zabawu z instrumentami.rtf

(106 KB) Pobierz

ZABAWY PRZY AKOMPANIAMENCIE INSTRUMENTU

 

 

Zabawa w echo  - Autor: Bożena Forma

[ zabawa doskonaląca poczucie rytmu ]

 

Dzieci zajmują miejsca przed prowadzącą i powtarzają prezentowane przez nią rytmy:

 

•   klaszczą raz, dwa, trzy razy;

•   uderzają dłońmi o kolana dwa razy raz szybciej raz wolniej;

•   klaszczą odwracając dłonie w lewo w prawo, cztery razy szybciej, cztery razy wolniej.

 

..............................................................................................................................................

 

Uciekaj przed deszczem   -  Autor: Bożena Forma

[ reagowanie na akompaniament grany cicho - głośno ]

 

Dzieci biegają po sali. Nauczycielka cicho wykonuje akompaniament na tamburynie.

 

Kiedy akompaniament staje się głośny zwraca się do dzieci: "uciekamy pada deszcz" - dzieci przemieszczają się w wyznaczone wcześniej miejsca i przechodzą do przysiadu.

 

................................................................................................................................................

 

Jeże  - Autor: Bożena Forma

[ zabawa wyrabiająca reakcję na muzykę graną w różnych rejestrach ]

 

W dowolnych miejscach w sali rozłożone obręcze "norki jeży". W każdej z nich siedzi dziecko "jeż".

 

W rytmie melodii granej w średnim rejestrze dzieci na czworakach spacerują między obręczami. Kiedy akompaniament zostaje przeniesiony do wysokiego rejestru dzieci zajmują miejsca w obręczach "jeże śpią w swoich norkach".

 

......................................................................................................................................................

 

Zabawy z deszczem  - Autor: Bożena Forma

[ wyrabianie reakcji na zmiany tempa ]

 

Na dywanie nauczycielka rozkłada szarfy "kałuże". W "kałużach" umieszczone są instrumenty wykonane z kubków po jogurtach.

 

W rytmie ćwierćnut wystukiwanym na bębenku bieg "między kałużami".

 

Na przerwę w muzyce "deszcz przestał padać" dzieci przechodzą do przysiadu obok najbliżej leżącej szarfy. Biorą kubki po jogurtach. Na każdym kubku założone są dwie, trzy gumki. Dzieci grają przy pomocy gumek naśladujących spadające krople deszczu.

 

Na sygnał - dźwięk bębenka, rytm ósemkowy: bieg na palcach "uciekamy przed deszczem", przejście do przysiadu i uderzanie opuszkami palców o podłogę "spadający deszcz".

 

......................................................................................................................................................

 

Tańcząca chmurka -  Autor: Bożena Forma

[ zabawa uwrażliwiająca na dźwięki grane cicho - głośno ]

 

Dzieci maszerują po sali za nauczycielką.

 

Na głośne dźwięki tamburyna zatrzymują się w miejscu i kołyszą się przenosząc ciężar z lewej nogi na prawą.

 

Ciche dźwięki "chmurka odpoczywa" przechodzą do przysiadu.

......................................................................................................................................................

 

Wakacje - Autor: Bożena Forma

[ zabawa uwrażliwiająca na charakterystyczne dźwięki (z wykorzystaniem kasety Dźwięki wokół nas) ]

 

Marsz w dowolnych kierunkach w rytmie bębenka. Na dźwięk pociągu - ustawiają się w kilka pociągów sześcioosobowych, w rytmie muzyki z płyty CD "pociągi jadą na wakacje". Na dźwięk samolotu wyciągają ręce na boki - "samoloty fruwają" po sali. Na sygnał syreny statku zajmują dowolne miejsca na dywanie, siad skrzyżny "fale kołyszą statkiem" przechylają się w dowolnych kierunkach, wypowiadając "szsz".

 

......................................................................................................................................................

 

Wiatr i dzieci  -  Autor: Bożena Forma

[ zabawa doskonaląca wrażliwość na dźwięki o różnych wysokościach ]

 

W rytmie akompaniamentu, marsz w ustalonym kierunku. Kiedy nauczycielka gra pasaż rozpoczynając w niskim rejestrze przechodząc do wysokiego, stoją w wybranych miejscach, wyciągają ręce na boki i "wirują" po sali.
 

......................................................................................................................................................

 

Spotkanie z burzą -  Autor: Bożena Forma

[ z podkładem muzycznym, instrumentalnym z płyty CD lub w wykonaniu nauczycielki ]

 

- Jest piękna pogoda. Wychodzimy na spacer - dzieci maszerują.

- Spoglądamy na drzewa, wąchamy kwiaty - wykonują dowolne ruchy.

- Nagle zbierają się ciemne chmury. Słychać grzmoty. Uciekamy przed burzą - dzieci gromadzą się w określonym miejscu.

 

....................................................................................................................................................

 

Nastroje  -  Autor: Bożena Forma

[ zabawa doskonaląca umiejętność poruszania się przy akompaniamencie instrumentu ]

 

Zabawa przy akompaniamencie instrumentu lub z płyty CD. Marsz w wyznaczonym kierunku. Wykonywanie ruchów zgodnie z poleceniem:

 

•   jest gorąco, bolą nas nogi, czujemy się bardzo zmęczeni - ociężały chód;

 

•   jesteśmy weseli, podskakujemy, cieszymy się - przeskoki z nogi na nogę w sali;

 

•   pada deszcz, skaczemy przez kałuże - skoki obunóż.

 

.....................................................................................................................................................

 

Dzieci tańczą  - Autor: Bożena Forma

[ zabawa doskonaląca umiejętność swobodnego poruszania się w przestrzeni ]

 

Muzyka instrumentalna z płyty CD. Dzieci ustawione w kole. Wybrane dziecko w środku koła wykonuje wymyślony przez siebie ruch.

 

Prowadząca wskazuje kolejne dzieci, które wchodzą do koła proponując swój ruch.

 

Dzieci w kole wykonują cały czas swój ruch, a dzieci na obwodzie ruch ostatniego dziecka. Jeśli zabawa stwarza trudność dzieci na obwodzie wykonują ruch dziecka w środku koła.

 

......................................................................................................................................................

 

Na wakacjach  - Autor: Bożena Forma

[ zabawa wyrabiająca poczucie rytmu ]

 

Bieg w gromadce w rytmie akompaniamentu. Kiedy nauczycielka przestaje grać, wypowiada tekst w odpowiednim rytmie z równoczesnym klaskaniem.

 

- Pływałam łódką po jeziorze.

- Słuchałam szumu morskich fal.

 

Dzieci powtarzają go i ponownie biegają po sali.

 

......................................................................................................................................................

 

Pomagamy  - Autor: Bożena Forma

[ zabawa wyrabiająca reakcje na ustalone sygnały ]

 

W rytmie muzyki z płyty CD dzieci biegają po sali.

 

•   na hasło "zamiatamy podłogę" zatrzymują się w miejscu i naśladują zamiatanie;

•   na hasło "sprawdzamy czy na półkach jest kurz", naśladują ścieranie kurzu z mebli.

 

......................................................................................................................................................

 

Kot i myszy  -  Autor: Bożena Forma

[ zabawa doskonaląca umiejętność czworakowania ]

 

Nauczycielka to "kot", dzieci to "myszy'.

 

"Kot" w przysiadzie zajmuje miejsce na skraju dywanu. Uderza w bębenek.

 

"Myszy" wychodzą na czworakach z wyznaczonego miejsca "norki" na spacer.

 

Kiedy nagle słychać mocne uderzenie, myszy uciekają do norki. Kogo "kot" dotknie zostaje złapany. Nauczycielka przykleja mu znaczek z papieru samoprzylepnego i dziecko w dalszym ciągu bierze udział w zabawie.

 

.....................................................................................................................................................

 

Rosną grzyby  -  Autor: Bożena Forma

[ zabawa wyrabiająca reakcje na zmiany dynamiki ]

 

Dzieci przechodzą do przysiadu. Nauczycielka trzyma w ręce tamburyno. Potrząsa nim delikatnie zwracając się do dzieci:

 

- Jest wczesny ranek. Słoneczko wyszło i ogrzewa ziemię. W lesie zaczęły pojawiać się grzyby. Najpierw są malutkie (cicho potrząsa tamburynem). Słońce grzeje coraz mocniej, grzyby rosną i rosną (coraz mocniej potrząsa tamburynem), są coraz większe i ładniejsze.

 

Dzieci powoli przechodzą do pozycji stojacej, unoszą ręce do góry i poruszają nimi w nadgarstkach. Praca nad prawidłowym sposobem poruszania się w kole bez podawania sobie rąk (akompaniament instrumentu lub nagranie z kasety).

 

......................................................................................................................................................

 

Zapasy --Autor: Bożena Forma

[ zabawa rozbudzająca reakcję na dźwięki grane coraz ciszej i coraz głośniej ]

 

Dzieci podzielone na dwie grupy: "drzewa" i "wiewiórki". "Drzewa" w dowolnych miejscach sali. Obok "wiewiórki".

 

Każda "wiewiórka" zbiera "zapasy na zimę" - szyszki.

 

Gdy nauczycielka potrząsa grzechotką coraz głośniej "drzewa" szumią, a "wiewiórki" szukają szyszek (te ułożone tak, by dzieci biorąc je nie potrącały się).

 

Dźwięki ciche grzechotki oznaczają ułożenie zapasów pod drzewami. "Wiewiórki" odpoczywają, "drzewa" nie szumią.

 

Zabawę powtarzamy zamieniając role.

 

......................................................................................................................................................

 

Sygnały  -  Autor: Bożena Forma

[ zabawa uwrażliwiająca na zmiany natężęnia dźwięku ]

 

Marsz w rytmie tamburyna w podanym kierunku. Nauczycielka potrząsa tamburynem:

 

•   bardzo cicho - zatrzymanie się, przejście do przysiadu

•   coraz głośniej - przejście do pozycji stojącej

•   bardzo głośno - podskoki obunóż

•   coraz ciszej - przejście do przysiadu.

 

.......................................................................................................................................................

 

Powtórz  - Autor: Bożena Forma

[ zabawa doskonaląca poczucie rytmu ]

 

Dzieci siedzą w półkolu. Nauczycielka posługując się kołatką wydobywa z niej dźwięki (dzieci kołatki nie widzą).

 

Zadaniem dzieci jest powtórzenie ilości dźwięków klaszcząc:

 

•   grupowo

•   indywidualnie.

 

......................................................................................................................................................

 

Taniec elfów    -  Autor: Bożena Forma

[ reagowanie na zmiany rytmu i natężenia dźwięków ]

 

Nauczycielka cicho potrząsa tamburynem - "elfy śpią".

 

Potrząsa coraz mocniej - dźwięki stają się coraz głośniejsze - "elfy budzą się, przeciągają" przechodzą do stania.

 

Rytmiczne uderzenia w instrument - "elfy maszerują do pracy, wykonują podskoki z nogi na nogę".

 

Rytmicznie potrząsa - "elfy pakują prezenty", naśladują dowolny sposób pakowania zabawek.

 

Potrząsa bardzo powoli instrumentem - "elfy zmęczone wracają do domu", dzieci idą powoli ociężałym krokiem.

 

Ciche dźwięki - "elfy śpią".

 

.................................................................................................................................................

 

 

Tamburyno  --  Autor: Bożena Forma

[ reagowanie ruchem na dźwięk ]

 

Nauczycielka przy użyciu tamburyna wydobywa różne dźwięki, dzieci reagują odpowiednim ruchem na różne sposoby wydobywania dźwięku:

 

- uderzanie dłonią - marsz

 

- energiczne potrząsanie - dzieci naśladują drzewa na wietrze, ręce uniesione w górę kołyszą się raz w lewo, raz w prawo

 

- pocieranie dłonią - naśladowanie odgłosu padającego deszczu - dzieci pocierają dłonie równocześnie wymawiając głoskę szszsz....

 

..................................................................................................................................................

 

Winda -  Autor: Bożena Forma

[ reagowanie na dźwięki wysokie, niskie ]

 

Dzieci przechodzą do przysiadu.

 

Nauczycielka gra na cymbałkach coraz wyższe dźwięki - "winda jedzie do góry" - dzieci powoli przechodzą do pozycji stojącej.

 

Na hasło "winda jedzie na dół" ponownie przechodzą do przysiadu, prowadząca gra coraz niższe dźwięki.

 

.................................................................................................................................................

 

Motyle  - Autor: Bożena Forma

[ zabawa rozwijająca swobodę ruchów w przestrzeni ]

 

Na głowach opaski z wyciętymi szablonami motyli (cytrynek, paź królowej). W dwóch miejscach położone obręcze, w środku szablony motyli odpowiadające tym na opaskach. Swobodny bieg, ręce naśladują płynne ruchy skrzydeł. Na hasło kwiaty dzieci tworzą koła wokół obręczy z odpowiednim dla nich emblematem.

 

......................................................................................................................................................

 

Chmury, chmurki  -  Autor: Bożena Forma

[ zabawa wyrabiająca reakcję na muzykę graną w tempie wolnym i szybkim ]

 

Dzieci leżą na dywanie na plecach, nogi w lekkim rozkroku. Nauczycielka włącza muzykę instrumentalną w wolnym tempie. Dzieci powoli przechodzą do stania, unoszą ręce w górę, "płyną małe chmurki" - poruszają dłońmi w nadgarstkach przenosząc ręce w dowolnych kierunkach (proste w łokciach). Kiedy muzyka staje się szybsza, bardziej energiczna, przestają poruszać rękami w nadgarstkach, "płyną czarne chmury" wykonują płynne ruchy rękami w różne strony.

.

......................................................................................................................................................

 

Rodzina misiów  -  Autor: Bożena Forma

[ zabawa wyrabiająca reakcje na przerwy w muzyce ]

 

Dzieci tworzą czteroosobowe koła. Wewnątrz każdego koła leży obręcz "gawra niedźwiedzia". W środku - wybrane dziecko "niedźwiedź".

 

W rytmie muzyki z płyty CD dzieci miarowo klaszczą "niedźwiedzie wychodzą na spacer, szukają pożywienia".

 

Na przerwę w muzyce "niedźwiedzie wracają do swoich gawr" - dzieci podają sobie ręce i przechodzą do przysiadu.

 

......................................................................................................................................................

 

Chmurki  -  Autor: Bożena Forma

[ zabawa wyrabiająca reakcję na akompaniament grany w różnych rejestrach ]

 

W rytmie akompaniamentu dzieci maszerują po sali.

 

Kiedy akompaniament zostanie przeniesiony do wysokiego rejestru, dzieci stają w rozsypce i zamaszystymi ruchami rąk rysują w powietrzu chmurki.

 

......................................................................................................................................................

 

Kasztany - Autor: Bożena Forma

[ zabawa rozwijająca płynność ruchów ]

 

Każde dziecko otrzymuje 2 kasztany, które trzyma w dłoniach. Dzieci stoją w rozsypce w lekkim rozkroku.

 

Prowadząca potrząsa tamburynem - wieje wiatr. Dzieci - "drzewa" kołyszą się na wietrze.

 

Mocne uderzenie w tamburyno - wiatr zrzuca z drzew kasztany. Dziec...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin