Różnice indywidualne 04.15.doc

(20 KB) Pobierz

Temperament w ujęciu RTT jako endofenotyp zaburzeń psychicznych

-koncepcja endofenotypów została wprowadzona w nurcie psychiatrii biologicznej

-Pojęcie endofenotypu odnosi się  do konstruktu prostszego niż zaburzenie (może nim być cecha osobowości), który jest uwarunkowany genetycznie i powiązany z danym zaburzeniem.

-Konstrukt taki może posłużyć do wykazania genetycznego wpływu na zaburzenie, nawet tych genów, których wpływ jest stosunkowo słaby i trudny do zaobserwowania.

-im bardziej złożone zaburzenie tym więcej genów uczestniczy w jego powstawaniu

-Endofenotyp może stanowić ogniwo pośredniczące pomiędzy genami a złożonym zaburzeniem.

-Endofenotypy mogą też służyć do badań nad interakcją genotypu i środowiska w powstawaniu zaburzeń zachowania.

 

Kryteria endofenotypu:

-Musi być powiązana z danym zaburzeniem w określonej populacji.

-Musi charakteryzować się odziedziczalnością (udziałem czynników genetycznych z jego zmienności).

-Powinien ujawniać się niezależnie od stanu zdrowia jednostki oraz być współdziedziczony z chorobą w rodzinie.

-Endofenotypy powinny być związane z przyczynami zaburzenia oraz ryzykiem jego wystąpienia (niekoniecznie ryzyko to musi być związane tylko z określonym zaburzeniem).

-Endofenotypy powinny mieć rozkład zbliżony do normalnego, a narzędzia służące do ich pomiaru charakteryzować się dobrymi własnościami psychometrycznymi.

Związek reaktywności emocjonalnej z innymi cechami ważnymi dla zaburzeń psychicznych…

US                             0,72

ZN                             0,28

NEU(NEO)              0,64

NEU(EPQR)              0,73

OTW                            -0,13

LĘK(Cecha)              0,75

 

 

Związki cech temperamentu RTT ze wskaźnikami zdrowia psychicznego: Kwestionariusz MHI Veita i Ware’a; N=2314

Ogólny wskaźnik zdrowia psychicznego: (korelacja)

ZW 0,28

PE -0,29

WS 0,14

RE  -0,46

WT  0,3

AK   0,2

 

 

-wysoki poziom perseweratywności i reaktywności emocjonalnej charakteryzuje depresyjne osoby

 

Zaburzenie po stresie traumatycznym, PTSD. Nowy kierunek badań

-PTSD to jedna z możliwych konsekwencji narażenia człowieka na zdarzenie traumatyczne

-Dane z badań nad PTSD wspierają hipotezę o znaczeniu temperamentu RTT jako endofenotypu zaburzeń psychicznych.

 

- badania na górnikach po katastrofie pokazują korelacje dla perseweratywności 0,39 i reaktywności 0,57

 

PODSUMOWANIE

-Istnieją podstawy, aby sądzić, że cechy temperamentu postulowane przez RTT mogą stanowić endofenotyp dla zaburzeń psychicznych, szczególnie o charakterze lękowym.

-Istotną rolę wydaje się odgrywać reaktywność emocjonalna (RE). Hipotezę o jej znaczeniu wspierają badania oparte na modelu zwierzęcym (Meyza i in. 2009) wskazujące, że znaczenie RE ujawnia się wyłącznie w sytuacjach wzbudzających lęk.

-Istnieje potrzeba kumulacji danych na temat związku temperamentu RTT z innymi zaburzeniami psychicznymi.

-cechy tempera mentalne mogą działać jako czynniki ryzyka(reaktywność, perseweratywność) ale również czynniki ochraniające (wytrzymałość, aktywność)

 

 

 

 

 

Koncepcje temperamentów odnoszące się do dzieci

Interakcyjna koncepcja temperamentu Alexander Thomas (1914-2003) i Stella Chess (1914-2007)

-znani są z nowojorskich badań podłużnych… przez 25 lat badali tą samą grupę osób

 

- Koncepcja powstała w opozycji do przekonania, że to rodzice są odpowiedzialni za problemy swoich dzieci.

- Temperament jako cechy stylistyczne, odnoszące się do charakterystyki zachowania.

-Opis cech dokonywany w oparciu o wyniki badań podłużnych (projekt NYLS rozpoczęty w 1956 i zakończony w początkach lat 80.). Obserwacja wywiady z rodzicami.

-Kategorie temperamentu:

aktywność, - aktywność fizyczna

rytmiczność, - dotyczy funkcji biologicznych np. zasypianie o stałych porach, karmienie, wydalanie

zbliżanie się- wycofanie,  - odnosi się do reakcji na nowe osoby

łatwość przystosowania, - sposób reagowania na polecenia z otoczenia np. czy przerywa zabawę od razu czy reagują z opóźnieniem.

próg reagowania, - wrażliwość itp

siła reakcji, - stosunek wielkości reakcji do bodźca

jakość nastroju, - proporcja emocji pozytywnych do negatywnych

roztargnienie, - odnosi się do zdolności rozproszenia uwagi dziecka np. dziecko nie reaguje na to co dzieje się w otoczeniu.

zasięg uwagi, - zakres podzielności uwagi i zdolności do zajmowania się określoną czynnością

wytrwałość.

 

- Stałość charakterystyk tempera mentalnych i zmienność ich przejawów na przestrzeni życia jednostki.

- Niektóre charakterystyki temperamentu dziecka nie są istotne dla postaw i zachowań rodziców wobec niego. Inne tak.

-Obserwacyjne i poparte analizą czynnikową występowanie układów (konstelacji) cech temperamentu:

temperamentu łatwego (40% badanej próby),

temperamentu wolno rozgrzewającego się (15%)

i temperamentu trudnego (10%)

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin