Cele kształcenia w procesie resocjalizacji.doc

(39 KB) Pobierz
Cele kształcenia w procesie resocjalizacji.

Cele kształcenia w procesie resocjalizacji.

 

   Cele  kształcenia  wypływają  z  przyjętych  i  uznanych  wartości  i  potrzeb.  Stanowią  one  wy-        tyczne  i  zadania  dla  procesu  kształcenia , określają  jego  wymagania  programowe  oraz  oczeki-

wane  rezultaty. Pojęcie  „cele  kształcenia”  W. Okoń  określa  jako  „świadomie  założone  skutki

jakie  społeczeństwo  pragnie  osiągnąć  przez  funkcjonowanie  systemu  kształcenia , zależą  one  zatem  od  charakteru  społeczeństwa , od  poziomu  jego  kultury  i  od  poziomu  całego  systemu

oświaty  i  wychowania  w  danym  kraju. Za  nadrzędne  wartości  wszystkich  systemów  społecz-

no – politycznych  należy  przyjąć  dobro  każdego  człowieka , szczęście  i  wszechstronny  rozwój

oraz  dobro  całego  społeczeństwa , jego  harmonijny  rozwój  polityczny , ekonomiczny  i  kultural-

ny”.1 Cele  kształcenia  powinny  być  ukierunkowane  przede  wszystkim  na  wartości  poparte  tra-

dycją  dziedzictwa  kulturowego .

   Pojęcie  „kształcenie”  obejmuje  przede  wszystkim  rozwój  zdolności  poznawczych , tj.  myśle-

nia , spostrzegania , uwagi , pamięci  i  wyobraźni. Należy  jednak  pamiętać  o  ścisłym  związku  procesu  kształcenia  z  procesami  nauczania  i  wychowania .

    Celem  wychowania  resocjalizującego2  jest  przekształcenie  osobowości  wychowanków , usu-

nięcie  stanu  niedostosowania  społecznego , będącego  negatywną  organizacją  postaw  wobec

siebie  samego , innych  ludzi  oraz  zasad  współżycia  społecznego.  W  wychowaniu  resocjalizu-

jącym  chodzi  o  takie  przekształcenie  osobowości  nieletnich  oraz  ich  postaw , aby  nie  były  one  źródłem  reakcji  negatywnych  i  agresywnych  wobec  norm  zabezpieczających  funkcjono-

wanie  systemów  społecznych , istnienia  oraz  rozwoju  społeczeństwa  i  kultury.  Wychowanie

resocjalizujące  zmierza  więc  do  przezwyciężenia  negatywnego  stosunku  jednostki  do  zbioru

norm  wyznaczających  jej  określone  obowiązki  i  uprawnienia , do  wyeliminowania  względnie

trwałych , negatywnych  ustusunkowań  do  oczekiwań  społecznych. Zachowanie  człowieka  zale-

ży  od  jego  osobowości  i  od  konkretnej  sytuacji , w  której  podejmuje  działanie . Skuteczna  działalność  resocjalizacyjna  prowadzi  do  trwałego  przekształcenia  dyspozycji  do  zachowań

na  zgodne  z  obowiązującymi  normami  społecznymi , moralnymi  i  prawnymi . Wychowanie

resocjalizacyjne  nie  może  jednak  zmierzać  tylko  do  konformistycznego  przystosowania  społecznego , ale  dążyć  do  kształtowania  osobowości  samodzielnych  i  twórczych  na tyle ,

na  ile  pozwalają  na  to  posiadane  przez  osoby  niedostosowane  zdolności , warunkujące  samo-

dzielne , zgodne  z  normami , rozwiązywanie  problemów .

 

 

1W. Okoń „Wprowadzenie  do  dydaktyki  ogólnej”  W.A  ŻAK  Warszawa 1998 , s.63 – 76

2 Z. Sękowska „Wstęp  do  pedagogiki  specjalnej” WSPS Warszawa 1998 , s. 75 - 76

    

    Z  pedagogicznego  punktu  widzenia  resocjalizacja  jest  włączeniem  do  życia  społecznego

Jednostek , które  utraciły  możliwość  poprawnego  współżycia  z  innymi  w  następstwie  nieko-

rzystnych  zmian  w  ich  osobowości. Celem  kształcenia  osób  niedostosowanych  jest  przygo-

towanie  ich  do  uczestnictwa  w  życiu  społecznym  i  kulturalnym  oraz  do  pracy  zgodnie

z  możliwościami  i  potrzebami  kraju . Kształcenie  powinno  mieć  w  miarę  możliwości  chara-

kter  integracyjny  tzn.  maksymalnie  włączać  osoby  niedostosowane  do  normalnego  środowiska.

W  związku  z  tym  potrzebna  jest  ścisła  współpraca  różnych  środowisk  wychowawczych . Dzia-

łania  resocjalizacyjne  w  stosunku  do  młodzieży  niedostosowanej  społecznie , prowadzone  są 

zarówno  w  środowisku  otwartym , jak  i  w  placówkach  do  tego  celu  powołanych .

   Nadrzędnym  celem  kształcenia  w  procesie  resocjalizacji  jest  przysposobienie  osób  niedosto-

sowanych  do  pełnienia  konstruktywnych  ról  społecznych  i  kształtowania  postaw  twórczych ,

opartych  na  akceptowanym  społecznie  systemie  wartości , ukierunkowanych  na  poszanowanie 

godności  własnej  i  drugiego  człowieka. Z  celów  nadrzędnych1  wynikają  cele  ogólne , takie jak:

-          wszechstronny  rozwój  człowieka , możliwie  najwyższy  rozwój  umysłowy , wychowanie  moralno – społeczne , przygotowanie  do  pracy  i  udziału  w  życiu  kulturalnym , pełny

rozwój  fizyczny ,

poprawa  w  nieprawidłowym  funkcjonowaniu  procesów  biopsychospołecznych  lub  ich

kompensacja ,

zapobieganie  powstawaniu  nowych  zaburzeń  lub  ich  pogłębianiu  się.

   Na  podstawie  tych  celów  formułowane  są  cele  berdziej  szczegółowe :

-          rozwój  uczniów  w  sferze  intelektualnej – kształcenie  aktywności  poznawczej  i  świado-

mości  wykorzystywania  wiedzy  w  przyszłym  życiu ,

-          dążenie  do  wszechstronnego  rozwoju  osobowości , motywowanie  do  pracy  nad  sobą ,

-          kształtowanie  właściwych  postaw  moralnych , umiejętności  dokonywania  wyborów 

i  hierarchizacji  wartości  etycznych , w  świetle  obowiązującego  porządku  prawnego ,

-          kształtowanie  wrażliwości  estetycznej , poszukiwanie  prawdy , dobra  i  piękna ,

-          rozwój  społeczny , przygotowanie  do  życia  w  społeczności  szkolnej , lokalnej  i  w  pań-   

stwie  demokratycznym,

-          budzenie  szacunku  dla  zdrowia , życia  i  środowiska  naturalnego  człowieka ,

-          rozbudzanie  zainteresowań  problemami  współczesnego  świata,

-          przygotowanie  do  życia  w  rodzinie  i  spełniania  w  niej  różnych  ról ,

 

 

 

1 E. Pasternak  „Materiały  z  metodyki  kształcenia  upośledzonych  w  stopniu  lekkim  w  szkole  specjalnej”  UMCS  Lublin 1994 , s. 24 – 35

-          kształtowanie  postawy  patriotycznej ,

-          tworzenie  właściwego  klimatu  szkoły , sprzyjającego  współpracy  i  integracji  całej   spo-

      łeczności  szkolnej ,

-          wyrównywanie  deficytów  rozwojowych  oraz  stworzenie  warunków  psychicznego i  po-

znawczego  rozwoju ,

-          poprawienie  funkcjonowania  emocjonalnego  i  sprawności  społecznej  wychowanków ,

-          przygotowanie  dzieci  do  podejmowania  odpowiedzialności  za  własne  postępowanie  oraz

      nauczenie  samodzielności  w  życiu  i  umiejętności  współdziałania  z  innymi ,

-          przygotowanie  dzieci  do  pełnienia  ról  społecznych  i  zadań .

Szkoła   wypełnia  w  stosunku  do  dziecka  trzy  funkcje: dydaktyczną , wychowawczą  i  opiekuń-

czą . Funkcje  te  są  różne , jednak  w  praktyce  życia  szkolnego  nierozdzielne . Szkoła  funkcjonuje

w  środowisku  społecznym . Narastanie  chaosu  w  sferze  wartości  przenika  do  życia  szkolnego .

Dlatego  bardzo  ważna  jest  rola  szkoły  w  realizowaniu  zadań  sformułowanych  na  podstawie 

celów   kształcenia .

      Fundamentem  każdego  wychowania  resocjalizującego  jest  prawda , miłość , dobro , tolerancja , patriotyzm , pracowitość , szacunek  dla  rodziców , wychowanie  do  współodpowiedzialności  oraz

wychowanie  zgodne  z  naturą  ludzką .

     Integracja  procesu  kształcenia  i  wychowania  resocjalizacyjnego  umożliwia  całościowy  roz-

wój  młodego  człowieka . Zróżnicowanie  i  przeplatanie  się  metod , pobudzanie  uczniów  nie  tylko 

do  aktywności  umysłowej , ale  i  emocjonalnej , pociąga  za  sobą  zmiany  w  różnych  sferach ich osobowości . Złe  nauczanie  powoduje  złe  zachowanie . Zbytni  pośpiech  w  realizacji  programów

nauczania  uczy  młodzież  niedokładności , pozorowania  pracy .Powierzchowne  planowanie  na-

czania , mała  atrakcyjność  zajęć , brak  konsekwencji  w  egzekwowaniu  wymagań  uczy  lekcewa-

żenia  swoich  obowiązków.

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIA:

1.      Cz. Kupisiewicz „Dydaktyka  ogólna”  O.W Graf  Punkt , Warszawa  2000

2.      W. Okoń  „Wprowadzenie  do  dydaktyki  ogólnej”  W.A  Żak , Warszawa 1998

3.      E. Pasternak  „Materiały  z  metodyki  kształcenia  upośledzonych  w  stopniu  lekkim

      w szkole  specjalnej” UMCS , Lublin  1994

4.   Z. Sękowska „Wstęp  do  pedagogiki  specjalnej” WSPS , Warszawa 1998.   

    

 

 

    

Zgłoś jeśli naruszono regulamin