biznesplan dla firmy meblarskiej.doc

(89 KB) Pobierz
Marzanna Pacholczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biznes Plan

Koncepcja rozwoju firmy „Alfa”


I. Streszczenie menedzerskie

Zadaniem opracowanego biznes planu jest zwiększenie udziału produktów firmy „Alfa” na rynku krajowym, oraz wejście z wyrobami własnymi na obszary rynku, w którym materace produkowane przez firmę „Alfa”              a wytwarzane z surowców naturalnych dotychczas nie występowały.

 

Firma prowadzi działalność w zakresie produkcji materaców z naturalnych wypełnień kokosowych i lateksowych ich dystrybucję i sprzedaż.

Produkty firmy używane są w branży meblarskiej, produkujące wysokiej jakości meble wypoczynkowe takie jak: kanapy, fotele i łóżka.

Wyroby firmy „Alfa” stanowią około 30 % udziału w ogólnym zapotrzebowaniu rynku krajowego. Pozostałe 70 % zapotrzebowania rynku zaspakajają inne firmy z kraju i zagranicy.

Nasza firma jest jedyną firmą w Europie, która do wytworzenia materaców używa naturalnych surowców. Firmy konkurencyjne, do produkcji swoich materacy używają surowców sztucznych takich jak: pianki, gąbki i włókna sztuczne.

Firma „Alfa” oprócz produkcji materaców prowadzi również działalność handlową w zakresie sprzedaży towarów i materiałów stanowiących  półprodukty w postaci wypełnień lateksowych używanych w tapicerstwie, których udział w wielkości sprzedaży jest czterokrotnie większy.

Udział w rynku materaców z naturalnych surowców jest ograniczony z uwagi na znacznie wyższą cenę w stosunku do produktów wytwarzanych z surowców sztucznych oferowanych przez konkurencję. Na wysoką cenę produktu firmy „Alfa” składa się zarówno wysoki koszt surowców naturalnych sprowadzanych z krajów afrykańskich jak i błędna polityka cenowa oparta na formule kosztów.

Przychody netto ze sprzedaży wykazane na podstawie rachunku zysków i strat sporządzonego na dzień 31. 12. 2002 r wynoszą  128 220 980,-zł w tym udział przychodów ze sprzedaży produktów własnych wynosi   23 158 152,-zł .

Celem na przyszłość jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów poprzez zwiększenie udziału na rynkach dotychczasowych jak i wejście na nowe obszary rynku oraz rozszerzenie asortymentu o produkcją materacy używanych do wyrobu krzeseł i foteli w środkach komunikacji miejskiej i krajowej.

Podstawowym celem jest zwiększenie udziału w rynku w branży meblarskiej         z 30 % na 35 % w pierwszym roku wprowadzenia strategii,  45 %  udziału            w rynku w drugim roku i 50 % udziału w rynku w trzecim roku.

Aby osiągnąć taki wzrost udziału w rynku bez zaangażowania dodatkowych środków inwestycyjnych należy wygospodarować konieczne środki na sfinansowanie inwestycji poprzez oszczędności uzyskane ze zmniejszenia kosztów działalności operacyjnej o 10 %.

Drugim celem jest wejście na rynek świadczący usługi komunikacyjne.

W pierwszym roku wprowadzania strategii planujemy wejście na rynek               z  pilotażową partią produktów opartą na cenach promocyjnych i agresywnej reklamie uwypuklającej przewagę naszych wyrobów nad wyrobami konkurencyjnymi wytykając im to, że są nieekologiczne  oraz stanowią możliwe zagrożenie  dla zdrowia użytkowników spowodowane toksycznymi, trującymi związkami  uwalnianymi w procesie spalania materaców z tworzyw sztucznych w razie pożaru środka komunikacji .

W drugim i w trzecim roku po pomyślnej realizacji I fazy i uzyskaniu zleceń na  nowe wyroby, planuje się uruchomienie produkcji przemysłowej w celu zaspokojenia pełnego zapotrzebowania rynku.

Ostatecznym celem strategii jest uzyskanie przewagi przychodów firmy otrzymywanych ze sprzedaży wytwarzanych produktów nad przychodami osiąganymi ze sprzedaży towarów i materiałów.

Strategia taka podyktowana jest coraz większym zainteresowaniem na rynku produktami ekologicznymi.

 

 

Misja:

Misją firmy jest być liderem wśród producentów materaców na rynku krajowym.

 

II. Firma

 

1.     Forma własności

Firma „Alfa” jest spółką jawną z kapitałem zagranicznym

Akty prawne:

Prawo o działalności gospodarczej

Kodeks Spółek Handlowych

 

2.     Historia Firmy

Firma „Alfa” założona w 1983 roku przez Janusza Kowalskiego z siedzibą    w Łodzi przy ul Al. 1-go Maja 42 i wpisana do Rejestru Działalności Gospodarczej w Urzędzie Miasta Łodzi w celu produkcji brakujących          w owym czasie materaców używanych do produkcji mebli. Odbiorcami materaców produkowanych przez J. Kowalskiego były podmioty gospodarcze na terenie miasta Łodzi. Początkowo była to firma rodzinna zatrudniająca 4 osoby. Technologia produkcji oparta na rękodziele przy wsparciu mało skomplikowanych maszyn produkcyjnych takich jak: 1 prasa, 1 czesarka oraz 2 maszyny szwalnicze. Warsztatem produkcyjnym był garaż pod domem. Wielkość rocznej produkcji stanowiło około 600 sztuk materaców stosowanych do wyrobu „wersalek”. Wartość rocznej produkcji 60 000,-zł .

W 1990 roku firma wzbogaciła się o nowo wybudowaną halę produkcyjną wyposażoną w nowoczesny park maszynowy (z Niemiec zakupiono nowoczesną linię produkcyjną do wytwarzania materacy zmodyfikowaną     w Polsce dla potrzeb firmy „Alfa”. W wyniku rozbudowy firmy zwiększono zatrudnienie do 25 osób i osiągnięto wielkość rocznej produkcyjną liczonej     w m2 w ilości 12 000. Firma osiągnęła przychód w wysokości 10 000 000,-zł obsługując odbiorców z terenu Łodzi, Piotrkowi Trybunalskiego i Warszawy.

W 2001 r firma przekształciła się w spółkę z udziałem kapitału zagranicznego i została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym.   W wyniku reorganizacji firma zwiększyła zatrudnienie do 73 pracowników. Firma posiada własny transport ( 2 samochody ciężarowe, 2 samochody dostawcze oraz 3 samochody osobowe ), budynki produkcyjne, magazynowe, biurowiec w którym znajduje się sklep firmowy i serwis reklamacyjny. Zasięg działalności firmy obecnie obejmuje 3/4 obszaru Polski.

W pierwszym  roku działania spółki w okresie reorganizacji Firma poniosła straty, które w 2002 roku zaczęła odrabiać.

Osiągnięta roczna wielkość produkcji za 2002 r to 25 000 m2 powierzchni użytkowej produkowanych materaców. Wielkość przychodów netto ze sprzedaży wyniosła  128 220 980,-zł w tym przychody ze sprzedaży produktów osiągnęły wartość   23 158 152,-zł. Pozostałe przychody osiągnięto ze sprzedaży towarów i materiałów. Firma „Alfa” zajmuje teren o powierzchni 10 000 m2. Teren i obiekty są własnością firmy.

 

3.     Produkt:

Firma specjalizuje się w produkcji materaców wytwarzanych z naturalnych wypełnień kokosowych i lateksowych. Wyroby swoje produkuje                   w 5 asortymentach pogrupowanych w modele i rozmiary.

Produkty firmy na międzynarodowych targach w Poznaniu w 2002 r osiągnęły najwyższe wyróżnienie w Polsce pod nazwą „ Teraz Polska”.

 

 

 

4.     Siedziba Firmy:

Firma swoją siedzibę ma w Łodzi przy Al. 1-go Maja 42. Wejście do biurowca róg 1-go Maja i ul. Hutora. Wjazd na teren zakładu od                  ul. Strzelców Kaniowskich Nr 14.

 

III. Produkty i usługi:

Firma produkuje materace wykorzystywane w branży meblarskiej.

Firma prowadzi sprzedaż półproduktów w postaci wypełnień lateksowych używanych w tapicerstwie.

Produkty firmy przeznaczone są na rynek krajowy.

 

IV. Analiza rynku:

Ostatnie badania własne wskazują na wzrost zainteresowania meblami wyposażonymi w materace produkowane z naturalnych surowców. Zapotrzebowanie na rynku krajowym na materace ekologiczne w stosunku do roku ubiegłego wzrosło o 10 % i obecnie wynosi 27 500 m2 i przewiduje się dalszy wzrost zainteresowania produktami z naturalnych surowców.

Wielkość rynku krajowego szacuje się na liczbę 100 000 m2 wszystkich produkowanych materacy w tym również materacy z tworzyw sztucznych.

 

1.     Podmioty działające w branży:

Obecnie w branży funkcjonuje 7 firm krajowych i 3 firmy zagraniczne.

W branży nie występują firmy opierające swą produkcję o naturalne, ekologiczne surowce. Konkurencyjne firmy produkują materace z tworzyw sztucznych.

 

2. Główni konkurenci

Największy udział w rynku polskim posiada firma niemiecka „ Baden-slip”  z siedzibą w Berlinie i wynosi on około 20 % całego rynku.

Następnym konkurentem jest polska firma „ Uniform” z siedzibą                  w Stargardzie Gdańskim i udział jej wynosi około 18 % całego rynku. Pozostałe firmy oscylują w granicach od 3 do 5 % udziału w rynku krajowym.

Lista konkurentów:

1.     „Baden-slip” firma zagraniczna z siedzibą w Berlinie

mocne strony konkurenta:

- niskie ceny

- szeroki asortyment produkcji

- dobra reputacja firmy ( firma uznana na rynku europejskim )

- sprawne zarządzanie

- nowoczesna technologia

- dobra sytuacja finansowa ( od 3 lat osiąga zyski )

słabe strony konkurenta:

- produkt wytwarzany z tworzyw sztucznych

- długie kanały dystrybucyjne

-         mała elastyczność produkcyjna

 

2.     „Belgik-lie” firma zagraniczna z siedzibą w Brukseli

mocne strony konkurenta:

- niskie ceny

- szeroki asortyment produkcji

- sprawne zarządzanie

- dobra sytuacja finansowa firmy ( w 2002 roku zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży )

słabe strony konkurenta:

- produkt wytwarzany z tworzyw sztucznych

- długie kanały dystrybucji

- brak serwisu w Polsce

 

3.     „Ajax” firma zagraniczna z siedzibą w Amsterdamie

mocne strony konkurenta:

- niskie ceny

- dobra reputacja firmy ( funkcjonuje na rynku krajowym od 1997 roku )

- nowoczesna technologia

 

słabe strony konkurenta:

- długie kanały dystrybucyjne

- mała firma ( ograniczone zdolności produkcyjne )

- brak serwisu na terenie Polski

 

4.     „Uniform” firma krajowa z siedzibą w Stargardzie Gdańskim

mocne strony konkurenta:

- umiarkowane ceny

- szeroki asortyment produkcji

- sprawne kanały dystrybucji

-         nowoczesna technologia

-         dobra sytuacja finansowa ( firma od 5 lat zwiększa swój udział w rynku osiągając coraz większe zyski )

słabe strony konkurenta:

- produkty wytwarzane z surowców sztucznych

- niska jakość wyrobów

 

5.     „Meblex” firma krajowa z siedzibą w Łodzi

mocne strony konkurenta:

- firma znana od 30 lat na rynku polskim

- wykwalifikowana kadra posiadająca doświadczenie zawodowe

- umiarkowane ceny

 

słabe strony konkurenta:

- długie kanały dystrybucyjne

- słaba kondycja finansowa firmy ( od 2 lat firma traci na udziale w rynku odnotowując straty )

- przestarzały park maszynowy

 

6.     „Top-plast” firma krajowa z siedzibą w Warszawie

mocne strony konkurenta:

- wykwalifikowana i względnie stała kadra ( liczne szkolenia przekładają się na doświadczenie zawodowe) 90 %  stanu pracowników jest zatrudnionych na umowę o prace na stałe

- umiarkowane ceny

- nowoczesna technologia

słabe strony konkurenta:

- ograniczone możliwości produkcyjne

- budynki i zaplecza produkcyjne użytkowane na podstawie umowy najmu

- produkty wytwarzane w oparciu o surowce sztuczne

 

7.     „MIREX” firma krajowa z siedzibą w Poznaniu

mocne strony konkurenta:

- niskie ceny

- dobra kondycja finansowa firmy ( zyski za ostatnie 2 lata )

- duża zdolność produkcyjna

- sprawne kanały dystrybucji

słabe strony konkurenta:

- produkty wytwarzane z surowców sztucznych

- rozbudowana administracja

- przestarzały park maszynowy

 

8.     „APIS” firma krajowa z siedzibą w Szczecinie

mocne strony konkurenta:

- wykwalifikowana kadra (duże doświadczenie zawodowe )

- własny ośrodek badawczy

- elastyczność w produkcji

słabe strony konkurenta:

- wysokie ceny

- długie kanały dystrybucji

- brak serwisu

 

9.     „Stokłos” firma krajowa z siedzibą w Lublinie

mocne strony konkurenta:

- wykwalifikowana kadra ( duże doświadczenie zawodowe )

- nowoczesna technologia

- własne zaplecze badawcze

- wysoka jakość produktów

słabe strony konkurenta:

- wysokie ceny

- długie kanały dystrybucji

- produkcja oparta na surowcach sztucznych

- słaba kondycja finansowa firmy ( utrata płynności finansowej w 2002 r )

 

10. „Wawel” firma krajowa z siedzibą w Krakowie

mocne strony konkurenta:

- firma z tradycjami na rynku krajowym

- wykwalifikowana kadra o dużym stażu pracy i doświadczeniu zawodowym

- nowoczesna technologia

 

 

słabe strony konkurenta:

- wysokie ceny

- zła kondycja finansowa firmy ( utrata płynności finansowej )

- produkcja oparta na surowcach sztucznych

- długie kanały dystrybucyjne

Najgroźniejszym konkurentem dla naszej firmy jest firma krajowa „Uniform” z siedzibą w Stargardzie Gdańskim której udział w rynku systematycznie wzrasta

 

V. Analiza bieżącej sytuacji firmy „Alfa” oraz  prognozy na przyszłość

 

Analiza SWOT

 

Czynniki wewnętrzne

 

Mocne strony ( MS):

1.     Wysoka jakość produktu

2.     Jedyny w Polsce producent materacy z naturalnych surowców

3.     Elastyczność procesów produkcji

4.     Sprawdzone technologie

5.     Produkty przedsiębiorstwa spełniają wymogi norm przemysłowych

 

 

Słabości ( SŁ ):

1.     Słaba sieć dystrybucji

2.     Brak jednolitej strategii rozwoju firmy ( brak spójności działań )

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin