ei_06_2003_s49-52.pdf

(203 KB) Pobierz
skiepko.qxd
mgr in¿. Edward Skiepko
po¿arowe
zwi¹zane z nagrzewaniem siê silników
(czêæ 3)
czêciach artyku³u
(elektro.info nr
8/2002 i 1/2003) przedstawio-
no zagro¿enia zwi¹zane z na-
grzewaniem siê maszyn w sta-
nie cieplnym ustalonym i nieu-
stalonym oraz wp³yw tempera-
tury na trwa³oæ izolacji. Kolej-
nym zagadnieniem, które wy-
stêpuje podczas pracy silników
jest nagrzewanie siê przy pracy
ci¹g³ej i dorywczej.
trwaæ bêdzie zale¿nie od sta³ej
czasowej silnika od 1,5 godziny
do kilku godzin, po czym stan
cieplny silnika ustali siê i ca³a
moc cieplna doprowadzana bê-
dzie równa mocy cieplnej odpro-
wadzanej.
Praca ci¹g³a próbna zdarza
siê jednak w rzeczywistych wa-
runkach roboczych rzadko, dla-
tego te¿ czêciej mamy do czy-
nienia z prac¹ praktyczn¹ ci¹-
g³¹, w której obci¹¿enie silni-
ka zmienia siê w mniejszym lub
wiêkszym zakresie, wskutek
czego nie wystêpuje stan ciepl-
ny ustalony.
W zale¿noci od zmian ob-
ci¹¿enia, zmienia siê ci¹gle
przyrost temperatury uzwojenia
silnika wg pewnych krzywych
wyk³adniczych nagrzewania
i stygniêcia o przebiegu bardziej
stromym dla obci¹¿eñ wiêk-
szych, bardziej p³askim dla ob-
ci¹¿eñ mniejszych. Ka¿dej war-
toci pr¹du odpowiada pewna
wartoæ ustalonego przyrostu
temperatury i do tej wartoci
d¹¿y zawsze przyrost tempera-
tury silnika przy przep³ywie da-
nego pr¹du (rys.1a). Je¿eli przy-
rost temperatury przed pojawie-
niem siê danego pr¹du by³
mniejszy od odpowiadaj¹cego
mu przyrostu ustalonego, to wy-
st¹pi nagrzewanie, a je¿eli by³
wiêkszy stygniêcie.
silnika bêdzie przebiegaæ
znacznie szybciej ni¿ przy pr¹-
dzie znamionowym. Ustalony
przyrost temperatury odpowia-
daj¹cy pr¹dowi rozruchowemu
bêdzie znacznie, bo k 2 r razy,
wiêkszy od przyrostu odpowia-
daj¹cego pr¹dowi znamionowe-
mu. Natomiast czas trwania
rozruchu w stosunku do czasu
potrzebnego na osi¹gniêcie
przyrostu ustalonego k 2 r T dop
bêdzie bardzo ma³y. Wynika
st¹d, ¿e w porównaniu z rozpa-
trywaniem nagrzewania silnika
przy pr¹dzie równym znamiono-
wemu lub mniejszym, przybli-
¿one rozpatrywanie nagrzewa-
nia przy rozruchu, polegaj¹ce
na traktowaniu silnika jako jed-
norodnej ca³oci, bêdzie bar-
dziej niedok³adne. Wydzielaj¹-
ca siê bowiem moc cieplna bê-
dzie wiêksza, nie zd¹¿y w ci¹-
gu tak krótkiego czasu jak czas
rozruchu rozprzestrzeniæ siê
i zostanie poch³oniêta jedynie
przez samo uzwojenie. Wskutek
tego rozk³ad temperatury bê-
nagrzewanie przy
rozruchu
nagrzewanie przy
pracy
ci¹g³ej
Nagrzewanie wskutek prze-
p³ywu pr¹du rozruchowego
i strat powstaj¹cych przy rozru-
chu jest tym wiêksze, im wiêk-
szy jest pr¹d rozruchowy oraz
im d³u¿szy jest czas trwania
rozruchu. Najwiêksze nagrze-
wanie wyst¹pi wiêc w przypad-
ku rozruchu silnika klatkowego,
gdy rozruch ten jest ciê¿ki
i odbywa siê przez bezpore-
dnie w³¹czenie silnika do sieci.
Przy przep³ywie pr¹du
o redniej krotnoci rozrucho-
wej , np. kr = 5 nagrzewanie
Rozró¿niamy dwa rodzaje
pracy ci¹g³ej silników elek-
trycznych:
n
pracê ci¹g³¹ próbn¹,
pracê ci¹g³¹ praktyczn¹.
Przy pracy ci¹g³ej próbnej,
tj. pracy w ci¹gu d³ugiego cza-
su przy obci¹¿eniu niezmien-
nym, najpierw wyst¹pi nieusta-
lony stan nagrzewania, który
49
6/2003 www.elektro.info.pl
zagro¿enie
W dwu wczeniejszych
n
617062495.014.png
Rys. 1 Wykresy obci¹¿enia i krzywe nagrzewania siê silnika w ró¿nych rodzajach pracy: a) praca ci¹g³a; b) praca
dorywcza; c) praca przerywana
jest z punktu widzenia nagrzewa-
nia silnika to, ¿e o ile przy pracy
ci¹g³ej jest na ogó³ obojêtne,
jak prêdko silnik osi¹gnie przy-
rost temperatury ustalony, o tyle
przy pracy dorywczej w³anie
prêdkoæ wzrostu temperatury
decyduje o obci¹¿alnoci silni-
ka. Przy pracy ci¹g³ej zachodzi
w stanie ustalonym, tj. po osi¹-
gniêciu przyrostu trwale dopusz-
czalnego, równoæ mocy ciepl-
nej doprowadzanej i mocy ciepl-
nej odprowadzanej, przy pracy
dorywczej odprowadzanie cie-
p³a odgrywa przy nagrzewaniu
siê ma³¹ rolê, a o obci¹¿alno-
ci decyduje pojemnoæ cieplna
silnika. Silniki na pracê doryw-
cz¹ powinny byæ budowane tak,
aby mia³y du¿¹ pojemnoæ cie-
pln¹, a wiêc stosunkowo du¿¹
sta³¹ czasow¹ nagrzewania.
dzie taki, ¿e ró¿nica miêdzy
przyrostem temperatury uzwoje-
nia a przyrostem temperatury
powierzchni D T z bêdzie znacz-
nie wiêksza ni¿ przy pr¹dzie
znamionowym D T ust i w³anie
dlatego traktowanie silnika jako
ca³oci bêdzie niedok³adne.
Dlatego te¿ przy rozpatrywa-
niu nagrzewania silnika podczas
rozruchu i przy wyznaczaniu
przyrostu temperatury uzwoje-
nia po up³ywie czasu rozruchu
bli¿sze prawdy bêdzie branie
pod uwagê nie sta³ej czasowej
nagrzewania ca³ego silnika,
lecz kilkakrotnie od niej mniej-
szej sta³ej czasowej samego
uzwojenia, wynosz¹cej 4... 12
min, np. rednio 6 min. Ponad-
to, poniewa¿ nagrzewanie przy
rozruchu przebiega w pocz¹tko-
wej czêci krzywej nagrzewa-
nia, mo¿emy bez pope³nienia
du¿ego b³êdu pos³ugiwaæ siê
przy wyznaczaniu przyrostu
temperatury po up³ywie krót-
kiego czasu rozruchu t f nie rów-
naniem krzywej nagrzewania,
lecz znacznie prostszym równa-
niem stycznej do tej krzywej, co
odpowiada za³o¿eniu, zgodnie
z którym podczas rozruchu
mo¿na pomin¹æ oddawanie
ciep³a na zewn¹trz.
Czas trwania rozruchu jest
zawsze krótki w stosunku do
czasu potrzebnego do ustalenia
siê temperatury przy pracy ci¹-
g³ej pod wp³ywem przep³ywu
pr¹du rozruchowego. Mo¿e on
jednak byæ bardzo krótki, gdy
rozruch jest ³atwy i wynosiæ
mo¿e u³amek sekundy, a mo¿e
byæ jednak znacznie d³u¿szy,
gdy rozruch jest trudny i wyno-
siæ nawet kilka minut. Przy roz-
ruchu przewlek³ym ciep³o wy-
dzielone w czasie jego trwania
osi¹ga niekiedy tak du¿e warto-
ci, ¿e mo¿e decydowaæ o do-
borze silnika. Na przyk³ad przy
wyborze silnika do napêdu wi-
rówki czêsto decyduj¹ warunki
rozruchowe, a nie wa-runki pra-
cy ci¹g³ej po dokonanym rozru-
chu.
osi¹ga, tylko 0,63 temperatury
ustalonej.
Moc znamionowa silnika przy
pracy dorywczej mo¿e wiêc byæ
wiêksza ni¿ przy pracy ci¹g³ej
i to tym wiêksza, im krótszy jest
czas pracy. Przyrost temperatu-
ry uzwojenia silnika przy koñcu
czasu pracy dorywczej powinien
byæ równy przyrostowi trwale
dopuszczalnemu. Przyrostu us-
talonego odpowiadaj¹cego temu
zwiêkszonemu obci¹¿eniu silnik
w ogóle nie osi¹gnie, poniewa¿
jego praca zostanie wczeniej
przerwana. Po czasie pracy na-
stêpuje czas przerwy, który jest
tak d³ugi, ¿e silnik przed po-
nownym czasem pracy ostyga
do temperatury otoczenia.
Przy pracy dorywczej nie po-
winno siê doprowadzaæ do
przekraczania temperatur trwa-
le dopuszczalnych dla pracy
ci¹g³ej, bo po pierwsze nawet
nieznaczne przekroczenie czasu
pracy dorywczej przy zwiêkszo-
nym obci¹¿eniu mo¿e spowo-
dowaæ znaczne przekroczenie
przyrostu temperatury trwale
dopuszczalnej i zagra¿aæ zni-
szczeniem izolacji, a w ka¿dym
razie znacznym zmniejszeniem
jej trwa³oci, po drugie za,
zwiêkszaj¹c jeszcze bardziej
moc znamionow¹ silnika, nie
mo¿na by³oby zachowaæ do-
statecznej przeci¹¿alnoci mo-
mentem.
Zasadnicz¹ ró¿nic¹ miêdzy
prac¹ ci¹g³¹ a prac¹ dorywcz¹
nagrzewanie przy
pracy
przerywanej
Je¿eli praca silnika jest prze-
rywana (rys.1c), to czasy pracy
i czasy przerw w pracy nastêpu-
j¹ na przemian, przy czym
w czasie przerwy, silnik nie zd¹-
¿y ostygn¹æ, poniewa¿ jeden
cykl roboczy silnika, tj. suma
czasu pracy i czasu przerwy,
wynosi nie wiêcej ni¿ 10 min,
a w praktyce na ogó³ znacznie
mniej, poniewa¿ czêstoæ
w³¹czeñ przy pracy przerywa-
nej dochodzi do 600 na godzi-
nê. Ka¿de nastêpne w³¹czenie
odbywa siê wiêc przy silniku
coraz bardziej nagrzanym. Stop-
niowy wzrost przyrostów tempe-
ratury silnika pod koniec po-
szczególnych czasów pracy trwa
a¿ do czasu ustalenia siê prze-
biegów. Przy pracy przerywanej,
podobnie jak przy pracy ci¹-
g³ej, a w odró¿nieniu od pracy
dorywczej, nastêpuje po pew-
nym czasie stan cieplny ustalo-
ny, w którym przyrosty tempera-
tury wahaj¹ siê miêdzy dwiema
wartociami skrajnymi (rys.1c).
nagrzewanie przy
pracy
dorywczej
Je¿eli praca silnika jest nie
ci¹g³a, lecz dorywcza (rys. 1b),
to po up³ywie czasu pracy do-
rywczej, wynosz¹cego np.
30,45 lub 60 min, uzwojenie
silnika osi¹gnie podczas prze-
p³ywu pr¹du znamionowego
odpowiadaj¹cego pracy ci¹g³ej
przyrost temperatury znacznie
mniejszy od trwale dopuszczal-
nego. Je¿eli przyj¹æ na przy-
k³ad, ¿e czas pracy dorywczej
silnika wynosi 60 min, a jego
sta³a czasowa te¿ 60 min, to
przyrost ten wyniesie niewiele
wiêcej ni¿ po³owa przyrostu
trwale dopuszczalnego. Po
up³ywie czasu równego sta³ej
czasowej nagrzewania silnik
50
www.elektro.info.pl 6/2003
617062495.015.png 617062495.016.png 617062495.017.png
 
byæ w ci¹gu tego samego czasu
te same, otrzymamy wzór:
silnika przy pracy przerywanej
jest nieregularne, pr¹d znamio-
nowy silnika przy pracy przery-
wanej jest pewnym pr¹dem za-
stêpczym i przejciowo mog¹
wystêpowaæ pr¹dy od niego
wiêksze, obliczenia za zarów-
no tego pr¹du, jak i wzglêdne-
go czasu roboczego, nie mog¹
byæ dok³adne i dlatego celowe
jest przewidzieæ pewien za-
pas. Ponadto izolacja silnika
pracuje w warunkach o tyle nie-
korzystnych, ¿e wystêpuj¹ du-
¿e zmiany temperatur, czêstsze
ni¿ w urz¹dzeniach na pracê
ci¹g³¹, a tak¿e wstrz¹sy oraz
drgania itp., wskutek czêstych
rozruchów.
w którym:
I p oraz t p pr¹d i ³¹czny czas pra-
cy przerywanej, I c oraz t c pr¹d
przy pracy ci¹g³ej i rozpatrywany
czas pracy.
A wiêc stosunek pr¹dów
(równy stosunkowi mocy):
Rys. 2 Nagrzewanie siê silnika w warunkach znamionowych pracy przerywa-
nej przy ró¿nej czêstoci w³¹czeñ:
1 nagrzewanie siê przy ma³ej czêstoci w³¹czeñ;
2 nagrzewanie siê przy du¿ej czêstoci w³¹czeñ;
3 krzywa nagrzewania siê przy pr¹dzie znamionowym;
4 krzywa stygniêcia
[2]
przy czym e wzglêdny czas robo-
czy.
Podczas przerwy zostaje odpro-
wadzana moc cieplna, poch³a-
niana podczas pracy. Je¿eli
w sposób przerywany bêdzie
pracowaæ silnik obci¹¿ony pr¹-
dem znamionowym odpowiada-
j¹cym pracy ci¹g³ej, to naj-
wiêkszy osi¹gany przyrost tem-
peratury uzwojeñ bêdzie mniej-
szy od przyrostu trwale dopu-
szczalnego i to tym mniejszy, im
mniejszy bêdzie czas roboczy.
Moc znamionowa silnika przy
pracy przerywanej mo¿e wiêc
byæ wiêksza ni¿ przy pracy ci¹-
g³ej.
Zak³adaj¹c, ¿e iloci ciep³a
wydzielane w uzwojeniach przy
obu rodzajach pracy powinny
Na przyk³ad przy e = 0,4
otrzymamy
[3]
W przypadku pracy doryw-
czej i przerywanej nie powinno
siê przekraczaæ przyrostu trwa-
le dopuszczalnego przy pracy
ci¹g³ej, poniewa¿ obci¹¿enie
wp³yw
czêstoci
w³¹czeñ na
nagrzewanie
Praca przerywana silnika
o danym wzglêdnym czasie ro-
51
6/2003 www.elektro.info.pl
[1]
617062495.001.png 617062495.002.png 617062495.003.png 617062495.004.png 617062495.005.png 617062495.006.png 617062495.007.png 617062495.008.png 617062495.009.png 617062495.010.png
su roboczego lub zmniejszania
obci¹¿alnoci silnika przy pra-
cy przerywanej.
W skrajnym przypadku moc
znamionowa silnika przy pracy
przerywanej mo¿e byæ nawet
mniejsza ni¿ moc znamionowa
przy pracy ci¹g³ej. Jest to
przedstawione na rys. 3. Odcin-
ki krzywej nagrzewania siê sil-
nika przy pracy przerywanej,
odpowiadaj¹ce nagrzewaniu
siê, sk³adaj¹ siê z odcinków
o bardzo stromym przebiegu,
odpowiadaj¹cym nagrzewaniu
siê wskutek pr¹du rozruchowe-
go, równoleg³ych do krzywej 2
i odcinków odpowiadaj¹cych
nagrzewaniu siê wskutek prze-
p³ywu pr¹du znamionowego
(dla pracy przerywanej) odpo-
wiadaj¹cych krzywym 1 (na-
grzewanie siê przy pr¹dzie zna-
mionowym) oraz 4 (stygniêcie
po nagrzaniu siê pr¹dem rozru-
chowym). Odcinki odpowiada-
j¹ce stygniêciu maj¹ przebieg
odpowiadaj¹cy krzywym sty-
gniêcia 3 oraz, 5. W miarê
wzrostu temperatury stygniêcie
w czasie nagrzewania pr¹dem
znamionowym jest coraz wiêk-
sze i odcinki krzywej odpowia-
daj¹ce nagrzewaniu pr¹dem
znamionowym staj¹ siê coraz
mniej strome, aby wreszcie
przejæ w odcinki odpowiada-
j¹ce stygniêciu, a nie nagrze-
waniu w czasie pracy po usta-
niu rozruchu. Jak widaæ na ry-
sunku, gdyby silnik pracowa³
w sposób ci¹g³y pobieraj¹c
z sieci pr¹d znamionowy odpo-
wiadaj¹cy pracy przerywanej,
to osi¹gn¹³by przyrost tempe-
ratury T ust mniejszy od przyro-
stu temperatury T dop . Wynika
st¹d, ¿e pr¹d pobierany przez
silnik przy pracy ci¹g³ej mo¿e
byæ wiêkszy od pr¹du pobiera-
nego przy pracy przerywanej,
a wiêc moc znamionowa silni-
ka przy pracy przerywanej jest
mniejsza wskutek du¿ych
wzrostów pr¹du przy rozruchu
ni¿ moc znamionowa tego sa-
mego silnika przy pracy
q
Rys.3 Nagrzewanie siê silnika w warunkach znamionowych pracy przerywa-
nej z uwzglêdnieniem wzrostów pr¹du przy rozruchu
1 krzywa nagrzewania siê przy pr¹dzie znamionowym;
2 krzywa nagrzewania siê przy pr¹dzie rozruchowym;
3 krzywa stygniêcia po nagrzaniu siê pr¹dem znamionowym;
4 krzywa stygniêcia po nagrzaniu siê pr¹dem rozruchowym;
5 krzywa stygniêcia po nagrzaniu siê pr¹dem rozruchowym przy
przep³ywie pr¹du znamionowego;
6 krzywa nagrzewania siê przy pracy przerywanej
literatura
1. H. Markiewicz, Bezpieczeñstwo
w elektroenergetyce, WNT. War-
szawa 1999.
2. Praca zbiorowa, Poradnik in¿ynie-
ra elektryka, WNT, Warszawa
1997
3. PN-91/E-050009/473, Instalacje
elektryczne w obiektach budowla-
nych. rodki ochrony przed pr¹-
dem przetê¿eniowym.
4. PN-91/E-05009/42 Instalacje
elektryczne w obiektach budow-
lanych. Ochrona przed skutkami
oddzia³ywania cieplnego.
5. PN-91/E-050009/43, Instalacje
elektryczne w obiektach budowla-
nych. Ochrona przed pr¹dem
przetê¿eniowy.
6. B. Walentynowicz Zabezpieczenia
silników indukcyjnych PWT War-
szawa 1977.
boczym mo¿e odbywaæ siê przy
ró¿nej czêstoci w³¹czeñ. Na
przyk³ad przy wzglêdnym cza-
sie roboczym wynosz¹cym 0,4
(40%) i przebiegu regularnym,
mo¿e nast¹piæ w ci¹gu godziny
10 w³¹czeñ po 144 s lub 120
w³¹czeñ po 12 s, jak to jest po-
kazane na rys. 2, przy ma³ej
czêstoci w³¹czeñ (krzywa 1),
a wiêc przy stosunkowo d³ugo-
trwa³ych w³¹czeniach, nagrze-
wanie siê ju¿ w ci¹gu pierwsze-
go w³¹czenia jest du¿e, choæ
silnik bêdzie mia³ czas osty-
gn¹æ w ci¹gu stosunkowo d³u-
giego czasu przerwy, to jednak
ju¿ po niewielu w³¹czeniach
zostanie osi¹gniêty przyrost
temperatury równy dopuszczal-
nemu.
Natomiast przy du¿ej czê-
stoci w³¹czeñ (krzywa 2) na-
grzewanie siê przy tym samym
pr¹dzie i tym samym wzglêd-
nym czasie roboczym odbywa
siê wolniej, a dopuszczalny
przyrost temperatury jest osi¹-
gany po up³ywie czasu znacz-
nie d³u¿szego.
Je¿eli wiêc ca³kowity czas
pracy (u¿ytkowania, okresu pra-
cy) silnika jest ograniczony, tzn.
nie trwa bez przerywania pracy
wielu godzin, to mo¿na przyj¹æ,
¿e warunki nagrzewania siê sil-
nika w pracy przerywanej przy
du¿ej czêstoci w³¹czeñ s¹
korzystniesze ni¿ przy ma³ej
czêstoci w³¹czeñ.
Jest to jednak tylko wtedy
s³uszne, kiedy przyjmujemy,
¿e w ci¹gu ca³ych czasów
pracy silnik pobiera zawsze ten
sam pr¹d o sta³ej wartoci.
Warunek ten rzadko jest spe³-
niany, bo ka¿de w³¹czenie
silnika jest zwi¹zane z jego
rozruchem, a przy rozruchu
wystêpuj¹ przecie¿ w prakty-
ce niemal zawsze wiêksze lub
mniejsze wzrosty pr¹du.
Przy u¿yciu silników klatko-
wych wzrosty te s¹ du¿e i je-
¿eli czêstoæ w³¹czeñ jest
du¿a, to zaznacza siê jej du¿y
wp³yw na nagrzewanie. O ile
bowiem czas rozruchu silnika
o pracy ci¹g³ej jest w porów-
naniu z ca³kowitym czasem
pracy silnika znikomo ma³y,
o tyle suma czasów rozruchu
przy du¿ej czêstoci w³¹czeñ
mo¿e stanowiæ po³owê sumy
czasów pracy, a przy bardzo
du¿ej czêstoci w³¹czeñ na-
wet wiêcej.
Je¿eli wiêc wzrosty pr¹du
przy rozruchu s¹ du¿e, to
oczywicie warunki pracy
przerywanej silnika przy du¿ej
czêstoci w³¹czeñ s¹ mniej
korzystne ni¿ przy ma³ej czê-
stoci w³¹czeñ. Du¿a czê-
stoæ w³¹czeñ zmusza do
zmniejszania wzglêdnego cza-
52
www.elektro.info.pl 6/2003
617062495.011.png 617062495.012.png 617062495.013.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin