o definicji uzbrojenia.pdf

(124 KB) Pobierz
Microsoft Word - Harmoza1.doc
mjrdrinŜ.RafałHARMOZA
WojskoweCentrumNormalizacji,JakościiKodyfikacji
ODEFINICJIUZBROJENIA
1. Wprowadzenie
Wartykuleprzedstawionocharakterystykędefinicji
uzbrojeniafunkcjonującychwróŜnegorodzajachaktach
prawnychorazichwpływnasposóbitempoprowadzenia
procesu projektowania, zakupu i uŜytkowania róŜnego
rodzajusystemówuzbrojeniawSZRP.Zaproponowano
przyjęcie nowej definicji pojęcia „uzbrojenie i sprzęt
wojskowy”, która zapewniłaby właściwe zabezpieczenie
interesów SZ RP w zakresie zamówień uzbrojenia i
sprzętuwojskowego.
Proces modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP w ciągu kilku ostatnich lat
nabrałznacznegoprzyspieszenia.ObecniejesteśmyświadkamiwprowadzaniadoSił
Zbrojnychnowych,skomplikowanychsystemówuzbrojeniaisprzętuwojskowegojak
samolotwielozadaniowyF16,KołowyTransporterOpancerzony„Rosomak”czyteŜ
przeciwpancerny pocisk kierowany Spike. Są to kluczowe i najbardziej znane
programymodernizacyjnesłuŜącepodniesieniupotencjałubojowegopolskiejarmii.
JednakŜe, obok nich stale jest zamawiany i kupowany znaczny asortyment
uzbrojenia i sprzętu wojskowego, począwszy od stacji radiolokacyjnych na
umundurowaniu kończąc. Z drugiej strony, przynaleŜność Polski do UE wymusiła
przystosowanieprawodawstwadowymogówunijnych.ProcestendotyczyłrównieŜ
aktówprawnychregulującychkwestiezakupówuzbrojenia–wszczególnościmowa
jesttutajostosowaniuart.296TraktatuustanawiającegoUnięEuropejską.Właściwa
interpretacja jego zapisów jest przedmiotem licznych sporów prawnych w innych
krajach Unii Europejskiej. Postulat aktualizacji zapisów art. 296 jest przedmiotem
wielu analiz dotyczących przyszłości funkcjonowania europejskiego rynku
zbrojeniowego.
Realizacja zamówień uzbrojenia i sprzętu wojskowego w Polsce wskazuje na
występowaniewieluproblemów,szczególniewodniesieniudowyrobównabywanych
przez Agencję Mienia Wojskowego w trybie przetargów, zgodnie z prawem
zamówieńpublicznych.Zaklasyfikowaniechoćbyumundurowaniadogrupy„wyrobów
powszechnego uŜytku” – bo z punktu widzenia formalnoprawnego nie jest to
uzbrojenie – musi budzić duŜe wątpliwości. Kluczowym elementem jest tutaj
moŜliwość sprawdzenia czy takie wyroby spełniają wymagania postawione przez
wymagającegouŜytkownikajakimniewątpliwiesąSiłyZbrojne.
Wstępna analiza przyczyn występowania wspomnianych problemów wskazuje,
Ŝe przyczynami takiego stanu rzeczy mogą być m.in. brak jednoznaczności
występujących pojęć – moŜna spotkać się z takimi zwrotami jak „uzbrojenie”,
„uzbrojenie i sprzęt wojskowy”, „wyrób obronny” lub teŜ rozproszenie zagadnień
dotyczącychprocesuzakupówuzbrojenianawieleaktówprawnych.
63
2. Pojęcieuzbrojeniawobowiązującychaktachprawnych
Analizując akty prawne dotyczące sfery obronności i bezpieczeństwa państwa
moŜna zauwaŜyć, Ŝe głównym punktem odniesienia w rozumieniu pojęcia
„uzbrojenie”jestustawazdnia29listopada2000r.oobrociezzagranicątowarami,
technologiamiiusługamioznaczeniustrategicznymdlabezpieczeństwapaństwa,a
takŜedlautrzymaniamiędzynarodowegopokojuibezpieczeństwaorazozmianie
niektórychustaw(tj.Dz.U.Z2004r.,Nr229,poz.2315).Zgodniezart.3ust.2
ustawy[cyt.]:
„uzbrojenietobroń,amunicja,materiaływybuchowe,wyroby,ichczęścitechnologie,
określonewwykazieoktórymmowawart.6ust.5;”
PowyŜsza definicja uzbrojenia została wykorzystana w następujących aktach
prawnych:
- ustawazdnia29.01.2004r.Prawozamówieńpublicznych(Dz.U.z2004r.,Nr
19,poz.177):art.4ust.3lit.f;
- ustawa z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji
przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych
RzeczypospolitejPolskiej(Dz.U.z1999r.,Nr83,poz.932):art.4ust.6.
WyŜej wymieniona definicja znalazła równieŜ odniesienie w następujących
decyzjachMinistraObronyNarodowej:
- decyzja Nr 88/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1.04.2004 r.wsprawie
zasad i trybu zawierania w resorcie obrony narodowej umów, których
przedmiotemjestuzbrojenie(Dz.Urz.MONz2004r.,Nr4poz.40):par.2ust.2
załącznikadodecyzji„WytyczneMinistraObronyNarodowejwsprawiezasadi
trybuzawieraniaumów,którychprzedmiotemjestuzbrojenie”;
- decyzja Nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9.03.2005 r.wsprawie
wprowadzenia”InstrukcjiwsprawierealizacjipracrozwojowychiwdroŜeniowych
w dziedzinie techniki wojskowej oraz testowania gotowych, nowych wzorów
uzbrojeniaisprzętuwojskowego(UiSW)wresorcieobronynarodowej”(Dz.Urz.
MONz2005r.Nr5,poz.37);
- decyzja Nr 75/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1.04.2005 r.wsprawie
trybu wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej uzbrojenia i
sprzętu wojskowego oraz wycofywania uzbrojenia i sprzętu niespełniającego
wymagańwojska(Dz.Urz.MONz2005r.,Nr6,poz.44).
Zgodnie z art. 1a, ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. słuŜy wykonaniu
postanowień zawartych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1334/2000 z dnia 22
czerwca2000r.ustanawiającymwspólnotowysystemkontrolieksportuproduktówi
64
- ustawa z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych
zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i
bezpieczeństwapaństwa(Dz.U.z1999r.,Nr80,poz.903):art.3ust.5;
technologiipodwójnegozastosowania 1 ,ostatniozmienionymrozporządzeniemRady
(WE)nr149/2003 2 .
Napodstawieart.6ust.5ustawyzdnia29listopada2000r.określonowykaz
uzbrojenia 3 .Wykaztenzawieradwielisty:
- listę eksportowotranzytową, określającą uzbrojenie eksportowane i objęte
procedurątranzytu;
- listęimportową,określającąuzbrojenieimportowane.
Lista produktów i technologii podwójnego zastosowania jest bardzo obszerna,
liczy225strony,obejmujeswymzakresemtechnologiezróŜnychdziedzin wiedzy
mających potencjalne zastosowania wojskowe i cywilne. W rozporządzeniu Rady
(WE) nr 1334/2000 mowa jest o krajowych listach uzbrojenia (art. 4 ust. 2 lit. a).
MoŜnazatemwnioskować,ŜewykazuzbrojeniawydanyprzezMinistraGospodarki
jesttakąlistąuzbrojenia.Wykaztowarówpodwójnegozastosowaniajestpojęciem
znacznie szerszym, mającym w swym zakresie równieŜ uzbrojenie.Warto zwrócić
uwagę na Wspólny Wykaz Uzbrojenia Unii Europejskiej 4 . Jest to lista sprzętu
objętegoprzezUnięEuropejskąKodeksempostępowania(ang.CodeofConduct)na
eksportuzbrojenia,przyjętegoprzezRadęUEdnia25kwietnia2005r.Wykazten
stanowidokładnieodwzorowanielistyuzbrojeniawydanejprzezMinistraGospodarki
iPracy.
Z kolei ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności
gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią,
amunicjąorazwyrobamiitechnologiąoprzeznaczeniuwojskowymlubpolicyjnym
(Dz.U.z2001r.Nr67,poz.679),któraokreślazasadypodejmowaniaiwykonywania
przez przedsiębiorców działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu
materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o
przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, wykorzystuje definicję „wyrobu i
technologiioprzeznaczeniuwojskowymlubpolicyjnym”:
„sątowyrobyzaprojektowanedlacelówwojskowychlubpolicyjnychoraztechnologie
związanezprodukcjąlubuŜywaniemtychwyrobów”.
Wynikaztego,Ŝewszystkietechnologiewykorzystywanedoprodukcjiuzbrojenia
traktowane są jako technologie wojskowe sensu stricte, równieŜ te posiadające
znaczniewiększepolezastosowańcywilnychniŜwojskowych.
Z kolei procedury systemu zapewnienia jakości w resorcie obrony narodowej
wykorzystują definicję „wyrobu obronnego”:, która zawiera w sobie pojęcie
„uzbrojenie”[cyt.]:
„Wyrób obronny produkt nabywany przez Zamawiającego na potrzeby
obronności ibezpieczeństwa państwa, wytwarzany w oparciu odokumentację
techniczną zatwierdzoną wg ustaleń określonych wdecyzji Nr58/MON Ministra
ObronyNarodowejzdnia9marca2005r.wsprawieokreśleniakompetencjiorganów
wojskowych w zakresie zatwierdzania dokumentacji technicznej na uzbrojenie
isprzęt wojskowy (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 38). RównieŜ nabywany przez
1
Dz.Urz.WEL159z30.06.2000r.
Dz.Urz.UEL30z5.02.2003r.
3 rozporządzenieMinistraGospodarkiiPracyzdnia28.09.2004r.wsprawiewykazuuzbrojenia,Dz.
U.z2004r.Nr221,poz.2248.
4 Dz.Urz.UE2005C127/01.
65
2
Zamawiającego produkt powszechnie dostępny na rynku, dla którego gestor
sprecyzowałspecjalnewymaganiawojskowe.Termin„wyróbobronny”obejmuje:
- przedmiotmaterialnytj.uzbrojenie 5 isprzętwojskowy–techniczneśrodkiwalki,
sprzęttechniczny,wyposaŜenie,środkimateriałoweutrzymywanenazapasach
wojska, w tym materiały przetworzone (np. produkty mps, Ŝywność,
umundurowanie),
- wytwórintelektualnynp.oprogramowanie,
- usługi – działania realizowane w całym cyklu Ŝycia wyrobu, w tym: prace
rozwojoweiwdroŜeniowe,naprawyimodernizacjeUiSW.”
Natomiast w projekcie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów
przeznaczonych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa przyjęto bardzo
ogólnądefinicjęwyrobu[cyt.]:
„wyrobie–naleŜyprzeztorozumiećwyróbprzeznaczonynapotrzebyobronności
i bezpieczeństwa państwa, zaprojektowany i wykonany zgodnie z wymaganiami
określonymiwspecyfikacjitechnicznej,bezwzględunastopieńjegoprzetworzenia”.
3. WymaganiaSiłZbrojnychadefinicjauzbrojenia
Istotnym problemem związanym ze stosowania powyŜszych aktów prawnych
przezresortONmoŜebyćfakt,Ŝewszystkiewymienionewykazydotyczązagadnień
związanych tylko i wyłącznie z obrotem uzbrojenia (tj. eksportem, usługami
pośrednictwa, pomocą techniczną, importem i tranzytem). Nie dotyczą natomiast
sposobu realizacji zakupów uzbrojenia na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Drugim
istotnymelementemjeststosowaniewresorcieONkilkuwersjipojęcia„uzbrojeniei
sprzętwojskowy”.Oilewprzypadkupojęcia„uzbrojenie”moŜnaprzyjąć,Ŝewyroby
ujęte na wyŜej wymienionych listach pokrywają potrzeby SZ RP w zakresie
uzbrojenia, to problem stanowi „sprzęt wojskowy”. Jest to szczególnie waŜne w
kontekścieorzecznictwaTrybunałuSprawiedliwościUEwzakresiestosowaniaart.
296TWE.Zgodnieznim,wyrobycywilneaniteŜwyrobynieprzeznaczoneściślena
cele wojskowe nie podlegają wyłączeniu. RównieŜ rozporządzenie Rady (WE) nr
1334/2000 w art. 22 stwierdza, Ŝe „...Niniejsze rozporządzenie nie narusza
stosowania art. 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską...”. Obecnie
coraz więcej technologii cywilnych wykorzystywanych jest do zastosowań
wojskowych (szczególnie z obszaru elektroniki i informatyki), stąd większość
nabywanego sprzętu wojskowego będzie wyłączona ze stosowania art. 296. Stąd
zachodzikoniecznośćbardzoprecyzyjnegozdefiniowaniapojęcia„uzbrojenieisprzęt
wojskowy”.
WtymceluproponujesięprzyjąćrozwiązaniestosowanewwyŜejwymienionych
listach,gdzieprzyniektórychpozycjachuzbrojeniastosowanyjestzwrot„specjalnie
zaprojektowanedocelówwojskowych”.Takierozwiązaniezostałowykorzystane
przy tworzeniu projektu ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów
przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Zgodnie z
przyjętymi tam definicjami wyrobu oraz specyfikacji technicznej, wyrobem na
potrzebyobronnościibezpieczeństwapaństwa(pojęcietoobejmujem.in.uzbrojenie
isprzętwojskowy)jesttakiwyrób,któryzostałzaprojektowanyiwykonanyzgodniez
wymaganiami określonymi w specyfikacji technicznej. Z kolei termin „specyfikacje
5 Uzbrojenie w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000r. o obrocie z zagranicą towarami,
technologiami iusługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a takŜe dla
utrzymaniamiędzynarodowegopokojuibezpieczeństwa(tj.Dz.U.Z2004r.,Nr229,poz.2315)
66
techniczne”obejmujetakiedokumentyjakNormyObronne(NO),PolskieNormyz
dziedziny obronności i wojskowości (PNV), kryteria techniczne wyrobów, wstępne
załoŜenia taktycznotechniczne, załoŜenia taktyczno – techniczne, wymagania
taktyczno – techniczne, wojskowe tymczasowe warunki techniczne oraz
dokumentacjętechnicznotechnologiczną.Takadefinicjaoznacza,Ŝewyrobycodo
których Siły Zbrojne RP nie postawiły szczególnych wymagań (tj. nie
opracowałyspecyfikacjitechnicznej)niepodlegajązapisompowyŜszejustawy
tj.będątraktowanejakowyrobypowszechnegouŜytku,atymsamymniebędą
podlegaćwyłączeniuwynikającemuzart.296TWE.
4. Podsumowanie
W chwili obecnej nie istnieją odrębne regulacje ustawowe dotyczące sposobu
prowadzenia procesu zamówień uzbrojenia i sprzętu wojskowego na potrzeby Sił
Zbrojnych RP. Przedstawione powyŜej regulacje prawne odnoszą się tylko i
wyłącznie do kwestii związanych z zasadami obrotu (eksportem i importem)
technologiamipodwójnegozastosowania,wtymuzbrojeniem.
Dlatego,właściwymwydajesię,ŜeoprócztworzeniaróŜnegorodzajuwykazów
uzbrojenia,opracowaćkryterium(definicję)napodstawiektórejdanywyróbmógłby
sięnatejliścieznaleźć.BiorącpoduwagępowyŜszerozwaŜania,mogłybybyćto
dwie definicje występujące łącznie – „uzbrojenie i sprzęt wojskowy” oraz
„specyfikacjatechniczna”:
1. uzbrojenie i sprzęt wojskowy (UiSW) – techniczne środki walki, sprzęt
techniczny oraz wyposaŜenie i środki materiałowe, w tym oprogramowanie i
usługi, specjalnie zaprojektowane i wykonane do celów wojskowych tj. na
podstawieodpowiednichspecyfikacjitechnicznych.UiSWobejmujerównieŜinne
wyroby i technologie, które zostały zmodyfikowane do celów wojskowych i
spełniająwymaganiazawartewspecyfikacjachtechnicznych.
2. specyfikacja techniczna – dokumenty określające cechy, jakie powinien
posiadać wyrób w zakresie wymagań technicznych, jakości, bezpieczeństwa
uŜytkowania,wtymwodniesieniudonazewnictwa,symboli,badańimetodologii
badań,znakowaniaorazoznaczaniawyrobu,awszczególnościdokumentytakie
jakNormyObronne,PolskieNormyzdziedzinyobronnościiwojskowości(PNV),
kryteriatechnicznewyrobów,wstępnezałoŜeniataktycznotechniczne,załoŜenia
taktyczno – techniczne, wymagania taktyczno – techniczne, wojskowe
tymczasowewarunkitechniczneorazdokumentacjętechnicznotechnologiczną.
Tak skonstruowana definicja UiSW pozwala na zapewnienie następujących
korzyści:
- precyzuje, Ŝe uzbrojeniem i sprzętem wojskowym są wszystkie technologie i
wyroby, które powstały na podstawie specyfikacji technicznych w których
precyzyjnieokreślonowymaganiajakiemająbyćspełnione–dotyczytorównieŜ
technologiiiwyrobówzrynkucywilnegozmodyfikowanychdocelówwojskowych,
które to zmiany nie były wcześniej określone w technologii (specyfikacji)
producenta;
67
Zgłoś jeśli naruszono regulamin