Romantyzm Realizm, klasycyzm -WOK.doc

(30 KB) Pobierz
Romantyzm rozwijał się w 1 połowie 19 w, w tym czasie obserwujemy kryzys zaufania w moc rozumu, kryzys ten spowodował iż inaczej

Romantyzm rozwijał się w 1 połowie 19 w, w tym czasie obserwujemy kryzys zaufania w moc rozumu, kryzys ten spowodował iż

inaczej zaczęto patrzeć na naturę która dość często wymykała się spod władzy człowieka, ciągle pamiętano wybuch Wezuwiusza

z 1731 oraz trzęsienie ziemi w Lizbonie z 1755, człowiek czół się zagrożony nie pewny nie ważny w świecie poddany siłom przyrody,

owa bezradność przytłaczała go, w romantyzmie klasyczny umiar już nie wystarczał nowe czasy wymagały znalezienia

nowego języka przekazu, romantyzm sięga do sztuki średniowiecznej podporządkowanej funkcji ekspresyjnej, romantyzm sięga do

ludowości, historia stała się dla Rom źródłem natchnienia, szeroko pojęta sztuka Rom miała pełnić funkcję moralną:

*zadawała dramatyczne pytanie o sens walki cierpień śmierci *sławiła wolność jednostki i narodu, Rom opierał się na indywidualizmie

tzn przybierał różne formy w zależności od sytuacji w danym kraju i upodobań twórcy, romantyzm odrzucał formalizm kontrole

i intelektualną dyscyplinę klasycyzmu, dla Rom najważniejszymi stały się uczucie intuicja subiektywizm, romantyzm wytworzył nowy typ

pejzażu dominowały w nim skaliste góry rozpadliny skalne rozszalałe fale morskie nastrój grozy niesamowitość, dzieła Rom są pełne

niepokoju i ruchu, Rom kieruje uwagę ku temu co nie skończone potężne groźne nie wytłumaczalne ku potędze natury Boga,

wzniosłość stała się jednym z wyznaczników estetyki romantycznej.

 

Realizm rozwijał się w 2 połowie 19 w, kierunek w sztuce i literaturze, przeciwstawiał się romantyzmowi i  akademizmowi, twórcy

dążyli do wiernego obiektywnego przedstawiania typowych przejawów codziennego życia społecznego, Real bardzo często

byli krytyczni wobec aktualnej sytuacji społecznej dzieła realia bardzo często zaskakiwały wymowę moralno obyczajową,

Real przedstawiali najczęściej sceny rodzajowe np życie chłopów i niższych sfer społecznych, malowali także pejzaże

oraz portrety, Real odrzucał wielowiekowe tradycje artystyczne utrwalone przez akademizm, zakładał wierne i bezpośrednie

odtwarzanie rzeczywistości, przedkładał prawdę nad piękno prawda stanowiła o wartości dzieła, realiści ukazując pospolite

strony życia dążyli do nadania godności prostym ludziom, obrazy realistyczne mają dynamiczne kompozycje, w malarstwie

widać swobodne operowanie kolorem

 

klasycyzm- Kierunek w sztuce literaturze muzyce nawiazujacy do  wzorów antycznych, rozwijał sie na przełomie XVII i XVIII (literatura XVIII w. sztuka od konca XVII do pierwszej połowy XIXw.)

okreslenie klasyczne wystepuje bardzo czesto w funkcji wartosciowej i oznacza doskonałosc i nieskazitelnosc.

Rzezba klasycyzmu:1rzezbiarze poszukuja nieskazitelnej lini harmoni proporcji, ideału piękna, doskonałosci 2rzezbiarze porzucaja sztuczność i przesadna ozdobność baroku i rococa 3rzezba grecka i rzymska była wzorcową 4rzezbiarze bardzo chętnie powtarzali antyczne kompozycje np. posąg konny marka Aureliusza stał się pierwowzorem dla 18 wiecznych pomników konnych5 rzezbiarze najczesciej stosowali marmur 6 w klasycyzmie mamy rzezbę; figuralna o tematyce np. mitologicznej, rzezbe architektoniczna; fryzy tympanony.

Malarstwo klasycyzmu:-malarze szukali inspiracji Rzeźbach

greckich i rzymskich poniewaz byla znikoma ilosc materialu

malarskiego z antyku

Najwazniejszym tematem obrazow stala sie historia heroiczna

przeszlosc udokumentowac zdarzenia wspolczesne

-Malarstwo obejmowalo rowniez tematyke mitologiczna

chciano ukazac pojecia Państwo naród wolnosc charakterystycznym

rysem malarstwa klasycyzmu jest jego wdziek

malarizatorsko-dydaktyczny(malarstwo bardzo czesto laczylo

ideologie oswieceniowa z wydarzeniami historycznymi

-swiatlo jest chlodne-kompozycja zamknieta,przejrzysta

-doskonalosc rysunku-kolor podporzadkowano rysunkowi

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin