Scenariusz zajęcia dla dzieci trzyletnich z zakresu edukacji matematycznej w oparciu o metodę E.docx

(15 KB) Pobierz

Scenariusz zajęcia dla dzieci trzyletnich z zakresu edukacji matematycznej w oparciu o metodę E. Gruszczyk – Kolczyńskiej

~ 27 lutego 2009 ~

Zajęcie otwarte dla rodziców

Gr. I, dzieci 3-letnie

Opracowała i przeprowadziła: Edyta Busse Przedszkole nr 50 w Lublinie

Temat: „Bawimy się z misiem” – zabawy matematyczne.

Cele:

·         Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu przez dzieci umiejętności liczenia, poznawania nazw liczebników głównych;

·         Próby określania liczebności „ na oko” i posługiwanie się określeniami: dużo – mało;

·         Klasyfikowanie ze względu na wspólną cechę: wielkość;

·         Tworzenie par funkcyjnych: rękawiczki, buty;

·         Utrwalenie nazw kolorów;

·         Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania poleceń, skupienia się na wykonywanych czynnościach;

·         Stwarzanie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy.

Formy pracy:

·         grupowa

·         indywidualna

Zadania dla rodziców:

·         obserwacja zachowania dziecka;

·         poznawanie umiejętności dziecka, sposobu i tempa pracy;

·         wspieranie dziecka swoją obecnością.

Metody pracy:

·         podająca

·         poszukująca

·         praktycznego działania

Pomoce:

CD z piosenką „Jadą, jadą misie”, piosenka „Dzień dobry” (Śpiewające brzdące, cz.II), piosenka „Misie” (kaseta magnet. „Piosenki przedszkolaków” - trzylatki, cz.I), dywaniki, pluszowe misie, sylwety misia i poszczególne elementy zimowego ubioru: czapka, szalik, kurtka, spodnie, rękawiczki, buty; kolorowe kółeczka, cukierki.

Sytuacje edukacyjne

Sprawności, umiejętności

i wiadomości dzieci

Wstęp

Dzieci wchodzą do sali tworząc pociąg. Zabawa ruchowa przy piosence „Jadą,jadą misie”.

Powitanie wszystkich piosenką „Dzień dobry”-wspólna zabawa dzieci z rodzicami.

1. „Miś mały i miś duży”

Dzieci segregują misie ze względu na wielkość: małe-duże, liczą wraz

z nauczycielką.

2. „Zabawa z misiem”

Dzieci siedzą z misiami przed dywanikami, rodzice z tyłu za dzieckiem na krzesełku.

- połóż misia przed sobą,

- połóż misia za sobą,

- połóż misia obok siebie,

- podnieś misia do góry,

- połóż misia na dole na podłodze.

3. „Prezent dla misia”

- weź dla misia tyle kółeczek, ile pokażę na palcach (2),

- weź dla misia tyle cukierków, ile pokażę na palcach (3),

- czego miś ma więcej: kółeczek czy cukierków????

Rodzice sprawdzają poprawność wykonania zadania, korygując ewentualne błędy popełnione przez dziecko.

4. „Chowamy misia”

Każde dziecko otrzymuje indywidualne zadanie. Rodzic opisuje, gdzie dziecko ma zanieść misia, np.: włóż misia do czerwonej skrzyni, połóż misia na białym stoliku

w kąciku lalek, itp.

5. „Ubieramy misia”.

- Miś wybiera się na spacer, jak powinien się ubrać w zimowy dzień

i dlaczego?

- Co powinien włożyć, w jakiej kolejności?

Dzieci ubierają sylwetę misia. Wybierają odpowiednie elementy zimowego ubioru, wyszukują pary: rękawiczki, buty.

6. Wspólna zabawa taneczna przy piosence „Misie”.

Próby określania liczebności na oko, posługiwanie się pojęciami: dużo-mało, duży-mały;

poznawanie nazw liczebników głównych.

Czynne rozumienie i stosowanie pojęć: góra-dół, przed, za, obok.

Zapamiętywanie poleceń, liczenie

z dorosłym, przenoszenie liczby elementów

z palców na inny zbiór zastępczy.

Sprawne liczenie - ustalanie wyniku liczenia, posługiwanie się pojęciami: więcej-mniej.

Utrwalenie nazw kolorów.

Łączenie przyczyny ze skutkiem

i przewidywanie następstw.

Rozumienie pojęcia „para”.

Obdarzanie uwagą dr

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin