INSTRUKCJA BHP
przy obsłudze łopaty mechanicznej
1. Przeznaczenie.
Łopata mechaniczna służy do przemieszczania materiałów sypkich lub kawałkowych o granulacji do 50 mm na odległość do 30 m, np. na placach przeładunkowych piasku, węgla, żwiru, pospółki, żużla i innych; może też pomagać w pracy betoniarek, przenośników transportowych itp.
2. Obsługa.
· Należy ustawić przeciągarkę w miejscu pracy zależnie od kierunku przemieszczenia materiałów (załadunek i wyładunek).
· Sprawdzić stan przeciągarki, liny, szufli, przewodu sterowniczego i jego połączeń i usunąć ewentualne usterki.
· Zamocować przeciągarkę.
· Włączyć przewód zasilający do gniazda sieciowego.
· Odciągnąć szuflę za uchwyt do miejsca, w który ma być rozpoczęta praca.
· Sprawdzić działanie łopaty uruchamiając ją na chwilę bez zagłębiania szufli w grunt.
· Po dokonaniu wszystkich czynności przygotowawczych szuflę należy ustawić w położeniu roboczym i uruchomić przez wciśnięcie przycisku sterowniczego na uchwycie szufli.
· Szufla porusza się tylko w czasie naciskania na przycisk.
· Szuflę do tyłu należy odciągać ręcznie puszczając uprzednio przycisk.
· Praca będzie bezpieczna, jeżeli będą przestrzegane następujące zalecenia:
- włączać szuflę tylko po odpowiednim jej ustawieniu,
- szuflę prowadzić płynnie, nie naciskając i nie zagłębiając jej nadmiernie,
- jeżeli szufla o coś zaczepi (korzeń, kamień), natychmiast zwolnić przycisk i usunąć przeszkodę,
- jeżeli nastąpi samoczynne zatrzymanie się szufli, przed ponownym włączeniem chwilę odczekać, aby silnik ostygł,
- cały czas należy uważać, aby nie uszkodzić przewodu sterowniczego,
- nie przyciągać szufli do przyciągarki bliżej niż na 1 metr.
· Przed przystąpieniem do pracy i po jej zakończeniu należy sprawdzić dokręcenie śrub łączących, a poluzowane śruby dokręcić.
· Przed dłuższym postojem łopatę należy dokładnie oczyścić z błota i brudu, nasmarować linę nośną i wszystkie elementy narażone na korozję.
· Po zakończeniu pracy trzeba wyłączyć przewód zasilający z gniazdka sieciowego i zabezpieczyć całe urządzenie przed wpływami atmosferycznymi i przypadkowym uszkodzeniem oraz uporządkować stanowisko pracy.
OPRACOWAŁ ZATWIERDZIŁ
Bjanka12