Muzyczna paleta.doc

(27 KB) Pobierz
23

23.11.11

Muzyczna paleta

 

I przerwa

 

Nie bez powodu w tytule dzisiejszej audycji  pojawia się słowo „paleta” - atrybut malarza. Chcemy mianowicie opowiedzieć o bardzo barwnym – dosłownie i w przenośni – okresie w historii muzyki, o impresjonizmie. Przekonamy się, jak kompozytorzy starali się przekazać dźwiękami impresje, czyli ulotne wrażenia. Styl ten preferuje efekty kolorystyczne i harmoniczne. Zakłada skrajnie subiektywne podejście. Traktuje instrument w sposób indywidualny. Przedstawicielem był głównie Claude Debussy.(klod Debissi).  Debussy był "cudownym dzieckiem". Naukę w Konserwatorium Paryskim w klasie fortepianu rozpoczął w wieku 11 lat.

·         Z tego okresu pochodzi utwór „Popołudnie fauna” którego teraz wysłuchamy (4:48)

·         Obok Debussyego ważną rolę w rozwoju tego kierunku odegrał Maurice Ravel-

francuski kompozytor i pianista, choć większość jego dzieł stanowią pieśni i utwory fortepianowe, to najbardziej znane są jego utwory orkiestrowe, a przede wszystkim Boléro.

 

II przerwa

Manuel de Falla – jeden z najwybitniejszych kompozytorów hiszpańskich. Przedstawiciel kierunku narodowego, impresjonizmu i neoklasycyzmu. Wraz z rozpoczęciem studiów muzycznych w Paryżu zapoznaje się z twórczością impresjonistów Claude'a Debussy'ego i Maurice'a Ravela, która staje się jego wielką inspiracją. Łącząc impresjonistyczną wrażliwość z iberyjską żywiołowością, tworzy dzieła, które przysparzają mu największej sławy, to między innymi balet El Amor brujo  .

·         Z tego utworu wysłuchamy fragmentu pt. : Taniec ognia (3:46)

·         Innym utworem pochodzącym z tego okresu jest dzieło „Noce w ogrodach Hiszpanii”  (5:49)

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin