edukacja_zdrowotna_sp.pdf

(1503 KB) Pobierz
ORGANIZACJA I REALIZACJA
EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE
Poradnik dla dyrektorów szkół
i nauczycieli szkół podstawowych
Praca zbiorowa
pod redakcją Barbary Woynarowskiej
903774464.068.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
903774464.055.png
 
 
 
 
 
903774464.056.png
 
 
903774464.057.png 903774464.058.png 903774464.059.png 903774464.060.png 903774464.061.png 903774464.062.png 903774464.063.png 903774464.064.png 903774464.065.png 903774464.066.png 903774464.067.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
903774464.069.png
 
 
 
 
 
903774464.070.png
 
 
903774464.071.png 903774464.072.png
 
903774464.073.png
 
 
 
 
903774464.074.png
 
903774464.075.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
903774464.076.png
 
903774464.077.png 903774464.078.png 903774464.079.png 903774464.080.png 903774464.001.png 903774464.002.png 903774464.003.png 903774464.004.png 903774464.005.png
 
 
 
903774464.006.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ORGANIZACJA I REALIZACJA
EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE
Poradnik dla dyrektorów szkół
i nauczycieli szkół podstawowych
Praca zbiorowa
pod redakcją Barbary Woynarowskiej
Warszawa 2012
Wydawca:
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
tel. +48 22 345 37 00
fax +48 22 345 37 70
Publikacja powstała w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego”
Nakład: 15 000 egz.
Publikacja współinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EgzEmPlARz BEzPłAtNy
Przygotowanie do druku, druk i oprawa:
Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. grzegorczyk
www.grzeg.com.pl
903774464.007.png 903774464.008.png
 
903774464.009.png
 
 
 
 
903774464.010.png
 
903774464.011.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
903774464.012.png
 
903774464.013.png 903774464.014.png 903774464.015.png 903774464.016.png 903774464.017.png 903774464.018.png 903774464.019.png 903774464.020.png 903774464.021.png
 
 
 
903774464.022.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
903774464.023.png 903774464.024.png 903774464.025.png 903774464.026.png 903774464.027.png 903774464.028.png 903774464.029.png 903774464.030.png 903774464.031.png 903774464.032.png 903774464.033.png 903774464.034.png 903774464.035.png 903774464.036.png 903774464.037.png 903774464.038.png 903774464.039.png 903774464.040.png 903774464.041.png 903774464.042.png 903774464.043.png 903774464.044.png 903774464.045.png 903774464.046.png 903774464.047.png 903774464.048.png 903774464.049.png 903774464.050.png 903774464.051.png 903774464.052.png 903774464.053.png 903774464.054.png
 
Spis treści
Przedmowa ........................................................................................................ 5
CZĘŚĆ I. EDUKACJA ZDROWOTNA – ZAGADNIENIA OGÓLNE................................. 7
1. Związki między zdrowiem a edukacją – Barbara Woynarowska .................................
9
2. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży i jej cele – Barbara Woynarowska ............... 11
3. Cechy współczesnej edukacji zdrowotnej – Barbara Woynarowska............................ 14
4. Status i miejsce edukacji zdrowotnej w podstawie programowej kształcenia
ogólnego – Barbara Woynarowska ................................................................................. 19
4.1. Ogólna charakterystyka edukacji zdrowotnej na poszczególnych etapach
edukacyjnych .................................................................................................. 20
4.2. Propozycje dotyczące realizacji edukacji zdrowotnej w szkole ............................ 21
5. Wybrane zagadnienia metodyki edukacji zdrowotnej
– Magdalena Woynarowska-Sołdan, Barbara Woynarowska .............................................. 24
5.1. Nowe podejścia w metodyce edukacji zdrowotnej ............................................ 24
5.2. metody aktywizujące ....................................................................................... 26
5.3. Diagnozowanie potrzeb uczniów ...................................................................... 35
5.4. Cykl uczenia się przez doświadczanie ............................................................... 36
5.5. zasady zapisywania scenariusza zajęć ............................................................... 37
5.6. Warunki, organizacja i atmosfera w czasie zajęć ................................................ 38
6. Czynniki w środowisku szkoły wspierające realizację edukacji zdrowotnej
– Barbara Woynarowska, Maria Sokołowska ..................................................................... 41
6.1. tworzenie w szkole środowiska izycznego i społecznego sprzyjającego zdrowiu .... 42
6.2. Rozwój zawodowy, osobisty i społeczny nauczycieli .......................................... 46
6.3. Pozyskanie do realizacji edukacji zdrowotnej pracowników szkoły niebędących
nauczycielami .................................................................................................. 47
6.4. Współdziałanie z pielęgniarką lub higienistką szkolną ........................................ 48
6.5. Współdziałanie z rodzicami uczniów ................................................................. 49
6.6. Współdziałanie ze społecznością lokalną ........................................................... 50
7. Korzystanie z programów edukacyjnych oferowanych szkole przez różne
organizacje Barbara Woynarowska ............................................................................. 51
8. Związki między edukacją zdrowotną a szkolnym programem proilaktyki
– Krzysztof Ostaszewski ................................................................................................... 53
8.1. Dlaczego obok programu dydaktycznego i wychowawczego wyodrębniono
szkolny program proilaktyki? ........................................................................... 53
8.2. Wspólne elementy edukacji zdrowotnej i szkolnego programu proilaktyki ......... 55
8.3. Cechy dobrego programu proilaktycznego i warunki jego skuteczności .............. 56
8.4. Rekomendowane programy proilaktyczne ....................................................... 59
3
CZĘŚĆ II. EDUKACJA ZDROWOTNA W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA
OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ............................................ 61
Wprowadzenie ................................................................................................... 62
1. Pierwszy etap edukacyjny – edukacja wczesnoszkolna .................................... 63
1.1. Rozwój, zdrowie i potrzeby uczniów klas I III
– Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Barbara Woynarowska ........................................... 63
1.2. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej dla klas I III
– Agnieszka Kapuścińska .......................................................................................... 67
2. Drugi etap edukacyjny – klasy IV – VI szkoły podstawowej ............................. 75
2.1. Rozwój, zdrowie i zachowania zdrowotne uczniów klas IV-VI
– Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Barbara Woynarowska ........................................... 75
2.2. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej różnych przedmiotów .............. 79
2.2.1. Wychowanie izyczne – Tomasz Frołowicz ................................................. 79
2.2.2. Przyroda – Ligia Tuszyńska ............................................................................ 84
2.2.3. Język obcy nowożytny – Magdalena Szpotowicz ........................................... 87
2.2.4. Historia i społeczeństwo – Alicja Pacewicz .................................................... 92
2.2.5. Inne przedmioty .................................................................................... 94
O Autorach ......................................................................................................... 96
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin