Teologia histori I - Czesław Stanisław Bartnik.txt

(1115 KB) Pobierz
Czes�aw Stanis�aw Bartnik

TOM  I
Czes�aw Stanis�aw Bartnik
Teologia historii


Lublin 1999Spis tre�ci
819749
Copyright by Czes�aw Bartnik
Wydawca i druk:
�STANDRUK", Lublin, ul. Boczna �abiej 6a tel. (0-81) 743-60-33
ISBN 83-911676-5-8
Wprowadzenie............................     9
I. Wok� podstawowych poj��
�Historia"    ..............................13
Znaczenie podmiotowe i przedmiotowe (13); Podstawowe struktury (14); Zakresy (15); Historia �objawiona"? (16 )
Teologiczne �okre�lenie" �wiata,............,.......18
�wiat - spo�eczno�� ludzi (20); �wiat - dzieje doczesne (21); �wiat - dzieje zbawienia (22); Pr�ba podsumowania (28)
Prolegomena do teologii historii    ..................30
Podstawowe poj�cia (30); Fizyka historii (33); Filozofia historii (35); Teologia historii (40); Historia stworzenia i historia zbawienia (45); Historia stworzenia (47); Historia zbawienia (49); �Teologia historii zbawienia" i �teologia historii �wiata" (52); G��wne zagadnienia teologii historii (55)
Przegl�d g��wnych zagadnie� teologii historii    ...........58
U podstaw teologii historii     .....................70
U podstaw struktury chrze�cija�skiej koncepcji rzeczywisto�ci (72); Zarys przedmiotu teologii historii (76); Metoda teologii historii (78); Wnioski (80)
Popularne rozumienie teologii historii    ...............82
Teologia i ahistoryzm (82); Historia zbawienia (84); Powszechne systematyza-cje (86); Perspektywy (88)
Encyklopedyczne okre�lenie teologii historii............90
Poj�cie (90); Historia indywidualna i uniwersalna (90); Podmiot dziej�w (91); Tw�rcy dziej�w (92); Temat dziej�w (92); Prawa dziejowe (92); Centrum historii (92); Czasoprzestrze� historyczna (93); Sens dziej�w (93)
Pluralizm uj�� teologii historii     .......
Teologia historii w klimacie antyhistorycznym
�  �  �
....   94 ...    102
Personalistyczna teologia historii    .................     110
Historia i osoba (113); Konsekwencje apologetyczne (122); Teodycea historyczna (123); Znami� Ko�cio�a (124); Powszechny i realny sens (124)
Historiologia jako tryptyk: nauki historyczne, historiozofia, teologia
historii..............................     125
Semantyka historii (125); Filozofia historii (126); Om�wienie nazwy (126); Historia dyscypliny (128); Podstawowe problemy (130); Teologia historii (135); Poj�cie (125); Relacja teistyczna (136); Ekonomia Bo�a (137); Opatrzno�� Ludzka (138); Historia zbawienia (139); Poj�cie (139); Historia a zbawienie (140); Podstawowe struktury (141)
Spis tre�ci
Teologia historii i ekonomia....................     144
(K. G�d�) Teologiczne rozumienie historii u Wolfharta Pannen-
berga     ..............................    147
Wa�niejsze pr�by pararelne (148); Perspektywa historii uniwersalnej (151); W perspektywie ko�ca historii (154); Antycypacja fina�u (157); Ku syntezie (160)
II. B�g �historiotw�rczy"
�Ten, kt�ry jest"    ..........................     163
�Istniej�cy".............................     165
Chrystus jako historia.......................     167
Cz�owiekjako historia.......................     169
Historia jako Misterium......................     171
Chrystus jako Norma Historii...................     178
Historia eklezjocentryczna     ....................     182
III. B�g jako �Historia" w Jezusie z Nazaretu
Biblijna idea rekapitulacji chrystologicznej............     185
Misterium Wcielenia........................     196
Wcielenie jako podstawa teologii historii u Leona Wielkiego .  . .    200
B�g - cz�owiekiem. Cur Deus homo?...............    229
Podstawowy schemat (229); Osobowy punkt wyj�cia (232); Medialno�� w per-sona l no�ci (234); Ucz�owieczenie Boga w Jezusie (236); Motyw wcielenia (241)
Jezus Chrystus jako zasada wszechhistorii     ............    243
Chrystus kosmiczny    ........................    246
Kontekst historycznoreligijny (246); Podstawy objawione (246); Zasada herme-neutyczna (248)
Chrystocentryzm �wiata......................    250
Chrystus o�rodkiem Wszech�wiata i Wszechdziej�w     .......    253
Zasada g��wna (253); O�rodek wszech�wiata (253); Wersja Paw�owa (253); Wersja wt�rnopauli�ska (254); Wersja Janowa (255); Wersja apokaliptyczna (255); O�rodek historii (256); O�rodek mikrokosmosu i mikrohistorii (258); Ra-tio theologica (259)
Chrystus jako Alfa i Omega �wiata i Historii wed�ug Jana Paw�a II    261 Kamie� w�gielny (262); Objawienie Ojca Niebieskiego (263); Osobotw�rczy (265); Cz�owiek drog� Chrystusa (267); Wi�zi osobowe (269)
Spo�eczne wcielenie Jezusa Chrystusa...............    272
Ko�ci� jako Cia�o Chrystusa (273); Podstawowe struktury wcielenia spo�ecznego (274); Tre�ciowe konsekwencje wcielenia (276); Droga uchrystusowienia �wiata (278)
Ko�ci� uniwersalny    ........................    282
Ze spor�w o znaczenie �uniwersalno�ci" (282); Preegzystencja Ko�cio�a (284); Ko�ci� w akcie stw�rczym (286); Ko�ci� przed narodzeniem Chrystusa (288); Podstawa wi�zi uniwersalnej (291); Kr�gi Ko�cio�a (293)
Spis tre�ci
�W    .
eolo-
Rekapitulacja personalistyczna    ..................
IV.  Przez pryzmat Ko�cio�a
Historiologia Augusty�ska     ....................
Apologetyka historii (300); Dwie czy trzy spo�eczno�ci? (304); Schemat historii (307); G��wne motywy Dramatis Historiae (312)
Papie� Leon Wielki: typ zachodniochrze�cija�skiej wizji dziej� �r�d�a Leonowej wizji (317); Teologiczno-historyczne poznanie (318); u giczna interpretacja wsp�czesnej sytuacji imperium rzymskiego (320); Podstawowe czynniki dziej�w (321); Czasowe wymiary dziej�w (322); Chrystocentryzm historii (324); Idea Rzymu Pi�trowego jako kategoria historyczna (325); Walor doczesno�ci i zasadniczy charakter jej przemian (326); Wizja nowego spo�ecze�stwa (328)
Rzym Piotrowy a dzieje �wiata...................
Problem �wiadomo�ci historycznego prze�omu (332); Prymat jako kategoria historyczna (333); Poszukiwania g��wnych �r�de� historii (334); Ekonomia czas�w i przestrzeni (335); Rekapitulacja dziej�w w Jezusie Chrystusie (335); Walor rzeczywisto�ci doczesnej (336); Podstawowe idee �ycia chrze�cija�skiego (337); Chrze�cija�ska wizja spo�ecze�stwa (337)
Z teologii dziej�w Ko�cio�a     ....................
Kszta�ty przesz�o�ci (340); G��wne tematy dziej�w wsp�czesnych Ko�cio�a (349)
Liturgia jako uobecnienie ekonomii zbawienia..........
Historia jako Drama Paschalne wed�ug Zygmunta Krasi�skiego   . �Msza Dziej�w" wed�ug Cypriana Norwida............
B�g i cz�owiek widziani przez pryzmat tragedii o�wi�cimskiej    . . Wydarzenie o�wi�cimskie (366); B�g (368); Cz�owiek (372); B�g - Cz�owiek
(375)
�Ojcze nasz" Prymasa Wyszy�skiego     ...............
Duchowe oblicze wsp�czesnego �wiata..............
�wiat �sam dla siebie" (382); Teorie �wiata alienuj�cego si� (385); Pod styg-matem krzy�a i zmartwychwstania (388); Mi�o�� transcenduj�ca �wiat (391)
Post�p doczesny a Kr�lestwo Bo�e     ................
Eschatologizm czy inkarnacjonizm?................
Wprowadzenie (399); Problem (399); Ortodoksja (402); Wy�szo�� inkarnacjo-nizmu (404); Natura i �aska (406); Chrystyflkacja �wiata (409); Konieczno�� zaanga�owania (412)
Ko�ci� a pot�gi �wiata.......................
Neochrze�cija�stwo?........................
Og�lna apologia religii (417); L�k przed przysz�o�ci�? (419); Incarnatio conti-nua (420); W kierunku sakramentalizacji czy humanizacji? (423)
V. Teologia czasoprzestrzeni
Sakrament czasu..........................
Kr�tko�� czasu (426); Czas sztuczny (428); Zbawienie czasu (429)
Teologia czasu...........................
Podstawowe terminy i �postacie" czasu (431); Istota czasu (433); Schematy czasu (434); Co wnios�y judaizm i chrze�cija�stwo? (435); Anty-czas (437); Czasoprzestrze� (437)
296 299 316
331
340
356 360 363 366
378 381
396
399
413 417
426 431
Spis tre�ci
Czas w teologii i w naukach �wieckich...............
Ekonomia czasu i przestrzeni w uj�ciu patrystycznym     ......
Staro�ytne schematy dziej�w (444); Czas i przestrze� jako �scena" historii (447); Heksaemeron jako podstawa podzia�u czasu (452); Epoka �stara" i �nowa" (454); Roz�o�enie czas�w i miejsc (459); Kairos wcielenia i paruzji (462); Czas i przestrze� jako formy bytowania (467); Czasy wt�rne (473)
Czas i wieczno�� wed�ug �w. Tomasza z Akwinu..........
Czas i wieczno�� wed�ug J. Guittona     ...............
Zarys teologii przestrzeni    .....................
Podstawowa terminologia (484); Rodzaje przestrzeni (488); Kosmiczna (488); Ziemska (489); Miejsce (490); Spo�eczna i antropologiczna (491); Wewn�trzo-sobowa (491); �Skonkretyzowana" (492); Techniczna (492); Idealna (493); Zbawcza (493); Antyprzestrze� (495); Istota przestrzeni (496); Przestrze� i czas (499); Ekonomia czasoprzestrzeni (501)
439 444
477 481 484
Zako�czenie............................    504
Wyb�r bibliografii.........................    507
Tego� autora (518); O autorze (519)
Indeks nazwisk .                                                                            521
-Wprowadzenie
Historia jest Wielk� Tajemnic� i w swych kszta�tach i w swej tre�ci. Mo�e tylko majaczy si� nam jej zarys og�lny, przynajmniej jednostkowy - mikrohistoria; wiadomo, �e ma pocz�tek i b�dzie mia�a kres naszego �teraz", oraz wiadomo, �e ludzkie struktury bytu i istnienia s� w jakim� sensie takie same metafizycznie. Ostatecznie jednak sekwencja zdarze�, element losowy (tychicz-ny), wymiar wewn�trzny istnienia, uk�ad zdarze�, moment�w czasowych i miejsc, nieoznaczono�� p�ynienia dziejowego - zawsze s� pogr��one w niezg��bionej tajemnicy. A tymczasem cz�owiek chcia�by ogromnie pozna� Histori�: swoj� w�asn�, indywidualn�, grupow�, narodow�, uniwersaln�, wszechkosmiczn�. I w tym kierunku zwraca wszystkie swoje poznania: proste, codzienne, naukowe (zw�aszcza historyczne), a wreszcie najog�lniejsze - filozoficzne (filozofia historii). Chce spenetrowa� Myste-rium Histo�ae do dna.
Na najwy�szym szczeblu chce to czyni� przy pomocy poznania teologicznego. Chce transcendowa� czysto m...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin