Scenariusz zajęcia dla dzieci trzyletnich z zakresu edukacji matematycznej w oparciu o metodę E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
~ 27 lutego 2009 ~
Zajęcie otwarte dla rodziców
Gr. I, dzieci 3-letnie
Opracowała i przeprowadziła: Edyta Busse Przedszkole nr 50 w Lublinie
Temat: „Bawimy się z misiem” – zabawy matematyczne.
Cele:
· Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu przez dzieci umiejętności liczenia, poznawania nazw liczebników głównych;
· Próby określania liczebności „ na oko” i posługiwanie się określeniami: dużo – mało;
· Klasyfikowanie ze względu na wspólną cechę: wielkość;
· Tworzenie par funkcyjnych: rękawiczki, buty;
· Utrwalenie nazw kolorów;
· Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania poleceń, skupienia się na wykonywanych czynnościach;
· Stwarzanie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy.
Formy pracy:
· grupowa
· indywidualna
Zadania dla rodziców:
· obserwacja zachowania dziecka;
· poznawanie umiejętności dziecka, sposobu i tempa pracy;
· wspieranie dziecka swoją obecnością.
Metody pracy:
· podająca
· poszukująca
· praktycznego działania
Pomoce:
CD z piosenką „Jadą, jadą misie”, piosenka „Dzień dobry” (Śpiewające brzdące, cz.II), piosenka „Misie” (kaseta magnet. „Piosenki przedszkolaków” - trzylatki, cz.I), dywaniki, pluszowe misie, sylwety misia i poszczególne elementy zimowego ubioru: czapka, szalik, kurtka, spodnie, rękawiczki, buty; kolorowe kółeczka, cukierki.
Sytuacje edukacyjne
Sprawności, umiejętności
i wiadomości dzieci
Wstęp
Dzieci wchodzą do sali tworząc pociąg. Zabawa ruchowa przy piosence „Jadą,jadą misie”.
Powitanie wszystkich piosenką „Dzień dobry”-wspólna zabawa dzieci z rodzicami.
1. „Miś mały i miś duży”
Dzieci segregują misie ze względu na wielkość: małe-duże, liczą wraz
z nauczycielką.
2. „Zabawa z misiem”
Dzieci siedzą z misiami przed dywanikami, rodzice z tyłu za dzieckiem na krzesełku.
- połóż misia przed sobą,
- połóż misia za sobą,
- połóż misia obok siebie,
- podnieś misia do góry,
- połóż misia na dole na podłodze.
3. „Prezent dla misia”
- weź dla misia tyle kółeczek, ile pokażę na palcach (2),
- weź dla misia tyle cukierków, ile pokażę na palcach (3),
- czego miś ma więcej: kółeczek czy cukierków????
Rodzice sprawdzają poprawność wykonania zadania, korygując ewentualne błędy popełnione przez dziecko.
4. „Chowamy misia”
Każde dziecko otrzymuje indywidualne zadanie. Rodzic opisuje, gdzie dziecko ma zanieść misia, np.: włóż misia do czerwonej skrzyni, połóż misia na białym stoliku
w kąciku lalek, itp.
5. „Ubieramy misia”.
- Miś wybiera się na spacer, jak powinien się ubrać w zimowy dzień
i dlaczego?
- Co powinien włożyć, w jakiej kolejności?
Dzieci ubierają sylwetę misia. Wybierają odpowiednie elementy zimowego ubioru, wyszukują pary: rękawiczki, buty.
6. Wspólna zabawa taneczna przy piosence „Misie”.
Próby określania liczebności na oko, posługiwanie się pojęciami: dużo-mało, duży-mały;
poznawanie nazw liczebników głównych.
Czynne rozumienie i stosowanie pojęć: góra-dół, przed, za, obok.
Zapamiętywanie poleceń, liczenie
z dorosłym, przenoszenie liczby elementów
z palców na inny zbiór zastępczy.
Sprawne liczenie - ustalanie wyniku liczenia, posługiwanie się pojęciami: więcej-mniej.
Utrwalenie nazw kolorów.
Łączenie przyczyny ze skutkiem
i przewidywanie następstw.
Rozumienie pojęcia „para”.
Obdarzanie uwagą dr
Mamla