Różnice indywidualne 04.08.doc

(36 KB) Pobierz

Psychologia różnic indywidualnych 8 IV 2010

 

RTT – jej istotą jest przekonanie, że regulacyjna funkcja polega na tym, że mechanizmy biologiczne pośredniczą w przetwarzanie/poszukiwaniu stymulacji; w ten sposób modyfikowany jest poziom pobudzenia.

cechy temperamentalne uczestniczą w regulacji indywidualnego poziomu pobudzenia/aktywacji; poziom ten przekłada się na wielkość/intensywność reakcji, aktywność człowieka w otoczeniu

 

Zmodyfikowana RTT

 

Najważniejsze postulaty RTT

·         temperament przejawia się w formalnej charakterystyce zachowania, które można opisać w kategoriach energetycznych i czasowych.

·         Pod względem formalnych charakterystyk zachowania istnieją względnie stałe RI mające status cech.

·         RI w temperamencie są powszechne, występują od początku życia neonatalnego i są obecne zarówno u człowieka, jak i u zwierząt.

Ale nie można badać u dzieci młodszych niż 6-letnie.

·         Temperament, który jest wynikiem ewolucji biologicznej, ulega w ontogenezie powolnym zmianom.

·         temperament pełni funkcję regulacyjną, która ujawnia się przede wszystkim w sytuacjach trudnych lub w zachowaniach ekstremalnych.

Jeśli temperament reguluje pobudzenie, to powinien odgrywać istotna rolę w kierowaniu zachowaniem człowieka.

 

Regulacyjna funkcja temperamentu

 

·         modyfikowanie wartości stymulacyjnej (energetycznej) i czasowej sytuacji i zachowań;

·         wartość stymulacyjna sytuacji może być u człowieka oceniona na podstawie wielkości pobudzenia emocjonalnego, który powoduje.

 

Funkcje regulacyjne

Temperament determinuje:

a) styl zachowania (działania),

b) zapotrzebowanie na stymulację,

c)      psychofizjologiczne koszty wyboru form zachowania. (ile „kosztowało” nas dane zachowanie)

 

Koncepcja Eliasza

·         mogą występować zmiany temperamentu, jeżeli sytuacja (i związany z nią poziom stymulacji) jest znacząco niezgodna z tymi cechami.

Toteż ludzie o dużej wrażliwości na bodźce nie powinni mieszkać w głośnym, pełnym bodźców miejscu

·         Ludzie mogą poszukiwać stymulacji jednego rodzaju, a unikać drugiego.

 

Najważniejsze modyfikacje RTT

1.      reaktywność rozdzielono na niezależne wymiary: wrażliwość i odporność.

2.      wrażliwość rozdzielono na: sensoryczną i emocjonalną.

3.      Odporność rozdzielono na: związaną ze zmęczeniem i z obecnością dystraktorów.

Dystraktory – czynniki zakłócające przebieg działania.

4.      wprowadzono charakterystyki zachowania odnoszące się do reagowania na bodźce: szybkość i tempo.

5.      Wprowadzono charakterystyki pojawiające się po zaprzestaniu działania bodźca: powtarzanie i utrzymywanie zachowania.

 

Definicje cech temperamentu w ujęciu RTT Jana Strelau

np. Strelau 2001

Żwawość

Perseweratywność – najczęściej związana z zespołem pourazowym PTSD

Wrażliwość sensoryczna

Reaktywność emocjonalna

Wytrzymałość

Aktywność

zwiększono liczbę cech i podkreślono ich znaczenie

 

wysoki poziom aktywacji:

-        wysoki poziom reaktywności emocjonalnej

-        małą wytrzymałość

-        mała żwawość

-        mała aktywność

niski poziom aktywacji

-        niski poziom reaktywności emocjonalnej

-        duża wytrzymałość

-        duża żwawość

-        duża aktywność.

 

Hipoteza – to nie poszczególne cechy wyjaśniają zachowania, ale ich układ, konfiguracja.

 

Struktury temperamentu

wersja skrócona

Zharmonizowana struktura temperamentu

·         o dużych możliwościach przetwarzania stymulacji: osoby wytrzymałe, mało reaktywne emocjonalne, bardzo aktywne.

·         O małych możliwościach przetwarzania stymulacji: osoby wysoki reaktywne emocjonalnie, o niskim poziomie aktywności i wytrzymałości.

 

Niezharmonizowana struktura temperamentu (oparta na nieefektywnym przetwarzaniu stymulacji):

·         osoby wytrzymałe, nisko reaktywne emocjonalnie, ale nie poszukujące stymulacji (mało aktywne).

·         osoby wysoko reaktywne emocjonalnie, mało wytrzymałe, ale poszukujące stymulacji (bardzo aktywne).

 

Odziedziczalność cech: perseweratywność i wrażliwość sensoryczna ok 80 % u dzieci.

 

Funkcjonalne znaczenie temperamentu

 





relacje interpersonalne                                                                                    funkcjonowanie zawodowe





wybór partnera                                                                                                  funkcjonowanie szkolne





















funkcjonowanie seksualne









(bad tylko poszukiwania doznań)              TEMPERAMENT                            narażenie na stres

















zdrowie i dobrostan                                                                                                  postawy

psychopatologia                                                                                                  rozwój

Gerrig, Zimbardo, 2006, s.400 model powstawania stresu, psychologia i życie.

 

źródła RI w badaniach nad stresem

·         spostrzeganie stresorów (historia zycia jednostki, doświadczenia ze stresorami, wrażliwość receptorów, stan jednostki). Różne stresory mogą w zróżnicowany sposób wpływać na różne osoby.

·         Reakcje na stresory. Różnie reagujemy na te same bodźce (preferencje aktywności w odpowiedzi na stres, różnice w zachowaniu, stanach psychicznych i reakcjach fizjologicznych)

·         radzenie sobie ze stresem. Ludzie stosują różne strategie i style radzenia sobie.

·         Osobowość jako źródło różnic indywidualnych w stresie. Bo osobowość i temperament mogą współwyznaczać odporność/tolerancję na stres. Struktura temperamentu może wywoływać stres.

 

Temperamentalny Czynnik Ryzyka (TCR)

 

TCR to jakakolwiek cecha lub układ cech temperamentu, które w interakcji z innymi czynnikami silnie lub długo działającymi zwiększają ryzyko powstawania zaburzeń zachowania, stanu zdrowia albo rozwoju źle przystosowanej osobowości.

 

Wymagania, możliwości i stres.

jeśli pojawia się rozbieżność między wymaganiami a możliwościami człowieka (zdolności, temperament), wtedy pojawia się stres.

Stres może się pojawić też wtedy, gdy wymagania są poniżej możliwości,

 

Przyczyny, czynniki moderujące i następstwa stresu zawoddowego u kierowców autobusów (Tse, Flin, Mearns, 2006)

 

 

 

STRESORY

 

mediatory

 

 

- Czynniki ergonomiczne

- agresja otoczenia

- nasilenie ruchu

- presja czasu

- izolacja społeczna

- ograniczona decyzyjność

- zmianowosć

 

Płeć

- Typ A/B

LOC

Neurotyczność

Odporność

 

 

 

 

Osobowość a skłonność do ryzykownej jazdy, Oltedal i Rundmo, 2006

 

pobudliwość, poszukiwanie pobudzenia koreluje pozytywnie z ryzykowną jazdą.

Lęk koreluje ujemnie.

 

Związek Trzech Superczynników z liczbą wypadków drogowych i wypadków w pracy, Lajunen, 2001.

najsilniej koreluje ekstrawersja z wypadkami pracy

neurotyczność koreluje ujemnie

im wyższe PKB tym mniej wypadków.

 

Skłonność do reagowania złością i potrzeba doznań korelują pozytywnie z ryzykowną jazdą.

 

Temperament

Zgłoś jeśli naruszono regulamin