Mowa 29 Grzegorza z Nazjanzu - O Synu Bożym.doc

(27 KB) Pobierz
MOWA 29 GRZEGORZA Z NAZJANZU

MOWA 29 GRZEGORZA Z NAZJANZU

„O SYNU BOŻYM”

 

Mowa wygłoszona w 380 r. podczas Wielkiego Postu w Konstantynopolu.

 

Mowę można podzielić na kilka fragmentów:

1.      Ogólna nauka o Bogu

- politeizm bez hierarchii,

- politeizm hierarchiczny,

- monoteizm.

2.   Ponadczasowość Trójcy

Od kiedy był Ojciec? Nie było chwili, by nie był. Tak samo pozostałe Osoby Trójcy. Brak początku i końca.

3.      Zrodzenie Syna

Zrodzenie Syna Bożego, nie może być rozumowane jako zrodzenie cielesne, lecz duchowe. „Kto inaczej istnieje, ten i na inny sposób jest rodzony[1]”.

4.      Osoba Ojca

Jest Ojcem, bo nie jest jednocześnie Synem. Czy zrodził? Był na początku. Stary Testament musimy rozumieć tak, jak rozumieją go Żydzi. Nie stosują czasu przeszłego, ani przyszłego. Mamy więc Istnienie Ojca od początku zrodzonego.

5.      Natura i Osoba

Syn zrodził się z woli Ojca, a nie przymusu. Nie ma możliwości poznania tego aktu, przez ludzki rozum. To jest tak, jakty zgłębiać kształtowanie dziecka w łonie kobiety, czy też zbadanie przyczyn łączących dusze z ciałem.

Czas jest w czasie, czy w nie czasie, jeśli jest czas?

6.      Relacje między istotami.

Ojciec jest w Synu, Syn jest w Ojcu, a Duch jest w Nich Obu, jak Oni są w Duchu.

7.      Syn jest Bogiem prawdziwym.

Nie jest bowiem ten pies mniej psem niż inny, tak też nie wszyscy są równi osobom poza istotą. Każda istota, ma swoje właściwości. Istota Boga nie jest przez nas do poznania, to też nie jesteśmy w stanie określić, czy Syn jest równy nam.

8.      Imiona Syna

Ten dział, jest całkowicie poświęcony odwołaniom do Nowego Testamentu: J 1,1; J 14,6; J 8,12 itd.

„Na początku było Słowo i Słowo było u Boga i Bogiem było Słowo”; „Jednorodzony Syn”; będący na łonie Ojca; „Ja jestem Drogą, Prawdą i Życiem”; „Obraz dobroci”; „Berło prawości”; „berło Królestwa Twego[2]”;

9.      Tajemnica wcielenia

Można by mówic: został posłany, sługa, poddanym był, łaknął, lękał się – na krzyżu umarł. Jednak On tak dla nas się uniżył. Narodził się dla określonej przyczyny – zbawienie człowieka. Ochrzczony jako człowiek, ale grzechy odpuścił; milczy jak baranek, ale jest Słowem; pogrzebany, ale zmartwychwstał; zstąpił do piekieł, ale dusze wyprowadził;

10.  Wezwanie do nawrócenia

2 Kor 5,20; 1Tes 5,19; Flp 1,10

To będzie najlepsze posumowanie 10 punktu.

 

 

 


[1] Grzegorz z Nazjanzu „Mowy wybrane” – wyd. PAX Warszawa 1980, Mowa 29 s. 314

[2] PS 44 werset 7

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin