edukacja_zdrowotna_sp.pdf
(
1503 KB
)
Pobierz
ORGANIZACJA I REALIZACJA
EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE
Poradnik dla dyrektorów szkół
i nauczycieli szkół podstawowych
Praca zbiorowa
pod redakcją Barbary Woynarowskiej
ORGANIZACJA I REALIZACJA
EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE
Poradnik dla dyrektorów szkół
i nauczycieli szkół podstawowych
Praca zbiorowa
pod redakcją Barbary Woynarowskiej
Warszawa 2012
Wydawca:
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
tel. +48 22 345 37 00
fax +48 22 345 37 70
Publikacja powstała w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego”
Nakład: 15 000 egz.
Publikacja współinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EgzEmPlARz BEzPłAtNy
Przygotowanie do druku, druk i oprawa:
Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. grzegorczyk
www.grzeg.com.pl
Spis treści
Przedmowa ........................................................................................................
5
CZĘŚĆ I. EDUKACJA ZDROWOTNA – ZAGADNIENIA OGÓLNE.................................
7
1. Związki między zdrowiem a edukacją
– Barbara Woynarowska .................................
9
2. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży i jej cele
– Barbara Woynarowska ...............
11
3. Cechy współczesnej edukacji zdrowotnej
– Barbara Woynarowska............................
14
4. Status i miejsce edukacji zdrowotnej w podstawie programowej kształcenia
ogólnego
– Barbara Woynarowska .................................................................................
19
4.1. Ogólna charakterystyka edukacji zdrowotnej na poszczególnych etapach
edukacyjnych .................................................................................................. 20
4.2. Propozycje dotyczące realizacji edukacji zdrowotnej w szkole ............................ 21
5. Wybrane zagadnienia metodyki edukacji zdrowotnej
– Magdalena Woynarowska-Sołdan, Barbara Woynarowska ..............................................
24
5.1. Nowe podejścia w metodyce edukacji zdrowotnej ............................................ 24
5.2. metody aktywizujące ....................................................................................... 26
5.3. Diagnozowanie potrzeb uczniów ...................................................................... 35
5.4. Cykl uczenia się przez doświadczanie ............................................................... 36
5.5. zasady zapisywania scenariusza zajęć ............................................................... 37
5.6. Warunki, organizacja i atmosfera w czasie zajęć ................................................ 38
6. Czynniki w środowisku szkoły wspierające realizację edukacji zdrowotnej
– Barbara Woynarowska, Maria Sokołowska .....................................................................
41
6.1. tworzenie w szkole środowiska izycznego i społecznego sprzyjającego zdrowiu .... 42
6.2. Rozwój zawodowy, osobisty i społeczny nauczycieli .......................................... 46
6.3. Pozyskanie do realizacji edukacji zdrowotnej pracowników szkoły niebędących
nauczycielami .................................................................................................. 47
6.4. Współdziałanie z pielęgniarką lub higienistką szkolną ........................................ 48
6.5. Współdziałanie z rodzicami uczniów ................................................................. 49
6.6. Współdziałanie ze społecznością lokalną ........................................................... 50
7. Korzystanie z programów edukacyjnych oferowanych szkole przez różne
organizacje
–
Barbara Woynarowska .............................................................................
51
8. Związki między edukacją zdrowotną a szkolnym programem proilaktyki
– Krzysztof Ostaszewski ...................................................................................................
53
8.1. Dlaczego obok programu dydaktycznego i wychowawczego wyodrębniono
szkolny program proilaktyki? ........................................................................... 53
8.2. Wspólne elementy edukacji zdrowotnej i szkolnego programu proilaktyki ......... 55
8.3. Cechy dobrego programu proilaktycznego i warunki jego skuteczności .............. 56
8.4. Rekomendowane programy proilaktyczne ....................................................... 59
3
CZĘŚĆ II. EDUKACJA ZDROWOTNA W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA
OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ............................................
61
Wprowadzenie ...................................................................................................
62
1. Pierwszy etap edukacyjny – edukacja wczesnoszkolna ....................................
63
1.1. Rozwój, zdrowie i potrzeby uczniów klas I
–
III
– Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Barbara Woynarowska ...........................................
63
1.2. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej dla klas I
–
III
– Agnieszka Kapuścińska ..........................................................................................
67
2. Drugi etap edukacyjny – klasy IV – VI szkoły podstawowej .............................
75
2.1. Rozwój, zdrowie i zachowania zdrowotne uczniów klas IV-VI
– Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Barbara Woynarowska ...........................................
75
2.2. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej różnych przedmiotów .............. 79
2.2.1. Wychowanie izyczne –
Tomasz Frołowicz
................................................. 79
2.2.2. Przyroda –
Ligia Tuszyńska ............................................................................
84
2.2.3. Język obcy nowożytny –
Magdalena Szpotowicz ...........................................
87
2.2.4. Historia i społeczeństwo –
Alicja Pacewicz ....................................................
92
2.2.5. Inne przedmioty .................................................................................... 94
O Autorach .........................................................................................................
96
4
Plik z chomika:
dorotanik
Inne pliki z tego folderu:
I. planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej (1).rar
(7475 KB)
materiay_szkoleniowe_cz_i.pdf
(6561 KB)
materiay_szko_ii_29.11.2010.pdf
(6246 KB)
podniesienie efektywności kształcenia uczniow z specjalnymi potrzebamimateriay_szko_ii_29.11.2010.pdf
(6246 KB)
Zieja_Zenon_-_Poradnik_metodyczny_dla_wychowawcĂłw.pdf
(4311 KB)
Inne foldery tego chomika:
AFAZJA
AGRESJA
ANKIETY
AUTYZM
DIAGNOZA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin