Analiza psychometryczna - Max Freedom Long.pdf
(
1234 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Max Freedom Long - Analiza psychometryczna.doc
MAX FREEDOM LONG
ANALIZA PSYCHOMETRYCZNA
[Tytuł oryginału: „Psychometric Analysis”, 1959 / Wydawnictwo MEDIUM, 1996]
W kolejnym tomie cyklu po
Ļ
wi
ħ
conego nauce
dawnych kapłanów polinezyjskich Autor
prezentuje ciekawy sposób praktycznego
wykorzystania elementów ich wierze
ı
.
Analiza psychometryczna jest opart
Ģ
na
odkryciach Huny metod
Ģ
pomiaru inteligencji
człowieka oraz rozpoznawania cech jego
osobowo
Ļ
ci. Za pomoc
Ģ
prostego przyrz
Ģ
du
mo
Ň
na zbada
ę
charakter, predyspozycje
zawodowe, typ umysłowo
Ļ
ci i poziom etyczny
nie tylko osób
Ň
yj
Ģ
cych, ale równie
Ň
zmarłych –
na podstawie pozostawionych przez nich
podpisów, zdj
ħę
lub innych przedmiotów. Autor
udziela szczegółowych wskazówek, jak dokona
ę
odczytów psychometrycznych naszych dzieci,
znajomych, a tak
Ň
e jak zbada
ę
samych siebie.
Opisana metoda jest cennym narz
ħ
dziem
przydatnym w wielu dziedzinach ludzkiego
Ň
ycia. Dzi
ħ
ki jej zastosowaniu ka
Ň
dy człowiek
mo
Ň
e znale
Ņę
dla siebie wła
Ļ
ciwe miejsce w
społecze
ı
stwie, zgodnie ze swoj
Ģ
inteligencj
Ģ
i
zdolno
Ļ
ciami.
W ten sposób ró
Ň
norodne umiej
ħ
tno
Ļ
ci i
talenty zostan
Ģ
racjonalnie wykorzystane dla
dobra nas wszystkich. Ksi
ĢŇ
ka jest nieocenion
Ģ
pomoc
Ģ
dla rodziców, nauczycieli, szefów
przyjmuj
Ģ
cych do firm nowych pracowników,
dla personelu medycznego i dla ka
Ň
dego, kto
szuka wła
Ļ
ciwej drogi
Ň
yciowej.
Wst
ħ
p
Wkrótce po opublikowaniu w Ameryce mojej pierwszej ksi
ĢŇ
ki, po
Ļ
wi
ħ
conej odkryciom
starodawnego systemu zwanego Hun
Ģ
, powołano do
Ň
ycia eksperymentaln
Ģ
grup
ħ
maj
Ģ
c
Ģ
na celu
zbadanie dawnych wierze
ı
i praktyk. Organizacja ta przyj
ħ
ła nazw
ħ
„Stowarzyszenie Badaczy
Huny” (Huna Research Associates, w skrócie – HRA), a jej członkowie rozprzestrzenieni byli po
całym
Ļ
wiecie. Wi
ħ
kszo
Ļę
bada
ı
przeprowadzały wyznaczone osoby, które od czasu do czasu
przysyłały mi sprawozdania z rezultatów swoich prac.
W celu utrzymania ci
Ģ
głego kontaktu mi
ħ
dzy członkami stowarzyszenia oraz umo
Ň
liwienia
wymiany spostrze
Ň
e
ı
na temat przebiegu pracy i uzyskiwanych wyników, wydawali
Ļ
my okresowe
biuletyny HRA (Huna Research Associates Bulletin).
Wiele prac eksperymentalno-badawczych tylko po
Ļ
rednio odnosiło si
ħ
do praktyk Huny,
stosowanych w dawnych latach. Jednak wszystkie one miały taki charakter,
Ň
e ich powtórna analiza
w
Ļ
wietle teorii Huny dawała nadziej
ħ
na pełniejsze zrozumienie istoty badanych zjawisk.
Gdy pod koniec 1957 roku biuletyny przestały zadowala
ę
ich odbiorców, nie uko
ı
czono jeszcze
kilku prac o najwi
ħ
kszym znaczeniu badawczym. Poniewa
Ň
nadal, pod moj
Ģ
kontrol
Ģ
, trwały próby
i wci
ĢŇ
napływały nowe informacje i pomysły, daj
Ģ
c nadziej
ħ
na bliskie uko
ı
czenie pracy, zrodziła
si
ħ
potrzeba ostatecznego uporz
Ģ
dkowania materiałów i prezentacji aktualnych problemów oraz
wniosków płyn
Ģ
cych z prób ich rozwi
Ģ
zania.
Dlatego te
Ň
powstała propozycja publikowania niedu
Ň
ych ksi
ĢŇ
eczek, które dawałyby obraz
aktualnego stanu nie doko
ı
czonych zada
ı
HRA.
Jeden z projektów, krótko opisany w mojej ksi
ĢŇ
ce Wiedza
tajemna
w praktyce , wzbudził du
Ň
e
zainteresowanie. Było to studium metody pomiaru cech charakteru człowieka i poziomu jego
inteligencji za pomoc
Ģ
instrumentu skonstruowanego przez doktora Oscara Brunlera. Brunler oparł
swoje prace na wcze
Ļ
niejszych eksperymentach pewnego Francuza, M. Bovisa. Przyrz
Ģ
d nazwano
„biometrem Brunlera-Bovisa”.
Zalety biometru natychmiast stały si
ħ
oczywiste. Wykłady Brunlera i jego krótkie artykuły
pojawiały si
ħ
od czasu do czasu w biuletynach HRA. Niektórcy członkowie stowarzyszenia, ł
Ģ
cznie
ze mn
Ģ
, zyskali przywilej nauczenia si
ħ
dokonywania odczytów na jednym ze skonstruowanych
wówczas przyrz
Ģ
dów. Jednak brak mo
Ň
liwo
Ļ
ci zakupienia sprz
ħ
tu był przeszkod
Ģ
na drodze do
przeprowadzania cz
ħ
stszych i bardziej ogólnych testów i bada
ı
.
Na niepowodzenia w produkcji biometrów i w ich szerokiej dystrybucji na rynku zło
Ň
yło si
ħ
kilka okoliczno
Ļ
ci. Jedn
Ģ
z wa
Ň
niejszych była obawa,
Ň
e przyrz
Ģ
d ten łatwo b
ħ
dzie mo
Ň
na pomyli
ę
z „radiatorami”, u
Ň
ywanymi przez niektórych lekarzy do stawiania diagnoz i leczenia pewnych
niedomaga
ı
, których to aparatów nie mo
Ň
na było – pod restrykcjami prawnymi – konstruowa
ę
i
sprzedawa
ę
w handlu wewn
ħ
trznym.
Faktem jest,
Ň
e nigdy nie udowodniono istnienia „promieni”, które podczas diagnozy miałyby
płyn
Ģę
od pacjenta i dawa
ę
odczyt na przyrz
Ģ
dach „radiatora” [Wydawnictwo MEDIUM,
Warszawa 1996.].
Niestety, nie otrzymali
Ļ
my równie
Ň
przekonuj
Ģ
cego wyja
Ļ
nienia, co wła
Ļ
ciwie rejestrował
biometr. Doktor Brunler tłumaczył,
Ň
e przyrz
Ģ
d wskazuje i analizuje „promieniowanie mózgu”, ale
dodawał te
Ň
,
Ň
e promienie nie maj
Ģ
charakteru zwykłych fal elektrycznych, lecz ze swej natury s
Ģ
„dielektryczne”.
Równie
Ň
zespół cz
ħĻ
ci składowych przyrz
Ģ
du, o których mówiło si
ħ
,
Ň
e stanowi
Ģ
podstaw
ħ
urz
Ģ
dzenia, obj
ħ
ty był tajemnic
Ģ
.
W ka
Ň
dym razie brak swobodnego dost
ħ
pu członków HRA do biometru uniemo
Ň
liwiał badania
wa
Ň
nych zjawisk, w których du
ŇĢ
pomoc
Ģ
– co oczywiste – byłby ten wła
Ļ
nie przyrz
Ģ
d. Poniewa
Ň
brakowało nam informacji potrzebnych do skonstruowania podobnego instrumentu, najlepszym
mo
Ň
liwym wyj
Ļ
ciem było odszukanie jednego ze starych francuskich biometrów, wykonanych
dawniej przez M. Bovisa, i próby rekonstrukcji kolejnych kroków czynionych
przez
Brunlera, gdy
starał si
ħ
go udoskonali
ę
. Jednocze
Ļ
nie trzeba było szuka
ę
bardziej przekonuj
Ģ
cych wyja
Ļ
nie
ı
przyczyn i mechanizmu dotychczasowego działania instrumentów.
Doktor Brunler zmarł w 1952 roku. Mimo i
Ň
teorie, które ledwo co rozwin
Ģ
ł, z wolna zacz
ħ
ły
ust
ħ
powa
ę
miejsca innym, nic nie mo
Ň
na uj
Ģę
jego geniuszowi, który objawił si
ħ
w konstrukcji
nowej wersji biometru i monumentalnej pracy, dziel
Ģ
cej procedur
ħ
odczytu na trzy etapy i
opisuj
Ģ
cej znaczenie wskaza
ı
otrzymanych na skali instrumentu.
Czytelnikowi, który podchodzi do czytania tej ksi
ĢŇ
ki bez znajomo
Ļ
ci teorii Huny, wyło
Ň
onej
mi
ħ
dzy innymi w moich wcze
Ļ
niejszych ksi
ĢŇ
kach, nale
Ň
y si
ħ
krótkie wyja
Ļ
nienie głównych jej
zasad (opisanych szczegółowo w mojej podstawowej ksi
ĢŇ
ce
Magia cudów
[Wydawnictwo
MEDIUM, Warszawa 1995.]), aby materiał po
Ļ
wi
ħ
cony systemowi biometrycznemu był bardziej
zrozumiały. Przydatne b
ħ
dzie równie
Ň
krótkie podsumowanie wyników prac doktora Brunlera nad
rozwojem systemu.
Mam nadziej
ħ
,
Ň
e czytelnicy obeznani ju
Ň
z ksi
ĢŇ
kami i biuletynami HRA zaakceptuj
Ģ
t
ħ
Ļ
wie
ŇĢ
prezentacj
ħ
jako powtórk
ħ
dotychczasowych wiadomo
Ļ
ci, przygotowuj
Ģ
c
Ģ
ich umysły do przyj
ħ
cia
nowego zasobu nie publikowanych dot
Ģ
d informacji.
Max Freedom Long
Rozdział 1
Co to jest psychometria?
W miar
ħ
jak rozwijała si
ħ
eksperymentalna praca z biometrem, zwłaszcza po
Ļ
mierci Oscara
Brunlera, w teoriach opisuj
Ģ
cych działanie tego urz
Ģ
dzenia pojawiało si
ħ
tyle zmian,
Ň
e zrodziła si
ħ
potrzeba znalezienia nowej, bardziej wła
Ļ
ciwej nazwy dla zmodyfikowanego systemu bada
ı
, który
uwzgl
ħ
dniał rozwi
Ģ
zania zaoferowane przez Hun
ħ
.
Do powszechnego u
Ň
ytku wybrano termin „analiza psychometryczna”, ale cały proces okre
Ļ
lano
mianem „psychometrycznej analizy ludzkiego charakteru i umysłowo
Ļ
ci”.
„Psychometria” to słowo ukute kilka lat temu w
Ļ
rodowisku badaczy zjawisk parapsychicznych.
Oznacza ono pomiary lub analiz
ħ
przedmiotu bada
ı
bez u
Ň
ycia
Ļ
rodków fizycznych. Zakazane jest
korzystanie z naszych pi
ħ
ciu zmysłów. Nawet czas i przestrze
ı
s
Ģ
odrzucone jako elementy
Ļ
wiata
fizycznego.
W celu przeprowadzenia badania psychometrycznego, osobie dokonuj
Ģ
cej odczytu zazwyczaj
wr
ħ
cza si
ħ
jak
ĢĻ
rzecz, z któr
Ģ
raz b
Ģ
d
Ņ
wi
ħ
cej razy miał styczno
Ļę
człowiek lub obiekt b
ħ
d
Ģ
cy
przedmiotem badania. Listy pisane ołówkiem lub atramentem, zwłaszcza podpisy, jak równie
Ň
zdj
ħ
cia i cz
ħĻ
ci garderoby noszone kiedy
Ļ
przez badanych, pozwalaj
Ģ
operatorowi nawi
Ģ
za
ę
kontakt
z
Ň
yj
Ģ
cymi lub zmarłymi lud
Ņ
mi, którzy znajduj
Ģ
si
ħ
bardzo blisko lub w du
Ň
ej odległo
Ļ
ci.
Przedmioty takie, jak kawałek lawy wulkanicznej czy z
Ģ
b mamuta, s
Ģ
Ļ
rodkami do nawi
Ģ
zania
kontaktu parapsychicznego tam, gdzie nie mo
Ň
na skontaktowa
ę
si
ħ
z lud
Ņ
mi.
W
Encyclopedia of
Psychic
Science,
w artykule na stronie 317, doktor Nandor Fodor opisuje
słynny eksperyment przeprowadzony w latach 1853-1863 przez profesora Williama Dentona z
Bostonu:
„Badaj
Ģ
c fragment z
ħ
ba mastodonta, pani Denton (dokonuj
Ģ
ca odczytu) powiedziała: Mam
wra
Ň
enie,
Ň
e jest to cz
ħĻę
jakiego
Ļ
olbrzymiego zwierz
ħ
cia, prawdopodobnie cz
ħĻę
z
ħ
ba. Czuj
ħ
si
ħ
jak jaki
Ļ
straszny potwór, z ci
ħŇ
kimi nogami, wielk
Ģ
głow
Ģ
i ogromnym cielskiem. Schodz
ħ
do
płytkiego potoku, by napi
ę
si
ħ
wody. Nie mog
ħ
wydoby
ę
z siebie głosu, tak ci
ħŇ
kie s
Ģ
moje szcz
ħ
ki.
Czuj
ħ
,
Ň
e stoj
ħ
na czterech łapach. Och! Jaki hałas słysz
ħ
z lasu. Czuj
ħ
odruch, by odpowiedzie
ę
.
Moje uszy s
Ģ
bardzo du
Ň
e i jakby skórzane. Gdy poruszam głow
Ģ
, mam wra
Ň
enie,
Ň
e uderzaj
Ģ
mnie
po twarzy. S
Ģ
tutaj jeszcze starsze ode mnie osobniki. S
Ģ
brunatne, jak gdyby miały garbowan
Ģ
skór
ħ
. W
Ļ
ród nich jest stary samiec z ogromnymi kłami. Wygl
Ģ
da na bardzo silnego. Widz
ħ
te
Ň
kilka młodszych sztuk. Wła
Ļ
ciwie jest tu całe stado«„.
W dalszej cz
ħĻ
ci artykułu Fodor pisze: „Widocznie ju
Ň
nawet bardzo słaby kontakt (z obiektem)
wystarcza, by wywrze
ę
na badaj
Ģ
cego tak szczególny wpływ. William Stead obci
Ģ
ł paski białego
papieru z samego dołu listów pisanych r
ħ
k
Ģ
wybitnych ludzi; były to fragmenty papieru tu
Ň
pod
zło
Ň
onymi przez te osoby podpisami. Wysłał je pani Ross z adnotacjami: nr 1 (dla listów pisanych
przez kobiety) i nr 2 (dla listów pisanych przez m
ħŇ
czyzn). Rozpoznanie było prawidłowe...”.
Odczyty psychometryczne, dokonywane z przedmiotów nale
ŇĢ
cych do poszczególnych osób lub
z ich podpisów, bardzo cz
ħ
sto wskazuj
Ģ
wygl
Ģ
d zewn
ħ
trzny i sytuacj
ħ
badanych ludzi, jak równie
Ň
daj
Ģ
wra
Ň
enia zwi
Ģ
zane z ich charakterem, mentalno
Ļ
ci
Ģ
, zaletami i wadami. W wielu solidnie
udokumentowanych przypadkach dokonywano odc2ytów, podczas których badane osoby nie były
znane operatorowi, lecz zostały okre
Ļ
lone jako przest
ħ
pcy, je
Ļ
li takimi były.
Ró
Ň
nica mi
ħ
dzy wy
Ň
ej opisanym badaniem psychometrycznym a badaniem przy u
Ň
yciu
biometru czy za pomoc
Ģ
analizy psychometrycznej (przy której u
Ň
ywa si
ħ
tylko wahadełka i
zestawu standardowych miar) polega głównie na zakresie odczytu.
W psychometrii sceny z przeszło
Ļ
ci zaczynaj
Ģ
znowu o
Ň
ywa
ę
, a człowiek badaj
Ģ
cy uczestniczy
w nich osobi
Ļ
cie. Natomiast przy analizie psychometrycznej nie docieraj
Ģ
do niego
Ň
adne wra
Ň
enia
wzrokowe ani słuchowe. Nie prze
Ň
ywa
Ň
adnych sensacji, nie wyst
ħ
puje tu uto
Ň
samianie si
ħ
operatora z przedmiotem odczytu. Jedyne, co mo
Ň
na zauwa
Ň
y
ę
, to wychylenia wahadełka, gdy
wskazuje ono na wykresie trzy mierzone wielko
Ļ
ci: charakter człowieka, zapisany w
Ļ
wiadomej i
pod
Ļ
wiadomej cz
ħĻ
ci umysłu, oraz jego ogóln
Ģ
inteligencj
ħ
.
Z tego krótkiego wyja
Ļ
nienia wynika, dlaczego odrzucono okre
Ļ
lenie „badanie biometrem”, a
przyj
ħ
to termin „analiza psychometryczna”. Dla wygody zast
ħ
pujemy go skrótem PA, tak jak skrót
ESP oznacza Extra Sensory Perception (postrzeganie pozazmysłowe), a IQ – iloraz inteligencji.
Obserwacja dziecka czy dorosłego lub słuchanie tego, co mówi
Ģ
, daje bardzo niewiele
wskazówek na temat ich charakteru i rozwoju umysłowego. Ju
Ň
niemal sto lat próbujemy wymy
Ļ
li
ę
testy, które pozwalałyby oceni
ę
złe i dobre strony testowanego. Chcemy pozna
ę
cechy charakteru
badanych osób, by móc sklasyfikowa
ę
poszczególne jednostki jako reprezentuj
Ģ
ce postaw
ħ
Ň
yciow
Ģ
z reguły destruktywn
Ģ
b
Ģ
d
Ņ
konstruktywn
Ģ
. Pragniemy tak
Ň
e stwierdzi
ę
, jakim stopniem
inteligencji kto
Ļ
został obdarzony przez natur
ħ
. Co wi
ħ
cej, chcemy si
ħ
dowiedzie
ę
, je
Ļ
li to mo
Ň
liwe
– czy inteligencja jest mu dana z natury, czy została nabyta dzi
ħ
ki korzystaniu z pi
ħ
ciu zmysłów.
Rezultat prób nad opracowaniem dobrych testów był nie najgorszy. Ale zwykłe testy inteligencji
(IQ) nadal pozostawiaj
Ģ
wiele do
Ň
yczenia. Podstaw
Ģ
wi
ħ
kszo
Ļ
ci z nich s
Ģ
odpowiedzi na zestaw
podanych pyta
ı
. To czasem skłania badanych do oszustwa. Umiej
ħ
tno
Ļę
rozumowania lub
korzystania z wrodzonych zdolno
Ļ
ci manualnych ocenia si
ħ
na podstawie czasu, jaki jest potrzebny
testowanemu do poprawnego dopasowania klocków w otwory wyci
ħ
te w tekturze. W takich testach,
daj
Ģ
cych wynik w postaci liczbowego wska
Ņ
nika IQ, trzeba bra
ę
pod uwag
ħ
wiek i do
Ļ
wiadczenie
badanego.
Dziecko z natury złe i destruktywne mo
Ň
e udawa
ę
pokorne i potulne oraz udziela
ę
gładkich
odpowiedzi na temat wła
Ļ
ciwych manier i moralnego post
ħ
powania. Natomiast dziecko z natury
dobre i konstruktywne, ale niewła
Ļ
ciwie nastawione, mo
Ň
e na te same pytania da
ę
odpowiedzi
m
ħ
tne i myl
Ģ
ce.
Przy testach maj
Ģ
cych na celu znalezienie wad umysłowych trudno
Ļ
ci s
Ģ
jeszcze wi
ħ
ksze, gdy
badana osoba nie rozumie zadawanych pyta
ı
. Obrazy, powstaj
Ģ
ce w umy
Ļ
le operatora dzi
ħ
ki
kontemplacji atramentowego kleksa, nie odzwierciedlaj
Ģ
ukrytych fiksacji i obsesji.
O wiele form zachowa
ı
odbiegaj
Ģ
cych od normy zwykło si
ħ
obwinia
ę
„pod
Ļ
wiadomo
Ļę
”, ale ta
„cz
ħĻę
umysłu” nadal nie jest zbadana i zrozumiana, mimo
Ň
e na tym polu wiedzy, dzi
ħ
ki
ponownemu odkryciu staro
Ň
ytnego systemu psychologii i parapsychologii zwanego Hun
Ģ
, pojawiło
si
ħ
kilka wyja
Ļ
nie
ı
. Przypuszczenie, i
Ň
Ň
yj
Ģ
cy ludzie mog
Ģ
pozostawa
ę
pod wpływem dobrych lub
złych duchów osób zmarłych, stale jest z uporem odrzucane przez
Ļ
rodowiska medyczne, nawet
gdy w ogromnej liczbie przypadków chorób nerwowych i psychicznych wszystkie symptomy
wskazuj
Ģ
na op
ħ
tanie.
Obecnie prace nad testami stan
ħ
ły w martwym punkcie. Do dawnej metody nie dodano
Ň
adnych
istotnych elementów. To pole bada
ı
czeka na tych, którzy je na nowo zaorz
Ģ
i rozpoczn
Ģ
upraw
ħ
.
Nowa metodologia analizy psychometrycznej oparta jest, jak ju
Ň
wspomnieli
Ļ
my, na
Ņ
ródłowej
pracy M. Bovisa i uwzgl
ħ
dnia pó
Ņ
niejsze zmiany dokonane przez Oskara Brunlera. Wł
Ģ
czono do
niej dane uzyskane ostatnio w dziedzinie nauk parapsychicznych oraz nowy zestaw teorii
obja
Ļ
niaj
Ģ
cych, które zaczerpni
ħ
to z dawnego systemu Huny.
Ko
ı
cowym rezultatem jest znacz
Ģ
ce uzupełnienie starych metod testowania ilorazu inteligencji i
ogólne oszacowanie natury i mo
Ň
liwo
Ļ
ci jednostki.
Przy metodzie PA wyniki bada
ı
w
Ň
adnym stopniu nie zale
ŇĢ
od odpowiedzi udzielanych przez
osob
ħ
testowan
Ģ
. Nie wymaga si
ħ
od niej dopasowywania klocków do odpowiednich otworów. Nie
ma wpatrywania si
ħ
w kleksy. Z tego powodu wyeliminowano mo
Ň
liwo
Ļę
pomyłek.
Inn
Ģ
wielk
Ģ
zalet
Ģ
metody PA jest mo
Ň
liwo
Ļę
pobrania odczytu od kilkutygodniowego dziecka;
nie trzeba wi
ħ
c czeka
ę
, a
Ň
osi
Ģ
gnie wiek sze
Ļ
ciu czy wi
ħ
cej lat.
Niecierpliwi rodzice od razu mog
Ģ
si
ħ
dowiedzie
ę
, czego spodziewa
ę
si
ħ
po swoim dziecku, a
wskazówki uzyskane z PA pomog
Ģ
im je wychowywa
ę
, planowa
ę
jego kształcenie i, we
wła
Ļ
ciwym czasie, razem z nim podj
Ģę
decyzj
ħ
co do wyboru zawodu, odpowiedniego do zdolno
Ļ
ci
i kompensuj
Ģ
cego jego braki i wady.
Kolejn
Ģ
zalet
Ģ
metody PA jest uniemo
Ň
liwienie badanemu, niezale
Ň
nie od jego wieku,
ukrywania swych naturalnych skłonno
Ļ
ci do działa
ı
destruktywnych lub konstruktywnych.
Niekiedy wyst
ħ
puje w człowieku dziwna mieszanina dobra i zła, i to równie
Ň
mo
Ň
e wykaza
ę
odczyt
psychometryczny. Poza tym pokazuje on równie
Ň
wady „woli” badanego. I w ko
ı
cu, co równie
wa
Ň
ne, mo
Ň
na za jego pomoc
Ģ
zlokalizowa
ę
w pod
Ļ
wiadomo
Ļ
ci obecno
Ļę
blokad psychicznych czy
fiksacji oraz z góry uzyska
ę
ostrze
Ň
enie przed podatno
Ļ
ci
Ģ
testowanego na wpływy op
ħ
tania.
W przeciwie
ı
stwie do po
Ļ
redniej metody testowania kleksów, przy metodzie PA dokonuje si
ħ
pomiarów „ja
Ņ
ni” jednostki tylko po rozdzieleniu jej na „
Ļ
wiadomo
Ļę
” i „pod
Ļ
wiadomo
Ļę
”. Ka
Ň
d
Ģ
cz
ħĻę
bada si
ħ
osobno w kategoriach jej własnych cech.
Aktywna, podmiotowa „wola” i umiej
ħ
tno
Ļę
rozumowania przypisywane s
Ģ
„
Ļ
wiadomej cz
ħĻ
ci
umysłu” (w Hunie nazwanej „
Ļ
rednim Ja” w odró
Ň
nieniu od „pod
Ļ
wiadomo
Ļ
ci”, czyli „ni
Ň
szego
Ja”). Przedmiotowa „wola” i pami
ħę
cechuj
Ģ
drug
Ģ
cz
ħĻę
„ja
Ņ
ni”. (Dla łatwiejszej prezentacji.
b
ħ
dziemy odt
Ģ
d u
Ň
ywa
ę
terminologii Huny).
Wadliwa „wola”
Ļ
redniego Ja człowieka utrudnia koncentrowanie si
ħ
na my
Ļ
lach i działaniach.
Poniewa
Ň
„wola”
Ļ
redniego Ja panuje nad instynktown
Ģ
czy zwierz
ħ
c
Ģ
„wol
Ģ
” ni
Ň
szego Ja, ka
Ň
de
niepowodzenie w kontrolowaniu tej „woli” umo
Ň
liwia ni
Ň
szemu Ja wymiganie si
ħ
od współpracy.
Je
Ļ
li dziecko zostanie poddane badaniu PA i ujawni
Ģ
si
ħ
u niego pewne braki, od razu mo
Ň
na
przyst
Ģ
pi
ę
do
ę
wicze
ı
i stara
ę
si
ħ
wyeliminowa
ę
wad
ħ
, niezale
Ň
nie od tego, czy b
ħ
dzie to defekt
„woli”
Ļ
redniego Ja, czy „osobowo
Ļ
ci” ni
Ň
szego Ja. Co pewien czas mo
Ň
na wykonywa
ę
łatwe i
dokładne testy wskazuj
Ģ
ce, czy w korygowaniu niedoskonało
Ļ
ci zachodzi post
ħ
p.
W dorosłym
Ň
yciu człowiek mo
Ň
e pracowa
ę
nad doskonaleniem swoich rozmaitych cech i
poddawa
ę
si
ħ
badaniom psychometrycznym tak cz
ħ
sto, jak to jest konieczne, by okre
Ļ
li
ę
stopie
ı
sukcesu lub pora
Ň
ki.
B
ħ
dziemy jeszcze mówi
ę
o wielu dodatkowych korzy
Ļ
ciach, jakie ludzko
Ļę
mogłaby odnie
Ļę
,
gdyby rozpowszechniono metod
ħ
PA, wyszkolono operatorów i przedstawiono nowy system
kwalifikuj
Ģ
cy si
ħ
do akceptacji i stosowania we wszystkich dziedzinach d
ĢŇ
e
ı
człowieka.
Rozdział 2
Bovis, Brunler i biometr
Plik z chomika:
paula888
Inne pliki z tego folderu:
Wiedza tajemna w praktyce - Max Freedom Long.pdf
(800 KB)
Magia cudów - Max Freedom Long.pdf
(1532 KB)
Analiza psychometryczna - Max Freedom Long.pdf
(1234 KB)
Autosugestia -Max Freedom Long.pdf
(427 KB)
Dążenie ku światłu -Max Freedom Long.pdf
(797 KB)
Inne foldery tego chomika:
Galeria
info z praktyk
Mapy Myśli
Playlisty
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin