Duchowość paulinów w świetle najstarszych traktatów ascetycznych.pdf

(485 KB) Pobierz
Microsoft Word - Duchowość paulinów w świetle najstarszych traktatów ascetycznych.doc
Ks. Marek Chmielewski
DUCHOWOŚĆ PAULINÓW
W ŚWIETLE NAJSTARSZYCH TRAKTATÓW
ASCETYCZNYCH *
Ojcowie Soboru Watykańskiego II, postulując przystosowaną do
współczesności odnowę życia zakonnego, wskazują jednocześnie na ko-
nieczność ustawicznego „powracania do źródeł wszelkiego życia chrześci-
jańskiego i do pierwotnego ducha ożywiającego instytuty” (PC 2). Szcze-
gólną zaś okazją do czerpania z pierwotnego charyzmatu są wszelkiego
rodzaju jubileusze. Zgodnie z tym Zakon św. Pawła Pierwszego Pustelni-
ka, świętujący siedemsetlecie zatwierdzenia swoich Konstytucji jako for-
malnego początku istnienia, sięga nie tylko do trzech pierwszych Reguł
nadanych kolejno przez biskupów Bartłomieja, Pawła i Andrzeja 1 , ale
również do najstarszych traktatów ascetycznych. Te ostatnie bowiem bar-
dziej aniżeli pierwotne reguły i konstytucje odzwierciedlają duchowość w
początkach Zakonu.
Do najstarszych paulińskich traktatów ascetycznych zalicza się dzieło
bł. Tomasza z Sabarii Szombathelyi († 1488), dwukrotnego generała za-
konu, pt. Exhortationes pro visitatoribus 2 , a przede wszystkim pisma o.
Grzegorza Gyöngyösiego († 1526). Jako uczeń bł. Tomasza, o. Grzegorz
wiele czerpał z jego myśli. Interesującym źródłem do badań nad pierwotną
duchowością paulinów jest jego dzieło z 1510 roku dedykowane polskie-
mu prowincjałowi Stanisławowi z Oporowa pt. Epitome seu breviloquia 3 ,
następnie nieco późniejsze dzieło (z okresu między 1513-1526) pt.
Directorius singulorum fratrum officialium ordinis s. Pauli Primi Heremi-
tae 4 , jak również ostatnie jego dzieło pt. Decalogus de beato Paulo primo
*
Opublikowano w: „Studia Claromontana” 27(2009), s. 71-102.
Tekst łacińsko-polski tych dokumentów jako aneks zamieścił S. F. Pasternak w ar-
tykule pt. Najstarsze węgierskie reguły zakonu paulinów na tle kościelnego prawa kano-
nicznego , „Studia Claromontana” 26(2008), s. 154-165.
2
Polskie tłumaczenie: Zachęty z okazji wizytacji , „Studia Claromontana” 20(2002), s.
325-421 [dalej skrót: Zachęty ].
3
Polskie tłumaczenie: Podwójne oblicze życia zakonnego , „Studia Claromontana”
16(1996), s. 177-202 [dalej skrót: Podwójne oblicze ].
4
Polskie tłumaczenie: Przewodnik dla braci paulinów urzędników , „Studia Claro-
71
1
heremita 5 , wydane pośmiertnie w 1536 roku w Krakowie. Jeśli chodzi o
Directorius… , to pod warstwą konkretnych zaleceń o charakterze prawno-
dyscyplinarnym znajdują się cenne informacje odnośnie do życia ducho-
wego paulinów. Natomiast dość rozwlekły Decalogus , będący zbiorem
konferencji na temat życia św. Pawła Pustelnika z licznymi odniesieniami
do paulińskich mnichów początku XVI wieku, tylko pośrednio może sta-
nowić źródło informacji o pierwotnej duchowości paulinów i to w formie
postulatywno-programowej, nie zaś faktycznej. Niemniej jednak, jak za-
uważa o. J. Zbudniewek we wprowadzeniu do polskiego tłumaczenia tego
dzieła, można go uznać za pierwszy pauliński wykład ascetyczny na progu
czasów nowożytnych z elementami późnośredniowiecznej ascetyki 6 .
Na uwagę zasługują również późniejsze o sto lat pisma polskich auto-
rów, wśród których wyróżnia się dziełko pt. Conversio morum Paulino-
rum o. Grzegorza Terecego vel Tereckiego († 1660) z lat trzydziestych
XVII wieku 7 . Jest to wzorowany na pismach o. Gyöngyösiego podręcznik
zakonności paulińskiej. Podobne do niego ze względu na przeznaczenie
jest dzieło o. Chryzostoma Adamowicza († 1652) pt. Abecedarium vitae
spiritualis z 1648 roku, będące w istocie zbiorem nauk ascetycznych, któ-
re autor głosił jako mistrz nowicjatu. Nie można pominąć dzieła pt. Pauli-
na eremus… o. Bartłomieja Bolesławskiego († 1638), które jest doskonałą
syntezą historii zakonu. Wszystkie te dzieła powstawały na przestrzeni
około 150 lat, czyli od końca XV wieku do połowy XVII wieku, a więc w
okresie, kiedy paulini przeżywali swój rozkwit. Wiązało się to z pewnym
rozluźnieniem dyscypliny zakonnej, na co wpływ miał również nasilający
się renesansowy humanizm i reformacja. Stąd nierzadko pojawiają się za-
chęty do osiągania doskonałości oraz surowe napomnienia w przypadku
niewierności i odstępstw. Mają one znaczenie nie tylko historyczne, od-
zwierciedlając pierwotną duchowość zakonu. Jak cała duchowość chrze-
ścijańska, mocno zakorzeniona w przykładzie życia i nauce Jezusa Chry-
stusa, Maryi oraz świętych, w istocie pozostaje niezmienna, choć w kolej-
nych stuleciach zmieniały się uwarunkowania życia oraz jej teologiczna
eksplikacja, tak i duchowość paulińska, wyrastająca z duchowego do-
Polskie tłumaczenie: Dekalog o św. Pawle pierwszym pustelniku , „Studia Claro-
montana” 15(1995), s. 133-234 [dalej skrót: Dekalog ].
6
Zob. Dekalog , s. 138.
Polskie tłumaczenie: Obyczaje zakonne paulinów… , „Studia Claromontana”
1(1981), s. 177-193 [dalej skrót: Obyczaje ].
7
72
montana” 18(1998), s. 437-502 [dalej skrót: Przewodnik ].
5
świadczenia pierwszych pokoleń węgierskich i polskich pustelników, za-
wiera te elementy istotne życia zakonnego, które także współcześnie okre-
ślają duchową fizjonomię tego zakonu. Należą do nich: model doskonało-
ści zakonnej, życie radami ewangelicznymi czystości, ubóstwa i posłu-
szeństwa, wspólnotowość, modlitwa, służba Boża, asceza, jak również za-
angażowanie apostolskie. Godne podkreślenia jest to, że wymienione tu
stałe elementy życia zakonnego paulinów od początku przenika duch hu-
manistycznego personalizmu.
1. Pojęcie duchowości
Zanim jednak szerzej zostaną omówione wspomniane główne rysy du-
chowości paulińskiej, jakie wyłaniają się z najstarszych traktatów asce-
tycznych, ze względu na wieloznaczność pojęcia „duchowość” dostrzega-
ną we współczesnej teologii, literaturze i duszpasterstwie, należy uściślić,
co będziemy rozumieć pod tym pojęciem. Stanowi ono bowiem klucz
hermeneutyczny podejmowanych rozważań.
Według kard. K. Wojtyły, duchowość w znaczeniu ogólnym, to zdol-
ność człowieka do autotranscendencji, czyli znamienne dla aktów ludz-
kiego poznania i działania przekraczanie podmiotu i wychodzenie w kie-
runku przedmiotu 8 . Duchowość obejmująca całego człowieka, a więc i je-
go cielesność 9 , przejawia się we wszystkim, co człowiek czyni w sposób
świadomy i wolny, a nade wszystko w poszukiwaniu prawdy, piękna i do-
bra. Jeśli to wychodzenie poza elementarne — biologiczne potrzeby pod-
miotu ma ukierunkowanie soteryjno-eschatyczne, a więc jest zwracaniem
się ku komuś lub czemuś z nadzieją zagwarantowania sobie wieczności i
zbawienia, jakkolwiek byłoby ono rozumiane, wówczas mówimy o du-
chowości religijnej, jako przejawu duchowej natury człowieka. W jej ra-
8
K. Wojtyła, Osoba i czyn , Kraków 1985 (wyd. 2), s. 218.
Jan Paweł II wielokrotnie zaznacza, że człowiek to uduchowiona cielesność i zara-
zem ucieleśniona duchowość. Na przykład, w posynodalnej adhortacji Familiaris consor-
tio stwierdza, że „człowiek jako duch ucieleśniony, czyli dusza, która się wyraża poprzez
ciało, i ciało formowane przez nieśmiertelnego ducha, powołany jest do miłości w tej
właśnie swojej zjednoczonej całości” (nr 11). Podobnie w Liście do rodzin Gratissimam
sane uczy, że człowiek „jest osobą przez swoje ciało i ducha zarazem. Nie można tego
ciała sprowadzić do wymiarów czystej materii. Jest bowiem ciałem «uduchowionym»,
podobnie jak duch jest tak głęboko zjednoczony z ciałem, że poniekąd można go nazwać
duchem «ucieleśnionym»” (nr 19).
73
9
mach, zależnie od przyjętego systemu doktrynalno-etycznego można wy-
różnić duchowości poszczególnych religii, wśród których interesuje nas
przede wszystkim duchowość chrześcijańska 10 .
To co wyróżnia ją wśród innych duchowości religijnych, to jej charak-
ter „odgórny”, co oznacza, że jest ona przede wszystkim nadprzyrodzo-
nym darem i zadaniem, jaki człowiek otrzymuje we chrzcie świętym, któ-
ry jest jej obiektywnym początkiem. Jeśli ochrzczony na pewnym etapie
życia podejmie świadomą współpracę z uświęcającym działaniem Ducha
Świętego, wówczas duchowość chrześcijańska (aspekt przedmiotowy)
przybiera postać życia duchowego (aspekt podmiotowy). Jak uczy Jan
Paweł II między innymi w encyklice Dominum et Vivificantem , życie du-
chowe jest to życie w Chrystusie pod wpływem Ducha Świętego (nr 58;
por. PDV 19). Rozwijając tę myśl w posynodalnej adhortacji apostolskiej
Ecclesia in America zachęca duszpasterzy i wszystkich wiernych do tego,
aby „żyli własną autentyczną duchowością chrześcijańską”, przez którą
należy rozumieć „styl lub formę życia zgodnego z wymogami wiary
chrześcijańskiej”. Duchowość bowiem — kontynuuje Papież — „«jest ży-
ciem w Chrystusie» i «w Duchu», które się przyjmuje w wierze, wyraża w
miłości ożywianej nadzieją, i przekłada na codzienność wspólnoty ekle-
zjalnej. W tym sensie przez duchowość, która jest celem, do którego pro-
wadzi nawrócenie, rozumie się nie «część życia, lecz całe życie kierowane
przez Ducha Świętego»” (nr 29). A zatem jedynie o duchowości chrześci-
jańskiej można mówić, że jest ona życiem duchowym, a więc życiem z
Chrystusa pod wpływem tegoż Ducha Świętego 11 .
W świetle powyższych uściśleń, poszukując zasadniczych elementów
duchowości paulińskiej w najstarszych traktatach ascetycznych, zwracać
będziemy uwagę głównie na wskazywane w nich typowe dla tej wspólno-
ty życia konsekrowanego formy i przejawy, sposoby i środki współpracy
braci z łaską Ducha Świętego, jak również na inne przejawy duchowości
jako takiej, czyli zachowanie, zwyczaje itp. Zgodnie ze scholastycznym
aksjomatem gratia non tollit naturam… , nie pozostają one bowiem obo-
10
Szerzej na ten temat zob. M. Chmielewski, Metodologiczne problemy posoborowej
teologii duchowości katolickiej , Lublin 2001; tenże, Zagadnienie języka i metody we
współczesnej teologii duchowości , „Ateneum Kapłańskie” 147(2006), s. 433-445.
11
Zob. tenże, Być człowiekiem wewnętrznym według Jana Pawła II , w: Gaudium in
litteris. Księga Jubileuszowa ku czci Księdza Arcybiskupa Profesora Stanisława Wielgu-
sa , red. S. Janeczek, W. Bajor, M. M. Maciołek, Lublin 2009, s. 87-102.
74
jętne dla życia duchowego, jako wyrazu dążenia do świętości i zjednocze-
nia z Chrystusem.
2. Model doskonałości zakonnej
Niektórzy z badaczy zajmujących się historią i duchowością paulinów
zauważają, że wśród instytutów życia konsekrowanego późnego średnio-
wiecza, zajmowali oni miejsce pośrednie pomiędzy tzw. zakonami żebrzą-
cymi, nastawionymi na czynne apostolstwo wędrowne, a wspólnotami
mniszymi 12 . Tymczasem w świetle pierwszych Reguł paulińskich, ich ży-
cie zakonne przedstawia się dość prosto. Na przykład Reguła Bartłomieja
z około roku 1215 poleca życie wspólne, skromne utrzymanie z pracy rąk
własnych i jakichś dochodów, oraz noszenie prostego habitu. Biorąc pod
uwagę styl życia zakonnego pod koniec średniowiecza, zapewne była to
wspólnota braci laików, którzy nie mieli swoich kapłanów. Z tej racji bp
Bartłomiej poleca im, aby pobożnie i często nawiedzali kościół. Ponadto
mają pilnie przestrzegać przepisów prawa, co jest przejawem posłuszeń-
stwa, nabywać cnót i postępować na drodze pobożności, by być przykła-
dem dla innych i oddawać chwałę Bogu. W dawaniu przykładu wyraża się
ich apostolstwo i ze względu na nie mają wypełniać wszystkie czynności
związane z kształtowaniem postawy wiary, a więc modlitwy, czytania, po-
sty, czuwania i jakąkolwiek pracę 13 .
Pewne uściślenia, jeśli chodzi o organizację życia zakonnego, zwłasz-
cza odnośnie do wyboru przełożonego prowincjalnego i liczby domów,
wprowadza Reguła Pawła z 1263 roku. Jeśli zaś chodzi o życie duchowe,
to biskup Veszprém nakazuje przestrzeganie postu od potraw mięsnych w
okresie od Wszystkich Świętych do Bożego Narodzenia. Również poza
tym okresem ogranicza pustelnikom spożywanie mięsa do trzech dni w
tygodniu. W pełnieniu służby Bożej, a więc w sprawowaniu oficium divi-
num , mają stosować się do Reguły św. Augustyna 14 .
Zob. K. Pomper, Konsekracja paulińska według pierwszych reguł i Konstytucji , w:
W poszukiwaniu duchowości paulińskiej… Studium historyczno-teologiczne , red. J. A.
Nalaskowski, A. Napiórkowski, Kraków 1999, s. 67.
13
Zob. S. F. Pasternak, Najstarsze węgierskie reguły zakonu paulinów na tle kościel-
nego prawa kanonicznego , „Studia Claromontana” 26(2008), s. 148.
14
Zob. Aneks pierwszych dokumentów dotyczących aprobaty Zakonu św. Pawła I Pu-
stelnika , „Studia Claromontana” 26(2008), s. 155-158.
75
12
Zgłoś jeśli naruszono regulamin