Historia sztuki sredniowiecznej.doc

(248 KB) Pobierz
Historia sztuki średniowiecznej

Historia sztuki średniowiecznej

 

Lektury:

Gloria Fossi- Sztuka romańska i gotycka, Warszawa 2006

Veronica Sekules- Medieval Art., Oxford 2001

Piotr Skubiszewski- Sztuka Europy łacińskiej od VI w. do XI w., Taschen, Warszawa 1998, Lublin 2001

Xavier Barral y Allet- Wczesne średniowiecze. Od późnego okresu antycznego do roku 1000 (architektura)

Jerzy Żarnecki- Sztuka romańska, Kraków 2005

Wilibald Sauerlȁnder- Rzeźba średniowieczna, Warszawa, 1978

Dawid Watkin- Historia architektury zachodu, Warszawa 2006

Maria Skubiszewska- Malarstwo Italii 1250-1400, Warszawa 1980

Otto von Simson- Katedra gotycka, Warszawa 1989

Jan Białostocki- L’art du XVe siècle des patrer à Dürer, 1989

 

Źródła ilustracji:

Sztuka romańska, Architektura- rzeźba- malarstwo, red. Rolf Toman, Olsztyn 2000

Gotyk. Architektura- rzeźba- malarstwo, Olsztyn 2000

 

 

529 r.- początek średniowiecza dla historii sztuki

Zamknięcie przez Justyniana Akademii Platońskiej

Benedykt z Nursji zakłada zgromadzenie w klasztorze na Monte Cassino

 

Reguła św. Benedykta podłożem monastycyzmu> ogromna rola kulturotwórcza klasztorów

 

Ok. 1400 r.- ostatni okres wspólnoty sztuki w Italii i na północ od Alp

Koniec włoskiego średniowiecza

 

Lata 20. XVI w.- koniec średniowiecza na północ od Alp

 

XIV, XV w.: - w Italii „protorenesans”

                            - na zachód od Alp- Jesień Średniowiecza

Docenienie średniowiecza- kultura anglosaska (powieść gotycka), romantyzm niemiecki

 

Sztuka religijna przetrwała upadek Rzymu i wędrówkę ludów w V-VII w.

 

Kościół San Paolo fuori le Mura

Jedna z 4 bazylik większych (także kościelnie)

386- przebudowa

Prostokąt- pięć naw- nawa główna szersza od bocznych- nawy tworzą korpus nawowy

Nawa główna- wyższa i przykryta osobnym dachem, własne oświetlenie z okien powyżej dachów bocznych

 

BAZYLIKA:

3-5 naw, nawa główna wyższa i o autonomicznym oświetleniu

W znaczeniu kościelnym: obdarzona specjalnymi przywilejami papieskimi

Prezbiterium (San Paolo- półkolista absyda)

Między transeptem a prezbiterium- brama tęczowa (w San Paolo dekorowana mozaiką)

Kościoły halowe- bez zróżnicowania wysokości naw

 

W średniowieczu: głównie bazyliki

 

Cztery bazyliki większe:

 

Bazylika św. Jana na Lateranie- do XIV w, siedziba papieży

 

San Paolo fuori le Mura- krużganki z XII w.

1823- pożar, bardzo duże zniszczenia, odbudowany w kształcie „pierwotnym” + strop kasetonowy (pierwotnie otwarta więźba dachowa)

 

Santa Maria Maggiore

Przebudowana w renesansie i XVII w.

 

Bazylika św. Piotra- wcześniej klasyczna bazylika, zburzona kompletnie w XVI w.

Przed XVI w.: 5 naw, przedsionek, nartex (dziedziniec kolumnowy typowy dla wczesnego chrześcijaństwa)

 

 

Santa Sabina, Rzym, druga ćwierć V w.

Absyda chórowa- malowidła z XVIII w., fasada barokowa

 

Santa Cosma i Damiano, VI w.- 527 r. przy Forum Romanum

Późnorenesansowa dekoracja, kaplice zamiast naw bocznych, dekoracja mozaikowa w absydzie- lata 30. VI w.

 

Budowla centralna

Plan krzyża greckiego, koła lub figury możliwej do wpisania w koło

 

Baptysteria (dla dorosłych, potem kaplice chrzcielne, w Italii aż do XIII w. oddzielne)

Mauzolea

grobowce

 

Santa Constanza, Rzym, 320-360

Mauzoleum córki Konstantyna Wielkiego, Konstancji

Powiązana z San Agnese

Część środkowa wyższa od obwodowej i z oświetleniem autonomicznym

 

Terminologia architektury:

Kolumna- podpora o przekroju kolistym, posiadająca bazę i kapitel

Filar- podpora o przekroju innym niż koliste

Arkada- dwie podpory połączone łukiem

 

Bazyliki: katedry, kościoły parafialne, klasztorne, kolegialne

Budowle centralne: baptysteria, kaplice zamkowe, grobowe i mauzolea

 

Rawenna

Od VI w. arcybiskupstwo

Przed i po upadku Cesarstwa była siedzibą władców

Wygnany z Rzymu Honoriusz III najpierw mieszkał w Mediolanie, potem od 703 r. w Rawennie

Koniec 1. połowy V w., VI w.- siedziba Teodoryka, króla Ostrogotów (arianin)- z tego okresu pozostało wiele nienaruszonych budowli

Ok. 540- pod władzą Justyniana- Egzarchat Rawenna

 

Mauzoleum Galii Placidii, przed połową V w.

Centralna, na planie krzyża

Mozaiki

W środku sklepienia- krzyż tryumfujący

Chrystus Dobry Pasterz

Jelenie pijące wodą życia

 

San Appolinare  Nuovo

Bazylika trójnawowa

Mozaiki: procesja męczenników do tronu Chrystusa, nad oknami- sceny z życia Jezusa, pałac Teodoryka, port w Classe

 

Baptysterium Ortodoksów

Centralne + dzwonnica

Ośmiobok, kondygnacyjna, mozaiki

 

Baptysterium Arian

Centralne, wielobok, kopuła z mozaiką- chrzest Chrystusa w Jordanie, 526?

 

San Vitale, 529- 548

Wysunięta absyda (element planu podłużnego)

2. piętro- przetworzone dekoracje z XVII w.

Empora- galeria na piętrze (geneza z wczesnego chrześcijaństwa)

Mozaiki: sklepienie- baranek, boczne- cesarz Justynian i po drugiej stronie- Teodora, oboje z orszakami (fundatorzy)

 

Z wczesnego chrześcijaństwa do średniowiecza:

- podstawowe typy budowli sakralnych

- tradycje przeznaczania określonych typów budowli (szczególnie planu centralnego)

- wykorzystanie elementów dodatkowych (np. natrex)

- dekoracje płaskie- w średniowieczu malarskie, święci, Maria, ornamenty, fundatorzy

- brak rzeźby w okresie wczesnochrześcijańskim i wczesnym średniowieczu do r. 1000

 

Po 476 r.- rozproszenie centrum artystycznego i fundacji- upadek sztuki

Zanik systemu kształcenia artystów, lecz formy architektoniczne przetrwały

 

 

 

 

 

 

 

 

Akwizgran

Palladium i kaplica, obudowana mniejszymi pomieszczeniami.

Architekt: Odon z Metzu (budowa kaplicy Karola Wielkiego)

pod koniec XIII w. dobudowano długi, gotycki chór, co zmieniło znacznie kształt budowli.

Wzorzec San Vitale.

Mozaiki XIX-wieczne, wzorowane na mozaikach bizantyjskich i włoskich

Mozaiki oparte także na San Clemente w Rzymie

Zestawienia różnych kolorów kamieni do okładzin ściennych i innych elementów ozdobnych- inspiracja antyczna

Naśladowanie kapiteli korynckich (być może spolia)

 

Kościół opacki w Fuldzie, konsekrowana 819 r.

Środkowe Niemcy, opactwo benedyktyńskie z okresu karolińskiego

Wyraźne nawiązanie do architektury wczesnochrześcijańskiej, plan bazyliki

Dwa chóry, nowe rozwiązanie, bo w kościołach wczesnochrześcijańskich na zachodzie znajdował się zazwyczaj nartex.

Bardzo przebudowany w XVIII w.

 

Zgodnie z doktryną, liturgia może być sprawowana tylko w budynku zamkniętym i w którym nie odbywają się już prace budowlane w części prezbiterialnej.

 

Założenia dwuchórowe spotykane są w architekturze karolińskiej i ottońskiej.

 

Westwerk

Centula 790-799

Kościół klasztorny benedyktynów

Bazylika trójnawowa

Nawa główna przechodzi w centralną część westwerku, po jej bokach znajdują się dwie wieże.

Zwyczaj wprowadzania dużej ilości ołtarzy w jednym kościele- od okresu karolińskiego. Nie były to ołtarze świętych, tylko np. narodzin Chrystusa.

Odwzorowanie topografii Ziemi Świętej

 

Opactwo Corvey nad Wezerą

Okres późnokaroliński, dobrze zachowany, stosunkowo mało zmieniony

Główne nasady wierz zostały przebudowane w stylu romańskim, powrócone do stylu  romańskiego w XIX w.

Klatka westwerku podzielona na dwa poziomy

Cel: do wystawiania i adoracji relikwii; oratorium Germigny-des-Pres, 806

Plan centralny z czterema absydami i dwiema mniejszymi w części wschodniej.

Mozaika absydy chórowej- autentyczna średniowieczna mozaika (rzadkie na północ od Alp)

Arka Przymierza adorowana przez aniołów.

 

Lorsch, opactwo benedyktyńskie, 850 r.

Bardzo obecnie przebudowane i zniszczone

Fundacja Karola Wielkiego i rozbudowane przez jego następców

Hala po środku dziedzińca- nieznane przeznaczenie

Przejazd trójosiowy (nawiązanie do łuków tryumfalnych?), zdobienie geometryczne z glazurowanej cegły, dwie półkoliste przylegające wieżyczki po obu stronach.

Być może była to sala audiencyjna?

Środek- dekoracja malarska, naśladująca okładzinę kamienną i kolumny (nieznane dekoracji wnętrz świeckich, nawiązanie do Akwizgranu?, rozwiązanie ze sztuki rzymskiej okresu późnego cesarstwa)

 

 

Malarstwo karolińskie

Główny ośrodek artystyczny- szkoła pałacowa w Akwizgranie (najlepsze iluminowane rękopisy)

W Akwizgranie funkcjonowała kancelaria Karola Wielkiego oraz autonomiczne skryptorium (apogeum działalności ok. roku 800).

 

Dwie grupy rękopisów z tego skryptorium:

Grupa ewangeliarza koronacyjnego

Grupa ewangeliarza patriarchy

 

Ewangelistarz Godeskalka 781-83

 

Chrystus tronujący z młodzieńczym obliczem- San Appolinare Nuovo, czyli nawiązanie do sztuki wczesnochrześcijańskiej

Środki jedynie linearne

Architektura jest trudna do zidentyfikowania- być może mury Jerozolimy?

 

Fontanna życia

 

Hieronim, Ambroży, św. Augustyn i Grzegorz Wielki- ojcowie Kościoła

 

Ewangeliarz Ady, ok. 800 r.

Postać Marka ewangelisty

Modelowanie postaci oraz światło

 

Ewangelistarz koronacyjny ok. 800 r.

Tzw. korpus purpureus, bo niektóre karty były barwione na purpurowo.

Przedstawienia ewangelistów ze zwojami, a nie księgami- nawiązanie do przedstawień antycznych

Także przedstawienia ewangelistów z kodeksami jako skryptami

W stosunku do poprzednich ewangelistarzy- zawężenie gamy barwnej, ale za to dużo bardziej rozbudowana modulacja światłocieniowa, także na szatach.

 

Kodeks aureus- złoty kodeks (pojęcie bardzo obszerne)

 

Psałterz utrechcki ok. 820 powstał w Hautvilliers k. Reims

Nazwa bierze się od miejsca przechowywania.

Iluminacje- piórko i brunatny atrament, ilustracje nie oddzielone od tekstu ramą, rozwiązanie z kodeksów antycznych

Wiele grup postaciowych, a nie tylko przedstawień jednofigurowych.

Nie zachowało się żadne inne dzieło możliwe do przypisania temu samemu iluminatorowi.

 

Psałterz Stuttgarcki, ok. 820 r.

Płaskie postaci, bez jakiegokolwiek światłocienia. Iluminacje kolorowe.

Widać różnicę w biegłości przedstawiania grup figuralnych wobec Psałterza Utrechckiego.

 

Autor: Raban Maur- De laudibus Sankte Crucis ok. 840

Przedstawienie Ludwika Pobożnego jako władcy chrześcijańskiego, ale także za wzorami wojowników antycznych.

Słowa pisane bez odstępów, na samym obrazie. Litery elementem dekoracji.

 

Sakramentarz z Metz ok. 879

Przechowywany w Paryżu, w Bibliotece Narodowej

Czasy Ludwika Łysego

Złote litery

 

Bordiura- rama zamykająca tekst

 

Biblia Karola Łysego, tzw. Biblia Viviana ok. 846 r.

Przechowywana w Bibliotece Narodowej w Paryżu

Wzory z malarstwa późnoantycznego- kontrasty walorowe

Podobnie jak w sakramentarzu z Metz- naśladowanie form jubilerskich

 

Biblia z San Paulo fuori  le Mura, ok. 870-75

Fundacja Karola Wielkiego, powstał w Reims

 

Biblia z Moutier-Grandval, ok. 830-840, Tours

 

 

Ponieważ niemal wszystkie rękopisy powstałe w kręgu Karola Wielkiego miały w sobie elementy malarstwa późnoantycznego, zapewne skryptorzy w Akwizgranie i Reims byli z kręgów włoskich.

 

 

 

 

Architektura okresu ottońskiego

 

Westwerki rozpowszechnione w Niemczech przez architekturę karolińską.

 

Katedra w Augsburgu (aktualnie barokowa)

Westwerk

Chór wschodni trzyabsydowy

Chór zachodni z ołtarzem ustawionym w absydzie

Dolna kondygnacja podzielona na pomieszczenia, w jednym z których była odprawiana liturgia.

 

Kościół św. Pantaleona w Kolonii, konsekracja 980r. - właściwy westwerk

Wykorzystanie fragmentów kościoła karolińskiego, dwuchórowego. Część zachodnia poprzedzona głębokim przedsionkiem.

Empory wbudowane w części kościoła na przedłużeniu naw bocznych.

 

Kościół św. Cyriaka w Gernrode, 961

Krzywy plan^^

Filar- kolumna- filar- kolumna – cecha architektury ottońskiej, potem charakterystyczna także dla architektury romańskiej

Kościoły ottońskie nie są sklepione, czasem sklepione krypty. Pokrycie stropami.

Część wschodnia jest bardzo przestrzenna (podłużna absyda).

 

Empory są stałym elementem architektury romańskiej.

 

Opactwo Werden k. Essen (obecnie dzielnica), przebudowa ok. X w.

Karolińskie opactwo benedyktynek

Wzór kaplicy akwizgrańskiej- ale są tylko trzy części sześcioboku, wbudowany w zachodniej części kościoła.

 

 

Hildesheim w dolnej Saksonii, siedziba biskupstwa

Katedra

Przebudowa ok. 1042 r.

Kościół św. Michała, zgromadzenia kanoników, fundacja ok. 1000 r., konsekracja krypty 1015, kościoła 1022 r.

Regularne założenie dwuchórowe z dwoma transeptami zakończonymi z obu stron wieżyczkami.

Chór zachodni z kryptą- bardziej rozbudowany. Chór wschodni zamknięty trzema absydami, znacznie mnie wypukły.

 

Kaplica św. Bartłomieja w Paderborn, 1017 r.

Całkowicie sklepiona, samodzielny kościół.

„per operarius graecos”- wybudowana przez budowniczych z Bizancjum

Fundacja Henryka II

Trójnawowe wnętrze halowe, kolumnowe, gdzie każde przęsło zostało przesklepione sklepieniem o bardzo wysokiej strzałce.

 

 

 

Krzyż Dezyderiusza ok. 774, Brescia

Gemmy antyczne

 

Krzyż św. Ruperta VII w.

 

Korona wotywna- mogła być świecznikiem nad ołtarzem lub darem wotywnym, bez funkcji; były po prostu okrągłe, corona- łac. Wieniec

 

Korona króla Swinthili (Wizygoci- zachowało się ich wiele z tego kręgu) 20. VII w.

Korona Receswintha 653-72

 

 

Kult relikwii

co najmniej od połowy III w.- papież Feliks I wprowadził sprawowanie eucharystii na grobach męczenników; kult męczenników był podstawą budowania tożsamości religijnej we wczesnym chrześcijaństwie

326- św. Helena, matka Konstantyna Wielkiego, odbyła pielgrzymkę do Ziemi Świętej, gdzie rzekomo odnalazła relikwie z krzyża- tabliczkę i cztery gwoździe

Legenda o wskrzeszaniu zmarłych i uzdrawianiu chorych przez dotknięcie drzewem krzyża.

Od IV w. kult relikwii krzyża św.

V/VI wiek- sepultum (grób), zwyczaj chowania relikwii pod posadzką kościoła tam, gdzie stawiany był ołtarz (kontynuacja zwyczaju wznoszenia kościołów na grobach męczenników)

Następnie chowano relikwie w mensach ołtarzowych; nie konsekrowano w średniowieczu ołtarzy, w których nie byłoby relikwii; czasowo zamurowywano relikwie w filarach mensy, ale odstąpiono od tego zwyczaju

 

Relikwiarze

 

Relikwiarz Pepina Krótkiego, ofiarowany opactwu św. Fides w Conques (Owernia)

Relikwiarz skrzynkowy z wielospadowym daszkiem, ze zdobieniami ptaków i orientalnymi

Relikwiarz bursowy (sakwowy)- przeznaczony na zwłoki właściciela, mógł być noszony przez najwyższych duchownych na piersiach w czasie sprawowania ceremonii

Relikwiarz zęba Jezusa Chrystusa, 888 r. Monza

Blacha srebrna, złocona lub złota

Relikwiarz z Enger ok. 785

Relikwiarz papieża Paschalisa I, 817-824 r.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin