SAKRAMENT POJEDNANIA
Problemy aktualne sakramentu pokuty
1. Kryzys spowiedzi: fenomen – infantylizm, seks… w istocie mamy do czynienia z trudnościami typu psychologicznego, pojęciowego i historycznego.
Trudności odwieczne – egoizm, lenistwo, tchórzostwo, wstyd, lęk, zagrożenie psychologiczne…
Trudności właściwe naszym czasom: kultura (duch obiektywny) rodzi nową mentalność, wyznanie trudniejsze (grzech, nawrócenie, pośrednictwo Kościoła); wyznanie wyrazem „niedojrzałości” człowieka.
Trudności aktualnej praktyki:
- indywidualizm (formalizm, rutyna), wyznanie grzechów (materialne), zadośćuczynienie (legalne), infantylna recytacja; człowiek wie, że „komfort psychiczny” może osiągnąć innymi drogami (widzi, że inni sobie jakoś radzą; infantylizm: brak poczucia winy, odpowiedzialności, ucieczka przed klerykalizmem.
2. Próby odnowy:
- celebracja wspólnotowa,
- spowiedź indywidualna (żeby nie zagubić aspektu personalnego),
- spowiedź u laików (historia),
- komunia bez spowiedzi (raz w roku, w życiu),
- spowiedź roczna,
- potrzeba nawrócenia z grzechu społecznego,
- wymiar indywidualny i eklezjalny.
Rozdział II
Wiara i sakramenty dzisiaj
1. Problemy związane z kontekstem społeczno-kulturalnym
- trudności języka (język techniczny i język symboli),
- wiara i sakrament w wymiarze personalnym,
- sekularyzacja (świat ludzki, historyczny, uwolniony, uczłowieczony: wrażliwość na rzeczy doczesne (sprawiedliwość, pokój, równość, godność człowieka), postawa krytyczna wobec świata, jego form kulturowych, tradycji,
- zwrot ku przyszłości,
- pluralizm i demokracja − sakramenty muszą zakorzenić się w nowej mentalności, nie tylko zbawić duszę.
- desakralizacja – negatywne skutki procesu sekularyzacji – jak mówić o Bogu, wierze, liturgii, kulcie…
- antropologizm (model statyczny kosmiczno-obiektywny na rzecz modelu antropologicznego: człowiek, osoba, wolność, świadomość, co nie wyklucza treści teologicznej.
2. Wiara w Boga dzisiaj
- wymiar personalny i społeczny wiary: odpowiedź na słowo Boga (analogia do miłości, przyjaźni); odpowiedź w łonie wspólnoty (z innymi i dla innych). Wiara ma wymiar osobowy, społeczny i historyczny.
- jak mówić o Bogi w świecie sekularyzowanym: doświadczenie świata i siebie (poprzednio w perspektywie kosmocentrycznej) − antropologicznie: znaczenie, jakie Bóg ma dla mnie; o Bogu nie można obiektywnie!); doświadczenie świata i siebie jako historii (dynamizm). Bóg jest miłością − transcendencja miłości… (Boga spotykamy w świecie; dzieło człowieka jest relatywne; człowiek wolny; wiara to rozwój, pełnia, a nie ucieczka).
3. Sakrament i wiara
Kościół sakramentem − wydarzenie zbawcze, wewnątrz Kościoła rzeczywistość 7 sakramentów.
− rzeczywistość znaku: most m. rzeczywistością oznaczoną a wskazaną; znak odsłania i zasłania równocześnie; człowiek jako znak; postulat − znaki muszą być czytelne (zwiększyć możliwość znaku i ułatwić lekturę, odczytanie, zwiększając możliwości czytelnika).
− znak święty:
oryginalny (otwarty na Boga, respektujący transcendencję),
autentyczny (fałszywy – mit, tabu, magia),
chrześcijański,
osobisty-osobowy-personalny,
historyczny (zakorzeniony w historii Jezusa)
eschatologiczny.
− znaki wiary:
zwykłe sytuacje wyniesione do poziomu przymierza, zbawienia są znakami wiary:
a) wyraża wiarę, jaką znak obiektywnie ofiaruje,
b) domaga się odpowiedzi wiary,
c) dar wiary towarzyszy sakramentowi.
− wydarzenie zbawcze (wydarzenie słowa, moment realizacji się jego przeznaczenia, Kairom); wydarzenie paschalne (męka, śmierć, zmartwychwstanie, przymierze, ofiara); wydarzenie eklezjalne.
Rozdział III
Teologia grzechu
1. Obecna sytuacja i świadomość grzechu
Nie łączy się ludzkiej odpowiedzialności z czynem (przyjmuje się determinizm); bliższe są analizy psychologiczne niż teologiczne. Potrzeba współpracy teologii i psychologii.
Człowiek autentyczny i nieautentyczny, sumienie otwarte i zamknięte (psychologia i teologia).
W społeczności świadomej sacrum łatwo było zobiektywizować (zlokalizować i umiejscowić) grzech. Trudniej w społeczeństwo niereligijnym, zsekularyzowanym, świeckim.
Dotychczasowa teologia moralna charakteryzowała się:
− jako moralność grzechu (kazuistyka, granica m. grzechem a nie grzechem),
− jako moralność czynów pojedynczych (bez uwzględnienia wyboru podstawowego – kierunku życia, środowiska czynu, związku osoby ze społeczeństwem),
− jak moralność prawa (świat ujmowany statycznie) – legalizm i formalizm.
Odnowa teologii moralnej:
− teologia moralna pozytywna – moralność miłości – rozwój, dynamizm, życie jako wyzwalanie się człowieka,
− jako moralność osoby – cała osoba bez popadania w subiektywizm,
− moralność kreatywna (nowy świat, nowy człowiek i sposoby bycia człowiekiem, odpowiedź na wezwanie Boże).
2. Tajemnica grzechu w tajemnicy Chrystusa
Chrystus kryterium grzechu – wydarzenie paschalne,
3. Grzech czynem ludzkim
− osoba, która grzeszy − decyzja, wybór – owocem autodestrukcja,
− intencja – orientacja, wybór podstawowy,
− historia osoby – stawanie się,
− Weltanschaung – opzione fonadamentale:
czyn podejmowany − początek WP, manifestacja WP lub negacja WP.
2. Grzech czynnością złą (przedmiot, intencja)
a) odrzucenia Boga (rzeczywistość religijna) stwórcy i zbawcy, wyraźnie
b) odrzucenie człowieka:
− wymiar personalny – odrzucenie samego siebie, wybór zła,
− wymiar społeczny grzechu grzech świata, zbiorowy, narodu (system grzeszny)
d) grzech i prawo (absolutne i relatywne w zachowaniu prawa),
3. Grzech jako stan
− reatus culpae – wina
− reatus paene − kara
a) śmiertelny i lekki (radykalność zerwania):
b) grzech lekki-powszedni, grzech ciężki-śmiertelny, grzech na śmierć,
c) grzech powszedni, grzech poważny-ciężki ( nie zmienia WP), grzech śmiertelny,
Ramos Regidor : powszedni, słabości, śmiertelny.
Kryteria: siła decyzji osobistej przeciwko miłości Boga i człowieka; znaczenie i ważność wyboru, skutek (zmiana duchowa lub nie).
e) kara za grzech (reatus poenae)
Biblia: tradycja prorocka − kara interwencją Bożą,
Tradycja sapiencjalna − grzech prowadzi do kary, konsekwencja grzechu kara,
Charakter wendykatywny i wychowawczy kary (resocjalizacja).
Kara wieczna (in potentia) lub kara (naruszona sprawiedliwość) do odbycia w czasie życia ziemskiego.
Rozdział V
Pokuta w Starym Testamencie:
Przymierze stanowi centrum religijności Starego Testamentu. Wierność Przymierzu jakby kryterium tej religijności. Miłosierdzie Boże potwierdza wierność Boga samemu sobie, a także Przymierzu. „Bóg nie chce śmierci grzesznika, ale żeby się nawrócił i żył.
Tajemnicę pokuty Starego Testamentu wyrażają trzy pojęcia:
Tesudah – egzomologeza – wyznanie Bożego miłosierdzia i grzeszności wspólnoty i jednostki (Wj 9, 6-15), Neh 9, 5-37, Dn 9, 4-19; 3, 26-45, Bar 1, 15-3, 8)
Niham – metanoia, przemiana, żal,
Sub – epistrefo – czynić pokutę, pokutować.
Powód rozpoczęcia pokuty wspólnotowej:
− przegrana wojna, epidemia, zła warunki atmosferyczne, złe zbiory i inne klęski;
− Dzień Przebaczenia i Pojednania (Jom Kippur) w czasie Święta Namiotów połączony z ofiarami, pokropieniem, wypędzeniem kozła na pustynię; poza tym suplikacje, posty, rozdzieranie szat, wory pokutne, posypanie głowy popiołem, płacze, leżenie w prostracji na ziemi – wszystko to stanowi liturgię pokutną przypominającą liturgię pogrzebu;
− po wygnaniu dominuje egzomologeza, czyli zbiorowe wyznanie grzechów pod przewodnictwem kapłana lub króla w imieniu całego ludu (patrz wyżej, ponadto Ps 106 i 79, 8-9) Iz 59, 9-15; 63, 7-64,11).
− Błogosławieństwo – znak nowego życia, przebaczenia; wołanie proroków o interioryzację (Ps 51, Am 2, 6-8; 5, 4-13, 21-25; Oz 5, 6-15; 6, 1-9; 1 Krl 7, 3).
− interwencja Boga – kara jako możliwość nawrócenia, przebaczenia i pojednania; pozostaje ekspiacja (Mojżesz nie wchodzi do ziemi obiecanej, Dawid traci syna, zaraza po spisie ludu;
− niektóre grzechy znajdują surową karę aż do ukamienowania (apostazja, cudzołóstwo, krzywoprzysięstwo).
Liturgia pokutna (E.Lipiński, La liturgie penitentielle dans la Bible, Paris 1969):
− praktycznie jest realizowana w czasie dnia Przebaczenia i Pojednania, poprzez ofiarę i liturgiczną postać egzomologezy. Według Nehemiasza 8-10 istnieją cztery formy oczyszczenia:
− ogłoszenie prawa (przyjęcie prawa pod warunkiem nawrócenia),
− Święto Namiotów – święto światła, sąd Boga,
− Jom Kippur dzień Ekspiacji (Kpł 16 i Ekl 50),
− odnowa przymierza.
Pokuta darem Boga (łaska, inicjatywa, kara jako zapowiedź pojednania)
Pokuta jako czyn człowieka: żal, nawrócenie, jako styl życia, otwarcie się na Boga, odpowiedź na Jego słowo. Pokuta prawdziwa (autentyczna), rzeczywista (tu teraz), całkowita, bezwarunkowa.
Judaizm − rabini rozbudowują teologiczne spekulacje, wprowadzają rozróżnienie grzechów, zastanawiają się nad możliwością przebaczenia (kategorie grzechów),
− synagoga wypracowuje system ekskomuniki jako kary za grzech, która czasami jest śmierć (Jezus, jawnogrzesznica, św. Stefan). Ekskomunika może być wieczysta i czasowa. W II w. [po Chrystusie synagoga bardzo instytucjonalizuje system ekskomuniki, co potwierdzają źródła judaistyczne i dokumenty z Qumran.
Rozdział VI
Pokuta w Nowym Testamencie
1. Nawoływanie do pokuty
− Jan Chrzciciel i Jezus nawołują do pokuty: nawrócenie z powodu Królestwa Bożego;
− Apostołowie swoją misję traktują jako wezwanie do nawrócenia (Łk 24, 47-48; DzA 2, 38, 11, 18;
Metanoia jako zwrot serca i umysłu jako dar Boga.
Jezus Chrystus źródłem pojednania.
2. Postawa Jezusa wobec grzeszników
− syn marnotrawny (Łk 15, 11-32) – o kondycji człowieka, o trzech bohaterach, miłosierdzi i powrocie (eucharystia);
Spotkania:
− Samarytanka (J 4, 6-42)
− paralityk (Łk 5, 17-26)
− grzesznica (Łk 7, 36-50)
− jawnogrzesznica (J 8, 1-11)
− Zacheusz (Łk 19, 1-10)
− Dobry Łotr (Łk 23, 39-43)
− Grzech Piotra i Judasza.
3. Nawrócenie i pojednanie ochrzczonych w kościele pierwotnym
Możliwość przebaczenia
Chrzest powoduje śmierć grzechu (Rz 6, 3-11) i chrześcijanin nie powinien już więcej grzeszyć: „Kto z Boga narodził się, nie grzeszy więcej” (1 J 3, 9). Dla św. Pawła Kościół jest „bez zmazy i nieskalany” (Ef 5, 27), świątynią Ducha św. „ (1 Kor 3, 16-17), „członkowie święci” (1 Kor 1, 2).
Paweł równocześnie stwierdza obecność grzechu – znaczy to , że Kościół jest Kościołem świętych i grzesznych. Według synoptyków to jest zgodne z tym, co zapowiedziała Jezus (kąkol, połów ryb, uczestnictwo w uczcie bez szaty godowej, upomnienie braterskie, zachęta do przebaczenie bratu, który grzeszy, Ojcze nasz).
2 P 2, 20-22 − grzech po chrzcie stanowi b. obciążającą sytuację;
2 P 3, 9 − Bóg nie szuka zguby;
1 J 2, 1 − „piszę wam, abyście nie grzeszyli… lecz jeśli ktoś zgrzeszy, mamy adwokata u Boga Jezusa Chrystusa.”
Kościół apostolski wobec grzeszników
Brak danych, aby zrekonstruować system obowiązujący pokutny, jednakże
− upomnienie braterskie (caritas fraterna) − zapobiegawcze (rady, wskazania, modlitwa).
Pisma pawłowe
2 Tes 3, 6-15 − wykluczenie, cel – naprawa, uzdrowienie (BT 1345),
1 Kor 5, 1- 13 − przypadek kazirodztwa, wydać szatanowi (ekskomunika, wykluczenie, co oznacza zniszczenie ciała) – dla ocalenia i zachowania poprzez przemianę i nawrócenie (BT 1295).
2 Kor 2, 5-11 − pojednanie grzesznika pokutującego (BT 1380)
2 Kor 7, 8-11 − leczniczy, uzdrawiający charakter interwencji Pawła
2 Kor 12, 20-13, 10 − (BT 1315)
Gal 6, 1-2 − zadania wspólnoty wobec grzesznika (BT 1322),
1 Tym 1, 20 − ekskomunika uzdrawiająca (BT 1347)
1 Tym 5, 19-22 − włożenie rąk na znak pojednania
2 Tym 2, 25-26 −
Wnioski:
Chrześcijanie nie są bezgrzeszni, ekskomunika - wykluczenie zmierza do uzdrowienia; nawrócenie to kwestia odpowiedzialności całej wspólnoty; działania Kościoła: upomnienie, pocieszenie, pojednanie. Rola Pawła: razem ze wspólnotą lub sam podejmuje inicjatywę.
Inne teksty Nowego Testamentu
Według synoptyków przebaczenie i pojednanie warunkiem bliźnim jest warunkiem prawdziwego kultu Boga (Mt 5, 23-26), jak i przebaczenia Bożego (Mt 6, 12-15).
Posiadamy świadectwa wskazujące na rolę Kościoła (miejsce i funkcję).
Mt 18, 15-18
1 J 5, 16, Jk 5, 16, Mt 18, 19-20 − rola modlitwy w pojednaniu
Jk 5, 16, 1 J 1,9 − wyznanie grzechów
Eucharystia − znaczenie ekspiacyjne,
− praktyka wykluczenia – ekskomuniki,
1 Kor 11, 27-34 − praktyka egzaminowania (wyznania),
− Eucharystia ma moc przebaczającą, jednoczącą,
− postawa godna – wiara w Tajemnicę Pana i Kościół,
− praktyka wyłączenia ze wspólnoty, czyli z Eucharystii.
Władza udzielona przez Chrystusa
Św. Paweł twierdzi, że działa w imię Chrystusa (en prosopon Christou).
Sobór Trydencki orzekł, że słowami J 20, 22-23 Chrystus głównie ustanowił sakrament pokuty (także cytuje Mt 16, 19 i 18, 18 – claves Ecclesiae, ministerium clavium) (Dz 1684, 1692, 1715).
Uzdrowienie paralityka (Mt 9, 1-8 – obecność i praktyka władzy kluczy).
Mt 16, 18-19 i 18, 18
a) interpretacja prawna:
1. starsza − władza wiązania i rozwiązywania i władza kluczy są tej samej natury, pierwsza określa drugą. Taką władzę otrzymał Piotr i kolegium apostołów − tzw. władzę najwyższą i powszechną jurysdykcji w Kościele w celach zbawczych. W tej władzy jest zawarta także władza odpuszczania grzechów.
2. powyższa interpretacja (w naszych czasach) została wzbogacona o dane filologiczne. Według języka rabinistycznego „wiązać i rozwiązywać” posiada podwójne znaczenie: w szerokim sensie oznacza „przemawiać” autorytatywnie”, „zakazywać albo pozwalać”, uznawać coś za niedozwolone lub udzielać pozwolenia; w sensie ściślejszym wskazuje na czynność nakazującą wykluczenie i na znoszącą wydalenie (ekskomunikę).
W związku z tym Mt 16 i 18 oznacza władzę nauczycielską i dyscyplinarną, tzn. Kościół może orzekać jaka doktryna (nauka) i jaka praktyka jest słuszna i zgodna; innymi słowy chodzi o władzę interpretacji słowa Bożego (Magisterium) i wydawania rozporządzeń, orzekania o godziwości danej czynności (dyscyplina, jurysdykcja). W tej władzy zawiera się władza ekskomuniki (wyłączenia ze wspólnoty) i włączenia do niej na nowo. Zatem władza rozgrzeszania jest pochodną władzy jurysdykcji.
b) interpretacja eklezjalna
W oparciu o dane filologiczne, praktyki judaistyczne (synagoga), teksty z Qumaran, kontekst bezpośredni i dane patrystyczne dochodzi się do wniosku, że Mt 18, 18 pokazuje jak wspólnota traktowała grzesznika (Mt 18, 11-14 – syn przyszedł ocalić to, co zginęło): zaczyna się od upomnienia prywatnego, opór grzesznika może prowadzić do upomnienia publicznego, publicznego następnie spowodować ekskomunikę, czyli określenie warunków („wiązanie”), które trzeba spełnić, aby uzyskać „rozwiązanie”; celem działania władzy jest zbawienie. Nie mamy tu do czynienie z alternatywą, lecz dwoma etapami jednego procesu, wiąże się po to, by następnie rozwiązać, po spełnieniu określonych warunków. Zwolennicy takiego wyjaśnienia: Xiberta, Poschmann, Rahner, Alszeghy, Congar, Schillebeeckx.
Interpretacja demonologiczna (H. Vorgrimler, K. Rahner, Murphy-O’Connor).
Vorgrimler twierdzi, że podstawa filologiczne nie jest pewna, dopuszcza wiele znaczeń, stąd skierował się do literatury rabinistycznej, greckiej i łacińskiej.
„Wiązać i rozwiązać” w językach prymitywnych posiada znaczenie magiczne, oznacza „wiązać i rozwiązać” poprzez magiczne zaklęcie; „rozwiązać oznacza odsunąć zaklęcie (zdjąć urok, czar). W Starym Testamencie Bóg (lub człowiek w Jego imieniu) pozwala na działanie zła, które wiążą grzesznika, stąd pozostaje pod ich panowaniem po to, aby w momencie nawrócenia uzyskać uwolnienie i wyzwolenie.
Mt 16, 19 czyni aluzję do bram piekła; traktowanie grzesznika jako celnika i poganina oznacza oddanie go szatanowi, czyli pod jego wpływ.
Wiązać − pozostawić pod władzą ciemności (psychologicznie, żeby dotknął dna i się od niego odbił), bez wpływu łaski ale pod wpływem szatana.
Rozwiązać − rozerwać kajdany szatana (chrzest), włączyć do wspólnoty Kościoła (wpływ Chrystusa).
Podmiotem władzy jest Piotr 16, 19 i uczniowie 18, 18 w ścisłej łączności z Kościołem.
Wniosek:
Chrystus udzielił władzy przebaczania w sposób widzialny, która skutkuje przed Bogiem.
...
Beata0083