wykrywanie typowych niesprawności.txt

(26 KB) Pobierz
Wykrywanie typowych niesprawno�ci w samochodach 

Silnik: 

Wa� korbowy nie obraca si� podczas pr�by uruchomienia silnika: 
� Skorodowane lub poluzowane obejmy przewod�w akumulatora 
� Roz�adowany lub uszkodzony akumulator 
� Przew�d elektryczny w obwodzie rozruchu p�kni�ty, poluzowany lub od��czony 
� Uszkodzony w��cznik elektromagnetyczny rozrusznika lub w��cznik zap�onu 
� Uszkodzony rozrusznik 
� Uszkodzone z�by z�bnika rozrusznika lub wie�ca ko�a zamachowego albo obluzowany lub p�kni�ty wieniec z�baty ko�a zamachowego 
� P�kni�ty lub od��czony przew�d ��cz�cy silnik z mas� 

Rozrusznik zbyt wolno obraca wa� korbowy 
� Akumulator cz�ciowo roz�adowany 
� Skorodowane lub poluzowane obejmy przewod�w akumulatora 
� Uszkodzone lub zawilgocone elementy uk�adu zap�onowego 
� P�kni�ty, poluzowany lub roz��czony przew�d w uk�adzie zap�onowym 
� Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych 
� Uszkodzona przepustnica lub ga�nik 
� Uszkodzenie w uk�adzie wtrysku paliwa 
� Powa�ne uszkodzenie mechaniczne � np. p�kni�cie paska nap�du rozrz�du 

Utrudnione uruchomienie zimnego silnika 
� Roz�adowany akumulator 
� Skorodowane lub poluzowane obejmy przewod�w akumulatora 
� Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych 
� Uszkodzona przepustnica lub ga�nik 
� Uszkodzenie w uk�adzie wtrysku paliwa 
� Uszkodzenie w uk�adzie zap�onowym 
� Zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika 

Utrudnione uruchomienie ciep�ego silnika 
� Zanieczyszczony lub zatkany wk�ad filtru powietrza 
� Uszkodzenie w uk�adzie wtrysku paliwa 
� Uszkodzenie w uk�adzie zap�onowym 
� Zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika 

Ha�a�liwa praca rozrusznika lub utrudnione zaz�bianie si� rozrusznika 
� Uszkodzone z�by z�bnika rozrusznika lub wie�ca ko�a zamachowego albo obluzowany lub p�kni�ty wieniec z�baty ko�a zamachowego 
� Brak lub poluzowanie �rub mocowania rozrusznika 
� Zu�ycie lub uszkodzenie wewn�trznych element�w rozrusznika 

Silnik po uruchomieniu natychmiast ga�nie 
� Poluzowane lub uszkodzone po��czenie w uk�adzie zap�onowym 
� Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy lub kolektorze dolotowym 
� Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa 

Nier�wnomierna praca silnika na biegu ja�owym 
� Niew�a�ciwie wyregulowana pr�dko�� obrotowa biegu ja�owego 
� Zatkany filtr powietrza 
� Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia 
� Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych 
� Zbyt zr�nicowane lub zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika 
� Zu�yte wierzcho�ki krzywek wa�u rozrz�du 
� Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa 

�Wypadanie� zap�on�w podczas pracy silnika na biegu ja�owym 
� Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych 
� Uszkodzone ko�c�wki przewod�w wysokiego napi�cia przy �wiecach zap�onowych 
� Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia 
� Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa 
� P�kni�ta lub uszkodzona kopu�ka rozdzielacza 
� Zbyt zr�nicowane lub zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika 
� Od��czone lub nieszczelne przewody uk�adu wymuszonego przewietrzania skrzyni korbowej 

�Wypadanie� zap�on�w w ca�ym zakresie pr�dko�ci obrotowej silnika 
� Zatkany filtr powietrza 
� Uszkodzona pompa paliwa lub zbyt niskie ci�nienie zasilania paliwem 
� Zatkany obw�d odpowietrzania zbiornika paliwa lub zatkane przewody paliwa 
� Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia 
� Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych 
� Uszkodzone ko�c�wki przewod�w wysokiego napi�cia przy �wiecach zap�onowych 
� P�kni�ta lub uszkodzona kopu�ka rozdzielacza 
� Uszkodzona cewka zap�onowa 
� Zbyt zr�nicowane lub zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika 
� Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa 

Silnik nie reaguje na naciskanie peda�u przyspieszenia 
� Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych 
� Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia 
� Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa 

Silnik ga�nie 
� Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia 
� Zatkany wk�ad filtru powietrza 
� Uszkodzona pompa paliwa lub zbyt niskie ci�nienie zasilania paliwem 
� Zatkany obw�d odpowietrzenia zbiornika paliwa lub zatkane przewody paliwa 
� Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa 

Zbyt ma�a moc silnika 
� Zatkany wk�ad filtru powietrza 
� Uszkodzona pompa paliwa lub zbyt niskie ci�nienie zasilania paliwem 
� Zbyt zr�nicowane lub zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika 
� Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych 
� Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia 
� Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa 
� Ok�adziny cierne hamulc�w ocieraj� o tarcze lub b�bny 
� Po�lizg sprz�g�a 

Kontrolka ci�nienia oleju �wieci si� podczas pracy silnika 
� Zbyt niski poziom oleju lub niew�a�ciwa lepko�� lub klasa jako�ci oleju silnikowego 
� Uszkodzony czujnik ci�nienia oleju 
� Zu�yte panewki silnika lub pompa oleju 
� Zbyt wysoka temperatura pracy silnika 
� Uszkodzony zaw�r przelewowy uk�adu smarowania silnika 
� Zatkany filtr siatkowy smoka pompy oleju 
Uwaga: Zbyt niskie ci�nienie oleju w silniku o du�ym przebiegu niekoniecznie musi wymaga� natychmiastowego usuni�cia niesprawno�ci. Znacznie powa�niejsze s� nag�e spadki ci�nienia oleju podczas pracy silnika. W�wczas nale�y najpierw sprawdzi� czujnik ci�nienia oleju kontrolki, a dopiero p�niej szuka� innych przyczyn. 

Wyst�powanie samozap�on�w po wy��czeniu silnika 
� Nadmierny nagar nagromadzony w silniku 
� Zbyt wysoka temperatura pracy silnika 

�Strza�y� w ga�nik lub do przepustnicy 
� Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia 
� Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa 

Zbyt g�o�na praca silnika 
Przedwczesny zap�on albo spalanie stukowe podczas przyspieszania lub pod obci��eniem 
� Niew�a�ciwe ustawienia zap�onu lub uszkodzenie w uk�adzie zap�onowym 
� Niew�a�ciwy rodzaj �wiec zap�onowych 
� Niew�a�ciwy rodzaj stosowanego paliwa 
� Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia 
� Nadmierny nagar nagromadzony w silniku 
� Niesprawny uk�ad wtrysku paliwa 

Odg�osy gwizdu lub sapania 
� Nieszczelny kolektor dolotowy lub uszczelka ga�nika 
� Nieszczelna uszczelka kolektora wylotowego 
� Nieszczelny elastyczny przew�d podci�nienia 
� Przedmuchy spalin przy uszczelce pod g�owicy silnika 

Odg�osy stukania lub klekotania 
� Zu�yty mechanizm zawor�w lub wa� rozrz�du 
� Niew�a�ciwe luzy zaworowe 
� Uszkodzenie podzespo��w innych uk�ad�w silnika � np. pompy cieczy ch�odz�cej, alternatora itp. 

Odg�osy stukania lub uderze� 
� Zu�yte panewki korbowodowe � regularne stuki, czasami wzmagaj�ce si� pod obci��eniem 
� Zu�yte panewki g��wne � dudnienie i stuki czasami wzmagaj�ce si� pod obci��eniem 
� Stukanie t�ok�w � bardziej zauwa�alne przy zimnym silniku 
� Uszkodzenie podzespo��w innych uk�adu silnika � pompy cieczy ch�odz�cej, alternatora itp 


Uk�ad ch�odzenia: 

Przegrzanie 
� P�kni�ty lub zbyt lu�no naci�gni�ty pasek nap�du pompy cieczy ch�odz�cej 
� Zbyt ma�o p�ynu w uk�adzie ch�odzenia 
� Uszkodzony termostat 
� Zatkany, zanieczyszczony z zewn�trz lub zas�oni�ty rdze� ch�odnicy 
� Uszkodzony wentylator ch�odnicy lub jego wy��cznik termiczny 
� Uszkodzony korek wlewu ch�odnicy 
� Niew�a�ciwe ustawienie zap�onu lub uszkodzenie w uk�adzie zap�onowym 
� Niedok�adny czujnik wska�nika temperatury cieczy ch�odz�cej 
� Korek powietrzny w uk�adzie ch�odzenia 

Przech�odzenie 
� Uszkodzony termostat 
� Niedok�adny czujnik wska�nika temperatury cieczy ch�odz�cej 
Zewn�trzny wyciek cieczy ch�odz�cej 
� Zu�yte lub uszkodzone przewody lub obejmy zaciskowe przewod�w cieczy ch�odz�cej 
� Wyciek z rdzenia ch�odnicy lub nagrzewnicy 
� Uszkodzony korek wlewu ch�odnicy 
� Nieszczelno�� wewn�trznego pier�cienia pompy cieczy ch�odz�cej 
� Nieszczelno�� p�askiej uszczelki pompy cieczy ch�odz�cej 
� Wrzenie cieczy wskutek przegrzania 
� Nieszczelno�� korka spustowego ch�odnicy 

Wewn�trzny wyciek cieczy ch�odz�cej 
� Nieszczelna uszczelka g�owicy 
� P�kni�cie g�owicy lub kad�uba silnika 

Korozja element�w uk�adu ch�odzenia 
� Zbyt rzadkie spuszczanie cieczy ch�odz�cej i przep�ukiwanie uk�adu ch�odzenia 
� Niew�a�ciwy rodzaj lub sk�ad cieczy ch�odz�cej 


Uk�ad zasilania i wylotowy 

Nadmierne zu�ycie paliwa 
� Zanieczyszczony lub zatkany wk�ad filtru powietrza 
� Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa 
� Niew�a�ciwe ustawienie zap�onu lub uszkodzenie w uk�adzie zap�onowym 
� Ok�adziny cierne hamulc�w ocieraj� o b�bny lub tarcze 
� Zbyt niskie ci�nienie powietrza w ogumieniu 

Wyciek paliwa lub zapach paliwa wok� samochodu 
� Uszkodzony zbiornik paliwa, przewody lub po��czenia uk�adu zasilania 

Nadmierny ha�as lub wydobywanie si� spalin z uk�adu wylotowego 
� Nieszczelny uk�ad wylotowy lub po��czenie z kolektorem wylotowym 
� Nieszczelne, skorodowane lub uszkodzone t�umiki albo rury wylotowe 
� Uderzenie o sp�d nadwozia lub elementy podwozia zespo��w uk...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin