa nad bezpieczeństwem i właściwym przebiegiem zabawy, jednak nie pomaga w rozwiązywaniu zadań, chyba, że instrukcja gry przewiduje inaczej.

 

2. Przed rozpoczęciem gry należy przygotować następujące materiały:

- Mapę terenu z wyznaczonymi „miastami” (ich nazwy zaczerpnięte są z Dziejów Apostolskich).

- Skopiować listy „od świętego Pawła” i zapakować po jednym liście każdego rodzaju dla grup. (Zwinąć listy
w zwój i zawiązać wstążką). Podpisy Pawła na listach powinny być zamazane.

- Ukryć butelki z napojami dla każdej grupy na trasie biegu między Antiochią a Efezem.

- Pismo Święte.

- Jogurt i łyżeczka dla każdej grupy, przepaska do zawiązania oczu.

- Hasła do kalamburów

- Rebusy z Listami Pawłowymi, które w kopertach należy umieścić na trasie między Filippi a Rzymem.

- Każdy animator (nauczyciel), który prowadzi Grupę powinien zabrać ze sobą materiały do pisania.

- Każdy Animator (nauczyciel)stojący na trasie, przebrany za ucznia powinien zabrać kartkę i długopis do notowania punktów, a ze sobą zestaw listów, które wręczy grupom.

- Animatorzy( nauczyciele) grający role uczniów powinni się ucharakteryzować, przygotować nazwę miasta wypisaną na dużej planszy, by ułatwić zapamiętanie.

 

3.

Uwagi:

- Ważne, aby animatorzy odegrali role uczniów, to urozmaici bieg i rozbudzi zainteresowanie dzieci.

- Nie zdradzamy kim jest bohater biegu. Dzieci powinny same zdobyć wiedzę.

- W razie problemów dostosowujemy pytania do możliwości uczestników, lub naprowadzamy ich, tak, by zdobyli wszystkie listy. Za podpowiedź możemy im odjąć punkty.

- Jeśli treści zawarte w listach lub zadaniach byłyby dla dzieci niejasne, animator powinien wytłumaczyć je.

- Należy zatroszczyć się o bezpieczeństwo dzieci na trasie!!!

 

4. Przebieg gry:

Dzieci wędrują od miasta do miasta wykonując w drodze zadania i zbierając listy. Starają się zgromadzić jak największą liczbę informacji o postaci, która pisze do nich. W miastach spotykają uczniów Pawła, którzy zadają im zadania a za ich wykonanie wręczają kolejne listy. Bieg wygrywa grupa, która zgromadzi najwięcej punktów podczas biegu i quizu sprawdzającego wiedzę jaką zdobyli na temat Pawła. Nie liczy się czas w jakim grupa pokonała trasę!

 

1. Miasto pierwsze

Jerozolima

Uwagi

Instrukcja na wyjście:

Instruujemy uczestników, że dziś udadzą się na wyprawę, podczas której będą poznawać pewnego człowieka. Człowiek ten wiele podróżował, dlatego
i oni udadzą się w drogę. Pisał wiele listów, dlatego podczas drogi, będą w miastach, do których dotrą zdobywać listy opisujące jego dzieje. Nie będzie to proste zadanie, gdyż, aby otrzymać list każda grupa będzie musiała wykonać zadanie - niespodziankę.  Listy mus zbierać, wspólnie odczytywać

i zapamiętywać treść w nich zawartą, ponieważ na końcu tej wyprawy będzie sprawdzian ze znajomości dziejów bohatera. Wszyscy wyruszają z określonego miejsca ( szkoła, kościół), które na czas wyprawy zmieni nazwę na miasto: Jerozolima, ponieważ to właśnie z tego miasta wyruszył na swą pierwszą wyprawę bohater. Na początku otrzymują bonus w postaci pierwszego Listu i mapy podróży. Życzymy udanej wyprawy J

Animatorzy powinni przygotować pierwszy list i mapę. Listy mogą być zwinięte w rulon, żeby wyglądały estetycznie. Podpis powinien być rozmyty.

Ważne, aby nie informować dzieci czyimi śladami wędrują. Niech same to odkryją w trakcie zabawy.

Animatorzy powinni wcześniej ustalić trasę
i narysować mapę!!!

Pierwszy list:

Doniesiono mi, że właśnie udajecie się na wyprawę moimi śladami, aby poznać moje dzieje i dowiedzieć się kim byłem i czym się zajmowałem. Przypomina mi to dzień, gdy ja około 36 roku naszej ery wyruszałem
z Jerozolimy do Damaszku. Niestety nie miałem wtedy dobrych intencji. Jechałem tam, aby prześladować chrześcijan. Byłem wtedy gorliwym faryzeuszem
i pałałem nienawiścią do wszystkich wyznawców Jezusa Chrystusa. Jednak właśnie podczas tej wyprawy wszystko się zmieniło… ale o tym napiszę Wam 
w następnym liście. Życzę wam udanej wyprawy
i pragnę przypomnieć, abyście, gdy kogoś w drodze spotkacie przywitali go stosując pozdrowienie chrześcijańskie. I tu mam dla was pierwsze zadanie:

Animator może odczytać list, gdyby młodsze dzieci miały
z tym kłopoty.

Zadanie do wykonania:

NR 1

Wypiszcie na kartce jak największą liczbę pozdrowień chrześcijańskich zanieście do następnego miasta, gdzie oddacie je mojemu uczniowi.”

Animator powinien zatroszczyć się, by dzieci miały coś do pisania i papier.

 

 

 

2. Miasto drugie

Antiochia

Uwagi

 

Uczeń Marek

Marek informuje grupy, że

·         towarzyszył bohaterowi dzisiejszej zabawy w jego wyprawach misyjnych;

·         jest  autorem jednej z czterech Ewangelii.

·         Przedstawia się.

·         Odbiera od grup zadanie z pozdrowieniami chrześcijańskimi i przyznaje punkty (patrz poniżej)

·         Zadaje zadanie i za jego wykonanie wręcza grupie list.

Animator może się przebrać za ucznia
i wczuć w rolę.

Animator powinien się zaopatrzyć w coś do pisania, by notować punkty grup.

Powinien przygotować sobie list dla każdej grupy.

Punktacja za zadanie nr 1
( pozdrowienia chrześcijańskie)

Uczeń przyznaje grupie za każde prawidłowe pozdrowienie chrześcijańskie 1 punkt. Grupa, która przywitała ucznia po chrześcijańsku, gdy dotarła do „miasta” otrzymuje jako bonus 3 dodatkowe punkty.

 

Zadanie Marka

NR 2

Wymienić imiona i symbole 4 Ewangelistów. Za poprawnie wykonane zadanie grupa otrzymuje 2 list.

Animator notuje punktację.

Drugi list

Dotarliście właśnie do Antiochii, gdzie powitał was święty Marek – towarzysz moich podróży misyjnych. Udało wam się również pomyślnie rozwiązać zadanie, które otrzymaliście od Marka. Gratuluję! Potraficie zatem wymienić imiona Ewangelistów. Ufam, że nie tylko ich imiona znacie, ale że czytacie Ewangelię, bo to właśnie między innymi przez lekturę Pisma Świętego możecie spotkać się z Chrystusem i poznać Go.

Powróćmy jednak do mojej podróży, którą odbywałem z Jerozolimy do Damaszku. Pisałem wam o niej w pierwszym liście.

Kiedy zbliżałem się już do celu mojej podróży, nagle olśniła mnie wielka światłość z nieba. Upadłem na ziemię i wtedy usłyszałem głos, który zapytał mnie, dlaczego Go prześladuję. Spytałem Głosu: „Kto jesteś Panie?”, a on mi odpowiedział: „Ja jestem Jezus, którego Ty prześladujesz.” Przestraszyłem się bardzo, lecz głos nakazał mi, bym udał się do Damaszku i obiecał, że tam powiedzą mi, co mam robić. Ale o tym
w następnym liście…

A tym czasem mam dla was Zadanie trzecie:

Przygotować list dla każdej grupy.

 

Animator może odczytać list, gdyby młodsze dzieci miały
z tym kłopoty.

Zadanie „otwartych oczu”

NR 3

Odnaleźć butelkę z napojem i zanieść ja do następnego „miasta”.

Butelki należy wcześniej umieścić na trasie biegu, tak by były mało widoczne. Butelki powinny być plastikowe. Wszystkie butelki leżą w jednym miejscu. Dana grupa zabiera tylko jedną.

 

 

3. Miasto trzecie

EFEZ

Uwagi

 

 

Uczeń Barnaba

Barnaba informuje grupę, że:

·         Odbywał z bohaterem zabawy wyprawy misyjne.

·         Przedstawia się.

·         Odbiera od grupy zadanie z wodą.

Animator może się przebrać za ucznia i wczuć w rolę.

Animator powinien się zaopatrzyć w coś do pisania, by notować punkty grup.

Powinien przygotować sobie list dla każdej grupy.

Punktacja za zadanie „otwartych oczu”

Za odnalezienie butelki 2 punkty. Gdyby grupa przyniosła więcej niż jedna butelkę, nie otrzymuje punktów.

 

 

 

Zadanie Barnaby

NR 4

Jedna osoba z grupy z zawiązanymi oczami musi nakarmić inną osobę z jogurtem tak, aby jej nie ubrudzić. Pozostali członkowie grupy mogą jedynie słownie nakierowywać osobę karmiącą. Za poprawnie wykonane zadanie, grupa otrzymuje 3 list.

Należy przygotować i zabrać ze sobą jogurt i łyżeczkę dla każdej grupy i „śliniaczek”, aby dzieci nie ubrudziły się.

Jogurt musi być mały!

Trzeci list

Dotarliście do Efezu. Idąc do ucznia Barnaby i wykonując jego zadanie przekonaliście się jak ważny jest dla nas dar zmysł wzroku i jak trudno nam funkcjonować, gdy nic nie widzimy.

Podczas mej podróży z Jerozolimy do Damaszku, gdy spotkałem na swej drodze Jezusa, utraciłem wzrok. Moi towarzysze pomogli mi dotrzeć do Damaszku, gdzie zatrzymałem się w domu Judy. Tam się modliłem i pościłem przez 3 dni ciągle nie odzyskawszy wzroku. Jednak Bóg miał już dla mnie plan. We śnie ukazał się pewnemu człowiekowi o imieniu Ananiasz. Ananiasz nałożył na mnie ręce i ochrzcił mnie. Po tym odzyskałem wzrok. Tak zaczęła się moja przygoda z Jezusem. Utraciłem wzrok, po to, żeby lepiej zobaczyć, co jest prawdą i co jest naprawdę ważne w życiu. Ludzie
w Damaszku jednak ciągle nie ufali mi, bo pamiętali jak prześladowałem chrześcijan. Dopiero uczeń, którego właśnie spotkaliście – Barnaba – przygarnął mnie i mi pomógł.

Co wydarzyło się później- opowiem
w następnym liście.

Przygotować list dla każdej grupy.

Animator może odczytać list, gdyby młodsze dzieci miały
z tym kłopoty.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin