Biznes Plan
Koncepcja rozwoju firmy „Alfa”
I. Streszczenie menedzerskie
Zadaniem opracowanego biznes planu jest zwiększenie udziału produktów firmy „Alfa” na rynku krajowym, oraz wejście z wyrobami własnymi na obszary rynku, w którym materace produkowane przez firmę „Alfa” a wytwarzane z surowców naturalnych dotychczas nie występowały.
Firma prowadzi działalność w zakresie produkcji materaców z naturalnych wypełnień kokosowych i lateksowych ich dystrybucję i sprzedaż.
Produkty firmy używane są w branży meblarskiej, produkujące wysokiej jakości meble wypoczynkowe takie jak: kanapy, fotele i łóżka.
Wyroby firmy „Alfa” stanowią około 30 % udziału w ogólnym zapotrzebowaniu rynku krajowego. Pozostałe 70 % zapotrzebowania rynku zaspakajają inne firmy z kraju i zagranicy.
Nasza firma jest jedyną firmą w Europie, która do wytworzenia materaców używa naturalnych surowców. Firmy konkurencyjne, do produkcji swoich materacy używają surowców sztucznych takich jak: pianki, gąbki i włókna sztuczne.
Firma „Alfa” oprócz produkcji materaców prowadzi również działalność handlową w zakresie sprzedaży towarów i materiałów stanowiących półprodukty w postaci wypełnień lateksowych używanych w tapicerstwie, których udział w wielkości sprzedaży jest czterokrotnie większy.
Udział w rynku materaców z naturalnych surowców jest ograniczony z uwagi na znacznie wyższą cenę w stosunku do produktów wytwarzanych z surowców sztucznych oferowanych przez konkurencję. Na wysoką cenę produktu firmy „Alfa” składa się zarówno wysoki koszt surowców naturalnych sprowadzanych z krajów afrykańskich jak i błędna polityka cenowa oparta na formule kosztów.
Przychody netto ze sprzedaży wykazane na podstawie rachunku zysków i strat sporządzonego na dzień 31. 12. 2002 r wynoszą 128 220 980,-zł w tym udział przychodów ze sprzedaży produktów własnych wynosi 23 158 152,-zł .
Celem na przyszłość jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów poprzez zwiększenie udziału na rynkach dotychczasowych jak i wejście na nowe obszary rynku oraz rozszerzenie asortymentu o produkcją materacy używanych do wyrobu krzeseł i foteli w środkach komunikacji miejskiej i krajowej.
Podstawowym celem jest zwiększenie udziału w rynku w branży meblarskiej z 30 % na 35 % w pierwszym roku wprowadzenia strategii, 45 % udziału w rynku w drugim roku i 50 % udziału w rynku w trzecim roku.
Aby osiągnąć taki wzrost udziału w rynku bez zaangażowania dodatkowych środków inwestycyjnych należy wygospodarować konieczne środki na sfinansowanie inwestycji poprzez oszczędności uzyskane ze zmniejszenia kosztów działalności operacyjnej o 10 %.
Drugim celem jest wejście na rynek świadczący usługi komunikacyjne.
W pierwszym roku wprowadzania strategii planujemy wejście na rynek z pilotażową partią produktów opartą na cenach promocyjnych i agresywnej reklamie uwypuklającej przewagę naszych wyrobów nad wyrobami konkurencyjnymi wytykając im to, że są nieekologiczne oraz stanowią możliwe zagrożenie dla zdrowia użytkowników spowodowane toksycznymi, trującymi związkami uwalnianymi w procesie spalania materaców z tworzyw sztucznych w razie pożaru środka komunikacji .
W drugim i w trzecim roku po pomyślnej realizacji I fazy i uzyskaniu zleceń na nowe wyroby, planuje się uruchomienie produkcji przemysłowej w celu zaspokojenia pełnego zapotrzebowania rynku.
Ostatecznym celem strategii jest uzyskanie przewagi przychodów firmy otrzymywanych ze sprzedaży wytwarzanych produktów nad przychodami osiąganymi ze sprzedaży towarów i materiałów.
Strategia taka podyktowana jest coraz większym zainteresowaniem na rynku produktami ekologicznymi.
Misja:
Misją firmy jest być liderem wśród producentów materaców na rynku krajowym.
II. Firma
1. Forma własności
Firma „Alfa” jest spółką jawną z kapitałem zagranicznym
Akty prawne:
Prawo o działalności gospodarczej
Kodeks Spółek Handlowych
2. Historia Firmy
Firma „Alfa” założona w 1983 roku przez Janusza Kowalskiego z siedzibą w Łodzi przy ul Al. 1-go Maja 42 i wpisana do Rejestru Działalności Gospodarczej w Urzędzie Miasta Łodzi w celu produkcji brakujących w owym czasie materaców używanych do produkcji mebli. Odbiorcami materaców produkowanych przez J. Kowalskiego były podmioty gospodarcze na terenie miasta Łodzi. Początkowo była to firma rodzinna zatrudniająca 4 osoby. Technologia produkcji oparta na rękodziele przy wsparciu mało skomplikowanych maszyn produkcyjnych takich jak: 1 prasa, 1 czesarka oraz 2 maszyny szwalnicze. Warsztatem produkcyjnym był garaż pod domem. Wielkość rocznej produkcji stanowiło około 600 sztuk materaców stosowanych do wyrobu „wersalek”. Wartość rocznej produkcji 60 000,-zł .
W 1990 roku firma wzbogaciła się o nowo wybudowaną halę produkcyjną wyposażoną w nowoczesny park maszynowy (z Niemiec zakupiono nowoczesną linię produkcyjną do wytwarzania materacy zmodyfikowaną w Polsce dla potrzeb firmy „Alfa”. W wyniku rozbudowy firmy zwiększono zatrudnienie do 25 osób i osiągnięto wielkość rocznej produkcyjną liczonej w m2 w ilości 12 000. Firma osiągnęła przychód w wysokości 10 000 000,-zł obsługując odbiorców z terenu Łodzi, Piotrkowi Trybunalskiego i Warszawy.
W 2001 r firma przekształciła się w spółkę z udziałem kapitału zagranicznego i została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym. W wyniku reorganizacji firma zwiększyła zatrudnienie do 73 pracowników. Firma posiada własny transport ( 2 samochody ciężarowe, 2 samochody dostawcze oraz 3 samochody osobowe ), budynki produkcyjne, magazynowe, biurowiec w którym znajduje się sklep firmowy i serwis reklamacyjny. Zasięg działalności firmy obecnie obejmuje 3/4 obszaru Polski.
W pierwszym roku działania spółki w okresie reorganizacji Firma poniosła straty, które w 2002 roku zaczęła odrabiać.
Osiągnięta roczna wielkość produkcji za 2002 r to 25 000 m2 powierzchni użytkowej produkowanych materaców. Wielkość przychodów netto ze sprzedaży wyniosła 128 220 980,-zł w tym przychody ze sprzedaży produktów osiągnęły wartość 23 158 152,-zł. Pozostałe przychody osiągnięto ze sprzedaży towarów i materiałów. Firma „Alfa” zajmuje teren o powierzchni 10 000 m2. Teren i obiekty są własnością firmy.
3. Produkt:
Firma specjalizuje się w produkcji materaców wytwarzanych z naturalnych wypełnień kokosowych i lateksowych. Wyroby swoje produkuje w 5 asortymentach pogrupowanych w modele i rozmiary.
Produkty firmy na międzynarodowych targach w Poznaniu w 2002 r osiągnęły najwyższe wyróżnienie w Polsce pod nazwą „ Teraz Polska”.
4. Siedziba Firmy:
Firma swoją siedzibę ma w Łodzi przy Al. 1-go Maja 42. Wejście do biurowca róg 1-go Maja i ul. Hutora. Wjazd na teren zakładu od ul. Strzelców Kaniowskich Nr 14.
III. Produkty i usługi:
Firma produkuje materace wykorzystywane w branży meblarskiej.
Firma prowadzi sprzedaż półproduktów w postaci wypełnień lateksowych używanych w tapicerstwie.
Produkty firmy przeznaczone są na rynek krajowy.
IV. Analiza rynku:
Ostatnie badania własne wskazują na wzrost zainteresowania meblami wyposażonymi w materace produkowane z naturalnych surowców. Zapotrzebowanie na rynku krajowym na materace ekologiczne w stosunku do roku ubiegłego wzrosło o 10 % i obecnie wynosi 27 500 m2 i przewiduje się dalszy wzrost zainteresowania produktami z naturalnych surowców.
Wielkość rynku krajowego szacuje się na liczbę 100 000 m2 wszystkich produkowanych materacy w tym również materacy z tworzyw sztucznych.
1. Podmioty działające w branży:
Obecnie w branży funkcjonuje 7 firm krajowych i 3 firmy zagraniczne.
W branży nie występują firmy opierające swą produkcję o naturalne, ekologiczne surowce. Konkurencyjne firmy produkują materace z tworzyw sztucznych.
2. Główni konkurenci
Największy udział w rynku polskim posiada firma niemiecka „ Baden-slip” z siedzibą w Berlinie i wynosi on około 20 % całego rynku.
Następnym konkurentem jest polska firma „ Uniform” z siedzibą w Stargardzie Gdańskim i udział jej wynosi około 18 % całego rynku. Pozostałe firmy oscylują w granicach od 3 do 5 % udziału w rynku krajowym.
Lista konkurentów:
1. „Baden-slip” firma zagraniczna z siedzibą w Berlinie
mocne strony konkurenta:
- niskie ceny
- szeroki asortyment produkcji
- dobra reputacja firmy ( firma uznana na rynku europejskim )
- sprawne zarządzanie
- nowoczesna technologia
- dobra sytuacja finansowa ( od 3 lat osiąga zyski )
słabe strony konkurenta:
- produkt wytwarzany z tworzyw sztucznych
- długie kanały dystrybucyjne
- mała elastyczność produkcyjna
2. „Belgik-lie” firma zagraniczna z siedzibą w Brukseli
- dobra sytuacja finansowa firmy ( w 2002 roku zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży )
- długie kanały dystrybucji
- brak serwisu w Polsce
3. „Ajax” firma zagraniczna z siedzibą w Amsterdamie
- dobra reputacja firmy ( funkcjonuje na rynku krajowym od 1997 roku )
- mała firma ( ograniczone zdolności produkcyjne )
- brak serwisu na terenie Polski
4. „Uniform” firma krajowa z siedzibą w Stargardzie Gdańskim
- umiarkowane ceny
- sprawne kanały dystrybucji
- dobra sytuacja finansowa ( firma od 5 lat zwiększa swój udział w rynku osiągając coraz większe zyski )
- produkty wytwarzane z surowców sztucznych
- niska jakość wyrobów
5. „Meblex” firma krajowa z siedzibą w Łodzi
- firma znana od 30 lat na rynku polskim
- wykwalifikowana kadra posiadająca doświadczenie zawodowe
- słaba kondycja finansowa firmy ( od 2 lat firma traci na udziale w rynku odnotowując straty )
- przestarzały park maszynowy
6. „Top-plast” firma krajowa z siedzibą w Warszawie
- wykwalifikowana i względnie stała kadra ( liczne szkolenia przekładają się na doświadczenie zawodowe) 90 % stanu pracowników jest zatrudnionych na umowę o prace na stałe
- ograniczone możliwości produkcyjne
- budynki i zaplecza produkcyjne użytkowane na podstawie umowy najmu
- produkty wytwarzane w oparciu o surowce sztuczne
7. „MIREX” firma krajowa z siedzibą w Poznaniu
- dobra kondycja finansowa firmy ( zyski za ostatnie 2 lata )
- duża zdolność produkcyjna
- rozbudowana administracja
8. „APIS” firma krajowa z siedzibą w Szczecinie
- wykwalifikowana kadra (duże doświadczenie zawodowe )
- własny ośrodek badawczy
- elastyczność w produkcji
- wysokie ceny
- brak serwisu
9. „Stokłos” firma krajowa z siedzibą w Lublinie
- wykwalifikowana kadra ( duże doświadczenie zawodowe )
- własne zaplecze badawcze
- wysoka jakość produktów
- produkcja oparta na surowcach sztucznych
- słaba kondycja finansowa firmy ( utrata płynności finansowej w 2002 r )
10. „Wawel” firma krajowa z siedzibą w Krakowie
- firma z tradycjami na rynku krajowym
- wykwalifikowana kadra o dużym stażu pracy i doświadczeniu zawodowym
- zła kondycja finansowa firmy ( utrata płynności finansowej )
Mocne strony ( MS):
1. Wysoka jakość produktu
2. Jedyny w Polsce producent materacy z naturalnych surowców
3. Elastyczność procesów produkcji
4. Sprawdzone technologie
5. Produkty przedsiębiorstwa spełniają wymogi norm przemysłowych
Słabości ( SŁ ):
1. Słaba sieć dystrybucji
2. Brak jednolitej strategii rozwoju firmy ( brak spójności działań )
...
sote12