Wykrywanie typowych niesprawno�ci w samochodach Silnik: Wa� korbowy nie obraca si� podczas pr�by uruchomienia silnika: � Skorodowane lub poluzowane obejmy przewod�w akumulatora � Roz�adowany lub uszkodzony akumulator � Przew�d elektryczny w obwodzie rozruchu p�kni�ty, poluzowany lub od��czony � Uszkodzony w��cznik elektromagnetyczny rozrusznika lub w��cznik zap�onu � Uszkodzony rozrusznik � Uszkodzone z�by z�bnika rozrusznika lub wie�ca ko�a zamachowego albo obluzowany lub p�kni�ty wieniec z�baty ko�a zamachowego � P�kni�ty lub od��czony przew�d ��cz�cy silnik z mas� Rozrusznik zbyt wolno obraca wa� korbowy � Akumulator cz�ciowo roz�adowany � Skorodowane lub poluzowane obejmy przewod�w akumulatora � Uszkodzone lub zawilgocone elementy uk�adu zap�onowego � P�kni�ty, poluzowany lub roz��czony przew�d w uk�adzie zap�onowym � Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych � Uszkodzona przepustnica lub ga�nik � Uszkodzenie w uk�adzie wtrysku paliwa � Powa�ne uszkodzenie mechaniczne � np. p�kni�cie paska nap�du rozrz�du Utrudnione uruchomienie zimnego silnika � Roz�adowany akumulator � Skorodowane lub poluzowane obejmy przewod�w akumulatora � Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych � Uszkodzona przepustnica lub ga�nik � Uszkodzenie w uk�adzie wtrysku paliwa � Uszkodzenie w uk�adzie zap�onowym � Zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika Utrudnione uruchomienie ciep�ego silnika � Zanieczyszczony lub zatkany wk�ad filtru powietrza � Uszkodzenie w uk�adzie wtrysku paliwa � Uszkodzenie w uk�adzie zap�onowym � Zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika Ha�a�liwa praca rozrusznika lub utrudnione zaz�bianie si� rozrusznika � Uszkodzone z�by z�bnika rozrusznika lub wie�ca ko�a zamachowego albo obluzowany lub p�kni�ty wieniec z�baty ko�a zamachowego � Brak lub poluzowanie �rub mocowania rozrusznika � Zu�ycie lub uszkodzenie wewn�trznych element�w rozrusznika Silnik po uruchomieniu natychmiast ga�nie � Poluzowane lub uszkodzone po��czenie w uk�adzie zap�onowym � Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy lub kolektorze dolotowym � Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa Nier�wnomierna praca silnika na biegu ja�owym � Niew�a�ciwie wyregulowana pr�dko�� obrotowa biegu ja�owego � Zatkany filtr powietrza � Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia � Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych � Zbyt zr�nicowane lub zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika � Zu�yte wierzcho�ki krzywek wa�u rozrz�du � Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa �Wypadanie� zap�on�w podczas pracy silnika na biegu ja�owym � Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych � Uszkodzone ko�c�wki przewod�w wysokiego napi�cia przy �wiecach zap�onowych � Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia � Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa � P�kni�ta lub uszkodzona kopu�ka rozdzielacza � Zbyt zr�nicowane lub zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika � Od��czone lub nieszczelne przewody uk�adu wymuszonego przewietrzania skrzyni korbowej �Wypadanie� zap�on�w w ca�ym zakresie pr�dko�ci obrotowej silnika � Zatkany filtr powietrza � Uszkodzona pompa paliwa lub zbyt niskie ci�nienie zasilania paliwem � Zatkany obw�d odpowietrzania zbiornika paliwa lub zatkane przewody paliwa � Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia � Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych � Uszkodzone ko�c�wki przewod�w wysokiego napi�cia przy �wiecach zap�onowych � P�kni�ta lub uszkodzona kopu�ka rozdzielacza � Uszkodzona cewka zap�onowa � Zbyt zr�nicowane lub zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika � Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa Silnik nie reaguje na naciskanie peda�u przyspieszenia � Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych � Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia � Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa Silnik ga�nie � Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia � Zatkany wk�ad filtru powietrza � Uszkodzona pompa paliwa lub zbyt niskie ci�nienie zasilania paliwem � Zatkany obw�d odpowietrzenia zbiornika paliwa lub zatkane przewody paliwa � Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa Zbyt ma�a moc silnika � Zatkany wk�ad filtru powietrza � Uszkodzona pompa paliwa lub zbyt niskie ci�nienie zasilania paliwem � Zbyt zr�nicowane lub zbyt niskie ci�nienie spr�ania w cylindrach silnika � Zu�yte lub uszkodzone �wiece zap�onowe albo niew�a�ciwy odst�p elektrod �wiec zap�onowych � Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia � Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa � Ok�adziny cierne hamulc�w ocieraj� o tarcze lub b�bny � Po�lizg sprz�g�a Kontrolka ci�nienia oleju �wieci si� podczas pracy silnika � Zbyt niski poziom oleju lub niew�a�ciwa lepko�� lub klasa jako�ci oleju silnikowego � Uszkodzony czujnik ci�nienia oleju � Zu�yte panewki silnika lub pompa oleju � Zbyt wysoka temperatura pracy silnika � Uszkodzony zaw�r przelewowy uk�adu smarowania silnika � Zatkany filtr siatkowy smoka pompy oleju Uwaga: Zbyt niskie ci�nienie oleju w silniku o du�ym przebiegu niekoniecznie musi wymaga� natychmiastowego usuni�cia niesprawno�ci. Znacznie powa�niejsze s� nag�e spadki ci�nienia oleju podczas pracy silnika. W�wczas nale�y najpierw sprawdzi� czujnik ci�nienia oleju kontrolki, a dopiero p�niej szuka� innych przyczyn. Wyst�powanie samozap�on�w po wy��czeniu silnika � Nadmierny nagar nagromadzony w silniku � Zbyt wysoka temperatura pracy silnika �Strza�y� w ga�nik lub do przepustnicy � Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia � Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa Zbyt g�o�na praca silnika Przedwczesny zap�on albo spalanie stukowe podczas przyspieszania lub pod obci��eniem � Niew�a�ciwe ustawienia zap�onu lub uszkodzenie w uk�adzie zap�onowym � Niew�a�ciwy rodzaj �wiec zap�onowych � Niew�a�ciwy rodzaj stosowanego paliwa � Brak podci�nienia w ga�niku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub zwi�zanych z nimi przewodach podci�nienia � Nadmierny nagar nagromadzony w silniku � Niesprawny uk�ad wtrysku paliwa Odg�osy gwizdu lub sapania � Nieszczelny kolektor dolotowy lub uszczelka ga�nika � Nieszczelna uszczelka kolektora wylotowego � Nieszczelny elastyczny przew�d podci�nienia � Przedmuchy spalin przy uszczelce pod g�owicy silnika Odg�osy stukania lub klekotania � Zu�yty mechanizm zawor�w lub wa� rozrz�du � Niew�a�ciwe luzy zaworowe � Uszkodzenie podzespo��w innych uk�ad�w silnika � np. pompy cieczy ch�odz�cej, alternatora itp. Odg�osy stukania lub uderze� � Zu�yte panewki korbowodowe � regularne stuki, czasami wzmagaj�ce si� pod obci��eniem � Zu�yte panewki g��wne � dudnienie i stuki czasami wzmagaj�ce si� pod obci��eniem � Stukanie t�ok�w � bardziej zauwa�alne przy zimnym silniku � Uszkodzenie podzespo��w innych uk�adu silnika � pompy cieczy ch�odz�cej, alternatora itp Uk�ad ch�odzenia: Przegrzanie � P�kni�ty lub zbyt lu�no naci�gni�ty pasek nap�du pompy cieczy ch�odz�cej � Zbyt ma�o p�ynu w uk�adzie ch�odzenia � Uszkodzony termostat � Zatkany, zanieczyszczony z zewn�trz lub zas�oni�ty rdze� ch�odnicy � Uszkodzony wentylator ch�odnicy lub jego wy��cznik termiczny � Uszkodzony korek wlewu ch�odnicy � Niew�a�ciwe ustawienie zap�onu lub uszkodzenie w uk�adzie zap�onowym � Niedok�adny czujnik wska�nika temperatury cieczy ch�odz�cej � Korek powietrzny w uk�adzie ch�odzenia Przech�odzenie � Uszkodzony termostat � Niedok�adny czujnik wska�nika temperatury cieczy ch�odz�cej Zewn�trzny wyciek cieczy ch�odz�cej � Zu�yte lub uszkodzone przewody lub obejmy zaciskowe przewod�w cieczy ch�odz�cej � Wyciek z rdzenia ch�odnicy lub nagrzewnicy � Uszkodzony korek wlewu ch�odnicy � Nieszczelno�� wewn�trznego pier�cienia pompy cieczy ch�odz�cej � Nieszczelno�� p�askiej uszczelki pompy cieczy ch�odz�cej � Wrzenie cieczy wskutek przegrzania � Nieszczelno�� korka spustowego ch�odnicy Wewn�trzny wyciek cieczy ch�odz�cej � Nieszczelna uszczelka g�owicy � P�kni�cie g�owicy lub kad�uba silnika Korozja element�w uk�adu ch�odzenia � Zbyt rzadkie spuszczanie cieczy ch�odz�cej i przep�ukiwanie uk�adu ch�odzenia � Niew�a�ciwy rodzaj lub sk�ad cieczy ch�odz�cej Uk�ad zasilania i wylotowy Nadmierne zu�ycie paliwa � Zanieczyszczony lub zatkany wk�ad filtru powietrza � Uszkodzony ga�nik lub niesprawny uk�ad wtrysku paliwa � Niew�a�ciwe ustawienie zap�onu lub uszkodzenie w uk�adzie zap�onowym � Ok�adziny cierne hamulc�w ocieraj� o b�bny lub tarcze � Zbyt niskie ci�nienie powietrza w ogumieniu Wyciek paliwa lub zapach paliwa wok� samochodu � Uszkodzony zbiornik paliwa, przewody lub po��czenia uk�adu zasilania Nadmierny ha�as lub wydobywanie si� spalin z uk�adu wylotowego � Nieszczelny uk�ad wylotowy lub po��czenie z kolektorem wylotowym � Nieszczelne, skorodowane lub uszkodzone t�umiki albo rury wylotowe � Uderzenie o sp�d nadwozia lub elementy podwozia zespo��w uk...
md78