Rower_z_silnikiem.pdf

(1911 KB) Pobierz
Microsoft Word - Rower_z_silnikiem.doc
ADAM ROSZ
04-074 Warszawa ul. Waszyngtona 122/18
Tel.: (022) 810 88 46, tel. kom: 0 501 121 694
www.rosz.com.pl; e-mail: info@rosz.com.pl
ROWER Z SILNIKIEM
1 OPIS OGÓLNY ............................................................................................................................ 2
1.1 Z MODYFIKOWANY MECHANIZM KORBOWY ................................................................................... 3
1.2 R OWER WSPOMAGANY SILNIKIEM ............................................................................................... 3
2 CZTEROSUWOWE SILNIKI MARKI HONDA .............................................................................. 5
2.1 S ILNIK H ONDA GX31 ............................................................................................................... 5
2.2 S ILNIK H ONDA GX25 ............................................................................................................... 5
2.3 S ILNIK H ONDA GX35 ............................................................................................................... 6
2.4 D ANE TECHNICZNE SILNIKÓW H ONDA GX35, GX31, GX25 ............................................................. 6
3 WALORY EKSPLOATACYJNE .................................................................................................... 7
3.1 C ECHY CHARAKTERYSTYCZNE ................................................................................................... 7
3.2 Z ALETY ................................................................................................................................. 8
3.3 N OWE MOŻLIWOŚCI WYNIKAJĄCE Z UNIKALNYCH CECH ROWERU ...................................................... 9
4 ZAKRES ZMIAN PRZYSTOSOWUJĄCYCH ROWER DO NAPĘDU SILNIKOWEGO ................... 10
4.1 Z MIANY NIEZBĘDNE ............................................................................................................... 10
4.2 Z MIANY ZALECANE , NIE SĄ NIEZBĘDNE ...................................................................................... 10
5 ZASTOSOWANE ROZWIĄZANIA TECHNICZNE ...................................................................... 11
5.1 R OWER ............................................................................................................................... 11
5.2 S ILNIK H ONDA GX25 ............................................................................................................. 11
5.3 M ECHANIZM KORBOWY .......................................................................................................... 12
5.4 R EDUKTOR OBROTÓW ............................................................................................................ 12
5.5 S TELAŻ MOCUJĄCY SILNIK WRAZ Z REDUKTOREM DO RAMY ........................................................... 13
5.6 N APINACZE ŁAŃCUCHÓW ........................................................................................................ 14
6 AKTUALNY STAN STOSOWANYCH ROZWIĄZAŃ ................................................................... 15
6.1
N APĘD WAŁKIEM DOCISKOWYM ............................................................................................... 15
6.2
N APĘD ŁAŃCUCHEM NA KOŁO TYLNE ......................................................................................... 15
6.3
D WUSUWOWE SILNIKI SPALINOWE ............................................................................................ 16
6.4
S ILNIKI ELEKTRYCZNE ............................................................................................................ 16
Rower wspomagany silnikiem – opis
- 1 -
Grudzień 2004
372089663.009.png 372089663.010.png
ADAM ROSZ
04-074 Warszawa ul. Waszyngtona 122/18
Tel.: (022) 810 88 46, tel. kom: 0 501 121 694
www.rosz.com.pl; e-mail: info@rosz.com.pl
1 OPIS OGÓLNY
Opisany poniżej rower, wspomagany czterosuwowym silnikiem spalinowym, charakteryzuje się możliwością
wykorzystania kompletu przełożeń rowerowych zarówno podczas jazdy z napędem silnikowym jak i podczas
pedałowania . Tym samym został rozwiązany podstawowy mankament dotychczasowych napędów silnikowych
przeznaczonych dla rowerów.
Szybki rozwój technologii budowy
rowerów poskutkował znacznym
wzrostem wytrzymałości i
niezawodności poszczególnych
podzespołów. Współczesne rowery,
od klasy średniej wzwyż,
charakteryzują się niezawodnością
i wytrzymałością dostosowaną dla
rowerzystów aspirujących do
sportu wyczynowego. W
szczególności dotyczy to rowerów
górskich, odpornych na znaczne
obciążenia, szczególnie w trudnych
warunkach terenowych.
Wskazane wyżej cechy rowerów
górskich umożliwiają zastosowanie
w nich napędu silnikowego,
efektywnie wspomagającego napęd
mięśniowy, bez uszczerbku dla
trwałości roweru i bezpieczeństwa
rowerzysty.
Cechy charakterystyczne:
• Napęd z silnika jest przenoszony łańcuchem na dodatkowe koło zębate mechanizmu korbowego. W tym celu
został zmodyfikowany mechanizm korbowy roweru.
• Przy napędzie mięśniowym cechy użytkowe roweru pozostają bez zmian
• Wprowadzono dwa sprzęgła umożliwiające jednokierunkowe przeniesienie napędu zarówno od pedałów jak i
z silnika. Napęd silnikowy nie powoduje obracania się korb pedałów i odwrotnie ruch pedałów nie ma
wpływu na silnik.
• Standardowe przerzutki rowerowe są wykorzystywane do zmiany przełożenia zarówno do napędu
mięśniowego jak i silnikowego.
• Prędkości obrotowe kół łańcuchowych przekładni głównej przy obydwu napędach są podobne, dzięki
odpowiedniemu doborowi reduktora obrotów silnika.
• Możliwe jest wzajemne wspomaganie napędu silnikowego i mięśniowego.
Gwarantuje to zupełnie nową jakość w jeździe rowerowej dzięki idealnemu współdziałaniu napędu silnikowego i
mięśniowego, przy niewielkim wzroście masy roweru wspomaganego silnikiem.
• Umożliwia to płynne przechodzenie z napędu silnikowego na mięśniowy i odwrotnie bez zmiany przełożeń,
niezależnie od warunków terenowych i prędkości jazdy.
• W przypadku wykorzystywania napędu wyłącznie siłą mięśni, własności jezdne opisywanego roweru są tylko
nieznacznie pogorszone w stosunku do roweru klasycznego.
• W przypadku napędu silnikowego parametry ruchowe są porównywalne ze skuterami o pojemności do 50
cm 3 .
Silniki czterosuwowe nowej generacji marki Honda zapewniają wysoką trwałość, prostotę obsługi oraz spełniają
rygorystyczne normy europejskie w zakresie ochrony środowiska.
Rower wspomagany silnikiem – opis
- 2 -
Grudzień 2004
372089663.011.png 372089663.012.png
ADAM ROSZ
04-074 Warszawa ul. Waszyngtona 122/18
Tel.: (022) 810 88 46, tel. kom: 0 501 121 694
www.rosz.com.pl; e-mail: info@rosz.com.pl
1.1 Zmodyfikowany mechanizm korbowy
Zmodyfikowany mechanizm korbowy
zawiera dwa sprzęgła jednokierunkowe,
w tym przypadku wysokiej klasy
wolnobiegi stosowane w rowerach typu
BMX. Wolnobiegi pracują
przeciwstawnie, z których jeden służy
do przeniesienia napędu mięśniowego, a
drugi do przeniesienia napędu
silnikowego, na koła łańcuchowe
przekładni głównej roweru. Wolnobiegi
umożliwiają wzajemne izolowanie
napędu silnikowego i mięśniowego:
podczas napędu silnikowego nie
obracają się korby pedałów, podczas
napędu korbami pedałów nie obracają
się elementy przeniesienia napędu
silnikowego, możliwe jest
wspomaganie napędu mięśniowego
napędem silnikowym.
1.2 Rower wspomagany silnikiem
Zmodyfikowany mechanizm korbowy roweru umożliwia połączenie zalet płynących z napędu mięśniowego i
silnikowego. Umożliwia wykorzystanie rowerowych układów zmiany przełożeń, do zmiany biegów przy napędzie
silnikowym. Właściwie dobrany reduktor obrotów silnika zapewnia prędkość obrotową kół łańcuchowych przekładni
głównej na poziomie zbliżonym do napędu mięśniowego. Przesunięcie manetki gazu silnika do pozycji spoczynkowej
umożliwia kontynuację jazdy z napędem mięśniowym od razu na przełożeniu odpowiednim dla prędkości jazdy.
Silniki Honda GX35, GX31 oraz GX25
zaopatrzone są w integralne sprzęgło
odśrodkowe poprzez które moment
obrotowy jest przenoszony do reduktora
obrotów. Z koła łańcuchowego
reduktora obrotów poprzez łańcuch
napędu silnikowego moment obrotowy
jest przenoszony na koło łańcuchowe
przekładni głównej, a następnie na
rowerowe koła łańcuchowe.
Dodatkowymi elementami są: stelaż
mocujący silnik do ramy roweru,
napinacz łańcucha napędu silnikowego,
osłona łańcucha napędu silnikowego,
obrotowa manetka gazu oraz wyłącznik
zapłonu.
Rower wspomagany silnikiem – opis
- 3 -
Grudzień 2004
372089663.001.png 372089663.002.png
ADAM ROSZ
04-074 Warszawa ul. Waszyngtona 122/18
Tel.: (022) 810 88 46, tel. kom: 0 501 121 694
www.rosz.com.pl; e-mail: info@rosz.com.pl
Rower wspomagany silnikiem – opis
- 4 -
Grudzień 2004
372089663.003.png 372089663.004.png
ADAM ROSZ
04-074 Warszawa ul. Waszyngtona 122/18
Tel.: (022) 810 88 46, tel. kom: 0 501 121 694
www.rosz.com.pl; e-mail: info@rosz.com.pl
2 CZTEROSUWOWE SILNIKI MARKI HONDA
Zastosowano czterosuwowe silniki marki Honda, przyjazne dla środowiska, ciche, oszczędne i niezawodne. Silniki
zaopatrzone są w automatyczne sprzęgło odśrodkowe. Posiadają certyfikaty spełniające rygorystyczne, europejskie
normy ochrony środowiska.
2.1 Silnik Honda GX31
Pojemność skokowa 31cm 3 , czterosuwowy, moc maksymalna 1.5KM, masa 3.4 kg.
Zbiornik paliwa: 0.65l. Wymiary: 210x250x251 mm
2.2 Silnik Honda GX25
Pojemność skokowa 25cm 3 , czterosuwowy, moc maksymalna 1.1KM, masa 2.7 kg.
Zbiornik paliwa: 0.55l. Wymiary: 192x221x230 mm
Rower wspomagany silnikiem – opis
- 5 -
Grudzień 2004
372089663.005.png 372089663.006.png 372089663.007.png 372089663.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin