normy olejów.pdf

(322 KB) Pobierz
Project2
NORMY JAKOÂCIOWE OLEJÓW SILNIKOWYCH
Klasy Amerykaƒskiego Instytutu Ropy API
(API: American Petroleum Institute) dostarczajà informacji o amerykaƒskich wymaganiach i kryteriach
jakoÊciowych, które spe∏nia olej silnikowy. Aktualne, najwy˝sze klasyfikacje API dla silników benzynowych
to SM, a dla silników Diesla w pojazdach u˝ytkowych CI-4. Oleje do silników Diesla w samochodach
osobowych nie sà obecnie klasyfikowane w klasie API.
ACEA -Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów
ACEA
Ró˝norodne zastosowania olejów silnikowych oznaczone sà literami przez europejskà Klasyfikacj´ ACEA:
A - Oleje do silników benzynowych w samochodach osobowych
B - Oleje do silników Diesla ma∏ej pojemnoÊci w samochodach osobowych i dostawczych
C - Oleje do silników Diesla z filtrem czàstek sta∏ych w samochodach osobowych
E - Oleje dla pojazdów u˝ytkowych z silnikiem Diesla
European Automobile
Manufacturers Association
Przewodnik
po olejach
silnikowych
lepkoÊcià (HTHS < 3,5 mPas).
Preferowane klasy lepkoÊci: XW-30 i XW-20.
A2 Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu.
A3 Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu  o wy˝szych wymaganiach
Silniki Diesla w samochodach osobowych
B1 Kategoria energooszcz´dnych olejów silnikowych ze szczególnie niskà
Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu. Przewy˝sza ACEA B2
odniesieniu do Êcierania krzy-wek, czystoÊci t∏oka i stabilnoÊci lepkoÊciowej
przy zanieczyszczeniu sadzà.
B3
Jaki olej jest odpowiedni?
Tabele przedstawiajà obowiàzujàce oraz wycofane klasy jakoÊciowe
API Service. Przed skorzystaniem z tego przewodnika u˝ytkownicy
samochodów powinni sprawdziç zalecenia producenta swojego pojazdu
zawarte w ksià˝ce pojazdu. Oleje mogà mieç wi´cej ni˝ jeden poziom
zgodnoÊci z zaleceniami.
W przypadku samochodowych silników benzynowych nowsze klasy
jakoÊciowe API zast´pujà wszystkie starsze klasy. JeÊli ksià˝ka pojazdu
zaleca stosowanie oleju klasy API SJ lub API SL, oleje oznaczone klasà
API SM zapewnià pe∏nà ochron´ silnika.
W przypadku silników wysokopr´˝nych (Diesel) nowsze klasy zazwyczaj
- choç nie zawsze - zast´pujà klasy starsze.
Silniki wysokopr´˝ne (Diesel)
Klasa
ni˝ A2. Przewy˝sza ACEA A2 w odniesieniu do Noack (straty przy odparo-
waniu), czystoÊci t∏oka i odpornoÊci na utlenianie.
B4 Nowa kategoria.  Oleje do silników Diesla z bezpoÊrednim wtryskiem paliwa
Status Przeznaczenie
Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu. Odpowiada ACEA A3,
jednak˝e z obni˝onà lepkoÊcià HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu
do oleju referencyjnego 15W-40 musi zostaç wykazana oszcz´dnoÊç paliwa
> 2,5%.
Silniki Diesla w samochodach ci´˝arowych
E1
(TDI).
Wprowadzona 5 wrzeÊnia 2002r. Do
szybkobie˝nych, czterosuwowych silników;
zaprojektowane z myÊlà o nowych stan-
dartach emisji spalin obowiàzujàcych od
2004 r. Formu∏y olejów klasy CI-4 opra-
cowano z myÊlà o podtrzymaniu ˝ywotnoÊci
silników, w których wykorzystano system
wtórnego obiegu spalin (EGR - Exhaust
Gas Recirculation) i powinny byç stoso-
wane z paliwem dieslowskim o zawartoÊci
siarki do 0,5 % masy. Mogà byç stoso-
wane wsz´dzie tam, gdzie wymagane sà
oleje klas CD, CE, CF-4, CG-4 i CH-4.
Wprowadzona w roku 1998. Do szybko-
bie˝nych, czterosuwowych silników; zapro-
jektowane z myÊlà o standartach emisji spa-
lin obowiàzujàcych od 1998 r. Formu∏y olejów
klasy CI-4 opracowano z myÊlà o u˝yciu
z paliwami dieslowskimi o zawartoÊci siarki
do 0,5 % masy. Mogà byç stosowane
wsz´dzie tam, gdzie wymagane sà oleje klas
CD, CE, CF-4 i CG-4.
Wprowadzona w roku 1995. Do mocno
obcià˝onych, szybkobie˝nych, czterosuwo-
wych silników zasilanych paliwami diesla
o zawartoÊci siarki do 0,5 % masy. zapro-
jektowane z myÊlà o standartach emisji
spalin obowiàzujàcych od 1998 r. Mogà
byç stosowane wsz´dzie tam, gdzie
wymagane sà oleje klas CD, CE i CF-4.
Wprowadzona w roku 1990. Do szybko-
bie˝nych, czterosuwowych silników wolno-
ssàcych i z turbodo∏adowaniem. Mogà byç
stosowane wsz´dzie tam, gdzie wymagane
sà oleje klas CD i CE.
Wprowadzona w roku 1994. Do szybko-
bie˝nych, czterosuwowych silników wolno-
ssàcych i z turbodo∏adowaniem. Mogà byç
stosowane wsz´dzie tam, gdzie wymagane
sà oleje klas CD i CE.
Wprowadzona w roku 1994. Do silników
pojazdów terenowych z bezpoÊrednim
wtryskiem i innych silników Diesla w∏àcznie
z zasilanymi paliwem zawierajàcym ponad
0,5 % masy siarki. Mogà byç stosowane
wsz´dzie tam, gdzie wymagane sà oleje
klasy CD.
Wprowadzona w roku 1987. Do szybko-
bie˝nych, czterosuwowych silników wolno-
ssàcych i z turbodo∏adowaniem. Mogà byç
stosowane wsz´dzie tam, gdzie wymagane
sà oleje klas CC i CD.
Wprowadzona w roku 1987. Do silników
dwusuwowych.
Wprowadzona w roku 1955. Do niektó-
rych silników wolnossàcych i z turbodo-
∏adowaniem.
Do silników wprowadzonych przed rokiem
1961.
Do Êrednio obcià˝onych silników z lat 1949
do 1960.
Do lekko obcià˝onych silników. Lata 1940’
i 1950’.
B5
Odpowiada ACEA B4, jednak˝e z obni˝onà lepkoÊcià HTHS. W silniku
pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W-40 musi zostaç
wykazana oszcz´dnoÊç paliwa > 2,5%.
CI-4
aktualna
Nieaktualna
C1
Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach
osobowych z filtrem czàstek sta∏ych. ZawartoÊç popio∏ów siarczanowych
maksy-malnie 0,5%. Z obni˝onym HTHS (Ford).
Silniki benzynowe
Klasa Status
E2
Przeznaczenie
Odpowiada ACEA B2
C2
Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach
osobowych z filtrem czàstek sta∏ych. ZawartoÊç popio∏ów siarczanowych
maksymalnie 0,8%. Z HTHS > 2,9 mPas (PEUGEOT).
E3
Nieaktualna od 10/2004
Oparta na normie MB 228.5. Nie stosuje si´ testu silnikowego OM 364
A, za to Mack T8 & T8E. Przeznaczony na najd∏u˝sze okresy mi´dzy wymia-
nami oleju, odpowiedni do silników spe∏niajàcych Euro III.
Do wszystkich obecnie u˝ywanych silników
benzynowych. Wprowadzona 30 listopada 2004
r. . Oleje klasy SM charkteryzujà si´ lepszà
ochronà przed utlenieniem, lepiej zabezpieczajà
przed powstawaniem osadów oraz przed
zu˝yciem podzespo∏ów. Majà te˝ lepsze
parametry niskotemperaturowe w ca∏ym
okresie pracy oleju. Niektóre z olejów tej klasy
mogà posiadaç najnowsze klasy ILSAC
(Amerykaƒsko-Japoƒskiego Komitetu
Standaryzacji i Dopuszczeƒ Olejów) oraz/lub
oznaczenie jakoÊciowe jako energo-oszcz´dne
(Energy Conserving).
Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych
z filtrem czàstek sta∏ych. ZawartoÊç popio∏ów siarczanowych maks.0,8%. Z HTHS
> 3,5 mPas (DaimlerChrysler i BMW).
CH-4
SM aktualna
aktualna
E4
C3
E5
Nieaktualna od 10/2004
ACEA
CG-4
aktualna
E6
Do silników z AGR bez filtra czàstek sta∏ych i sil-ników z SCR; zalecany
do silników z filtrem czàstek sta∏ych w po∏àczeniu z paliwem o niskiej
zawartoÊci siarki; zawartoÊç popio∏ów siarczanowych < 1 % (wagowo).
European Automobile
Manufacturers Association
Do wszystkich obecnie u˝ywanych silników
benzynowych. Wprowadzona 1 lipca 2001 r.
Oleje klasy SL zaprrojektowano z myÊlà o lepszej
kontroli osadów wysokotemperaturowych
i zmniejszeniu konsumpcji w∏asnej. Niektóre
z olejów tej klasy mogà posiadaç najnowsze
klasy ILSAC (Amerykaƒsko-Japoƒskiego
Komitetu Standaryzacji i Dopuszczeƒ Olejów)
oraz/lub oznaczenie jakoÊciowe jako energo-
oszcz´dne (Energy Conserving).
SL
aktualna
CF-4
aktualna
E7
Do silników bez filtra czàstek sta∏ych, wi´kszoÊci silników z AGR  i wi´kszoÊci
silników SCR. ZawartoÊç popio∏ów siarczanowych maks. 2 % (wagowo).
CF-2
aktualna
Norma VW
Norma MercedesBenz
SJ
SH
SG
SF
SE
SD
SC
SB
SA
aktualna
Do silników z roku 2001 i starszych
VW500.00
Oleje lekkiego biegu do silników benzynowych i wolnossàcych silników Diesla. Wy∏àcznie oleje
klasy SAE 0W-XX, 5W-XX i 10W-XX. Po 10/91 oleje XX>40 nie sà ju˝ uwzgl´dniane.
MB 228.1
Oleje silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu do do∏adowanych silników
Diesla.
Do silników z roku 1996 i starszych. Klasa
obowiàzujàca w przypadku gdy jest poprzedzona
aktualnà klasà C.
przestarza∏a
Konwencjonalne oleje silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu bez w∏aÊciwoÊci oleju
lekkiego biegu do silników benzynowych i wolnossàcych silników Diesla.
Oleje silnikowe SHPD do wysoko-do∏adowanych silników Diesla, wyd∏u˝ony okres
wymiany oleju do 45 000 km.
CF
aktualna
VW501.01
MB 228.3
przestarza∏a
przestarza∏a
przestarza∏a
przestarza∏a
przestarza∏a
Oleje silnikowe UHPD (Ultra-High-Performance-Diesel) do wysoko-do∏adowanych
silników Diesla, wyd∏u˝one okresy wymiany oleju w Light Duty do 45 000 km.
W klasie Heavy Duty mo˝liwy jest okres wymiany oleju do 160 000 km (wg
wskazaƒ Service-Intervall).
MB 228.51 Oleje silnikowe UHPD wg MB 228.5 ze szczególnymi wymaganiami dotyczàcymi
VW502.00
Oleje lekkiego biegu do silników benzynowych pracujàcych w trudnych warunkach.
Do silników z roku 1993 i starszych
MB 228.5
Do silników z roku 1988 i starszych
VW503.00
Norma dla silników benzynowych w samochodach osobowych z przed∏u˝onym okresem mi´dzy
wymianami (WIV: 30 000 km, 2 lata). Przewy˝sza wymagania 502 00 (HTHS 2,9 mPas).
CE
przestarza∏a
Norma dla olejów do do∏adowanych silników benzynowych w samochodach osobowych
z przed∏u˝onym okresem mi´dzy wymianami (WIV, np. Audi S3, TT; HTHS>3,5 mPas).
Do silników z roku 1979 i starszych
VW503.01
filtra czàstek sta∏ych do silników Euro IV.
MB 229.1 Oleje silnikowe do samochodów osobowych (silniki benzynowe i Diesla). Podwy˝szone
Nowa norma dla pojazdów z systemem Longlife. Do silników benzynowych i Diesla ∏àcznie z
silnikami Diesla wyposa˝onymi w filtry czàstek sta∏ych bez dodatku paliwa.
Do silników z roku 1971 i starszych
CD-II
CD
CC
CB
CA
przestarza∏a
VW504.00
wymagania w stosunku do ACEA A2-96/A3-96 i B2-96/B3-96.
MB 229.3 Oleje silnikowe do samochodów osobowych.
MB 229.31 Oleje silnikowe do samochodów osobowych z filtrem czàstek sta∏ych (silniki
Do silników z roku 1967 i starszych
Do starszych silników. Stosowaç tylko w
wypadku gdy producent bezwzgl´dnie tego
wymaga.
Do starszych silników; nie zast´puje innych
klas jakoÊciowych. Stosowaç tylko w wypadku
gdy producent bezwzgl´dnie tego wymaga.
przestarza∏a
VW505.00
Wielosezonowy olej silnikowy do silników Diesla z i bez turbodo∏adowania.
przestarza∏a
przestarza∏a
VW505.01
Wielosezonowy olej silnikowy specjalnie dla silników Diesla z pompowtryskiwaczami.
Diesla).
Norma do silników Diesla z przed∏u˝onym okresem mi´dzy wymianami (WIV: 50 000 km, 2 lata,
HTHS 2,9 mPas).
Oleje silnikowe do samochodów osobowych z wyd∏u˝onymi okresami wymiany
olejów (20 000 km), obni˝ona emisja substancji szkodliwych.
VW506.00
MB 229.5
przestarza∏a
przestarza∏a
Norma dla silników Diesla z pompowtryskiwaczami z przed∏u˝onym okresem mi´dzy wymianami
(WIV).
przestarza∏a
VW506.01
Norma OPEL
UWAGA: API Êwiadomie pomin´∏o „SI” oraz „SK” w ustanawiajàc nowe klasy
Nowa norma VW dla pojazdów z systemem Longlife. Do silników benzynowych i Diesla,
∏àcznie z silnikami Diesla z systemem czàstek sta∏ych bez dodatku paliwa.
VW507.00
GM-LL-A-025 Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi,
Norma BMW
energooszcz´dne.
GM-LL-B-025 Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami Diesla,
energooszcz´dne.
Spezialöl
LepkoÊç oleju silnikowego opisana jest w klasie SAE
(SAE: Society of Automotive Engineers).
Oleje silnikowe do silników benzynowych sprzed 1998 r., lub silników Diesla.
Norma FORD WSS-M2C
Longlife-98
Oleje silnikowe do silników benzynowych, rok budowy - od roku 1998
912-A1 Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i silnikami
Longlife-01
Oleje silnikowe do silników benzynowych, rok budowy - od wrzeÊnia 2001.
Diesla, poza 1,9 TDI Diesel (Ford Galaxy) i 1,4 TDCI (Ford Fiesta).
913-A Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i silnikami
Przyk∏ad: Olej silnikowy SAE 0W-30 – pierwsza cyfra opisuje „p∏ynnoÊç” w niskich temperaturach. Im ni˝sza
jest wartoÊç tej cyfry, tym lepiej dany olej silnikowy zachowuje si´ w niskich temperaturach, tzn. odpowiednio
szybko dociera do wa˝nych w´z∏ów tarcia w silniku. Druga z liczb informuje o zdolnoÊci smarowania w wysokich
w wysokich temperaturach. Obie wartoÊci odnoszà si´ do temperatur zewn´trznych.
Longlife-01 FE Oleje silnikowe dla okreÊlonych silników benzynowych, rok budowy od 2001.
Longlife-04
Diesla, poza 1,9 TDI Diesel (Ford Galaxy) i 1,4 TDCI (Ford Fiesta).
913-B Oleje silnikowe do silników 1,4 TDCI (Ford Fiesta).
917-A
Oleje silnikowe dla okreÊlonych silników, rok budowy od 2004.
Oleje silnikowe do silników Diesla 1,9 TDI (Ford Galaxy).
Silniki benzynowe
A1 Kategoria olejów silnikowych energooszcz´dnych ze szczególnie niskà
lepkoÊcià HTHS (odpowiednio A1).
B2 Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu.
A5
317109713.022.png 317109713.023.png 317109713.024.png 317109713.025.png 317109713.001.png 317109713.002.png 317109713.003.png 317109713.004.png
 
317109713.005.png 317109713.006.png 317109713.007.png 317109713.008.png 317109713.009.png 317109713.010.png 317109713.011.png 317109713.012.png 317109713.013.png 317109713.014.png 317109713.015.png 317109713.016.png 317109713.017.png 317109713.018.png
 
317109713.019.png 317109713.020.png 317109713.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin