INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY DLA KRZYSZTOFA RZ.doc

(122 KB) Pobierz

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO- TERAPEUTYCZNY NA ROK SZKOLNY 2010/2011 DLA KRZYSZTOFA Rz.

 

Etap edukacji: II

Klasa: Vau.

Nr orzeczenia PPP:

Diagnoza wydana przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną w Wyszkowie:

Chłopiec nie opanował podstawowych technik szkolnych. Grafomotoryka jest istotnie obniżona. Chłopiec często odmawia odpowiedzi i współpracy. Wymaga intensywnej zachęty i namowy do działania. W zachowaniu wykazuje infantylność i liczne trudne zachowania ( bunt, krzyk, wymuszanie).Krzyś jest zainteresowany książkami i tekstem literackim. Szybko opanowuje czytanie całowyrazowe. Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne. Przelicza zbiór złożony z 10 elementów. Dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu społeczno- przyrodniczym.

 

Rodzaj niepełnosprawności:

Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym.

 

Zalecenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej:

1.                   Nauka wg programu szkoły specjalnej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym.

2.                   Rozwijanie mocnych stron chłopca ( czytanie globalne), zachęcanie do opowiadania wysłuchanych krótkich tekstów literackich.

3.                   Pracować nad trudnymi społecznie zachowaniami. Każda pożądane zachowanie powinno być nagradzane – nagroda konkretna lub społeczna.

 

Diagnoza szkoły ( charakterystyka ucznia, obserwacje własne, wywiad z rodzicami lub opiekunem prawnym, wywiad środowiskowy):

Chłopiec pochodzi z licznej i słabo wydolnej wychowawczo rodziny ( opieka kuratora). Krzyś jest aktywnym i śmiałym uczniem. Łatwo nawiązuje kontakt z otoczeniem. Ulubionym zajęciem jest oglądanie telewizji, cytuje fragmenty usłyszanych programów.

 

 

Mocne strony rozwoju ucznia:

Łatwość komunikacji. Czytanie globalne, duża wiedza społeczno- przyrodnicza.

 

Słabe strony rozwoju ucznia:

Znacznie obniżony poziom grafomotoryki, koordynacji wzrokowo- ruchowej.

 

Sfera najbliższego rozwoju:

Doskonalenie technik szkolnych, grafomotoryki, czytania globalnego.

 

Zalecanie formy pracy:

Indywidualne i grupowe.

 

 

 

 

Dodatkowa pomoc i wsparcie ucznia:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Modyfikacji programu

 

Data modyfikacji

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Indywidualne programy terapii:

1.                   Logopedia

2.                   Gimnastyka korekcyjna

3.                   Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne

4.                   Integracja sensoryczna

 

 

 

 

 

 

 

 

FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU

 

 

Cele główne

 

Cele szczegółowe

 

 

Uwagi o realizacji

 

1. Doskonalenie  umiejętności                 

   w zakresie samoobsługi.

 

1. Doskonalenie umiejętności rozbierania i ubierania.

 

 

 

 

 

2. Doskonalenie umiejętności

    w zakresie jedzenia.

 

 

3. Wdrażanie do utrzymania higieny 

    osobistej.

 

 

 

4. Nabywanie umiejętności

    porządkowania swoich przyborów

    w szufladzie indywidualnej.

 

1. Zakładanie kurtki, zapinanie guzików,  

    zasuwanie zamka itp.

·         Ćwiczenia w rozpoznawaniu swoich części garderoby.

·         Ćwiczenia w dobieraniu odzieży do odpowiednich części ciała.

·         Nazywanie odzieży przy ubieraniu się.

·         Ustawianie butów.

2. Estetyczne spożywanie pokarmów.

·         Ćwiczenia w nalewaniu płynu do kubka.

·         Wycieranie ust serwetką.

·         Nauka mycia naczyń po śniadaniu.

3. Przyzwyczajanie do mycia rąk przed i po  

    posiłku oraz po korzystaniu z toalety.

4. Nabywanie nawyku wycierania  nosa  

    chusteczką higieniczną.

5. Doskonalenie umiejętności mycia zębów.

6. Ćwiczenia w porządkowaniu, układaniu  

     swoich przyborów.

7. Przecieranie szuflady ściereczką.

Cały rok szkolny.

 

2. Kształtowanie umiejętności 

    porozumiewania się.

 

1. Rozwijanie komunikacji 

    pozawerbalnej i werbalnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Usprawnianie narządów 

    artykulacyjnych.

 

 

 

 

3. Doskonalenie umiejętności

    grafomotorycznych.

 

 

1. Uważne słuchanie poleceń i wypowiedzi, 

    odgłosów z otoczenia, instrumentów, tekstu 

    czytanego.

2. Wzbogacanie słownictwa czynnego

    i biernego poprzez  sygnalizowanie 

    informacji o potrzebach, stanach  

    emocjonalnych za pomocą komunikatorów 

    werbalnych:  nazywanie rzeczy, 

    desygnatów, określanie cech przedmiotów 

    i obrazów, omawianie treści obrazów,  

    nazywanie podstawowych zjawisk

    atmosferycznych oraz naukę wierszy

     i piosenek.

1. Odbieranie bodźców smakowych.

2. Ćwiczenia oddechowe. ( oddychanie nosem, 

     dmuchanie papierowych przedmiotów,  

     zabawy z balonikiem) itp.

3. Usprawnianie języka. ( oblizywanie warg, 

    cmokanie) itp.

4. Podział, wyrazów na sylaby.

1. Ćwiczenia przygotowujące do nauki 

    pisania: ( dowolne bazgranie, rysowanie

    kresek, kropek, laseczek, kółeczek i łączenie

    tych elementów w szlaczki itp.

2. Pisanie liter i cyfr po śladzie.

 

 

Cały rok szkolny.

 

3. Nabywanie  elementarnych 

    umiejętności 

    matematycznych.

 

 

1.      Rozwijanie prostych operacji  

matematycznych.

 

 

 

2.      Rozwijanie świadomości własnej 

     tożsamości oraz orientacji

     w schemacie ciała.

 

 

 

1.      Znajomość stosunków wielkościowych, jakościowych, ilościowych, figur geometrycznych, zliczanie liczb ze  wskazaniem do 10. Tworzenie zbiorów wg. określonego  kryterium.

2.      Sytuowanie przedmiotów w przestrzeni.

1.      Znajomość własnego imienia i nazwiska 

      oraz adresu.

2. Nazywanie członków rodziny oraz

    wykonywanych przez nich czynności.

3.      Identyfikowanie części ciała z jej wyglądem                      

      i nazwą.

 

Cały rok szkolny.

 

4. Doskonalenie wiedzy

   społeczno-przyrodniczej

   i kulturowej.

 

 

 

1.Doskonalenie wiedzy na temat  

   przyrody w różnych porach roku.

2. Kształtowanie zachowań prospołecznych.

 

 

 

 

3. Przygotowanie do pełnienia ról

    społecznych.

 

1.Zmiany zachodzące w przyrodzie, warunki  

   życia zwierząt i roślin.

1. Używanie zwrotów grzecznościowych.

2. Nauka właściwego zachowania się                       

    w miejscach publicznych.

3. Rozwijanie nawyku utrzymania ładu                        

    i porządku w klasie – wrzucanie papierków 

    do kosza itp.

1.      Towarzyszenie w prostych pracach:

·         Porządkowych, np. układanie przyborów na półkach, udział w dekorowaniu klasy, założenie hodowli cebuli,  rzeżuchy.

2.      Rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności swojej  szkoły, środowiska lokalnego i przyrodniczego.

3.      Kształcenie poczucia przynależności do 

      narodu, dumy narodowej np. poprzez 

      udział w uroczystościach.

4.      Udział w uroczystościach i imprezach 

      szkolnych.

 

 

Cały rok szkolny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MUZYKA Z RYTMIKĄ             

 

 

 

Cele główne

 

Cele szczegółowe

 

 

Uwagi o realizacji

 

Kształcenie słuchu i umiejętności słuchania muzyki

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin